Helder vocht uit anus

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Timo en Semmie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2020 11:24

Helder vocht uit anus

Bericht door Timo en Semmie »

Beste kattenmoeders en -vaders,

mijn lieve gecastreerde kater Timo van 10 jaar lekt heldere vloeistof uit zijn anus. Deze vloeistof heeft dus (bijna) geen kleur en eigenlijk geen geur. Ik dacht eerst dat hij druppeltjes urine verliest maar bij nader inzien komt het echt uit zijn anus. Bij het lopen en van de bank op- en afspringen verliest hij druppeltjes vocht. Net lag hij op m'n schoot te slapen en had ik een paar druppels vocht op m'n vest wat rechtstreeks uit z'n anus lekte. Hij likt alleen niet overdreven en Semmie mijn andere kat rook aan het vocht en deed daarbij niet z'n bek halfopen, zoals jullie wel herkennen bij het ruiken van hun eigen geur ;-).

Verder is Timo zoals hij altijd is, dus hij heeft volgens mij geen pijn of last ervan. Hij is wel te zwaar. Ik heb de dierenarts gebeld maar zij wist het zo ook niet, het klonk niet spoedeisend en als iets ontstoken zou zijn dan zou je dat moeten ruiken en is vocht niet helder. Ik moest hem in de gaten houden en na weekend weer even bellen.

Het is ook niet hetzelfde vocht als wanneer hij per ongeluk z'n anaalklier uitdrukt, want dat stinkt enorm en is bruinig van kleur. Ik zie ook geen rare dingen aan z'n anus, behalve dan dat deze vochtig is. Ik heb gezien nadat hij op de bak ging en dat hij een klein drolletje ontlastte met ernaast een klein plasje vocht, volgens mij geen urine maar kwam samen met ontlasting mee.

Meer gedetailleerde info kan ik niet geven ;-)
Ik breek m'n hoofd er alleen over wat het kan zijn, toch iets met anaalklier of komt het van binnen uit.
En hoe ga ik m'n huis schoonhouden!!

Deze vraag is al eerder gesteld, in 2011 maar daar zijn maar 3 berichten waar verder nergens op in wordt gegaan. Ik wilde eigenlijk daar m'n vraag stellen maar dacht toch maar een nieuw topic te beginnen.

Wie heeft tips / meer Info?

Zou het z'n voeding kunnen zijn want ik lees net pas (met grote schaamte) dat ik ze beter geen droge brokjes maar nat voer gebaseerd op echt vlees kan geven. Ik denk dat het voer wat ik geef teveel koolhydraten bevat en te weinig vlees. Ze zijn alleen eenkennig en gaan vaak aan de dunne als ik weleens wat anders geef!

Bedankt voor het lezen!

Groetjes van Esther,
een bezorgde kattenmoeder van 2 broertjes, Timo en Semmie
Timo en Semmie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2020 11:24

Re: Helder vocht uit anus

Bericht door Timo en Semmie »

Toevoeging bij bovenstaand bericht:

Helemaal vergeten te vermelden maar Timo heeft vanochtend ook gekotst. Nu gebeurt dat wel vaker ( hij is nogal een schrokop) maar ik kwam er net ook achter dat hij toch wel aan de dunne is. Net met het van de bank afspringen weer een spoor van druppels maar dit keer wat dikkere druppels en ook met bruin/groenige stukjes. Geen sterke geur, lijkt beetje slijmerig. Zou het diarreevocht geweest kunnen zijn?

Ik hou het in de gaten en als dit maandag nog zo is dan gaan mijn allerbeste maatje en ik natuurlijk langs de dierenarts.
Timo is alleen een binnenkat en omdat de dierenarts nu door Corona niet thuiskomt, wilde ik hem dit stressvolle uitje besparen.

Groetjes Esther
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Helder vocht uit anus

Bericht door Anne »

Heb je al eens sensitieve voeding geprobeerd? Omdat je schrijft dat ze vaak reageren met dunne ontlasting.
Ik herken het verliezen van heldere druppeltjes vocht niet, wel druppels diarree en dat is inderdaad heel bewerkelijk ;-)
Joep had het hier als kitten, de da adviseerde mij toen over te gaan op een hypoallergeen dieet en dat was inderdaad de oplossing
In die tijd had je nog niet veel keus en bestonden er nog geen sensitieve brokjes en natvoer
Vocht is altijd goed, hoe meer hoe beter
Ik hoop dat je hier iets aan hebt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Re: Helder vocht uit anus

Bericht door jinx857 »

Mijn poes Yildiz heeft dit sinds gisteren. Begon met diarree,spugen en nu loopt zo het vocht uit haar anus...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Helder vocht uit anus

Bericht door Synemios »

Lijkt mij eerder een ontsteking/infectie dan een allergie.
Maar Yildiz heeft al ab gekregen zag ik.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Kazzie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2022 09:16

Re: Helder vocht uit anus

Bericht door Kazzie »

jinx857 schreef: 26 jul 2021 13:40 Mijn poes Yildiz heeft dit sinds gisteren. Begon met diarree,spugen en nu loopt zo het vocht uit haar anus...
Onze kater heeft dit van gisteren. Ik merk er verder niet veel aan , eet en drink normaal. Ziet er niet ziek uit. Bent u nog langs de dierenarts geweest ?
Plaats reactie