Niet eten

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niet eten

Bericht door Anne »

Wat een bikkel die Tibby! Dat ze nog even de buurtkat verjaagt!
Wat mooi om te lezen dat ze weer wat beter eet
Je hoort wel vaker dat ze snachts beter eten
Als je het echt wilt controleren kun je de hoeveelheid brokjes wegen
Mïjn duimen blijven draaiem
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Niet eten

Bericht door Synemios »

Lizzy eet hier ook het meest snachts.
Ik weeg wel alles af, vooraf en achteraf, dan heb je wel een beter zicht op wat er echt gegeten wordt en ook zie je het snel als dat ineens veranderd.

IK blijf ook duimen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Niet eten

Bericht door Tibby »

Vanmiddag om kwart voor twee weer naar de dierenarts. Ik ben bang dat Tibby weer een hardnekkige verstopping heeft. Ze krijgt laxeermiddel, maar ik heb al dagenlang geen ontlasting in haar bak gevonden. Ik durf niet te dwangvoeren. En ik heb de angst voor leververvetting. Hoewel ze vanmorgen nog buiten aan de wandel was naar haar favoriete waterbron ergens in de straat. Maar liever geen weekend arts.
Op de Mirtazipine reageert ze niet, kijken of het misselijkheid is. In het verleden hielp Cerenia niet. Hopelijk hebben ze nog wat anders. Slippery Elm heb ik ook nog staan, maar deed voorheen ook niets.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niet eten

Bericht door Anne »

Sterkte met Tibby straks bij de da
Weet je zeker dat ze niet buiten poept ergens?
De da zal wel voelen of er een verstopping zit
Hopelijk niet!
Ik zit te duimen dat alles goed komt!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Niet eten

Bericht door Synemios »

Er is ook nog emeprid, primperid.
Soms helpt de injectie eerst en dan pillen geven wel, maar als het echt door een verstopping komt dan moet die eerst opgelost worden.
Ben benieuwd en ik hoop dat de dierenarts snel een idee heeft.
Sterkte straks.
Puur stomac zou ook nog een optie kunnen zijn.
Ik weet alleen niet hoe snel dat werkt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Niet eten

Bericht door Tibby »

Waar ze dus al tijden alleen maar op haar bak poepte, heeft ze nu ineens in de tuin gepoept, want de darmen waren leeg. Ik denk net voor we naar de da gingen. Toen had ik al een beetje het idee. Haar gedrag was wat anders plotseling en ze zat haar achterkant te likken. Middel tegen misselijkheid naar voren gebracht, maar met Mirtazipine zou ze gewoon moeten eten... Straks maar een flinke dosis spuitvoeding geven, daarna knapt ze meestal een beetje op. Ik heb plastic kattenbak korrels mee om urine te verzamelen om te zien hoe de blaas er nu voorstaat. Ik heb echter voor volgende week vrijdag al een afspraak staan, omdat dan de twee weken antibiotica voorbij zijn (dit was een andere vestiging van de dierenarts "keten"). De gedachte was misschien meer Mirtazipine, maar dat hebben we eerder al eens geprobeerd. Eventueel voortaan meer van het laxeermiddel, maar die hoeveelheid ben ik met de tijd al aan het verhogen geweest.
Zo tegenstrijdig, aan één kant gaat ze geregeld best flink aan de wandel en aan de andere kant het gemodder. Katten!!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Niet eten

Bericht door Tibby »

Dierenarts zou nog bellen en heeft juist gebeld. Beste is te stoppen met makrogol (houdt vocht vast, bevat zouten), cerenia proberen, calcium is verhoogd (tumor?).
Antibiotica kan ook de eetlust verminderen. Zou kunnen dat ze geen blaasontsteking heeft, maar nierbekkenontsteking.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Niet eten

Bericht door Tibby »

De Mulcosoft kon ik gewoon toevoegen aan Liquid snack, want het is smaakloos, maar de da had informatie opgezocht over dat middel en was geschrokken van wat ze las. Ik gebruik het al tijden, maar de laatste tijd werkte het wat minder. Dat middel was een tijd terug een tip van iemand op het forum.
Laxatract heb ik nog staan, als het niet verlopen is. Maar dat vind Tibby zo vreselijk smerig. Kan het nu wel aan spuitvoeding toevoegen, maar ik hoop dat dat niet meer nodig gaat zijn na het stoppen met de antibiotica. Ik hoop maar dat het een blaasontsteking is en snel over is. Bij een nierbekkenontsteking zou ze een veel ziekere indruk geven. Meer/vaker Mirtazipine is afgeraden vanwege de belasting van de nieren. Isogel heb ik ook gehad (vermoedelijk weggegooid) en wilde Tibby ook niet zo graag.
Omdat ik nu wist dat de darmen geleegd waren gisteren flink wat spuitvoeding gegeven, met als resultaat dat ze vannacht ook nog brokjes heeft gegeten. Deze keer geen twijfel. Vannacht heeft ze ook weer gepoept. Dus laatste keren laxeermiddel Macrogol heeft uiteindelijk toch gewerkt. Ontlasting was wat dun, vermoedelijk teveel gegeven, maar ik had al een dag of vier niets meer in haar bak gevonden.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niet eten

Bericht door Anne »

Wat is mulcosoft? Ik heb daar nog nooit van gehoord ;-)
Zou mooi zijn als het aan de ab lag waardoor ze nu zo weinig eet
Weet je zeker dat ze niet vaker buiten poept?
Ik hoop niet dat het nierbekkenontsteking is, volgens mij moet je dan steriel urine op kweek zetten om daar achter te komen?
Mijn duimen blijven draaien voor jouw bikkel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Niet eten

Bericht door Synemios »

Ik gaf zelf altijd macrogol zonder smaak en ik weet dat veel suikerkatten dat juist geadviseerd wordt door dierenartsen.
Ook met nierproblemen.
Er is zelfs een dosering bekend voor katten en het mirtazapine verhaal daar heb ik al op gereageerd ;-)

Mulcosoft ken ik zelf niet en kan het ook niet vinden, Ik kan wel dulcosoft vinden maar wat er dan zo schrikbarend is?misschien heeft zij andere bronnen.

https://diabeteskatten.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=5555

Maar je denkt dus zelf dat het aan de verstopping lag?
Wat ga je nu dan geven tegen de obstipatie?
Want ja een flinke verstopping kan hongerstaking geven.
Veel mensen geven lactulose maar sommige katten krijgen daar braakneigingen van.

Enige manier om nierbekkenontsteking echt uit te sluiten is het op kweek laten zetten.

Verhoging van calcium komt soms ook voor zonder dat er een achterliggende oorzaak voor is, maar ook bij chronisch nierfalen waar bij Tibby sprake van is.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/calcium/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Niet eten

Bericht door Tibby »

Sorry, ik bedoelde Dulcosoft. Ik denk combinatie verstopping/ blaasprobleem / antibiotica.
Ik vond deze dierenarts erg onzeker en beetje amateuristisch overkomen. Ze moest allerlei dingen op gaan zoeken en/of met anderen bespreken om mij later te bellen.
Ik zit toch te denken om door te blijven gaan met de Macrogol.
Ik heb liever dat Tibby zoals voorheen steeds binnen blijft poepen. Dan heb ik er zicht op.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Niet eten

Bericht door Synemios »

Ik heb zelf ook eens zo'n dierenarts gehad, Bij Luna die een ernstige allergische reactie had bleef ze ook bellen en durfde ze niets te doen.
Uiteindelijk werd Luna haar tong blauw dus toen heb ik zelf gezegd dat ze echt moest gaan handelen omdat ik anders een dooie kat zou hebben.

En bij Lizzy had ze de conclusie getrokken dat ze geen pododermatitis had n.a.v plaatjes op google.
Het staat ook letterlijk zo in haar dossier.
Maar ik herkende het omdat Luna dat eerder ook gehad had.
Toen ik vervolgens bij mijn huidige dierenarts kwam zag hij haar pootjes en toen zei hij dat ze pododermatitis had zonder dat ik daar zelf iets over gezegd had.

Kun je echt niet gebruiken met een zieke kat.

Nog even Over de macrogol, ik heb wel bij een ander middel waar macrogol in zit en wat vooraf gegeven wordt voor een colonoscopie bij honden en katten gelezen voorzichtig te zijn bij nierfalen maar die dosering is wel heel hoog want die darmen moeten voor dat onderzoek echt leeg zijn.

Bij dulcosoft staat ook voorzichtig te zijn bij nierproblemen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Niet eten

Bericht door Tibby »

Nee, dat amateuristische gedoe kan je zeker niet hebben bij een ziek dier.

Zou ik dan beter een andere macrogol kunnen geven dan Dulcosoft? Het voordeel daarvan is dat er geen smaak aan zit. Overigens krijgt ze het denk ik al een jaar en de nierwaarden zijn in die tijd niet echt verslechterd.

Wat het calcium betreft, deze da baseerde haar reactie op het bloedonderzoek door een collega van een week eerder. Die collega had er niets van gemaakt.

Bedankt voor de hulp Synemios.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Niet eten

Bericht door Synemios »

Sorry er staat bij de dulcosoft niet dat je voorzichtig moet zijn bij Nierfalen
Maar er staat dat voorzichtigheid geboden is bij diarree ivm water/zouthuishouding.
Met name bij patiënten met Nierfalen etc, maar dat moet je sowieso bij diarree en nierproblemen.

https://www.viata.nl/attachments/nl_BE/ ... -250ml.pdf


Er is gewone macrogol zonder smaak te krijgen, en als ik de ingrediënten bekijk dan komt het op hetzelfde neer.

https://www.farmacotherapeutischkompas. ... m/macrogol

Ik zou dit zelf dan blijven geven, zeker omdat je niets merkt qua verslechtering.


Ja sommige dierenartsen..
Ik denk dat er niets gezegd is omdat het in dit geval te verklaren is en soms verdwijnt het ook weer vanzelf gelukkig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Niet eten

Bericht door Tibby »

Synemios bedankt.
Vrijdag werd mij geadviseerd om zelf urine op te vangen en weg te brengen om het al eerder gecheckt te hebben voor de afspraak aankomende vrijdag. Aankomende vrijdag heeft Tibby twee weken antibiotica gehad en dan gaat de blaas weer worden aangeprikt. Ik heb plastic kattenbak korrels meegenomen. Mocht er geen bloed meer zijn, dan zou ik al eerder kunnen stoppen met de antibiotica. Alleen drinkt Tibby heel graag buiten en binnen houden kan best lang duren, want ik weet van Tibby haar blaasgruis periode dat ze lang uit kan stellen. Wat is wijsheid...
Vandaag is ze al uren buiten om van het lekkere weer te genieten.
Plaats reactie