Leverziekte en voeding - verhaal van Kalifornia

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Leverziekte en voeding - verhaal van Kalifornia

Bericht door Isia »

Hoi Allemaal,

Ik wil graag met jullie het verhaal over mijn kat Kalifornia delen. Ik hoop dat ik hiermee mensen wat kan helpen en zelf ook mogelijk nog wat tips kan ontvangen.
Inmiddels is mijn Syberische katje al bijna 10 jaar en nooit een goede eter geweest. Al die jaren vaak genekt door de niesziekte die ze als kitten heeft opgelopen. Hierbij gelijk een tip voor degene die een kat met niesziekte heeft: lichte verschijnselen kunt u best proberen met Puur L - lysine te laten verdwijnen. Er zijn ook andere merken maar met deze heb ik zeer goede ervaring mee.
Nu komt het ergste deel van mijn verhaal. Twee jaar geleden heb ik Kalifornia laten onderzoeken omdat haar eet gedrag en het gedrag over algemeen zorgelijk was. Ze weigerde te eten, sliep veel en vermagerde snel. Gedeeltelijk dacht ik aan rouwproces omdat we in die tijd onze geliefde hond, Noortje hebben verloren, maar toch vond ik nodig om de dierenarts te consulteren.
Als de donder kwam de diagnose bij ons over, dat Kalifornia heeft waarschijnlijk een soort leverkanker, haar lever is bijna volledig aangetast en de levensprognose slecht was. Dat twee weken na de dood van ons geliefde hond.
Ik kreeg dit via telefoon van een medewerker dierenkliniek te horen en explodeerde bijna van angst, verdriet en boosheid. Ik snap er niets van. Meteen heb ik ook de afspraak bij de dierenarts, eigenaar van de kliniek gemaakt. Deze man acht ik hoog en heb veel vertrouwen in. Op de spreekkuur hebben we een soort van stappenplan afgesproken. Ten eerste: geen biopsie om de risico op doodbloeding te vermijden. Aangezien de arts voor 90 % overtuig was van leverkanker aandoening hebben we de plan ook op aangepast. Kalifornia ging starten met 5 mg Prednison. tijdelijke toediening van Cerenia en een leverdieet. Ik ben direct met RC Hepatic brokjes naar huis gegaan. Echter was dit voer geen succes. De medicatie begon wel positieve resultaat te boeken. In plaats van RC Hepatic heb ik voor Trovet Hepatic (natvoer) en brokjes gekozen. Dat was de juiste zet. Kalifornia begon weer tot leven te komen. Vanaf die tijd ging een poos goed. Na een half jaar begon een dal periode. De eetlust was variabel, even als gewicht. Af en toe perioden met overgeven, niet van Trovet, denk ik maar wel van voeding die Kalifornia bij mijn andere katten soms heeft gejat. De Predison geeft natuurlijk ook bijwerkingen. Echter de alternatief was nog maar chemo van 500 euro per dosis en geen garantie dat ze de chemo zelf overleeft...Gelukkig de daling ging over en er ging weer beter. Ik ga om drie maanden met haar voor de controle of als ik toch denk van even checken. De lever is niet te opereren. Inmiddels wacht op Kalifornia een andere soort "chemo" die op basis van enzymen is. Mijn dierenarts is zeer positief over. Kosten? Circa 150 eurotjes per dosis. Dat wacht op Kalifornia op het moment dat Predison niet meer helpt. Wij zijn bijna twee jaar verder. Wij blijven vechten. Kalifornia heeft enorme levenswens en mijn liefde en zorg voor haar voel ze ook. Kalifornia is mijn zielsverwant en een hele bijzondere wezentje. Als ik denk dat ze in het huis zich te veel verveelt, dan maken we korte reizen, een paar dagen in andere omgeving. Ze vind dit geweldig! Alleen de reis in de auto niet. Zodra buiten lekker weer is, neem ik haar aan de lijn in de tuin. De buitenlucht doet haar goed maar niet de kou. Hoewel ze sneeuw ook prachtig vindt. Echter de sneeuw is hier ver te zoeken...Nog even over de voeding. Zoals ik al zei, Trovet Hepatic is bij ons nr 1, helaas de producent levert voorlopig geen natvoer meer. In de loop van de tijd heb ik ook van alles geprobeerd, rauw, gekookt, nierdiet, Hills, etc. Afgelopen tijd heeft Kalifornia tijdelijk op RC Gastrointestinal gezeten. Ik wist wel dat dit alleen tijdelijk goed zou gaan. Er zit iets in dit voer wat ze na een tijd toch niet kan pruimen. Niettemin daar knap ze weer van op, want er was recent weer een daling periode, ik denk door een externe nog iets bij,,, Nu krijgt ze periodiek RC Sensitieve Control natvoer en nog steeds Gastro brokjes. Binnenkort ga ik van Virbac nierdieet variant uitproberen, maar eigenlijk wacht ik op vernieuwde variant van Trovet Hepatic natvoer. Overigens er is ook een nieuwe merk Farmina in EU voor katten met leverziekte maar in NL nog niet verkrijgbaar. In Duitsland is er een goede en mij bekende producent VET PETS die levert ook in NL o.a. leverdieet voor katten. Er is wel een dierenarts verklaring gevraagd. Deze heb ik nog niet geprobeerd want behalve relatief hoge prijs de verzendkosten ook 15 euro zijn...en de lockdown kan de leveringen beïnvloeden. Maar goed. Hier is dus verhaal van mijn Kalifornia. Mocht je een vraag of een tip willen vertellen, dan hoor ik hier graag. Ik wens jullie nog allemaal sterkte met huidige lockdown situatie. Groetjes en liefs van Isia en pootje van Kalifornia, Kanada en Limon. Oh ja en natuurlijk mijn nieuwe lieve Lena de kooikerhondje.
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Plaats reactie