Alvleesklier, leverontsteking, verdikte vaterse papil+ darm en maag liggen stil

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daphnee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2020 12:53

Alvleesklier, leverontsteking, verdikte vaterse papil+ darm en maag liggen stil

Bericht door Daphnee »

In mei begon onze Munchkin poes ineens veel over te geven. We zijn de maandag direct na het weekend naar de dierenarts gegaan. Een leverwaarde was zeer hoog en ze had geelzucht.

Daarna zijn we naar Medisch Centrum Dierenziekenhuis gegaan voor een echo:

Uitslag 14 mei
  • de huidige klachten lijken te worden veroorzaakt door een acute pancreatitis en cholangitis. Ik vermoed dat de
    cholangitis bacterieel van aard is gezien de aanwezige neutrofielen, waarbij de afwezigheid van bacteriën
    verklaard kan worden door het gebruik van antibiotica.
  • de afwijking aan de Vaterse papil kan opgehoopte sludge (de gal was vrij dik) of een massa (ontsteking vs.
    neoplasie) betreffen.
  • de afwijkingen aan de nieren i.c.m. het bloedonderzoek passen bij een beginnend, chronisch nierprobleem
    (IRIS 1).
Medicatie
Plan en advies: na overleg is besloten om geen kweek van de gal in te zetten, omdat de kans reëel is dat de
uitslag vals negatief uitvalt. Ik heb de volgende behandeling geadviseerd:
  • cerenia 1x daags 1/4 tab à 16 mg geven bij braken/slechte eetlust
  • mirtazapine 1x per 3 dagen 1/8 tablet geven bij slechte eetlust (uiteindelijk niet gegeven, want ze ging hier slecht op)
  • clavaseptin 2x daags 1 tab à 50 mg geven gedurende 3 weken
  • ursochol 2x daags 0.25 ml à 60 mg/ml geven tot aan de controle
Uiteindelijk heel veel ups and downs gehad waarbij ze de ene keer dagen achter elkaar wel veel at en dan weer dagen dwangvoer. Op hemelvaartsdag heeft ze een enorme terugval gekregen waarbij ze uitgedroogd is geraakt. Het was die dag ook super warm. De vrijdag is ze opgenomen in het ziekenhuis en het weekend op de IC.
De maandag erop hebben we haar weer opgehaald en het leek weer ff goed te gaan. Maar wat bleek nu ze hadden me een andere antibiotica meegeven "Clindaseptin". Dit hebben we ook doorgegeven tot aan de tweede controle


Uitslag 9 juni
  • pancreatitis, cholangitis, mogelijk ook enteritis. De afwijking t.h.v. de Vaterse papil is iets groter
    geworden. Door de antibiotica is haar maag en darmen ook ontstoken geraakt


Bij de tweede echo is er een biopte afgenomen om te kijken of er een bacterie zat. Uiteindelijk weer een week verder en met de zwaardere antibiotica Doxtbactin aan de slag geweest, bleek er geen bacterie meer in te zitten..

Het plan verder:
Plan en advies: in afwachting van de uitslagen heb ik voorgesteld om Pebbles te behandelen met dwangvoer,
subcutaan infuus, cerenia, ursochol en doxycycline. Omdat de bacteriekweek negatief is: hebben we twee
mogelijkheden:
  • Proeflaparotomie om de buikorganen te inspecteren en histologische biopten te nemen met als doel het stellen
    van een definitieve diagnose. Op basis van de diagnose kan een behandeling worden opgesteld (bv. prednisolon
    bij immuungemedieerde ontsteking; chemotherapie, enzymtherapie of prednisolon bij tumor)
  • Zonder operatie direct starten met behandelen van het goed behandelbare. Dat wil zeggen dat we naast de
    huidige therapie gaan starten met prednisolon om een vermoedelijke ontsteking te onderdrukken. Als we kiezen
    voor deze aanpak, heeft het minder zin om op een later moment alsnog voor een operatie + bioptname te
    kiezen, omdat prednisolon de bioptuitslagen kan flatteren.
De eigenaar heeft gekozen voor de tweede optie. Pebbles wordt de komende tijd als volgt behandeld:
  • dwangvoeren als ze onvoldoende eet
  • subcutaan infuus als ze onvoldoende drinkt
  • cerenia 1x daags 1/4 tab à 16 mg als ze onvoldoende eet
  • ursochol 2x daags 0.25 ml à 60 mg/ml
  • prednisolon 1x daags 1 tab à 5 mg of 1/4 tab à 20 mg
  • doxycycline STOP
  • vitamine B12 (hydroxocobalamine 500 ug/ml) 1x per week 0.5 ml subcutaan gedurende 5 weken
  • Burperdine
Ze begon weer goed te eten en alles ging goed. We gaven haar Hills a/d op advies van de internist. op maandag 22 juni at ze zelf 30 gram brokjes en 20 gram natvoer. Waarna we weer op 23 juni een terugval kregen. We waren weer helemaal terug bij af en ze at heel weinig en uiteindelijk niet.
Toen zijn we overgestapt naar Hills I/D, maar uit haarzelf kwam niet meer veel van willen te eten.

Op 28 juni was ze eigenlijk ten dode opgeschreven. We besloten haar maandag en dinsdag op te laten nemen bij de dierenarts waarbij ze aan het infuus zat, kalium en b12 shots kreeg. Dinsdag toen ze terug kwam had ze weer hele open ogen en ze zat weer bij het voerbakje te wachten. Uiteindelijk heeft ze in de avond nog 40 gram I/D gegeten. Wij kregen nog hoop..

De maandag 28 juni hebben wij ook second opinion opgevraagd en 1 juli een extra controle echo bij Dierenziekhuis Utrecht om te kijken of het Vaterse papil toch niet verstopt zat waardoor haar genezingsproces niet bevorderd. Dit was ook op advies van onze dierenarts, want ze zag het ook somber in en zei uiteindelijk als jullie niet voor deze optie hadden gekozen had ik geadviseerd om haar in te slapen.

Uitlag 1 juli
  • Pancreatis, vaterse papil zagen nog hetzelfde uit (niet verstopt alleen verdikt). Galblaas normaal van grootte. Maag en darm liggen stil. Bloeddruk normaal. Ontlasting normaal
Medicatie:
  • Prednison van 1 terug naar 0.5 pil
  • Creon geven bij elke maaltijd
  • cerenia 1x daags 1/4 tab à 16 mg mag gegeven blijven worden op effect
  • ursochol 2x daags 0.25 ml à 60 mg/ml
  • Randitine (maagzuurremmer die ook de peristatiek bevordert)
  • Cisapride starten als de Randitine niet werkt (Beste aanzetter van peristatiek)
  • Kalium via de mond toevoegen (Wij hebben nu Kaminox)
  • Burperdine
Vandaag hebben we gebeld naar de Internist en krijgen vanmiddag nog een telefoontje terug. Wij willen graag met de Cisapride starten en de Randitine laten vallen. Het lijkt erop dat sinds we de Randitine geven er oorlog in haar buik is ontstaan waardoor ze misselijk wordt en daarom ook niet eet. Haar eetlust is er wel. Altijd geweest, maar haar misselijkheid weerhoudt haar om te eten.

Het is een heeeel lang verhaal en we zitten nu alweer om 2 maanden. Ons meisje is pas 4 jaar en heel sterk. Internist zei dat de meeste katten al na 2 dagen overlijden... Aangezien we zo veel ups and downs hebben gehad, vinden we het zo raar dat ze niet kan doorzetten met zelf eten.. Het zit er namelijk wel in.

Wellicht hebben jullie ervaring hiermee en of tips welke homeopatische middelen we kunnen toevoegen om haar herstel te bevorderen of de misselijkheid kunnen onderdrukken. Het lijkt erop dat ze op vitamines heel goed reageert en een boost krijgt zoals ik afgelopen dinsdag 30 juni beschrijf. Ik hoop dat ze dit weekend erbovenop gaat komen ander moeten we na het weekend andere keuzes maken :cry: ..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alvleesklier, leverontsteking, verdikte vaterse papil+ darm en maag liggen stil

Bericht door Rik »

Ik dacht dat er normaal ook geen prednison gegeven wordt bij een pancreatitis?

Medisch Centrum voor Dieren:
Wij raden u aan om alle medicatie die niet strikt noodzakelijk is te stoppen:
  • Antibiotica en prednison zijn meestal niet zinvol.
  • Pijnstillers van het NSAID-type (als metacam, rimadyl, previcox etc) kunnen de situatie verergeren.
https://www.mcvoordieren.nl/alvleesklie ... g-hond-kat

Maar goed... ze zullen er wel een reden voor hebben.

Je zou eens naar Pea puur kunnen kijken. Maar let op. Je mag niet zomaar homeopatische middelen gebruiken zonder goed overleg. Sommige middelen kunnen namelijk de werking van andere medicijnen beïnvloeden en zelfs versterken.
Er zijn geen negatieve interacties met andere geneesmiddelen bekend. Wel kan de werking van reguliere pijnstillers versterkt worden bij gelijktijdig gebruik van PEA.
Dus hoewel het geven van homeopatische middelen onschuldig lijkt dien je wel de wisselwerkingen te onderzoeken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Daphnee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2020 12:53

Re: Alvleesklier, leverontsteking, verdikte vaterse papil+ darm en maag liggen stil

Bericht door Daphnee »

Rik schreef: 03 jul 2020 14:19 Ik dacht dat er normaal ook geen prednison gegeven wordt bij een pancreatitis?

Medisch Centrum voor Dieren:

https://www.mcvoordieren.nl/alvleesklie ... g-hond-kat

Maar goed... ze zullen er wel een reden voor hebben.

Je zou eens naar Pea puur kunnen kijken. Maar let op. Je mag niet zomaar homeopatische middelen gebruiken zonder goed overleg. Sommige middelen kunnen namelijk de werking van andere medicijnen beïnvloeden en zelfs versterken.

Dus hoewel het geven van homeopatische middelen onschuldig lijkt dien je wel de wisselwerkingen te onderzoeken.
Dankjewel goed om te weten! Vanmiddag belt de internist en gaan het e.e.a. nog bepreken
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Alvleesklier, leverontsteking, verdikte vaterse papil+ darm en maag liggen stil

Bericht door Douraque »

Lees even mijn topic: is genaamd acute alvleesklierontsteking, maar inmiddels chronisch. Staan heel veel tips is => viewtopic.php?f=79&t=32791

En dit klinkt bijna hetzelfde als hoe het bij mij is gegaan. Ook de leeftijd.l van de kat komt overeen. Alleen mijn kat heeft dan uiteindelijk chronische alvleesklierontsteking en een voedselintolerantie.

Een paar punten:
1. @Rik: Prednison zijn de meningen over verdeeld. In Europa zijn ze er in beginsel op tegen en in Amerika wordt het standaard gegeven.

Mijn kat staat nu op 1/4 prednison van 5mg om de dag. En daar doet ze sinds ongeveer september vorig jaar goed op. Er is geen één universele behandelmethode, per kat moet gekeken worden wat werkt. En dierenartsen komen er steeds meer achter dat prednison in een lage dosering heel effectief kan zijn bij chronische alvleesklierontsteking

Schema was: 2 weken 1 hele pil, 2 weken 1/2 pil, 2 weken 1/2 om de dag, daarna 1/4 om de dag. Dus bespreek een goed afbouwschema van alle medicatie

2. Maagzuurremmers zou ik niet stoppen, want bij een alvleesklierontsteking is bekend dat maagzuur naar boven komt en ze misselijk worden.

In dit geval kan het zijn dat de Cerenia niet helpt. Bij mijn kat hielp de Cerenia totaal niet bij de misselijkheid, dus toen maar Emeprid gegeven en dat hielp. Alhoewel emeprid contra indicatief is bij een alvleesklierontsteking, was dit toch de betere keuze

3. Ik heb toen ook eerst gekozen voor prednison behandeling, echter omdat mijn kat na enige tijd toch een terugval had heb ik biopten van het complete maag/darmkanaal laten afnemen.

Er kwam uit alvleesklierontsteking, bacterie waarvan onduidelijk was of dit goed of slecht was (komt ook bij mensen voor, helicobacterie) en een voedselintolerantie.

Enige wat je nog kan toevoegen is pancreaspoeder om de alvleesklier te ondersteunen bij het verteren van voedsel. Aangezien mijn kat haar eten niet eet als het over haar voedsel gestrooid wordt, doe ik in een capsule geven.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alvleesklier, leverontsteking, verdikte vaterse papil+ darm en maag liggen stil

Bericht door Synemios »

Het probleem met prednison is dat het weer een alvleesklierontsteking kan veroorzaken.
Dus als het al gegeven wordt dan moet dat heel goed in de gaten gehouden worden.
En zoals bij Douraque een lage dosering.
Verder pas afbouwen met medicatie als het beter gaat.
Maar het gaat nu ook niet alleen om een alvleesklierontsteking.
Je zit ook met de lever en maag/ darmen.

Ik denk eerlijk gezegd dat het wel goed behandeld wordt, je zou ipv cerenia nog om emeprid kunnen vragen omdat dat de peristatiek beter bevorderd dan de ranitidine als cisapride geen optie is,
Maar de ranitidine zou ik sowieso blijven geven.

Bij Lizzy werkt de cerenia weer beter dan de emeprid, maar als ik Lizzy een pilletje cerenia geef reageert ze ook daar niet goed op, terwijl het wel werkt als ze de suspensie of een injectie krijgt.
Dus ook dat is zoeken.

Pancreaspoeder hebben wij Lizzy nooit gegeven omdat die allergisch is voor heel veel dingen dus ik zou dat ook even overleggen.

Verder eens met mijn voorgangers, ik geef Lizzy pea puur en daar doet ze het goed op, maar wel eerst overleggen of je dat mag geven.
Maar dat geldt voor alles wat je bij geeft.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Daphnee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2020 12:53

Re: Alvleesklier, leverontsteking, verdikte vaterse papil+ darm en maag liggen stil

Bericht door Daphnee »

Douraque schreef: 03 jul 2020 17:03 Lees even mijn topic: is genaamd acute alvleesklierontsteking, maar inmiddels chronisch. Staan heel veel tips is => viewtopic.php?f=79&t=32791

En dit klinkt bijna hetzelfde als hoe het bij mij is gegaan. Ook de leeftijd.l van de kat komt overeen. Alleen mijn kat heeft dan uiteindelijk chronische alvleesklierontsteking en een voedselintolerantie.

Een paar punten:
1. @Rik: Prednison zijn de meningen over verdeeld. In Europa zijn ze er in beginsel op tegen en in Amerika wordt het standaard gegeven.

Mijn kat staat nu op 1/4 prednison van 5mg om de dag. En daar doet ze sinds ongeveer september vorig jaar goed op. Er is geen één universele behandelmethode, per kat moet gekeken worden wat werkt. En dierenartsen komen er steeds meer achter dat prednison in een lage dosering heel effectief kan zijn bij chronische alvleesklierontsteking

Schema was: 2 weken 1 hele pil, 2 weken 1/2 pil, 2 weken 1/2 om de dag, daarna 1/4 om de dag. Dus bespreek een goed afbouwschema van alle medicatie

2. Maagzuurremmers zou ik niet stoppen, want bij een alvleesklierontsteking is bekend dat maagzuur naar boven komt en ze misselijk worden.

In dit geval kan het zijn dat de Cerenia niet helpt. Bij mijn kat hielp de Cerenia totaal niet bij de misselijkheid, dus toen maar Emeprid gegeven en dat hielp. Alhoewel emeprid contra indicatief is bij een alvleesklierontsteking, was dit toch de betere keuze

3. Ik heb toen ook eerst gekozen voor prednison behandeling, echter omdat mijn kat na enige tijd toch een terugval had heb ik biopten van het complete maag/darmkanaal laten afnemen.

Er kwam uit alvleesklierontsteking, bacterie waarvan onduidelijk was of dit goed of slecht was (komt ook bij mensen voor, helicobacterie) en een voedselintolerantie.

Enige wat je nog kan toevoegen is pancreaspoeder om de alvleesklier te ondersteunen bij het verteren van voedsel. Aangezien mijn kat haar eten niet eet als het over haar voedsel gestrooid wordt, doe ik in een capsule geven.

Dankjewel voor je reactie! Met de internist besproken en we zitten nu ook op de 1/4 prednison per dag. Dit werk veel beter bij haar.

Hoe merkte je het verschil tusen Cerenia en Emeprid? Is het zo toen je de Cerenia had gegeven ze bleef overgeven of zag je haar telkens smakken + mond likken?
Gebruikersavatar
Daphnee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2020 12:53

Re: Alvleesklier, leverontsteking, verdikte vaterse papil+ darm en maag liggen stil

Bericht door Daphnee »

Synemios schreef: 03 jul 2020 17:42 Het probleem met prednison is dat het weer een alvleesklierontsteking kan veroorzaken.
Dus als het al gegeven wordt dan moet dat heel goed in de gaten gehouden worden.
En zoals bij Douraque een lage dosering.
Verder pas afbouwen met medicatie als het beter gaat.
Maar het gaat nu ook niet alleen om een alvleesklierontsteking.
Je zit ook met de lever en maag/ darmen.

Ik denk eerlijk gezegd dat het wel goed behandeld wordt, je zou ipv cerenia nog om emeprid kunnen vragen omdat dat de peristatiek beter bevorderd dan de ranitidine als cisapride geen optie is,
Maar de ranitidine zou ik sowieso blijven geven.

Bij Lizzy werkt de cerenia weer beter dan de emeprid, maar als ik Lizzy een pilletje cerenia geef reageert ze ook daar niet goed op, terwijl het wel werkt als ze de suspensie of een injectie krijgt.
Dus ook dat is zoeken.

Pancreaspoeder hebben wij Lizzy nooit gegeven omdat die allergisch is voor heel veel dingen dus ik zou dat ook even overleggen.

Verder eens met mijn voorgangers, ik geef Lizzy pea puur en daar doet ze het goed op, maar wel eerst overleggen of je dat mag geven.
Maar dat geldt voor alles wat je bij geeft.
Dankjewel voor je reactie! Pea puur nog niet besproken met de internist, omdat we nu nog op de b12/foliumzuur en kalium druppels zitten. Ik las dat pea puur voornamelijk wordt gebruikt bij dieren met atrose. Voor wat gebruik jij het? Worden ze hiervan bewegelijker?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Alvleesklier, leverontsteking, verdikte vaterse papil+ darm en maag liggen stil

Bericht door Douraque »

Mijn kat heeft nog nooit overgegeven, dus ondanks dat ze een alvleesklierontsteking heeft, nooit overgegeven.

Wel was ze misselijk en dat zag je aan: ze wilde heel graag eten, miauwde om eten en als ze eten kreeg liep ze weg. Ofwel misselijk.

Met de Cerenia bleef ze dit gedrag vertonen.

Toen we Emeprid probeerde zag je meteen verschil. Ik ga s’ochtends meteen een dosis en een kwartier later was ze aan het eten.

B12 injecties hebben we hier ook gedaan, echter zagen we daar klinisch de symptomen van de alvleesklierontsteking niet afnemen
Gebruikersavatar
Daphnee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2020 12:53

Re: Alvleesklier, leverontsteking, verdikte vaterse papil+ darm en maag liggen stil

Bericht door Daphnee »

Douraque schreef: 06 jul 2020 11:25 Mijn kat heeft nog nooit overgegeven, dus ondanks dat ze een alvleesklierontsteking heeft, nooit overgegeven.

Wel was ze misselijk en dat zag je aan: ze wilde heel graag eten, miauwde om eten en als ze eten kreeg liep ze weg. Ofwel misselijk.

Met de Cerenia bleef ze dit gedrag vertonen.

Toen we Emeprid probeerde zag je meteen verschil. Ik ga s’ochtends meteen een dosis en een kwartier later was ze aan het eten.

B12 injecties hebben we hier ook gedaan, echter zagen we daar klinisch de symptomen van de alvleesklierontsteking niet afnemen
Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb inderdaad vergelijkbare symptomen dat ze dan voor haar eten staat en dan wel wilt maar niet kan omdat ze misselijk is en dan inderdaad weg loopt. Ik ga dit nog eens checken bij de internist!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alvleesklier, leverontsteking, verdikte vaterse papil+ darm en maag liggen stil

Bericht door Synemios »

Pea puur wordt voor heel veel dingen ingezet omdat het een natuurlijke pijnstiller en ontstekingsremmer is.
Ik geef het aan Lizzy ivm meerdere dingen.
Oa voor haar allergie, ibd, nieren en alvleesklier.
Ik heb geen ervaring met pea en artrose, maar ik weet dat het daar ook vaak voor in gezet wordt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie