heel veel kwijlen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Het klinkt mij alsof er iets vastzit, een grasspriet o.i.d. Dat heb ik hier ook wel eens gezien, al kotsten ze hem hier vrij snel weer uit. Maar daar kunnen ze in ieder geval erg benauwd van worden.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik zou zeker nog even langs je dierenarts gaan. Dit lijkt erg veel op mijn "draadnies" Dat is een luchtweginfectie die inderdaad besmettelijk kan zijn.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Lv070345
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2006 22:58

Bericht door Lv070345 »

Hoi ! Hier ben ik terug . De witte verwaarloosde pers is weer hevig beginnen te kwijlen ,zodat zijn kin heel zwart is van steeds nat te zijn . ben naar de DA geweest . Die zegt dat de kat een syndroom heeft : Het dirty hair syndrome ,eigen aan Perzen Heeft iemand daar al van ghoord
janvk
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2006 18:41

Bericht door janvk »

onze kat (schijnbaar een kruising tussen een pers en een siberische kat)
is vandaag begonnen met kwijlen. dit terwijl hij slaapt, je merkt aan zijn doen en laten ook dat hij wat schictig is, maar eten doet hij nog steeds en zodra hij hoort dat je een blikje pakt staat ie naast je.

maar hij kwijlt echt extreem, dus op de bank hebben we nu 3 plasjes in cirkeltjes met een diamet tussen de 25 en 25 cm?? en echt doornat dus echt veel.

terwijl hij vroeger echt nooit kwijlde ook bij kroelen niet ?? ze mogen hier het huis en de tuin niet uit is ook afgezet dat dat niet kan, maar wat kan hier de oorzaak van zijn??

ik lees iets over dirty hair syndroom bij perzen, en over tandvlees etc, maar daar zie ik niet aan mooi roze??

alvast bedankt

namens douwe en mij
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

Hij heeft het sinds vandaag ?
Is hij vandaag in de tuin geweest ? Zoja, dan kan het zijn dat hij in z'n mond of rond z'n mond gestoken is door een bij of wesp, als reactie gaan ze dan kwijilen, dat doet namelijk pijn, en de boel gaat opzwellen, daardoor dus kwijlen.

Hij kan ook iets in de tuin gegeten hebben (plant of struik, of iets wat er lag of gegooid is door iemand)dat giftig is, dan is je kat dus vergiftigd, en een symtoom daarvan is kwijlen. Er zijn dan ook nog andere symptomen, hij is suf, slaapt veel, kan stuiptrekkingen krijgen enz.

Het kan ook nog zijn dat je kat gewoon flink ziek is, een keelonsteking heeft vb, dan gaan ze ook enorm kwijlen, omdat slikken pijn doet.
In dat geval hebben ze meestal ook koorts. Ik zou eens proberen z'n temp te nemen, tot 38.5 is normaal, daarboven is koorts.

Ik denk dus eerder in de richting van flink ziek of vergiftigd omdat je zegt dat de symptomen vandaag plots begonnen zijn.

Als je je zorgen maakt, zou ik de da van wacht/dienst bellen, beter een keer te veel bellen, dan te laat bellen ;-)

Succes, Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
janvk
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2006 18:41

Bericht door janvk »

bedank veronikske,

nee in de tuin staat alleen gras en stenen, dus planten zijn zo goed als uitgesloten, tevens in zijn bekje gekeken maar niks dik of rood das het gekke.

ook is hij net zo levenidg als normaal hij is alleen wat meer op zijn hoede lijkt het dus lijkt beetje na te denken over iedere stap en geluidje dat hij hoort.

een steek van een ander dier zo dus wel kunnen,maar geen verdikkingen te zien.

hij eet ook gewoon goed niet moeilijker als anders wordt gewoon weg geschrokt. ook als je zijn slikreflex opwekt door over zijn keel te vrijwen merk je niet dat hem dat dan moeilijk af gaat.

zijn temp is 38,2 das ook goed, ja kweet niet of ik dit als ernstig moet aanmerken omdat hij verder niets mankeert alleen kwijlen maar eet en drinkt dus likt gewoon goed, toch??
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hmmm, ja, hij heeft dus geen koorts, da's al goed.
Dan kan ik alleen nog bedenken dat hij tandpijn zou kunnen hebben, en dat kan je bij een kat niet altijd even duidelijk zien.
Ik zou hem zeker goed in de gaten houden, regelmatig eens in z'n bekkie kijken om te zien of er toch niks aan't zwellen is.
Ook zou ik morgen nog eens opnieuw z'n temp. opnemen.

Het zou inderdaad ook iets typisch van dat ras kunnen zijn, maar dan vind ik het gek dat hij zo plots, van de éne op de andere dag begint te kwijlen.

Nu, ik weet dat veel katten wel eens kwijlen als ze slapen, ik heb er hier ook zo twee :grin: , maar dat zijn dan niet zo'n grote plekken zoals jij beschrijft.
Zou het kunnen, dat hij het al vaker gedaan heeft, maar dat je het nog niet opgemerkt hebt ?

Groetjes, Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
janvk
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2006 18:41

Bericht door janvk »

nee lijkt ons niet want hij is altijd in de kamer en we hebben een rood stoffen bankstel dus dat had al lang opgevallen, ja dat vinden wij ook zo gek dat het plotesling is,we hebben een andere kat en die kwijlt ook wel redelijk veel als je met hem gaat kroelen maar niet zo veel als deze nog niet een kwart er van en dan alleen als we hem aaien.

hebben 2 mastino honden (ook van die kwijlers ) en zelfs die kwijlen nofg niet zo veel als hem.

ja gaan het indd morgen in de gaten houden etc, en dan maar zien hoe het gaat.
janvk
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2006 18:41

Bericht door janvk »

nou jij is het weekend goed doorgekomen, emp bleef goed en ook kwijlen is al minder (nog niet helemaal over maar wel veeeel minder), dus nog maar even kijken deze week anders alsnog even naar de dierenarts.

bedankt voor het meedenken

namens douwe en mij
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Kattenbella schreef:Bovendien kan een kat ook nog van genot kwijlen.
ik merk dat steeds meer dat Sumi dat geregeld doet! Er staat dan heel wat vocht op haar bekkie, echt grappig! is er een manier om hen te doen slikken?
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Een kat slikt als je hem onder zn keel wrijft, dat wekt een slikreflex op, maar het lijkt me niet echt fijn voor je kat hoor!!
Wat beter werkt is een handdoekje :lol:
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ja nee ik had het ook wel op een "katvriendelijke" manier om hen te doen slikken, misschien bestaat er wel een "trucje" ;)
En het zijn nog geen liters kwijl, dus ik laat haar maar doen hoor :lol:
Gesloten