Kitten met onverklaarbare klachten

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
NougatTofu
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2020 12:20

Kitten met onverklaarbare klachten

Bericht door NougatTofu »

Hoi allemaal,

Ik heb al veel meegelezen op dit topic, maar wil jullie nu zelf een probleem voorleggen.

Mijn kitten van vier maanden oud is eergisteren erg ziek geworden. Ze begon ‘s ochtends met braken en dat hield de hele dag aan, terwijl ze zelf steeds slomer en zieker werd. Gisterochtend zijn we met haar naar de DA geweest, die haar heeft opgenomen en een infuus met vocht en iets tegen de misselijkheid heeft gegeven.

Ze mocht ‘s middags weer naar huis in de hoop dat ze zou opknappen. Dit gebeurde niet en door de nacht heen werd ze alleen nog maar zieker. Ze braakte niet meer maar was nog erg misselijk, te zien aan haar extreme kwijlen, natte oogjes en kokhalzen zodra ze ook maar eten rook. Verder kreeg ze pijn wanneer ze op de bak zat, had ze veel aandrang om te poepen maar kwam er bijna niks uit en miauwde ze verschrikkelijk zielig als ik haar buikje aanraakte.

Vanochtend vroeg heb ik haar daarom weer naar de dierenarts gebracht. Die zei direct dat het heel goed was dat ik gekomen was en dacht alsnog aan een verstopping. Ze hebben röntgenfoto’s gemaakt en inderdaad, er leek iets van een elastiekje in te zitten. Ze zijn haar direct gaan opereren maar toen ze haar open maakte bleek tot ieders verbijstering dat er niks te vinden was in haar darmpjes. Wel zat er lucht in de overgang van de dikke naar de dunne darm. Haar organen zagen er verder perfect gezond uit, alleen haar darmpjes lagen wat stil maar dat kon volgens de dierenarts ook een gevolg van de operatie zijn ipv een oorzaak voor haar ziekte.

De dierenarts en wij ook tasten nu dus totaal in het duister naar wat het zou kunnen zijn dat er voor zorgt dat ze zo ziek is. Ze ligt nu uit te slapen en de volgende stap is simpelweg observeren wat ze de komende uren gaat doen. Ze heeft iets gekregen om de darmperistaltiek op te wekken en de DA had het er ook nog over dat ze ook wel eens eerder hebben gezien dat ze na zo’n operatie toch opknappen, omdat de blokkade zich tijdens de operatie toch opgelost heeft (evt zonder dat dat gezien is). Verder heeft ze een flinke dosis pijnstiller gekregen.

Nu is mijn vraag of iemand dit verhaal herkent, misschien tips heeft voor vervolgonderzoek of iets anders zinnigs kan zeggen over onze situatie. Ik maak me erg veel zorgen om haar en wil zo graag alles doen wat in mijn macht ligt om haar beter te maken.

Alvast dank voor eventuele reacties.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten met onverklaarbare klachten

Bericht door nellebel »

kan ze iets hebben gegeten qua vergiftiging?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten met onverklaarbare klachten

Bericht door Anne »

Wat ontzettend sneu :-| Geen ervaring gelukkig maar wil je heel veel sterkte en beterschap toewensen
Hopelijk gaat het nu beter en zit er niks meer verstopt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten met onverklaarbare klachten

Bericht door Rik »

Heftig... "we denken een elastiekje te zien" en dan na een operatie op een 4 maand oude kitten niets vinden :(

Hopelijk is ze snel weer in orde.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
NougatTofu
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2020 12:20

Re: Kitten met onverklaarbare klachten

Bericht door NougatTofu »

Het gaat helaas nog helemaal niet beter... Ze begon meteen weer zo te kwijlen toen ze wakker werd en heeft daar wat voor gekregen. De dierenarts denkt nu inderdaad ook aan vergiftiging, maar door wat hebben we geen idee van. Het stomme is dat ze tot de avond voordat het begon uit logeren is geweest, Omdat ik op vakantie was. De kans is dus aanwezig dat ze daar iets gegeten heeft, maar we hebben gezocht en ook niks gevonden dat tot zulke heftige intoxicatieverschijnselen zou leiden.
Het enige wat ze nu nog kunnen doen is spoelen, spoelen, spoelen, in de hoop dat ze het zelf kan opruimen uit haar lichaampje. Ik voel me zo stom dat ik haar heb laten gaan 😔.
En ik baal inderdaad ook wel behoorlijk van die onnodige operatie. Ze heeft nu alle kracht nodig die ze maar kan verzamelen en dat herstel van zo’n operatie gaat haar dan ook niet in de koude kleren zitten 😣.

In elk geval heel erg bedankt voor jullie reacties, ik zal nog even updaten als er voortgang is.
Gebruikersavatar
Duvel75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 aug 2020 09:36

Re: Kitten met onverklaarbare klachten

Bericht door Duvel75 »

Ach arm ding, ik heb hier ook geen ervaring mee.

Wil je wel veel sterkte wensen met je zieke katje, ik hoop dat ze snel opknapt!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten met onverklaarbare klachten

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik vind het schandalig dat ze zo snel beslist hebben om de buik (voor niets) open te snijden. Ik hoop dat je die ingreep niet moest betalen.
Hoe gaat het nu met je kitten?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
NougatTofu
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2020 12:20

Re: Kitten met onverklaarbare klachten

Bericht door NougatTofu »

Het gaat nog niet echt beter helaas. Ze hebben vanmiddag een maagsonde geplaatst omdat ze zo hevig kwijlt en niet echt slikt dat het moeilijk is om eten binnen te krijgen. DA heeft lijntjes uitgezet naar collega’s in het hele land om mee te laten denken maar niemand die het beeld herkent. We hopen nog steeds op een wonder, ze gaat in elk geval niet achteruit. Ik wil zo graag dat ze het redt, maar ik wil haar ook niet teveel laten lijden. We hebben nu besloten om te wachten tot maandag, als ze dan nog niet aan het opknappen is, dan is het wellicht beter om haar uit haar lijden te verlossen 😔
kittentjes

Re: Kitten met onverklaarbare klachten

Bericht door kittentjes »

Ach wat een naar verhaal. Wil je heel veel sterkte wensen en duim voor jullie kitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Duvel75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 aug 2020 09:36

Re: Kitten met onverklaarbare klachten

Bericht door Duvel75 »

Wat naar dat het nog steeds niet beter gaat met je katje, ik hoop dat ze snel opknapt.

Dat niemand het ziektebeeld herkent maakt het er niet makkelijker op.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten met onverklaarbare klachten

Bericht door Synemios »

Is er ook nog geen bloed geprikt?
Lizzy kwijlde toen ze een acute alvleesklierontsteking had.
Is er een echo gemaakt? Of alleen een foto?
Wordt er ook pijnstilling gegeven?
Internist, endoscopie misschien iets in de slokdarm?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
NougatTofu
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2020 12:20

Re: Kitten met onverklaarbare klachten

Bericht door NougatTofu »

Even een update. Sinds ze de maagsonde heeft gaat ze langzaam weer de goeie kant op! Ze krijgt sinds vrijdagavond maagzuurremmers omdat een internist elders wel de lucht in de darmpjes + misselijkheid herkende van een kitten van dezelfde leeftijd een aantal jaren geleden, en dat is toen opgelost met maagzuurremmers. Hoewel ze geen sprongen vooruit maakt, is ze in elk geval een stuk alerter en levendiger en sinds gisterochtend ook niet meer zo aan het kwijlen geweest (en dus hopelijk niet meer zo misselijk). DA en ikzelf klampen ons vast aan deze kleine vooruitgang en het geeft hoop om het nog niet op te geven met haar. Ik durf voorzichtig weer een beetje positief te zijn na bijna een week slapeloze nachten...

Synemios, er is bloed geprikt maar het bloedbeeld lijkt helemaal goed (behalve wat inmiddels gecorrigeerde lage kalium als gevolg van het kwijlen). Tijdens de buikoperatie zagen de organen er ook helemaal goed uit, niet vergroot, niet ontstoken o.i.d. Er is geprobeerd een echo te maken maar die toonde niet veel doordat ze nog veel lucht in haar buikje had (ook door de operatie). Als het zinvol is dan maakt de internist die dinsdag op de praktijk is nogmaals een echo. Ze heeft tot vrijdag morfine gehad maar krijgt nu een gewone pijnstiller, ik weet niet precies wat, en lijkt sindsdien niet méér pijn te hebben dan daarvoor. In elk geval dank voor je meedenken :)

Gisteren was ik op bezoek en toen heeft ze zich zowaar uitgebreid laten kroelen en zat ze keihard te spinnen, het schatje. Ik hoop zo dat het goedkomt met haar.
NougatTofu
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2020 12:20

Re: Kitten met onverklaarbare klachten

Bericht door NougatTofu »

En iedereen sowieso heel erg bedankt voor de lieve berichten. Wat een fijne community is dit.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten met onverklaarbare klachten

Bericht door Anne »

Wat fijn en hoopvol dat je kitten het beter lljkt te doen!! Ik hoop dat deze trend zich voortzet en dat je toch ergens vroeg of laat komt te weten wat het nou is wat al deze klachten veroorzaakt
Ik ben druk aan het duimen voor een positief herstel, heel veel beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten met onverklaarbare klachten

Bericht door Synemios »

Ik hoop dat ze zich nu steeds een beetje beter gaat voelen.
Het klinkt in ieder geval al een stuk positiever.
Ja van maagzuur/ pijn ( en maagzuur kan pijn doen) kunnen ze gaan kwijlen.
Gelukkig nu geen orgaanschade.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie