Alvleesklier of ...?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Alvleesklier of ...?

Bericht door Douraque »

Klinkt positief allemaal
Kcir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jul 2020 20:42

Re: Alvleesklier of ...?

Bericht door Kcir »

Helaas nu een slechte update. Sinds afgelopen weekend is het heel snel achteruit gegaan. Ze heeft waarschijnlijk een blaasontsteking erbij gekregen, ze zat opeens heel vaak op de bak voor heel kleine plasjes. We hebben overleg gehad met de DA, die zou dat behandelen met de pijnstillers die we al hadden. Eventueel konden we verder onderzoek laten doen, maar op dat moment was het beestje daar echt te zwak voor. Ze is ook direct gestopt met eten en wij dus weer gestart met dwangvoeren.

Afgelopen twee dagen leek het alsof de medicijnen ook niet meer voldoende hielpen en wilde ze voor het eerst eigenlijk ook geen medicijnen of dwangvoeding meer. We denken dat het arme beestje toch veel zieker is geweest dan we dachten, wellicht was er nog veel meer ontstoken en/of een tumor.

Gistermiddag het moeilijke besluit genomen om haar dan in te laten slapen, ze had zo weinig kracht meer en kon amper meer lopen. Ze waste zichzelf ook niet meer, we mochten haar niet meer aaien/aanhalen en ze liep voor het eerst echt van ons weg. Maar voordat we naar de DA konden gaan, is ze uiteindelijk vanochtend vroeg, in onze armen, overleden. Dat is gelukkig uiteindelijk heel erg snel gegaan en hopelijk ook pijnloos. Het was tegelijkertijd fijn om haar niet nog een keer naar een arts te brengen daarvoor. Logischerwijs gaan we het beestje enorm missen, met al haar kenmerkende karaktertrekken en lieve eigenschappen!

Allemaal ontzettend bedankt voor jullie tips en adviezen, daar hebben we heel veel aan gehad!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alvleesklier of ...?

Bericht door Synemios »

Heel veel sterkte 🖤
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Alvleesklier of ...?

Bericht door Anne »

Ach wat triest allemaal :-|
Veel sterkte met het gemis
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Alvleesklier of ...?

Bericht door Zotvanpoezen »

Gisteren heb ik bij Filou bloed laten prikken om zijn nieren te laten controleren.
Op 02-11-2020 was bij hem beginnend nierfalen geconstateerd, en ik wou weten hoe het geëvolueerd was.
Ik heb geen nierdieet gegeven omdat ik niets vond dat hij verdraagt (hij heeft ook last van voedselintolerantie). Ik heb hem blikvoer gegeven met een laag fosforgehalte (even laag of lager dan nierdieet). Er zaten wel meer eiwitten in dan in nierdieet, maar deze waren uitsluitend dierlijke: Wild Freedom en Feringa puur meat. Ik vulde aan met rauwe of gekookte kip en kalkoen omdat ik de indruk had dat hij niet tegen te veel blik kon. Ik vermoedde dat het door het vet kwam.
Uit de analyses van gisteren kwam dat zijn nieren het nu wel prima deden, maar dat er andere dingen fout waren.

Dit zijn de resultaten van 02-11-2020: (Er staat bij dat Filou intact is, maar dat is fout ;-) )
https://onedrive.live.com/?cid=87DD2C42 ... 51&o=OneUp

Dit zijn de resultaten van gisteren, vergeleken met die van augustus 2019. Links de nieuwe waarden, rechts die van aug. 2019. Deze zijn afkomstig van een andere da:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet hem op een vetarm dieet zetten gedurende een maand en daarna weer bloed laten prikken en een speciale test laten uitvoeren in een extern labo.
Het enige gepaste voer dat ik kon vinden omwille zijn voedselintolerantie was dit: https://www.bitiba.nl/shop/katten/katte ... gKuZvD_BwE
Maar daar zitten meer mineralen in, wat dan weer slecht is voor de nieren...
Zou ik dan niet beter gewoon verder doen zoals eerder, maar nog minder blik en meer gekookte kip of kalkoen geven?
Filou ziet er niet ziek uit, hij heeft een heel grote eetlust, is niet uitgedroogd, heeft geen diarree, en geeft niet over.
Hij heeft dus geen symptomen tot nu. Behalve dat hij wel gaat overgeven als hij te veel blik eet (meer dan 200gram per dag). Maar dat kan ik verhinderen door hem nog wat mager vlees bij te geven als hij honger heeft...
Kan iemand mij raad geven?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alvleesklier of ...?

Bericht door Synemios »

Er is wel voer speciaal voor katten met alvleesklier ontsteking/ ibd.
Maar het voer wat Lizzy kreeg zat qua vet net zo hoog dus overstappen zou voor haar niets uit maken.

Voedselallergie of overgevoeligheid kan ook weer een alvleesklier ontsteking veroorzaken of ibd ( vaak zie je een combi)
Vooral als het werkt op maag/ darmen
Ik zou gezien de overgevoeligheid van Filou en de nieren zelf op je huidige voer blijven en dan zou je dus inderdaad kunnen kiezen voor meer kip en kalkoen want daar zitten al minder vetten in.

Maar volg vooral ook je eigen gevoel.

Lizzy krijgt meerdere malen per dag kleine porties, zij kan ook geen grote hoeveelheden tegelijk eten.

Ik krijg bij de link van de eerste resultaten het bericht dat het item niet meer bestaat.
Dus dan vraag ik het even zo.
Is er de laatste keer bij Filou sdma gemeten ook en was dat verhoogd?
De creatinine kan soms door andere dingen verhoogd zijn.
Heb je het idee dat hij pijn heeft?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Alvleesklier of ...?

Bericht door Zotvanpoezen »

Bedankt voor de reactie, Denise.
Het lukt me niet om het resultaat van oktober hier te plaatsen, dus heb ik maar een foto van het scherm van mijn PC genomen en het op die manier gedaan:
Afbeelding

Ik hoop dat het een beetje leesbaar is... sdma zie ik nergens staan. Ik weet dat de da dat aangevraagd had, misschien heeft ze deze niet doorgestuurd.

De da had mij ook aangeraden om het bij zijn huidige voer te laten indien het te moeilijk zou zijn om iets geschikt te vinden.
En dus gewoon meer puur kip of kalkoen in plaats van zijn blikvoer geven.
Gekookte kip of kalkoen hebben hem altijd uit een dipje geholpen nadat hij overgegeven had en/of misselijk was geweest.
De laatste maanden geeft hij niet meer over omdat ik aanvoelde dat hij niet te veel blik mocht eten en dat hij wel vlees verdroeg als hij in een vreetbui was. Want honger heeft hij wel!
Hij is een beetje aangekomen, dat bevestigd dat hij genoeg eet (en binnenhoudt)
Ik heb ook met zekerheid nog nooit diarree bij hem gezien.

Ik heb echt niet de indruk dat hij pijn heeft. Ik vind dat hij sinds april het eigenlijk veel beter doet dan vroeger.
Vandaar dat ik schrok van de resultaten.
Wat wel opvalt dat sommige waarden wel in de 3 testen te hoog waren.
Wat zou hiervan de oorzaak zijn?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alvleesklier of ...?

Bericht door Synemios »

De eosinofielen wijzen vaak op een allergie.
Leucocyten heeft met het afweer/immuunsysteem te maken.
Als die verhoogd is dan is het belangrijk te weten waarom en dan nemen ze vaak de eosinofiele ( allergie), basofiele granulocyten ( wijzen vaak op een infectie) monocyten ( etc mee).

Ik ben geen arts uiteraard maar ik vermoed dat in het geval van Filou zijn autoimmuun ziekte zorgt voor deze verhogingen en bekend is dat allergieën bijvoorbeeld kunnen zorgen voor chronische ontstekingen ( darmen, huid etc)

Medicijnen zoals prednison kunnen trouwens ook de bloeduitslagen beïnvloeden.

Amylase kan samen met verhoging van lipase wijzen richting alvleesklier, maar het kan ook met de darmen te maken hebben en ik denk dat de dierenarts daarom een extra bloedonderzoek wilde doen.

Ik zou zeggen doe vooral wat jij nu denkt dat goed is voor Filou.
Vaak is het veranderen van voer als ze het goed doen in dit soort gevallen niet verstandig, maar dat is meer een mening door eigen ervaringen.


Ik kan me voorstellen dat je hier van geschrokken bent.
Sowieso goed in de gaten houden maar dat doe je toch wel.

Bij nierfalers zeggen ze altijd kijk naar de kat en niet alleen naar de waardes en dat geldt in dit soort gevallen ook 💜
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Alvleesklier of ...?

Bericht door Zotvanpoezen »

Hartelijk dank voor de uitleg, Denise!
Dat helpt me al een stuk verder ;-) .
In de zomer heeft hij vaak ontstekingen van de huid op zijn kop door het krabben. Ik vermoed dat hij ook omgevingsallergieën heeft.
Filou doet mij een beetje aan Lizzy denken, maar dan in een minder ergere versie :lol:
Jammer dat hij zo'n vreetzakje is. Een beetje dimmen zou beter voor zijn alvleesklier zijn.
Maar dan is hij echt niet te genieten.

Nu het volgende bloedonderzoek afwachten...
Hij neemt geen medicijnen, ook een prednison. Dus dat kan de uitslag al niet beïnvloeden.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alvleesklier of ...?

Bericht door Synemios »

Ja klopt Filou doet mij ook aan Lizzy denken.
Maar ik ben blij te lezen dat Filou geen pijn heeft.
Als je hem licht verteerbare eiwitten geeft en zo puur mogelijk, dan denk ik dat je hem best de hoeveelheid kan geven waar hij ook qua humeur goed op reageert :lol:


Tommy is ook niet te genieten als hij te weinig ( volgens Tommy zelf :grin: ) te eten krijgt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Alvleesklier of ...?

Bericht door Dinky »

Tja, wanneer hij zich beter voelt wanneer hij wat meer te eten krijgt dan zou ik dat vooral ook doen.
En dan over tijdje weer nieuw bloedonderzoek aangezien het bij het vorige onderzoek niet zo naar voren is gekomen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Re: Alvleesklier of ...?

Bericht door Femke1980 »

Ben zeg even dit topic aan het doorlezen. Zorro, mijn 3 potige, astmatische, milde HCM kat eet sinds vrijdag niet meer. Na 5 bezoekjes aan drie dierenartsen, ons toe dagen tijd (dienstdoende dierenarts op zondag 2x, eigen dierenarts op maandag en vandaag zowel een radioloog bij het MCD in Amsterdam en mijn eigen dierenarts), is de anamnese waarschijnlijk alvleesklier ontsteking. Bloed was verder in orde, op de buikecho was een iets verdonkerde alvleesklier te zien (niet bijzonder donker) en zijn klachten; anorexia (lijkt te willen eten, maar lukt niet), braken, diarree en erg moe lijken wel die richting op te wijzen. Ik ben nu een beetje aan het bekijken welke dwangvoeding voor mij en hem werken (heb wat verschillende) en probeer ook voldoende vocht naar binnen te krijgen. Hij heeft maandag wat onderhuids vocht gekregen, een infuus is weer te belastend Ivm zijn HCM. Ook heeft hij anti misselijkheidsmedicatie (cerenia), pijnstilling en vitamines gehad. Voorlopig even door met dwangvoeding. Ik hoop voor Zorro dat we morgen en overmorgen even een rustige dag hebben en geen stressvolle dierenarts bezoekjes. Vrijdag zou ik weer overleggen met de da, of hij al iets beter zelf wil eten.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alvleesklier of ...?

Bericht door Synemios »

Wat ontzettend naar, en ook met meerdere dingen die aan de hand zijn dus dan kun je niet alles doen of geven.
Bij Lizzy kwam er in 1e instantie ook niets uit het bloed, en nog geen 2 weken later was het helemaal mis en was het wel aantoonbaar ( de alvleesklier).
Het blijft ondanks dat er inmiddels een andere test bijgekomen is nog steeds lastig soms om het echt aan te tonen terwijl dan wel alles die richting op wijst.
Ik hoop dat Zorro zich snel beter gaat voelen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Re: Alvleesklier of ...?

Bericht door Femke1980 »

Ja helaas is het bij mijn katten altijd zoeken naar wat mogelijk is (de andere heeft cerebrale hypoplasia overgehouden aan kattenziekte, bronchitis en chronische niesziekte). Ze sparen helaas diagnoses en doen ws een wedstrijd wie de meeste kan scoren…
Kleine beetjes vocht onder de huis durft de dierenarts wel aan (infuus liever niet) maar probeer nu voldoende vocht bij te geven. Het is wel elke dag een “strijd” (super lieve kat verder) om eten naar binnen te krijgen. Probeer hem ook altijd eerst zelf wat te laten eten. Werk nu met Royal canin en ga trovit ook proberen omdat deze al vloeibaarder zijn dan AD en er ws al meer vocht in zit. Ga vanaf vandaag maar proberen om elke drie uur water geven. Elke keer een kleine portie, want na twee spuiten kwijlt hij het meeste eruit. Die dierenarts hoopte dat hij vanaf vrijdag weer wat zelf gaat eten, maar persoonlijk vraag ik me af of dat realistisch is…
Volgens mij werkt de dierenarts zelfs zonder echt aanwijsbare aanleiding nu wel in de richting van alvleesklier ontsteking. Vooral omdat hij zelf zegt dat dit heel lastig te diagnostiseren valt. Klinisch beeld wijst wel die richting in en ook op de buik echo was een, iets verdonkerde, maar dit was nog relatief, alvleesklier te zien. Wel fijn dat Zorro gelijk in het Medisch centrum voor dieren terecht kon.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alvleesklier of ...?

Bericht door Synemios »

Ja ik heb er ook 2 die helaas van alles mankeren wat dingen soms lastig maakt qua behandeling.
Met alvleesklierontsteking is eten pijnlijk daarbij zijn ze vaak heel misselijk.

Ik kan hier ivm allergieën ook geen ander voer geven.

Lizzy is 1x zo ziek geweest dat ze een week opgenomen moest worden.
Die hield zelfs geen water meer binnen.
Alle andere keren konden we het thuis af.
Wij hebben ook altijd pijnstilling en cerenia in huis.

Als je de indruk hebt dat de cerenia niet goed helpt.
Bij Luna werkt de cerenia vaak pas nadat ze eerst een injectie cerenia gekregen heeft, en bij Lizzy hebben ze toen emeprid gegeven omdat de cerenia niet voldoende werkte.

Maar dat moet wel kunnen ivm de rest qua aandoeningen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie