Feline coronavirus

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
DizzyenUkkepuk
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2022 14:41

Feline coronavirus

Bericht door DizzyenUkkepuk »

Helaas is bij Ukkepuk het Feline coronavirus vast gesteld. Ik heb haar nog niet zo lang (8 weken) en sinds ik haar heb vond ik haar ontlasting niet oke. Ik heb dus een mestonderzoek laten doen en dit virus is hier uitgekomen.
Ik ben er eigenlijk een beetje van geschrokken. Volgens de dierenarts kan dit virus overwonnen worden maar kan het ook chronisch worden. Aangezien ik haar al 8 weken heb en het nog steeds niet in orde is ben ik bang dat het al chronisch is geworden. Toen ze zei dat ze FIP konden ontwikkelen ben ik hier enorm van geschrokken.
Wat ik nu doe is brokjes van Hill's I/D geven en 2x per dag een klein beetje natvoer (1/3 zakje per keer), ook van Hill's I/D. Over het natvoer strooi ik wat L-Lysine, hoewel dit voornamelijk bij chronische niesziekte wordt aangeraden kon het volgens de dierenarts sowieso geen kwaad.
Gisteren heeft ze haar eerste B-12 injectie gehad, dit is een kuur van 1x in de week, 8 weken lang. Verder raadde ze aan om probiotica te geven als ik merk dat ze weer echt diarree heeft. (ze heeft nu gelukkig geen diarree maar haar ontlasting is ook niet heel stevig)
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het Feline coronavirus? Misschien ook wat geruststellende verhalen dat het niet direct iets heel ergs betekend? Of nog wat tips?
Bedankt
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Feline coronavirus

Bericht door Rik »

DizzyenUkkepuk schreef: 25 jan 2022 14:52 Helaas is bij Ukkepuk het Feline coronavirus vast gesteld.
Er zijn heeeeeel veel katten besmet (of besmet geweest) met enige vorm van een Feline coronavirus. Wel 25 tot 40 procent van alle huiskatten maar dat kan zelfs oplopen van 80 tot 100% bij catteries en opvangcentra. Meestal is dit ook niet eens bekend. Van belang is in ieder geval het immuunsysteem goed op te bouwen en stress te vermijden.
Meestal veroorzaakt een infectie met een coronavirus geen problemen en treedt er hooguit lichte diarree op, die vanzelf weer overgaat. Omdat diarree wel vaker voor kan komen bij katten, wordt de link met zo’n infectie bovendien bijna nooit gelegd.
Meer info: https://www.licg.nl/katten/feline-infec ... nitis-fip/

Hopelijk is de ontlasting snel weer in orde.

(Ik heb verder geen ervaring met Feline coronavirus, zover ik weet ;) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Feline coronavirus

Bericht door Anne »

Onze katten hebben dit ook jaren terug gehad, tegelijkertijd waren ze allemaal aan de diarree en moest ik ze ook dieetvoer geven
Mij is destijds door de da verteld dat veel katten deze virus bij zich dragen
Zonder dat ze daar klachten van hoeven te hebben
Ook nieuwe katten die hier komen zullen aangestoken worden
Pas in gemuteerde vorm is het levensgevaarlijk

Beterschap met je poes, ik stond een paar weken elke dag regelmatig te dweilen met zoveel diarree in huis
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Feline coronavirus

Bericht door castratenkoor »

Hier wel bekend met Feline Corona. In de jaren 80 ving ik zielige perzen op en die ontwikkelden 3 van de 4 FIP. De rest van de katten geen problemen.

Ja ik heb ook begrepen dat 75% van alle katten drager is van Corona. Dat hoeft nooit voor problemen te zorgen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie