Terugkerende Giardia / Bloed bij ontlasting

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
JMS
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2020 12:32

Terugkerende Giardia / Bloed bij ontlasting

Bericht door JMS »

Goedenavond,

Iemand ervaring met / tips bij terugkerende Giardia?

Ons adoptiekatertje Saul is waarschijnlijk met Giardia bij ons aangekomen, want bij zijn eerste ontlasting zat wat bloed.

We zijn inmiddels 5 dagen Panacuur (dat hielp wel tegen de diarree, maar hij had nog steeds bloed bij ontlasting) en later nog een antibioticakuur (Metrobactin) verder.

Na de Metrobactin leek het helemaal over, een maand lang geen diarree en geen bloed, maar nu heb ik toch weer 2 keer bloed gezien (met tussenpoos van 14 dagen).

Zal de Giardia weer terug zijn? En wat dan? Want beide kuren hebben dan dus niet genoeg gewerkt.

Schoonmaken zal het niet aan liggen, ik heb alles steeds helemaal binnenstebuiten gekeerd, gewassen en bank met stoomreiniger.

Voordat ik weer terug ga naar de dierenarts vroeg ik me dus af of iemand hier misschien een goede tip heeft. Dan kan ik dat ook aan de DA voorleggen.
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Terugkerende Giardia / Bloed bij ontlasting

Bericht door Russian mob »

Was er dan ook weer sprake van diarree? Soms kan de ontlasting ook wat hard zijn dat er een keertje een beetje bloed mee komt. De explosieve diarree die bij giardia hoort blijft over het algemeen niet onopgemerkt. Het klinkt alsof dat nu niet het geval is en het iets onschuldigs is. Uiteraard is regelmatig bloed op de ontlasting wel iets om in de gaten te houden. Af en toe wat visolie of kokosolie aanbieden kan helpen om hem wat makkelijker te laten gaan.
JMS
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2020 12:32

Re: Terugkerende Giardia / Bloed bij ontlasting

Bericht door JMS »

@Russian mob, dank voor je reactie.
Nee, nu geen diarree. Maar ook zeker niet hard, dus ik denk dat het daar niet aan ligt.
Ik geef hem nu wel al een tijd probiotica (Protexin) zodat zijn darmen weer wat kunnen herstellen.
damienbu
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2021 12:11

Re: Terugkerende Giardia / Bloed bij ontlasting

Bericht door damienbu »

Beste Giardia lotgenoten,

Ik wil graag mijn ervaring met jullie delen, gezien wij er simpeler (naar mijn idee) af konden komen dan dat wij er uiteindelijk af zijn gekomen.

Wij hadden een kitten geadopteerd uit Spanje. Helaas kwam wij er na twee weken achter dat onze Kenzo giardia had. Waar ik allereerst blij was, dat we wisten wat het was. Was de blijdschap vrij snel weg, na we gelezen te hebben over giardia.

We zaten op dat moment nog bij Ranzijn dierenartsen. Door hun voorgeschreven 3 dagen panacur, twee weken wachten en testen (snap test- soort van zwangersschaps test / corona thuis test). Dit hebben we 3x gedaan gezien ze positief bleven testen.

Na de 3x panacur dus 2 maanden verder, waren we er echt wel klaar mee. Wij wilden wat sterkers, Metrcobactin (anti biotica) kregen wij mee.

Onze Kenzo (kitten) ging daar goed op, helaas werd onze oudere Rupert (11 jaar) er beroerd van en heeft een week met koorts gelopen. Omdat Ranzijn geen plek had, kwamen we bij een prive dierenarts terecht gezien - toen we met Rupert naar de dierenarts wilde omdat hij wat beroerd was.

Bij deze dierenarts hebben we ook aangegeven wat er thuis speelde. Zij heeft 25 jaar in de UK gewerkt en was verbaasd dat het in Nederland altijd maanden de tijd neemt, giardia. Blijkbaar gaat het in de UK anders.

10 dagen panacur, na een week testen (lab test)
Positief?
5 dagen metrobactin, na een week testen (lab test)
Positief? Waarschijnlijk een herbesmetting - want hier na zou je er vanaf moeten zijn.

Dat bleek. De snaptest giardia (ranzijn) was positief. De labtest was negatief.

Dit komt omdat er dus dode eitjes/cysten in kunnen zitten (voor nog wel maanden). Echter is de besmettelijke en ziekmakende factor dus weg als alles dood is.

Vraag om een labtest! Deze neemt 5 dagen de tijd in beslag. Als je om een giardia test vraagt, is het een soort van sneltest. Deze wil je dus niet, want deze geeft valse informatie. Wil je erachter komen of je kat giardia heeft? Is deze test prima, wil je weten of het weg is na behandelingen? LABTEST.

Doe jezelf er een voordeel mee!
JMS
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2020 12:32

Re: Terugkerende Giardia / Bloed bij ontlasting

Bericht door JMS »

@damienbu zijn de kosten van de labtest vergelijkbaar met die van de snaptest? En is die privé dierenarts toevallig in Alkmaar?
Plaats reactie