heel veel kwijlen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Tandsteen is het niet. We controleren regelmatig het gebit, en alle tandjes zijn nog heel erg mooi wit en gaaf.

Verder heb ik eigenlijk geen gekwijl meer gezien...

Groetjes, Muis
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Fijn dat het blijkbaar maar eenmalig was. Hmmm je zult er alleen niet achter komen wat het nu geweest is.
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Kwijlen

Bericht door mickey »

Onze oudere kater begint te kwijlen.
Een paar weken terug zijn we al met hem naar de DA geweest omdat hij kwijlde en zijn bek niet dichtkreeg. De DA dacht aan een ingeslikte bij oid en gaf hem corticosteroiden en een antibioticakuur. Met een paar uur was het toen verdwenen.
Nu begint het kwijlen weer, er is overigens niks raars aan zijn bek. Nou heb ik ook gelezen dat dit een bijwerking zou kunnen zijn van het vlooienmidden, nu is hij wel net ontvlooid met Bolfo. Vlak daarna heeft hij ook een keer overgegeven, maar het kwijlen is gebleven. Overigens drinkt en eet hij goed.
Wat denken jullie ervan?
snouska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2003 14:00

Bericht door snouska »

Hoi Mickey,

De kat van mijn ouders (14 jaar) kwijlt ook behoorlijk. Maar eigenlijk heb ik er nooit aan gedacht dat het iets medisch kon zijn! Volgens mij kwijlt ze met name met slapen als alles ontspannen is.
Ik kan dus geen advies geven, maar Dikkie doet het echt al jaren en heeft er duidelijk geen last van.

Natuurlijk moet je het wel in de gaten houden, maar het feit dat hij goed en eet en drinkt klinkt in elk geval positief!

Groetjes,

Anouschka
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Katten kunnen erg gaan kwijlen van vlooienmiddel dat ze oplikken. Ik heb ook al eens gedacht dat een poes heel ziek was, terwijl ze alleen maar kleintjes die in de Frontline stonden, had gewassen :oops:
Na een dag was het vanzelf over, al heb ik haar wel heel erg goed in de gaten gehouden.
Lv070345
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2006 22:58

Kwijlende kat

Bericht door Lv070345 »

IK heb onlangs een zwerfkat in huis genomen . Een erg verwaarloosde witte pers . Ze past zich erg goed aan maar ze kwijlt enorm zodanig dat haar poten heel bruin zijn .Ook zit ze voortdurend met haar tong uit de mond . Ze heeft reeds medicatie gehad maar dat helpt niet veel . Heeft iemand enig benul wat de oorzaak kanzijn????
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Kan je in haar bekje kijken?
Bij kwijlen kan er overmatig tandsteen zijn, maar ook een tumor in de bek.
Als je niet zelf kunt kijken zou ik toch nog een keer naar de DA gaan als ik jou was.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

aangezien ze al medicatie gehad heeft, veronderstel ik dat je al naar de da geweest bent ? Wat zei die erover ?
Je moet weten, dat een Pers een platte neus heeft, sommige zo extreem, dat ze moeilijk kunnen ademen, en daardoor met hun bekje open zitten, om te ademen.
Na en tijd zie je dan dat ze ook hung tong wat naar buiten steken, en erg beginnen kwijlen, het is namelijk moeilijk ademen en slikken tegelijk, vandaar dat ze zo kwijlt.
Ik ken nog mensen, die zo een pers hebben die dat doet, ook leeftijd speelt mee, hoe ouder, hoe meer ze het gaan doen.
In de handel zijn wel producten te verkrijgen die je kan gebruiken om dat bruin op haar vacht weer wat witter te maken.

Succes veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Overmatig kwijlen kan ook een vorm van niesziekte zijn. Wij noemden dit vroeger altijd "draadnies" de draden kwijl hangen dan echt uit de bek. Verder sluit ik me aan bij de verdere adviezen.
Bovendien kan een kat ook nog van genot kwijlen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Lv070345
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2006 22:58

kwijlende kat

Bericht door Lv070345 »

ik ben met mijn kat naar de dierenarts geweest . hij zou chronische rhinitis hebben . Van daar het vele kwijlen en niezen . De kwaal zou erg moeilijk te behandelen zijn . Daar hij heel lang rond gezworven heeft en daarnenboven een platte snuit heeft ( pers)
Heeft iemand ervaring met die ziekte ??
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Chronische rhinitis betekent een (chronische) neusontsteking, wat me bij een pers niet verbaast. Het is de meest voorkomende kwaal bij vooral de erg platgefokte neuzen.

Ikzelf heb een poesje dat chronisch verkouden is, en dus eigenlijk hetzelfde mankeert. Ze snottert veel en komt bij me om haar neusje vrij van korstjes te laten maken :smile:

Je kunt de klachten wat verlichten door Rhinigenta neusdruppels in de neusgaten te druppelen (vinden ze niet leuk!) en af en toe te stomen met wat druppels cinuforce (voorheen Po-ho-olie) van dokter Vogel. Je zet een bakje water met een paar druppels hiervan op een theelichtje en zet de kat in een bench met een kooi kooi met het theelichtje ernaast, zodat de kat zich niet kan branden. Grote deken over de handel en en kwartiertje laten stomen. Het geeft goede verlichting. Bij ernstige verstopping kun je het een weekje 2-3x daags doen, daarna is 1x voldoende.

Hou er rekening mee dat deze kwaal blijft, en dat je dus altijd wat zorgen om haar zult houden. Maar het is (hier) niet besmettelijk en het is niet dodelijk, alleen uitputtend voor de kat, omdat een kat door haar neus ademt. Het reukvermogen wordt aangetast, en daardoor plus door de dichtzittende neus, wordt eten moeilijker.
Succes en sterkte!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Combinatie eachinaforce en nisileen schijnt ook te helpen. Van ieder een halve pil fijngemalen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gaby
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2006 22:57

Overmatig kwijlen en omhoogtrekkende bovenlip

Bericht door Gaby »

Hallo allemaal,

Sinds gisteravond heeft mijn kat last van een soort doorzichtige druppels die uit zijn mond druppelen. Deze worden afgewisseld met slijmerige slierten die aan zijn mond hangen. Af en toe niest hij ook en vliegen de spetters je om de oren. Wie weet wat er aan de hand kan zijn? Ik maak me echt zorgen. Vorige week is mijn andere kat naar de DA geweest en daar bleek dat hij een luchtweginfectie had, is dit besmettelijk? Deze kat gaf namelijk geen slijm op, maar ademde zwaar, was schor en hoestte luid. Ik hoop dat er iemand is die mij misschien een klein beetje gerust kan stellen.

Alvast bedankt.

Groeten,
Gaby
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hoi Gaby! Welkom op de site :grin:
Het klinkt niet echt gezond, wat je kat heeft. Kan het zijn dat 'ie gras gegeten heeft en dat er iets vast zit? En eet en drinkt hij nog wel?
Misschien kan het ook zijn dat ze allebei verkouden zijn? Het is het verstandigst om er toch even mee naar de DA te gaan denk ik. ;-)
Gaby
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2006 22:57

Bericht door Gaby »

Hahaha dank je wel.

Ja hij eet en drinkt wel, gisteren dronk hij juist meer dan normaal vond ik. Ik mag ook niet in zijn bekkie kijken terwijl hij normaal allemaal vrij makelijk toe laat. Ik zal de dierenarts zo eerst een belletje geven en kijken wat hij ervan zegt en anders ja dan moet ik toch maar ff heen. Onwijs bedankt voor je reactie.

Groetjes,
Gaby :smile:
Gesloten