Volle anaalklieren

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
celtjuh
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2007 19:51
Locatie: Enkhuizen

Kat stinkt bij zn anus.

Bericht door celtjuh »

Hallo allemaal,
Ik heb geprobeerd om hier een topic over te vinden, maar zie niks wat er op lijkt. Het zit namelijk zo, ik heb vijf katten en twee stinken ontzettend bij hun anus. Als ze bij me op schoot springen en die staart gaat omhoog is t niet normaal wat een lucht ervan af komt. Alsof ze zich weken daar niet gewassen hebben ofzo. Het ziet er voor zo ver ik kan zien verder normaal uit, en ze likken er niet overmatig aan ofzo. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
SunDai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 dec 2006 18:20
Locatie: Hoogeveen

Bericht door SunDai »

Zijn ze niet gewoon scheetjes aan het laten? Een van de katten van mijn ouders deed dat namelijk ook wel als hij op schoot zat en hij aandacht kreeg. :lol:
Groetjes Anita en de beestenbende
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik weet niet wat voor voer je geeft, maar misschien dat het daar aan zou kunnen liggen?
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Misschien zijn het volle anaalklieren?

Kijk eens in dit topic:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en&start=0
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Ik heb het bij onze katten nog nooit gemerkt...gelukkig kan ik wel zeggen.
Ik weet wel dat het bij honden ligt aan wat voor voer ze krijgen. Als die alleen (hoogwaardig) droog voer krijgen (daar wordt hun ontlasting een stuk steviger van) drukken ze de anaalklieren leeg als ze een drol produceren en zullen de anaalklieren niet zo snel 'volraken'.
Hier krijgen ze alleen droogvoer en of dat de reden is dat ze nog nooit last van hun anaalklieren hebben??...who knows.


Groetjes

Helma
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
Gebruikersavatar
celtjuh
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2007 19:51
Locatie: Enkhuizen

Bericht door celtjuh »

SunDai schreef:Zijn ze niet gewoon scheetjes aan het laten? Een van de katten van mijn ouders deed dat namelijk ook wel als hij op schoot zat en hij aandacht kreeg. :lol:

Nee, t ruikt ook niet naar poep ofzo, t is gewoon net of ze zich daar nooit wassen ofzo. Ik heb vijf katten, vier dames en een heer. Een van de dames heeft het, en meneer ook, de rest niet. Als ze aan t ruften zijn onder mn neus ruikt t toch net ff anders en is ook snel weg. Dit ruik ik eigenlijk constant bij ze. :icon_shifty:
Gebruikersavatar
celtjuh
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2007 19:51
Locatie: Enkhuizen

Bericht door celtjuh »

Muis schreef:Ik weet niet wat voor voer je geeft, maar misschien dat het daar aan zou kunnen liggen?
Geen idee, ze krijgen alleen brokken bij mij van tom poes, ik geef ze geen vlees ofzo.
Gebruikersavatar
celtjuh
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2007 19:51
Locatie: Enkhuizen

Bericht door celtjuh »

sam schreef:Misschien zijn het volle anaalklieren?

Kijk eens in dit topic:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en&start=0
Nee volgens mij is dat het niet, daar had ik al veel over gelezen. T ziet er allemaal normaal uit, en ze hebben er voor zover ik kan zien er geen last van. Volgens mij ben ik de enige die er last van heeft. ;-)
Gebruikersavatar
celtjuh
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2007 19:51
Locatie: Enkhuizen

Bericht door celtjuh »

Helma schreef:Ik heb het bij onze katten nog nooit gemerkt...gelukkig kan ik wel zeggen.
Ik weet wel dat het bij honden ligt aan wat voor voer ze krijgen. Als die alleen (hoogwaardig) droog voer krijgen (daar wordt hun ontlasting een stuk steviger van) drukken ze de anaalklieren leeg als ze een drol produceren en zullen de anaalklieren niet zo snel 'volraken'.
Hier krijgen ze alleen droogvoer en of dat de reden is dat ze nog nooit last van hun anaalklieren hebben??...who knows.


Groetjes

Helma
Nou dat krijgen ze dus bij mij ook, ik hoorde dat het beter was voor het gebit en dat de haaruitval minder werd. Dus vandaar dat ze alleen brokken krijgen bij mij. Ik geef ze zelf altijd tompoes en van "opa en oma", mn ouders dus, krijgen ze eens in de week gourmet brokken. De schatten. :grin:
Wat leuk dat ik zoveel reacties gekregen heb. Allemaal hartstikke bedankt. ;-)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als het zuur ruikt zou het een ontsteking kunnen zijn bijvoorbeeld aan de endeldarm of in de anus. Je ruikt dan een moeilijk te omschrijven maar zeer onaangename geur, zoals de geur van pus.

Let eens op hun ontlasting, want daar zou je dan iets terug moeten kunnen vinden aan slijm, bloed of pus ofzo. Misschien handig je dierenarts eens te vragen wat die van de geur vindt.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
celtjuh
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2007 19:51
Locatie: Enkhuizen

Bericht door celtjuh »

Sandra W schreef:Als het zuur ruikt zou het een ontsteking kunnen zijn bijvoorbeeld aan de endeldarm of in de anus. Je ruikt dan een moeilijk te omschrijven maar zeer onaangename geur, zoals de geur van pus.

Let eens op hun ontlasting, want daar zou je dan iets terug moeten kunnen vinden aan slijm, bloed of pus ofzo. Misschien handig je dierenarts eens te vragen wat die van de geur vindt.

groetjes,
Sandra
Hmmm, met de ontlasting is niks mis. T is ook geen pus geur, daarvan weet ik wel hoe het ruikt. Zurig ruikt het ook niet. Ik dacht probeer het eerst hier, misschien dat jullie het kennen. Maar dan word het toch een ritje naar de dierenarts denk ik. In ieder geval bedankt allemaal. ;-)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Als ze het allemaal hebben zou ik toch eens naar hun voeding gaan kijken. Tom Poes is niet echt goed. hebben ze blik of brokken?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Brokken dus! :grin: Je zou Sensible van Royal Canine kunnen proberen. Dat is in de aanschaf wel duurder, maar uiteindelijk in het gebruik niet. Ze laten het blikvoer dan meestal ook staan.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
celtjuh
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2007 19:51
Locatie: Enkhuizen

Bericht door celtjuh »

Kattenbella schreef:Als ze het allemaal hebben zou ik toch eens naar hun voeding gaan kijken. Tom Poes is niet echt goed. hebben ze blik of brokken?
Nou, t zijn er maar 2 die t hebben. En ander voer is geen optie, helaas zit ik momenteel erg krap met geld. Maar ze hebben er geen last van, enige die er last van heeft ben ik. Dan moet ik mn neus maar dichtknijpen. ;-) Maar bedankt voor je advies.
Gesloten