Giardia bij alle 3 de katten

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
dickdale
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 sep 2019 10:07

Giardia bij alle 3 de katten

Bericht door dickdale »

1 van onze katten is getest op Giardia. De kans was groot dat de andere 2 het ook zou krijgen. Die hebben het daarna ook gekregen. We zijn nu bezig met Panacur, hebben het hele huis gereinigd met een stoomreiniger zodat de parasieten kapot gaan. De eerste kat heeft nu (4 dagen verder) gewone ontlasting, is speels en eet en drinkt goed. Onze 2de kat is futteloos, eet weinig en uit zijn doen. Hij drinkt wel, plast ook goed maar is na 4 dagen nog steeds aan de diarree. De 3de kat is speels, eet en drinkt goed, maar is ook nog steeds aan de diarree.

Ik snap dat de kuur (5 dagen duurt) maar ik zie bij de 2de en 3de kat nog maar weinig progressie. Kan iemand me het ziekte beeld en verloop vertellen uit ervaring?

Ik heb zaterdag en vandaag weer de kattenbakken schoongemaakt en de kattenkamer met de stoomreiniger schoongemaakt. Ik wil hier zo snel mogelijk van af. Ook omdat het over kan gaan van dier op mens.

Alvast bedankt.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Giardia bij alle 3 de katten

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb (helaas) intensieve ervaring met Giardia. Een kitten had de parasiet zonder dat wij dat wisten, begin dit jaar meegenomen uit een cattery. Binnen korte tijd waren ook de drie andere katten besmet. Giardia gaat op en neer, dus het ene moment is de poep goed, en dan is er weer stinkende diarree. En inderdaad lusteloos en weinig eetlust.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar wij zijn ruim 3 maanden bezig geweest om van die rot parasiet af te komen.....
De poep met daarin de Giardia cystes is de bron van herbesmetting. Als de kat heeft gepoept, en daarna de anus schoonlikt, heb je grote kans dat de kat zich opnieuw besmet, en dus is de cirkel rond. Dat doorbreken is het allerbelangrijkste: je kan je huis zo schoon maken als je wilt, als de kat zich blijft herbesmetten is het water naar de zee dragen. Dus ik ben wekenlang achter iedere kat die net had gepoept aangelopen met een babydoekje om de kont af te vegen. Ook de poep meteen uit de bakken halen, en de bakken dagelijks of om de dag reinigen met chloor en kokend water. Dus je sjouwt je een breuk met kattenbak korrels.......

Alles reinigen met een stoom cleaner is eigenlijk niet zo'n goed idee. Je moet de te reinigen objecten behoorlijk lang behandelen met stoom om de cystes te killen, maar je maakt tegelijkertijd alles wel vochtig, en dat is weer gunstig voor het overleven van de cystes. Ik heb alle losse zaken met de stoomcleaner behandeld alleen als ik ze daarna een tijdje buiten in de zon kon laten drogen. Ik heb ook een ozon-generator aangeschaft om de cystes om zeep te helpen, en alle vloeren 2x week gereinigd met Cif Professional. Ook hebben wij kussenslopen om alle kussentjes gedaan, die we iedere dag op 90 graden hebben gewassen. Etensbakjes dagelijks in kokend water afgewassen, en ook heel vaak je handen wassen.

Ik ben ook begonnen met Panacur, een kuur van 5 dagen, en later nog een kuur van 10 dagen. De Giardia werd wel afgeremd, maar ik kreeg het er niet mee weg. Veel Giardia stammen zijn resistent geworden voor Panacur. Omdat ik het alternatief Metrobactin niet zag zitten, en Giardex ook niet leek te helpen, ben ik verder gaan zoeken, en terecht gekomen bij Spartrix. Dat is een parasieten bestrijdingsmiddel bedoeld voor duiven, en in Duitsland vaak off-label gebruikt voor katten. Na twee keer een stoot-kuurtje van 2 dagen waren wij eindelijk verlost van de Giardia. Wel nog 2 weken doorgegaan met alle maatregelen, en nog 2x de poep laten controleren om er zeker van te zijn dat het echt weg was.

Maar wie weet heb jij te maken met een Giardia stam die niet resistent is tegen Panacur, en ben je er na 2 x 5 dagen vanaf. Het is wel zaak om de weerstand van de katten te maximaliseren, en de darmen te ondersteunen met pro-biotica.

Heel veel succes!
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Giardia bij alle 3 de katten

Bericht door ErikPhilippus »

Klaarblijkelijk weer iemand die een vraag stelt op het forum, en daarna niet meer de moeite neemt om het antwoord te lezen. Hopelijk hebben andere bezoekers van het forum iets aan mijn uitgebreide antwoord en ervaringen met het bestrijden van Giardia, anders is het toch wel een hoop moeite voor niks.....
Cerna

Re: Giardia bij alle 3 de katten

Bericht door Cerna »

ErikPhilippus schreef: 04 okt 2020 08:24Klaarblijkelijk weer iemand die een vraag stelt op het forum, en daarna niet meer de moeite neemt om het antwoord te lezen.
Veel mensen hebben niet door dat wanneer ze dit niet specifiek aangeven, ze geen bericht krijgen dat er reacties zijn.
Wanneer ik geen reactie krijg stuur ik vaak een PB met de mededeling "Je hebt reacties" en in 9 van de 10 keer helpt dat. :smile:
dickdale
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 sep 2019 10:07

Re: Giardia bij alle 3 de katten

Bericht door dickdale »

ErikPhilippus schreef: 04 okt 2020 08:24 Klaarblijkelijk weer iemand die een vraag stelt op het forum, en daarna niet meer de moeite neemt om het antwoord te lezen. Hopelijk hebben andere bezoekers van het forum iets aan mijn uitgebreide antwoord en ervaringen met het bestrijden van Giardia, anders is het toch wel een hoop moeite voor niks.....
Beetje jammer, zo'n reactie als deze. Ook nergens voor nodig. Niet iedereen zit constant op dit forum.

Back on topic.

De katten hebben niet allemaal Giardia blijkt na onderzoek. 2 hebben het wel, de derde heeft Ecolie bacterie. We gaan deze week starten met de 2de ronde panacur. Daarnaast hebben ze tegen de diarree Finidiar gehad wat goed helpt. 2 zijn inmiddels diarreevrij, degene die nog wel aan de diarree is krijgt nu een antiboticakuur.
dickdale
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 sep 2019 10:07

Re: Giardia bij alle 3 de katten

Bericht door dickdale »

Cerna schreef: 04 okt 2020 09:08 Veel mensen hebben niet door dat wanneer ze dit niet specifiek aangeven, ze geen bericht krijgen dat er reacties zijn.
Wanneer ik geen reactie krijg stuur ik vaak een PB met de mededeling "Je hebt reacties" en in 9 van de 10 keer helpt dat. :smile:
Klopt, ik heb inderdaad geen melding aan staan.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Giardia bij alle 3 de katten

Bericht door ErikPhilippus »

Nou, het zal dan wel aan mij liggen - maar ik vind het vreemd dat je een vraag stelt en pas na 2 weken gaat kijken of er misschien een antwoord is..... Laten we er verder maar geen woorden aan vuil maken.
dickdale
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 sep 2019 10:07

Re: Giardia bij alle 3 de katten

Bericht door dickdale »

Goed plan!

De katten zijn inmiddels Giardia vrij en dat is het belangrijkste...
Evelien3
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2022 10:02

Re: Giardia bij alle 3 de katten

Bericht door Evelien3 »

@erik
ik ben in ieder geval wel erg blij met je tips!
14 dagen panache bij m’n kitten en na een week begint de “shit” weer. Dus ik ga het duiven middel bestellen.
Evelien3
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2022 10:02

Re: Giardia bij alle 3 de katten

Bericht door Evelien3 »

@erik
ik ben in ieder geval wel erg blij met je tips!
14 dagen panakuur bij m’n kitten en na een week begint de “shit” weer.
Dus ik ga het duiven middel bestellen. Ik ben aan zoeken naar iemand vanuit Duitsland naar NL levert.
mvg
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: Giardia bij alle 3 de katten

Bericht door Nikki74 »

Evelien3 schreef: 24 jan 2022 15:05 @erik
ik ben in ieder geval wel erg blij met je tips!
14 dagen panakuur bij m’n kitten en na een week begint de “shit” weer.
Dus ik ga het duiven middel bestellen. Ik ben aan zoeken naar iemand vanuit Duitsland naar NL levert.
mvg
Hoi Evelien, heb je het duivenmiddel geprobeerd en hielp het?
groetjes Nikki en de 2 bengels
Plaats reactie