Poes eet of drinkt niet meer

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Sandra67
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2021 11:14

Poes eet of drinkt niet meer

Bericht door Sandra67 »

Hoi,

onze main-coon Milou van 12 eet of drinkt niet meer uit zichzelf. Donderdag 4-nov kwam ik 's ochtends beneden en lag er een flinke haarbal die ze had uitgespuugd. Ze zit vanaf die dag ook niet lekker in d'r vel, maar vervelende is dat ze niet meer eet of drinkt uit zichzelf. Donderdag hebben we dat aangekeken, vrijdag naar DA met d'r geweest die niets afwijkends constateerde. Cerenia prik en dan zou ze wel weer iets moeten gaan eten maar helaas. Zaterdag 6-nov weer terug naar DA, bloedafname en ook dat was in orde vwb nier, lever en glucose waardes. En opnieuw een cerenia prik tegen misselijkheid hoewel ik denk dat ze daar geen last van heeft. Als ze vandaag (zondag 7-nov) nog niets zou eten adviseerde DA met dwangvoeding te beginnen.
En als het het maandag nog niets is een rontgen-foto maken of daar iets op te zien is.

Vanmorgen natte voeding door de staafmixer gehaald en via injectiespuit in d'r bekkie, dat viel mee om te doen vond ik. Ze is verder wel enigzins actief (traplopen, spinnen doet ze nog), ze reageert op je alleen slaapt ze veel meer.

Ik zit met de volgende vragen:
1. Mij valt op dat ze dit echt heeft nadat ze donderdag flink heeft moeten braken en een haarbal kwijt moest, kan dit een oorzaak zijn? DA zei dat het middenrif en maag stevig genoeg zijn maar dat lijfje gaat altijd flink tekeer met braken.
2. Hoelang moet je doorgaan met dwangvoeding, maw, wanneer moet ze toch echt weer iets uit zichzelf gaan eten?

Alvast bedankt voor je response!

mvg,
Sandra
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes eet of drinkt niet meer

Bericht door Zotvanpoezen »

Sorry voor de late reactie...
Hoe gaat het nu? Heb je een röntgenfoto laten nemen?

Meestal als ik een kat heb niet wil eten door keelpijn (van keelpijn kunnen ze ook overgeven) hoef ik maar 1 dag spuitjesvoer te geven om ze weer "op weg" te helpen. Met een misselijke kat met andere problemen moet je opletten dat je niet te veel ineens geeft om ze niet misselijker te maken. Meerdere keren per dag kleine hoeveelheden "astronautenvoer" geven is beter. Voorbeelden hiervan zijn Nutribound of Hills a/d (restorative care). Hiermee knappen ze hier heel snel van op. Ze vinden het zeer lekker en likken het meestal vanzelf zonder dwang op.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Sandra67
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2021 11:14

Re: Poes eet of drinkt niet meer

Bericht door Sandra67 »

Hoi,

nou, gelukkig gaat het sinds vanochtend weer helemaal als vanouds. Ik heb ze nu zelf weer zien eten en drinken maar dat heeft echt wel even geduurd.
Zondag eerste dag met dwangvoeding, dat had enig resultaat maar ze wilde nog niet echt. Dit tot maandag aangekeken en in de namiddag weer dwangvoeding. Gekke is dat ze daarna vrijwel meteen wat probeerde te eten uit zichzelf. Dat ging in de loop van de avond steeds beter.

Ze weten je wel uit je slaap te houden die mormels maar gelukkig is alles weer goed.
We hebben dus geen meer röntgenfoto's laten maken, was niet meer nodig.

Maar het kan dus rustig 2/3 dagen duren voordat je poes/kat weer iets gaat eten, kijk wat filmpjes op youtube over dwangvoeding, zitten goeie tips bij. Wij hadden van die Hill's voeding gekocht bij DA, die door de blender gehaald met wat water verdund. Dit kun je in een spuit stoppen en gedoseerd geven, werkt prima en heeft bij ons goed geholpen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes eet of drinkt niet meer

Bericht door Anne »

Misschien een idee om blijvend haarbalpasta te geven.
Ik doe dit bij Ollie ook die ook slecht at en de eerste 5 dagen kwam er een haarbal uit. Daarvan kunnen ze zich echt beroerd van voelen
Fijn dat het nu weer beter gaat!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sandra67
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2021 11:14

Re: Poes eet of drinkt niet meer

Bericht door Sandra67 »

Nou, we zijn een week verder en ze heeft een terugval. Ze at en dronk eigenlijk weer enigzins normaal sinds vorige week dinsdag maar sinds vanochtend zijn we weer terug bij af. Ze kijkt niet op of om wat je ook voorzet en drinkt niet nadat ze gisteren heeft overgegeven. We geven haar water vanavond zodat ze in ieder geval vocht binnen krijgt, mijn gevoel zegt dat ze toch last heeft van een haarbal die in de weg blijft zitten. Ik ga de haarbal pasta ook halen morgen en kijken of ze dat lust. Wordt vervolgd.....
Sandra67
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2021 11:14

Re: Poes eet of drinkt niet meer

Bericht door Sandra67 »

Bijna 2 wkn verder en Milou eet en drinkt weer als vanouds. Röntgen en echo gemaakt waar niets op te zien was. Mirataz zalf voorgeschreven, dagelijks smeren en na 2 dagen begon ze weer interesse in eten te krijgen. En dat ging iedere dag wat beter en nu eet ze weer als vanouds. Ze kan nog een terugval krijgen als ik stop met mirataz zalf maar dat is normaal dus dat moeten we nog zien.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes eet of drinkt niet meer

Bericht door Anne »

Ach wat fijn!
Wat voor zalf is dat precies?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie