IBD en laag kalium, natuurlijke middelen?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Catty7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 jan 2020 17:56

IBD en laag kalium, natuurlijke middelen?

Bericht door Catty7 »

Beste allemaal,

Sinds begin dit jaar heeft mijn kater Perry (8 en een half jaar oud en sinds hij 6 was bij mij woonachtig en toen pas gecastreerd, daarvoor een buiten bestaan geleid) last van regelmatig braken. Dan weer aantal dagen na elkaar braken, dan weer een periode van een week dat het goed gaat, etc. In januari voor het eerst bij dierenarts geweest en toen probiotica en medicatie gekregen waarna het een tijd goed ging. Echter na verloop van tijd weer hetzelfde dus weer terug naar dierenarts. Bloedonderzoek liet toen een kalium van 2.6 zien, evenals verhoogde waarde met witte bloedcellen wat op voedselallergie kan wijzen. Sindsdien eet hij brokvoeding van Schesir met 1 dierlijk eiwit (kip) en blikjes natvoer van Almo Nature met alleen kip. Hij neemt als supplement Tumil K.
Controle een maand later stond kalium 3.2. Het braken was wel verdwenen toen en hij had weer zijn zeer sterke eetlust terug, advies om kalium te verhogen.
Nu is hij gister weer voor controle geweest en heeft hij ook buikecho gehad omdat dierenarts vermoedde dat ziekte van Conn een rol kan spelen, dus een tumor op de bijnieren. Op de echo was te zien dat bijnieren wel groot zijn, maar nog net binnen de norm dus waarschijnlijk geen tumor maar ook niet helemaal uitgesloten. Verder zag hij ook wat plekjes op de lever, maar daar hoefde geen actie voor ondernomen. Wel over de hele dunne darm en de maaguitgang verdikkingen, wat hoogst waarschijnlijk op IBD wijst. Zijn kalium stond nu 2.8 dus weer stuk slechter.
Ik heb nu Prednison gekregen en ook moet hij de kalium voortzetten en dan binnenkort nieuw bloedonderzoek en echo om te zien of het aanslaat. Dierenarts maakte wel kanttekening dat als het toch een tumor op de bijnier zou zijn, de prednison niet goed is.
Afgelopen maand had hij keer of 4 gebraakt en ontlasting is goed. Voor zo ver ik er beeld van heb, want hij is elke dag ook even op pad en wat er dan gebeurt, zie ik niet.

Dus nu twijfel ik of ik de Prednison zou geven. Is er iemand met ervaring met natuurlijke middelen? Ik las over een middel Gastro van de chinese geneeskunde bijvoorbeeld. En hebben jullie een idee of de Schesir brokken echt goed zijn in dit geval?

Alvast veel bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: IBD en laag kalium, natuurlijke middelen?

Bericht door Synemios »

Ik heb er 2 met voedselallergie en ibd/alvleesklierontsteking.
Maar zij reageren ook op allerlei "natuurlijke" middelen, vooral Luna.
daarbij weet je dan ook niet of het wel zo veilig is wat betreft de bijnieren.
Dus ik zou dat wel mee nemen als je besluit daarvoor te kiezen,
Voor Luna is het enige wat helpt prednison in een hele lage dosering maar ja prednison is geen lekker middel, dus ik begrijp je twijfel.
Voor ons was het eigenlijk nog de enige optie.

schesir is goed voer maar niet echt hypoallergeen in de zin dat de eiwitten kapot gemaakt zijn.
Toch reageren mijn meiden op sommige varianten ook heel goed, als jij dus merkt dat dit goed gaat dan kun je het gerust blijven geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Catty7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 jan 2020 17:56

Re: IBD en laag kalium, natuurlijke middelen?

Bericht door Catty7 »

Dank je wel voor de snelle reactie. Dat is een goed punt, van natuurlijk middel zou ik inderdaad ook niet weten wat het met bijnieren doet.
Hij lijkt het dus goed te doen op de Schesir, maar is lastig in te schatten dus of het in darmen een reactie geeft.
Is bij uw katten de kalium wel in orde?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: IBD en laag kalium, natuurlijke middelen?

Bericht door Synemios »

Je hoeft geen u te zeggen hoor ;-)
Bij Lizzy is het nu goed, bij Luna de laatste keer nog niet maar wel verbeterd.
Een laag kalium komt vaker voor bij katten die maag-darm problemen hebben.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie