Overgeven maar niet elke dag

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CinnamonCat
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2020 16:58

Overgeven maar niet elke dag

Bericht door CinnamonCat »

Hallo! Ik ben nieuw hier, maar val meteen met een vraag met de deur in huis.

Even wat algemene informatie: Vorig jaar december hebben mijn vriend en ik samen een katje van 1 jaar oud, Cleo, geadopteerd via een kattenasiel vlak over de grens bij onze zuiderburen. Ze is dus al bijna een jaar hier. Binnenkat, enige huisdier (op aanraden van het asiel), best angstig maar dat begint al behoorlijk te ontdooien (zo zat ze vandaag maar liefst 3 minuten op mijn schoot 💪). Ze is ons eerste huisdier samen, maar we zijn beide opgegroeid met katten.

Nu naar mijn vraag. Sinds 1,5e week spuugt Cleo wel eens zo'n worst van bijna hele brokjes uit. Meestal vind ik ze pas wat later op tot nu toe steeds een andere plek, ze spuugt ze dus niet meteen uit bij haar bakje. Ze krijgt zowel droogvoer (de hele dag een bakje tot haar beschikking) en natvoer (van die Felix zakjes, ene helft sochtends andere helft savonds). Maar in het braaksel zijn eigenlijk vooral die droge brokjes zichtbaar, en wat maagvocht/zuur.

Nou ben ik niet van haar gewend dat ze schrokt, meestal liggen er altijd wel brokjes in haar bakje en zie of hoor ik haar door de dag heen af en toe een hapje nemen. Haar natvoer laat ze vaak ook nog even staan, ze likt eerst het vocht eraf en komt wat later het vlees echt opeten (hmm lekker 1 uur oud natvoer?).

Ze braakt ook niet altijd na gegeten te hebben, tot nu toe pas drie keer in die 1,5e week en het gebeurt meestal snachts of sochtends. Vanochtend lag er een klein plasje zonder iets in onze slaapkamer, en vond ik zojuist in ons computerhok een al wat opgedroogde brokjes-worst.

Nou heb ik al gelezen dat het kan zijn dat ze er een haarbal niet uit krijgt, maar waarom dan wel zo'n worst aan brokjes? Ook krijgt ze dit droogvoer al een paar maanden, het gaat om Purina One Sterilcat.

Verder lijkt ze nergens last van te hebben, ze is niet ineens vermagerd zover ik dat kan zien na 1,5e week, speelt nog volop met ons en ook in haar eentje, lijkt verder op dezelfde frequentie te eten als dat ze normaal doet, en gaat gewoon netjes op haar kattenbakken. Ontlasting ziet er ook niet anders uit.

Ik ga komende vrijdag toevallig al naar de DA met haar voor iets anders (blijkbaar heeft ze achterstallige inentingen die niet waren afgemaakt door het gastgezin van het asiel), dus dan kan ik natuurlijk daar al vragen wat het zou kunnen zijn.

Maar ik vroeg mij af of hier iemand tips heeft of ideeën? Of mijn bezorgde kattenvrouwtje-hart kan geruststellen 😂?

Oh en excuses alvast voor misschien overbodig lange verhalen, ik heb ADHD en vind het soms lastig om informatie te filteren :).

-Hilde & Cleo
Cerna

Re: Overgeven maar niet elke dag

Bericht door Cerna »

Welkom op het forum!

Wanneer een kat brokjes spuugt is het meestal geen worst, maar een los kliedertje (tenminste bij mijn katten), maar wanneer het een worst is dan is er eigenlijk altijd sprake van een haarsigaar (gecombineerd met brokjes). Om helemaal zeker te zijn zou je dan de sigaar wat uit elkaar moeten trekken en dan zie je de haartjes.
Maar goed, dat kan nu niet meer.

Bij mij krijgen de katten 1x per week allemaal een lik lax-a-past en nadat ze geborsteld zijn ook nog de volgende dag na het borstelen omdat ze dan vaak veel losse haartjes hebben opgelikt.
En daarom adviseer ik je om Cleo drie daagjes achter elkaar haarbalpasta te geven (ik smeer het op het gehemelte met mijn wijsvinger, maar sommige katten vinden het zo lekker dat ze het rechtstreeks van je vinger likken) en daarna 1x per week. Iedere dierenarts heeft dit op voorraad of hoort het op voorraad te hebben,

https://www.medpets.nl/laxapast/?sqr=lax
Gebruikersavatar
CinnamonCat
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2020 16:58

Re: Overgeven maar niet elke dag

Bericht door CinnamonCat »

Cerna schreef: 12 okt 2020 19:29 Welkom op het forum!

Wanneer een kat brokjes spuugt is het meestal geen worst, maar een los kliedertje (tenminste bij mijn katten), maar wanneer het een worst is dan is er eigenlijk altijd sprake van een haarsigaar (gecombineerd met brokjes). Om helemaal zeker te zijn zou je dan de sigaar wat uit elkaar moeten trekken en dan zie je de haartjes.
Maar goed, dat kan nu niet meer.

Bij mij krijgen de katten 1x per week allemaal een lik lax-a-past en nadat ze geborsteld zijn ook nog de volgende dag na het borstelen omdat ze dan vaak veel losse haartjes hebben opgelikt.
En daarom adviseer ik je om Cleo drie daagjes achter elkaar haarbalpasta te geven (ik smeer het op het gehemelte met mijn wijsvinger, maar sommige katten vinden het zo lekker dat ze het rechtstreeks van je vinger likken) en daarna 1x per week. Iedere dierenarts heeft dit op voorraad of hoort het op voorraad te hebben,

https://www.medpets.nl/laxapast/?sqr=lax
Oh dat klinkt best logisch! Heeft ze dan misschien geprobeerd het overgeven te forceren door in een keer veel brokjes te eten? Ze hield vanmiddag ook wat snoepjes gewoon binnen en at vanavond gewoon, dus ik vermoedde al niet dat ze ziek was. Ik kan het inderdaad niet meer checken, maar het waren inderdaad echt sigaren aan brokjes. Ik zal die pasta eens gaan proberen! En misschien eens wat vaker kammen, al vind ze dat niet altijd leuk :)

Bedankt voor je reactie!!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Overgeven maar niet elke dag

Bericht door TessaB »

Mijn kater heeft dat vroeger ook gedaan. We geven nu ook zo'n pasta en het is echt al heel lang geleden dat hij heeft overgegeven (op een heel sporadische na dan).
Je kan het altijd proberen 😉
Plaats reactie