Volle anaalklieren

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gast

Volle anaalklieren

Bericht door Gast »

Hoi,

Semmie moest naar de DA voor inenting, dus ik denk, vraag meteen even naar die anaalklieren. Daar zit namelijk altijd een propje in. Heb weleens geprobeerd om dat propje eruit te halen (kat verontwaardigd, handen vol krassen) maar een tijdje later was het weer terug. DA zei dat het nooit voorkwam bij katten, maar hij keek toch maar even omdat ik het vroeg. Kei Vol zaten die dingen!

Nou is mijn vraag, hoe snel zitten ze zo vol dat poes er last van heeft (DA zei dat ze waarschijnlijk minder gaat eten en moeilijker naar de bak kan). Ik weet dat ik ze zelf niet leeg kan maken, maar dat vindt ik niet zo heel erg :wink: . Maar misschien kan ik het voorkomen (elke dag met lauw water kontje wassen of iets dergelijks). Of als ik weet dat het ongeveer 3 maanden duurt kan ik om de 3 maanden met haar naar de DA. Snappie?

Anita
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 43&start=0

Kijk hier eens. Dreumes heeft volgens mij van haar DA geleerd hoe ze de klieren leeg kan maken. Geen lekker klusje lijkt me, maar het scheelt misschien weer de stress van een DA-bezoekje!

Succes ermee!
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Nou is mijn vraag, hoe snel zitten ze zo vol dat poes er last van heeft (DA zei dat ze waarschijnlijk minder gaat eten en moeilijker naar de bak kan). Ik weet dat ik ze zelf niet leeg kan maken, maar dat vindt ik niet zo heel erg . Maar misschien kan ik het voorkomen (elke dag met lauw water kontje wassen of iets dergelijks).
Bij Gaya komt het erop neer dat ik ongeveer om de drie weken aan de gang kan. En je kan ze wel zelf leegmaken. De vraag is meer of je het wel wil..er zijn namelijk wel leukere karweitjes. :???:
Ik pak Gaya met haar kop naar achter onder mijn linkerarm. De twee achterpoten in mijn linkerhand en dan met in mijn rechterhand een keukenpapiertjes aan de gang. Het ligt eraan hoevol ze zitten soms komt er al een boel uit als je alleen maar tegen het kontje aandrukt. En soms moet je gewoon 'achter'het anusje beetpakken en 'knijpen/drukken'. Poes wordt heel boos op je en het stinkt vreselijk. Maar ik doe dit liever dan dat ik elke keer naar de da moet en daar moet betalen....
Volgens mij is het trouwens niet te voorkomen hoor. Jij hebt net als ik, gewoon pech met betrekking tot het kontje van je poezel. :shock:
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. Succes!!!!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Gedver dat lijkt me een vies en rot klusje,daar moet ik ff niet aan denken :cry: .
Ik ga morgen toch dan maar naar d.a.eens kijken of dit een terugkerend euvel gaat worden.
Ik heb hier nog nooit van gehoord en wij hebben altijd katten gehad.
Zou het kunnen dat het een ras gebonden euvel is? :evil:
Groet Laurina1
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nee hoor, ik ken ook een HTK-kat op het forum die regelmatig 'geledigd' moet worden :esick: Sommige dieren krijgen het, anderen niet.
Bij (half-)langhaarrassen blijft er natuurlijk meer van het spul in de vacht hangen; daarom kun je bij jouw kat het beste daar de vacht wat kort knippen zodat het beter schoon te houden is.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Misschien een stomme vraag,ik kan het niet goed zien.
Hij heeft inderdaad een nogal dikke vacht,klopt het dat het spul vochtig is?huh! :???:
Ik vind het een vieze bedoening.
Drollen scheppen,bak verschonen etc.kots ruimen alla.ook niet het leukste karwei ,maar dat weet je als een beest in huis neemt.
Maar dit vind ik echt vies want de stumper stinkt helemaal en wil op schoot ,weet hij veel. :shock:
Hij snapt er geen snars van dat hij dat nu niet mag,blijft natuurlijk proberen en mauwen.
Groet Laurina1
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

En toch hoort dit er soms ook bij. Je moet er gewoon even aan wennen dan is het net als het verschonen van de bak.
Denk je da dit gaat lukken?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik weet niet hoe het er uit ziet, je zou Elsje even een pb kunnen sturen, die heeft er ervaring mee ;-)
Maar ik weet van haar dat het erg stinkt en wittig is.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Nou dat was het dan wel voor vandaag :-x ,genoeg om over na te denken.
Morgen eerst maar naar DA ,kijken wat die zegt. ;-)
Ik denk niet dat ik zover kom om het zelf te doen,maar het is zoals kattenbella zegt dit hoort er dan ook weer bij.
Het is een schat van een beest,ik zal hem er niet om wegdoen zoals sommige hun beest makkelijk aan de straat zetten. :-x :-x
Mijn beestjes dienen hier altijd hun tijd uit in goede en kwade dagen en gaan van ouderdom dood.
Het vervolg komt hier nog op,ik dank iedereen voor hun reactie, :smile:
groet Laurina1 :smile:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Wel laten weten hoe het gaat!
Ik maak mij zorgen en wil helpen en vaak hoor ik dan niets meer :???:
Doe je dat!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hi kattenbella,

echt ik laat het jullie weten,heb geen zorgen :ik ben veel te blij met alle reacties. :grin:
Ik heb vanmiddag wel weer wat geleerd over onze hartedieven.
Hij is op dit moment aan het hollen in de tuin,hij is dus kerngezond en dat is natuurlijk het belangrijkst.

Dat andere euvel zal zich ook wel weer oplossen het zij met DA of op een andere manier.
Zijn er trouwens geen medicijnen voor als preventie b.v.?
Je ziet ik heb hier echt geen verstand van,\groet Laurina1 :oops:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nee de enige remedie is regelmatig uitknijpen. Je kunt zo'n neusknijpers voor zwemmers kopen, dat scheelt wat in de lucht.
Wij deden het vroeger bij onze hond regelmatig; die ging dan 'sleetje-rijden'. Katten doen dat soms ook, maar soms ook niet.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Kun je aan dat sleetje-rijden zien dat ze er last van hebben?

Ik vraag me namelijk af hoe je het merkt :ethink:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je ruikt het wel :???: Het heeft een penetrante geur. Ook voor de kat is het erg vervelend trouwens als ze verstopt zitten. Dat doet pijn en het jeukt (zegt men 8-) )
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Het zou wel kunnen dat het voer wat je aan de kat geeft niet genoeg vezels bevat (bv felix of whiskas) het is voor dit soort poezen beter om hoogwaardig voer zoals Royal Canin of Hills te geven. Misschien dat het dan minder wordt/ over gaat.Overigens heeft niet bij mijn kat geholpen. Ze kreeg eerst kittenvoeding maar op het gewone royal of hillsvoer verandert er niks :(

Nou weet ik sinds kort dat je je kat eraan kan laten opereren. Dan verwijderen ze de anaalklieren. Maar of het het geld en al de ellende die zo'n beestje dan heeft waard is? Ik kies ervoor om Gaya niet te laten opereren.
Dan maar weer eens een keer uitknijpen.
Gesloten