Niet eten

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Niet eten

Bericht door Tibby »

Ik weet niet of dit hier goed staat. Maar wat zijn jullie ervaringen met niet eten van de kat door bacteriële blaasontsteking en door hoge bloeddruk?
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Niet eten

Bericht door Tibby »

Het is nu al een meer dan een week heel slecht met eten en vanaf zaterdag geven we antibiotica tegen blaasontsteking. Zelf denk ik ook aan hoge bloeddruk en zei dat ook tegen de da. De laatste meting was aan de hoge kant, de volgende moet binnenkort weer. Maar da heeft vrijdag niet gemeten.
Met de hele toestand met dagelijks twee pillen en dwangvoeren, begint mijn man nu zo ongeveer af te haken. Hoe lang na het starten met de antibiotica zou ze weer zo goed als voorheen op de Mirtazipine moeten reageren?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niet eten

Bericht door Anne »

Gaat dit om je nierkat?
Dan passen blaasontekingen daarbij
Ik herrinner me dat Hummel* dat ook had.
Ook zij wilde niet meer eten

Ik denk dat je nu niet zoveel meer kunt doen :-(
De ureum in het bloed stijgt en dat maakt ze misselijk en beroerd
Eetlustopwekkers helpen niet om de waarde vh ureum in het bloed te laten zakken

Krijgr je poes ook vochtinfiuus?

Hoge bloeddruk is ook niet goed :-(

Al met al,wetende dat je kat niet meer beter wordt en alleen maar slechter
Komt het punt waar je ook naar de kwaliteit van leven moet kijken

Heel veel sterkte
Ik heb hetzelfde meegemaakt met Hummel en als ik iets anders achteraf had willen doen had ik haar eerder laten gaan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Niet eten

Bericht door Tibby »

Ja, onze nierfaalkat.
De da vond haar vrijdag niet uitgedroogd. Waardes waren niet veel hoger dan een jaar geleden en met een blaasontsteking is het niet raar dat ze hoger zijn. Ze woog ook nog 4 kilo. Tot voor kort werkte de Mirtazipine als een speer.
Ze krijgt al anderhalf jaar pilletjes tegen hoge bloeddruk, die hebben steeds goed gewerkt.
Maar misschien heb je wel gelijk Anne, want ze gaat toch geleidelijk steeds verder achteruit. Heb je Hummel toen vochtinfusen gegeven? Ik denk niet dat we zover zullen gaan, als er al een dag is die daaraan meewerkt. Tibby is nu 17.
Ze eet als enige nog wel een beetje stoofpotje.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niet eten

Bericht door Anne »

Ach wat fijn dat ze in ieder geval nog wat eet!
Hopelijk ligt het dan aan de ab of de blaasontsteking dat ze nu zo slecht eet
Heb je naar de bijwerking vd ab gekeken?

Ja Hummel* heb ik vochtinfuus gegeven maar in haar geval was dat tijd rekken
Ze was ook 4 dagen gespoeld bij de da maar dat heeft de waardes niet goed doen zakken

Het is toch ontxettend mooi dat Tibby gezien haar leeftijd het zo lang volhoud

Vergeet mijn woorden van hierboven
Ik dachr dat Tibby in het laatste stadia zat van nierfalen
Zo mooi dat haar waardes niet gestegen zijn het afgelopen jaar!
Petje af voor jullie

Ik hoop dat het gauw weer beter met tibby gaat
Eurologist doet het hier altijd goed bij blaasontstekingen
Het heeft niet de nare bijwerkingen
Zie www.huisdierendokter.nl
Ik duim voor een spoedig herstel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Niet eten

Bericht door Tibby »

Maakt niet uit hoor Anne, ik begrijp het wel. We zijn al wat jaren in de weer met Tibby. Uit de bijsluiter kan ik niet veel afleiden. Niet gestegen, kan ik niet precies zeggen, omdat een blaasontsteking waardes kan doen laten stijgen. Al met al heb ik wel het idee dat ze zo ongeveer op haar laatste benen loopt. Ik denk ook gewoon door slijtage en ouderdom.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Niet eten

Bericht door Tibby »

Oja, wat ze ook nog wel neemt, is Liquid snack. Ik slaap nu al zoveel nachten slecht, dat ik me doodmoe voel nu. Lig maar constant over Tibby te malen. Het is zo moeilijk als je een partner hebt waarvan je afhankelijk bent voor de verzorging af en toe (Tibby vasthouden) en die alles alleen maar vervelend vindt voor zichzelf. Doet alsof Tibby moeilijk doet om het moeilijk doen. Van hem krijg ik ook een hoop stress. Hij doet steeds erg negatief en vind het overdreven wat ik doe en laat. Volgens mij vind hij eigenlijk dat Tibby er niet meer had moeten zijn.
Tibby ging net de tuin uit. Dan gaat ze ergens in de straat naartoe om daar te drinken. Ik denk een vijver. Komt ze terug met kletsnatte en soms ook modderige pootjes. Zal blij zijn als ze zo weer terug is. Gelukkig geen drukke straat, maar toch. Ik ga vandaag proberen alleen te dwangvoeren. Aangezien ze vaak niet héél erg protesteert tijdens dwangvoeren. Maar straks eerst terug naar bed, ga wel een keer later beginnen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niet eten

Bericht door Anne »

Ja dat is vervelend als je een partner hebt die niet meedenkt/werkt
Dat is ook extra stress voor jou :-|
En her zorgen voor een nierkat is al zwaar genoeg!
Zou je hem duidelijk kunnen maken dat dat voor jou extra stress is?
Dat dit niet voor eeuwig is?
Het is ook zo sneu voor Tibby want zij zal zijn stress wel aanvoelen

Ik hoop herl erg dat het dwangvoeden jou in he eentje gaat lukken!
Goed van jou dat je dat alleen gaat proberen!

Heel veel sterkte in deze moeilijke periode
Je kunt hier je zorgen en frustraties kwijt

Ik duim voor jullie

Ps ik herken het slechte slapen toen van Hummel*
Je staat ermee op en je gaat ermee naar bed
En dan ook nog een onhulpzame partner(wat ik gelukkig niet herken)
Het zal wel loodzwaar voor je zijn :cry:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Niet eten

Bericht door Tibby »

Dank je wel Anne.
Tibby is vandaag het grootste deel van de dag lekker buiten van het weer aan het genieten. We gaan zo toch samen spuitvoeding geven. Ik zag het eigenlijk toch niet zo zitten om het alleen te doen en ze genoot zo lekker van het weer.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Niet eten

Bericht door Synemios »

Heel naar als je partner zo doet, en extra zwaar.
Mijn ervaringen met misselijkheid in het algemeen, het ligt echt aan de kat.
Zoals ik al eerder vertelde werkt hier alleen mirtazapine nooit om ze van de misselijkheid af te helpen.
Daarom geef ik standaard eerst cerenia of emeprid en als dat niet voldoende helpt pas mirtazapine, maar altijd samen, dus nooit mirta alleen.

Bij Luna werken de pillen vaak niet, ( cerenia ) die heeft dan eerst een injectie nodig en dan werken de pillen weer wel.

Bij Lizzy ligt het eraan, die heeft ook een tijd gehad dat ze niet reageerde op cerenia en ze kreeg toen primperid ( emeprid) via infuus maar die had behalve nierproblemen toen ook een alvleesklier ontsteking.

Oscar en Mickey kreeg ook altijd cerenia icm mirta die hadden beiden nierproblemen, die combinatie werkte vaak voldoende om ze weer door een dip te helpen.

Sommige katten doen het ook goed op puur stomac.

Dan heb je nog katten die niet eten omdat ze pijn hebben, en dan moet je dat dus eerst aanpakken.

Oscar had toen ook last van bacteriële blaas ontstekingen en die kreeg naast ab ook onsior en blaasontspanners en dat werkte goed.

Van slecht of niet eten worden ze ook weer misselijk.

Ik geef ze dan wel de dingen die ze graag eten en vaak is dat helaas toch voer wat minder goed is voor de nieren of andere dingen.
Soep doet het hier ook vaak wel goed en die heb je ook voor katten met nierproblemen.

Die slapeloze nachten zijn hier ook herkenbaar.
En hier kun je altijd je verhaal kwijt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Niet eten

Bericht door Tibby »

Bedankt Synemios.
Ik heb vanmiddag een e-mail gestuurd naar de dierenarts over het eetproblemen. Hopelijk snel reactie. Maar ik weet niet of ik echt veel van kan verwachten.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Niet eten

Bericht door Synemios »

Ik hoop toch dat ze je verder kunnen helpen.
Wat denk je dat de reden is?
Pijn of toch misselijk?
Ab heeft tijd nodig om te werken ook helaas.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Niet eten

Bericht door Tibby »

Ik vind het heel moeilijk om te zeggen of het pijn of misselijkheid is. Ik weet niet goed waar ik dat vanaf kan lezen, want haar gedrag is niet echt anders dan normaal. Ze komt bij ons zitten en ze gaat naar buiten. Hoe kan ik het aan haar aflezen? Katten zijn natuurlijk erg hard voor zichzelf.
Kan het dat wanneer de ab aan gaat slaan het eetgedrag verbetert?
Het gekke is dat je bij spuitvoeding verzet zou verwachten als bij het geven van een pilletje, maar ze verzet zich er vrijwel niet tegen.
Wat wel apart is, is dat mijn man vandaag vertelde dat iemand uit het dorp met zijn labrador de tuin in kwam en Tibby, die vlakbij op het terras lag er niet veel van maakte. Een wildvreemde hond onverwacht in de tuin zou haar in het verleden toch wel hebben verontrust.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Niet eten

Bericht door Synemios »

Ja dat kan dat Tibby beter gaat eten als de ab aan slaat en ze dus minder pijn heeft.

Als er bacteriën gevonden zijn dan heb je wel echt ab nodig, bij de meeste katten is er sprake van een blaasontsteking zonder bacterie en dan heeft ab dus geen zin en werken middelen als eurologist vaak wel goed.
Maar bij Tibby is dat niet voldoende nu.

Vaak doet een blaasontsteking echt wel pijn maar katten zijn meesters in het verbergen van pijn.

Onverschilligheid, niet reageren op dingen waar ze dat normaal wel zouden doen kan wijzen op dat ze niet lekker in haar vel zit.
Maar ja dat kan ook van alles zijn.

Ik zie bij Lizzy aan haar kopje en haar gedrag meestal wel of ze pijn heeft.
Daarbij hebben wij voor haar standaard pijnstilling in huis dus bij twijfel grijpen we in en geven we een zo laag mogelijke dossering en dan zien we vaak wel verbetering.

Maar mijn man ziet het ook niet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Niet eten

Bericht door Tibby »

Ik kijk 's ochtends altijd gelijk naar Tibby haar etensbakjes en ik heb geregeld het idee dat er 's nachts een redelijke hoeveel brokjes verdwijnt. Ik weeg ze niet, dus ik moet het op het oog doen. Overdag komt ze niet in de buurt van die bakjes. Ook niet om te drinken, dat doet ze alleen (als het licht is) uit potten in de tuin. Vanmorgen ook weer aan de wandel geweest naar een favoriete drinkplek ergens in de straat. Gelukkig wel de liquid snack met bloeddruk pilletje genomen en later na flink aarzelen ook nog snack met laxeermiddel.
Eén dag of vijf geleden jaagde Tibby een kat uit de tuin, daarom is het vreemd dat ze niet op de hond reageerde. Echter ze is wel aardig goed in het lezen van lichaamstaal van honden en deze deed niet dreigend.
Plaats reactie