Kittens regelmatig diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
DennisRagdoll
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2019 11:45

Kittens regelmatig diarree

Bericht door DennisRagdoll »

Hi allemaal!

Ik heb sinds 3 a 4 weken 2 kittens (nu bijna 7 maandjes oud) in huis genomen. Deze heb ik van iemand overgenomen die ze helaas niet meer voldoende zorg kon bieden. Dit zijn 2 europeese kortharen.

Bij de vorige eigenaar kregen ze 'Felix' brokken en ik ben nu sinds een halve week overgestapt op 'Almo Nature' brokken. Dit op advies van de dierenwinkel. Uiteraard meng ik dit nog met de oude brokken om ze er langzaam aan te laten wennen.

Echter hebben beide kittens regelmatig diarree. Enkele keer is er normale/goede ontlasting aanwezig in de kattenbak. Ik ga ontlasting onderzoek laten doen bij de dierenarts maar de afspraak staat helaas pas op 7-1-2021 i.v.m. de feestdagen.
Verder merk ik niets aan beide poezen. Ze zijn beide nog volop actief, eten en drinken goed, en zijn aanhalig etc. en hebben volgensmij verder nergens last van. Ook kan ik geen slijm/bloed en/of wormen in de ontlasting zien. De kittens zijn 29-11-2020 voor het laatst ontwormt.

Wat is jullie ervaring? Is dit enkel door de voeding? Of zal ik moeten kijken of er een andere dierenarts eerder beschikbaar is?
Ik merk dat ik mij nogal zorgen kan maken om beide poezen.

Graag hoor ik jullie ervaringen hiermee :)
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Kittens regelmatig diarree

Bericht door Geert »

Ik heb de indruk dat jonge katjes in het algemeen nogal gevoelig zijn voor diarree en al helemaal bij het wijzigen van hun omstandigheden zoals de verhuis en de overstap naar ander voer.

Als je zegt dat er sporadisch ook goede ontlasting te vinden was en ze eten en drinken normaal dan zou ik me alvast geen al te grote zorgen maken. Met een beetje geluk is het tij al gekeerd tegen 7 januari ;-)

Welkom op het forum!
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
SIB-Lover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2021 15:37

Re: Kittens regelmatig diarree

Bericht door SIB-Lover »

Overstappen op ander voer geeft vaak tijdelijke slappe ontlasting/diarree. Wat hier goed werkt is psylliumvezels van het merk Puur, dit meng je door het voer. Werkt zowel bij diarree als bij obstipatie. Je kunt het kopen bij Medpets. Als de diarree echt lang aanhoudt kan het zijn dat ze gewoon niet goed op het voer reageren, maar bij overstappen moet je het zeker 4-6 weken de tijd geven.
Plaats reactie