Spugende kat, haarballen, niet willen eten HELP

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Smudge23

Spugende kat, haarballen, niet willen eten HELP

Bericht door Smudge23 »

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en ik kom gelijk met een vraag. Anderhalf jaar geleden heb ik een kat geadopteerd die verwaarloosd was en heftig overgewicht had. Ze moet rond de 3 kilo wegen en woog 7.2 kilo. Ze wordt dit jaar 15. In het begin spuugde ze constant haar eten uit, omdat ze aan het schrokken was. Dus hebben we anti schrokbakken aangeschaft. Het ging toen beter. Op een gegeven moment vond ik poep in huis. Ik kwam erachter dat ze haar ontlasting niet helemaal kon uitpoepen. Hiervoor heeft ze laxeermiddelen gekregen, het ging toen goed. Een paar weken geleden wilde ze niet meer eten en bleef spugen, ook spuugde ze elke 2 dagen een haarbal uit. We zijn toen naar de dierenarts geweest en die heeft een bloedonderzoek gedaan. Alle uitslagen waren goed en haar organen functioneren goed. Uiteindelijk at ze weer na een anti-misselijkheid spuit. De haarballen zijn ook minder geworden. Afgelopen week vond ik weer poep in huis en heb ik de laxeermiddelen verhoogt. Toen de ontlasting weer dunner werd heb ik de dosis weer verlaagd. Nu komt het volgende probleem. Ze begint haar eten weer uit te spugen en wil niet eten.

Ik weer niet wat we nog moeten doen. Ze heeft ook al foto's gehad van haar buik en daar is ook niets uitgekomen. De dierenarts kosten worden nu wel heel hoog, aangezien ik elke maand bij de dierenarts zit met iets nieuws, en het is kwa kosten niet meer bij te houden.

Hebben jullie enig idee wat ik nog kan doen of wat het zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Spugende kat, haarballen, niet willen eten HELP

Bericht door Anne »

Ik vermoed een soort van voedselovergevoeligheid. Dat hoeft zich niet altijd te uiten via de huid waar je het makkelijk kunt zien ( krabben, open wondjes e.d.)
Bij voedselovergevoeligheid kan overgeven en obstipatie ontstaan
Heb je al eens een hypoallergeen dieet geprobeerd?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Smudge23

Re: Spugende kat, haarballen, niet willen eten HELP

Bericht door Smudge23 »

Ja, helaas ook al uitgeprobeerd en werkte ook niet. De verstopping komt door het overgewicht zei de dierenarts. Ze is nu wel afgevallen, maar nog steeds dezelfde problemen.
Cerna

Re: Spugende kat, haarballen, niet willen eten HELP

Bericht door Cerna »

Ik zou haar dagelijks een flinke lik lax-a-past geven tegen haarballen. Dat laxeert ook enigszins (even uitproberen of het voldoende laxeert ivm de verstopping) en verhoogt de eetlust een klein beetje.
Ik weet niet precies wat het in het lichaam doet, maar ik vind het een wondermiddel en ik gebruik het zeer regelmatig. Eén van onze katten heeft jaren slecht gegeten en had konijnenkeuteltjes als ontlasting. Sinds ze dagelijks lax-a-past krijgt eet ze normaal en heeft ook normale drolletjes.
De andere vier katten krijgen een keer in de week lax-a-past en hebben nooit last van haarballen ondanks hun dikke Brits Korthaarvachten.
Smudge23

Re: Spugende kat, haarballen, niet willen eten HELP

Bericht door Smudge23 »

De haarbal pasta hebben we op advies van de dierenarts geprobeerd. Helaas wordt ze hier ziek van en eet ze twee dagen niets en houdt ze niets binnen. Ze krijgt wel dagelijks laxalon
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Spugende kat, haarballen, niet willen eten HELP

Bericht door Synemios »

Heb je alle pasta’s geprobeerd?
Luna en Lizzy zijn beiden ook allergisch voor bijna alle haarbal pasta’s maar ze kunnen wel tegen Smilla.
Anders bestaat er ook nog anti haarbal snoepjes of crème ( liquid).
Sommige katten gaan over hun nek door de structuur van die pasta,

Ik heb Oscar gehad die ook steeds verstopt raakte, zo erg dat hij 3 keer opgenomen is geweest.
Lactulose braakte hij er meteen weer uit, zelfde met pasta.
Uiteindelijk zijn we hem fibre response van Royal canin gaan geven en toen was het probleem binnen een week of 2 opgelost.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... arm/700482
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Spugende kat, haarballen, niet willen eten HELP

Bericht door Anne »

Smudge23 schreef: 31 mei 2020 20:43 Ja, helaas ook al uitgeprobeerd en werkte ook niet. De verstopping komt door het overgewicht zei de dierenarts. Ze is nu wel afgevallen, maar nog steeds dezelfde problemen.
Welke hypoallergene dieten heb je uitgeprobeerd?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Spugende kat, haarballen, niet willen eten HELP

Bericht door TessaB »

Misschien een schildklierprobleem?
Hebben ze gecontroleerd op een eventuele maag-darm infectie? Ik weet dat je katten en honden niet mag vergelijken, maar onze hond heeft vroeger ook heel vaak gespuugd (vooral na het eten) en had weinig eetlust. Ze hebben haar toen volledig inwendig onderzocht en toen vonden ze een verdikte darmwand met infectietekenen.
Ik weet dat een dierenarts heel duur kan zijn, zeker wanneer je geen oorzaak vindt en dus vaak terug moet gaan. Maar je kan er misschien eens naar vragen?
Ook kreeg mijn hond toen pilletjes die de maag wat zouden moeten kalmeren, zodat ze minder gemakkelijk overgaf. Als ik me niet vergis was dat primperan. Wel opletten! Nooit zomaar beginnen geven! Zoals ik al zei was het voor een hond, maar ik dacht, ik zeg het even, omdat de symptomen toch wat overeenkomen.
Cerna

Re: Spugende kat, haarballen, niet willen eten HELP

Bericht door Cerna »

Maagklachten bij oudere katten komen erg veel voor.
Ons 'oudje' van 15 begon driekwart jaar geleden opeens 's morgens gal te spugen. We zijn met Zitac begonnen (2x daags een kwart tabletje) en het probleem was snel verholpen. Alleen begon ze toen moeilijk te lopen (ze heeft artrose, maar dit lopen was toch anders) en dit hadden we een paar jaar geleden ook al eens meegemaakt.
Ik ben gaan halveren en nu gaan het prima.

Emeprid (Primperan) heeft Amber voordat ik met Zitac begon gehad, maar daar werd ze helemaal kriebelig van. Amber wil vooral haar rust, maar nu ging ze de andere katten meppen en ging ze zelfs actief opzoeken en aanvallen.
En een andere kat, Milka, kreeg een soort toevallen van Emeprid. Ben er dus niet zo kapot van.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Spugende kat, haarballen, niet willen eten HELP

Bericht door Synemios »

Schildklier/ darmen kan inderdaad ook een oorzaak zijn bij katten.
en alvleesklier.
Maar dan wel alleen het braken niet de verstopping.
Op beiden wordt niet standaard getest.
Bij voedselallergie eerder diarree maar dat hoeft niet perse.
schildklier zie je juist weer vaak diarree en geen verstopping.
Bij katten komt een traag werkende schildklier alleen voor als gevolg van een behandeling voor een te snel werkende schildklier.
Braken komt wel voor bij een te snel werkende en een klein percentage stopt met eten.

Ik denk dat Annet ( Cerna) een punt heeft.
Veel oudere katten hebben hier sowieso last van.
En als bijna alles uitgesloten is....
Zitac zou een optie kunnen zijn samen met cerenia of emeprid
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Spugende kat, haarballen, niet willen eten HELP

Bericht door Anne »

Een vroegere vriendin van mij had een kat die steeds verstopt raakte, onder narcose werden de darmen dan geleegd en gereinigd
Ze kreeg het advies om te starten met lactulose en ook de kat over te zetten op volledig natvoer
Sindsdien ging het goed
Dat zou je ook nog eens kunnen proberen, al weet ik niet of ze van natvoer ook kunnen schrokken en hoe je dat dan kan voorkomen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Spugende kat, haarballen, niet willen eten HELP

Bericht door yana »

Niet willen eten duid inderdaad op misselijk. Kan inderdaad heel goed voedselallergie zijn. Schildklier had moeten blijken uit bloedtest. Probleem met misselijkheid is dat ze hun huidige voer gaan associeren met misselijk en het daarom weigeren te eten.
Er is speciaal voer voor katten met GI problemen. Dat zou je kunnen proberen (voor de verstopping). Ook bestaat er antihaarbal voer. verstopping komt inderdaad vaker voor bij oudere katten. Een kat die veel te zwaar is zal ook veel te weinig bewegen wat het verergert.
Goed drinken kan ook helpen bij verstopping/ harde ontlasting. Heeft je kat een fontein ofzo? Is zwz goed voor de nieren.
Bij mijn poes hebben ze uiteindelijk na bloedonderzoek een scopie gedaan. Niet dat daar wat uitkwam maar toen was alles uitgesloten en konden ze de diagnose allergie stellen.
Ook haarballen kunnen misselijk maken. En ook haarballen kunnen ervoor zorgen dat de maag al vol zit en er geen voer meer bij kan enof ze dat weer uitkotsen. Ik zie hier af en toe dat ze kotsen en meteen daarna op de bak gaan. Soms kotsen ze in de bak. Kortom; kramp of misselijkheid.
Wanneer is je kat laatst omtwormd?
Ik zou ook zelf de vacht van je kat gaan bijhouden. In overleg met da ff vragen hoevaak en hoe je beste kan kanmen om zoveel mogelijk los haar zo te verwijderen. Dan komt het niet in de maag. Bij mensen heb je nog cbd cyclisch braken syndroom. Weet niet of dat ook bij katten voorkomt.
Ik herken de onmacht ik herken de moedeloosheid.. heb het dus zelf ook meegemaakt hier enkele weken achter elkaar
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Spugende kat, haarballen, niet willen eten HELP

Bericht door Anne »

Hoe gaat het nu?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie