Alvleesklierontsteking en sonde

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
poesiewoesie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2020 17:49

Alvleesklierontsteking en sonde

Bericht door poesiewoesie »

Hallo,

Ik heb een beetje rondgekeken en zag mijn vraag er niet bij staan.
Ik heb een kat van 18 jaar (en nog een van 13) Begin deze maand kwam er ineens een kattegrassprietje in haar keel terecht dat er niet uitkwam. Naar de spoedkliniek geweest en onder narcose is het grassprietje verwijderd. Daarna bleef ze zich beroerd voelen en op een gegeven ogenblik werd eten steeds moeizamer. Na een bezoek bij de eigen dierenarts bleek ze een fikse alvleesklierontsteking te hebben. Ze wilde daarna steeds minder eten en haar de medicijnen geven werd onmogelijk. Dus heeft de eigen dierenarts een slokdarmsonde aangelegd. Ze werd er niet echt veel beter van. Ze begon op een gegeven ogenblik zich gek te drinken. Ze lag ook languit in de deurpost op de vloer. Van de dierenarts moest ik vrijdag het water weghalen. Totdat ze afgelopen zaterdag eigen urine begon te drinken (ze plast soms weer naast de bak) ik weer de spoedkliniek gebeld en ernaartoe gegaan. Bloedonderzoek was weer goed maar ze bleek een infectie bij die sonde te hebben. Pas na de operatie bleek hoe erg die was en ze houdt er waarschijnlijk een vernauwing aan de slokdarm aan over. Gistermiddag heb ik haar weer opgehaald met een neussonde. Dit is ook het laatste wat ik wil doen. Ondanks dat ze een sterk lijf heeft (haar vader is 22 geworden) is ze toch 18 jaar. Mijn andere kat verblijft een tijdje bij de buurvrouw omdat die haar aanviel toen ze al ziek was. Met die neussonde lukt het goed om haar eten te geven en volgende week moet ik weer naar mijn eigen dierenarts. Nu eet en drinkt ze zelf er ook bij maar ze schokt best wel daarbij en ze niest ook wel eens door de neussonde. Ze krijgt nu als medicijn een antibioticum en metacam. Die laatste is nu niet goed voor haar alvleesklierontsteking maar het is nu kiezen tussen twee kwaden. Hebben mensen ervaring met een vernauwde slokdarm of met voedingssondes die geïnfecteerd raken? Ik hoor het graag. Groetjes Poesiewoes.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alvleesklierontsteking en sonde

Bericht door Synemios »

Ik heb geen ervaring met een sonde die een infectie veroorzaakt, maar wel met een alvleesklier ontsteking.
Ik vind het advies om het water dan maar weg te halen onbegrijpelijk zeker als de da dan verder niets doet.
Het allerbelangrijkste is drinken.
Waarom is er niet direct gekozen voor opname, als een kat zoveel dorst heeft dat hij zijn eigen urine drinkt....
Misschien dronk ze wel zoveel omdat die sonde irriteerde.

Wat bedoel je met schokt?
Ik weet wel dat zo’n neusslangetje irriteert.
De metacam bij alvleesklierontsteking terwijl er ook al ab gegeven wordt.
Hebben ze gezegd waarom?
Want in principe haalt de ab de ontsteking weg, dan zou je er niet ook nog een nsaid bij hoeven te geven.
Zeker niet omdat dat nooit gegeven mag worden bij een alvleesklierontsteking. ( contra-indicatie)
Qua pijnstilling zou je dan beter temgesic/ buprecare kunnen geven.

Ik wil jou en je kat sowieso heel veel sterkte wensen, gelukkig eet en drinkt ze wel weer zelf.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
poesiewoesie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2020 17:49

Re: Alvleesklierontsteking en sonde

Bericht door poesiewoesie »

Dankjewel voor je antwoord. Ik denk dat ze haar eigen urine dronk omdat ze dorst had naar wat we nu weten door de koorts die ze had. Daar is ook de metacam voor gegeven. Ik heb nog gevraagd of ze iets anders kon krijgen maar dat kon niet.

Ik vond dat niet drinken ook een heel vreemd advies. Als ze anders had gehandeld had ik niet weer naar de spoedkliniek gehoeven denk ik wel eens.

Met dat schokken bedoel ik dat ze met haar hele lijf wat schokt bij het eten en drinken en ze maakt er ook geluiden bij. Soms niest ze ook maar dat komt geloof ik weer door die neussonde.

Ze heeft vandaag wat overgegeven dus ik ben weer begonnen met cerenia. Volgens mij is ze ook misselijk. Ze eet ook nog te weinig dus ik ga nog even door met die sondevoeding. Ik hoop dat anderen nog ervaring hebben met een vernauwde slokdarm.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Alvleesklierontsteking en sonde

Bericht door Anne »

Geen ervaring maar ik wil je sterkte toewenzen en hopelijk knapt jouw poes snel weer op
Triest hoor dat ze dit nog op haar 18e moet meemaken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
poesiewoesie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2020 17:49

Re: Alvleesklierontsteking en sonde

Bericht door poesiewoesie »

Dankjewel!! Dit is ook het laatste wat wij doen. Beestje moet ook genieten. Ze lijkt toch weer wat op te krabbelen maar ze eet nog te weinig. Ik geef haar momenteel gourmet mousse. Ik hoop ook dat ze nog beter word.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alvleesklierontsteking en sonde

Bericht door Synemios »

Ik denk dat slikken niet prettig is en ze daardoor schokt.
Metacam is door de kliniek voorgeschreven of door je eigen dierenarts?
Want ik vind het sowieso niet kloppen om een nsaid te geven aan een kat met alvleesklier ontsteking.
En ik denk ook niet dat het voldoende is tegen de pijn.
Dat het koortsverlagend werkt klopt maar dat zou de ab ook op moeten kunnen lossen.

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... ij-de-kat/

Je hebt absoluut gelijk, ze moet zeker met deze leeftijd vooral genieten.
Gelukkig krabbelt ze weer wat op.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tessa24
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2020 22:57

Re: Alvleesklierontsteking en sonde

Bericht door Tessa24 »

Jeetje wat een ellende. Mijn kat is 14 en heeft zeer waarschijnlijk ook alvleesklierontsteking. Dronk in het begin heel veel door verhoogd suiker, daar krijgen ze veel dorst door. DA dacht ook eerst aan suikerziekte. Moest 2x per dag insuline spuiten. Suiker is na een week of 2 a 3 weer normaal. Moet eigenlijk nog verder onderzoeken. Misschien heb je nog wat aan lichtverteerbare voeding dan krijkt de alvleesklier rust. Ik geef nu ID van hills en zakjes ID en gastro intestinal van RC. De zakjes moet ik wel pureren anders eet mevrouw alleen de gelei. Ze eet bij mij nog steeds te weinig maar iets beter met dit voer en de zakjes. Las ik hier: https://www.mcvoordieren.nl/alvleesklie ... g-hond-kat. Overigens krijgt ze ook buprecare (tegen de pijn) , cerenia (tegen de misselijkheid) en mirtazapine (om meer te eten) .
Heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alvleesklierontsteking en sonde

Bericht door Synemios »

Misschien hebben jullie nog iets aan dit topic:
Er staat boven acute alvleesklierontsteking maar er is door meerdere mensen inmiddels in geschreven en ook van personeel van katten waar het om de chronische vorm gaat.

viewtopic.php?f=79&t=32791
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
poesiewoesie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2020 17:49

Re: Alvleesklierontsteking en sonde

Bericht door poesiewoesie »

Helaas heb ik mijn lieverd moeten inslapen. Een heftige alvleesklierontsteking en een slokdarm die het veel minder deed door de wond was teveel van het goede. Ik mis haar enorm en had haar einde zo graag anders gezien: zonder pijn en thuis laten inslapen, maar het mocht helaas niet zo zijn. Ik zit nog steeds met een hoop wat als-vragen en veel verdriet. Nu heb ik nog een katje die bij de buurvrouw zat en ook niet blij was met twee katers om haar heen. Haar hebben we direct weer opgehaald. Met haar ga ik ook snel naar de da. Ze proest een beetje vandaag, ze is te dik en heeft een slecht gebit waar mijn oude da niets mee heeft gedaan. Ook moet ze haar inentingen hebben. Deze lieverd is 13 jaar en ik wil haar de laatste jaren nog even goed verwennen en neem er dus ook geen katje meer bij.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alvleesklierontsteking en sonde

Bericht door Synemios »

Ik wil,je heel veel sterkte wensen.
Wat mooi dat je ondanks het grote verdriet de zorg op je hebt genomen van deze 13 jarige dame.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tessa24
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2020 22:57

Re: Alvleesklierontsteking en sonde

Bericht door Tessa24 »

Ohw nee wat vreselijk! Hoe oud ze ook zijn het blijft zo enorm verdrietig om ze te verliezen. De ellende op het einde vind ik ook altijd zo erg, maar je wil er alles aan doen omdat er altijd een kans is dat ze beter worden. Hopelijk vind je daar wat troost in dat je alles uit de kast hebt getrokken voor haar. En wat als snap ik wel. Echter blijft het lastig als baasje. Je doet je uiterste best en volgt verder het advies van de DA op. Ze heeft vast en zeker een heel mooi leven bij je gehad. Heel veel sterkte met je verdriet en ook met je andere poes. Hopelijk kan je nog lang van haar genieten.
poesiewoesie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2020 17:49

Re: Alvleesklierontsteking en sonde

Bericht door poesiewoesie »

Dankjewel jullie allebei voor jullie steun. Het is zo anders gelopen allemaal. Maar ik probeer me er maar bij neer te leggen dat het nu eenmaal is gelopen zoals het gelopen is. En inderdaad er voor mijn andere schat er te zijn. Zij vindt het fantastisch om het rijk alleen te hebben en alle aandacht te krijgen 😀
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Alvleesklierontsteking en sonde

Bericht door Anne »

Ach wat een verdrietig einde. Je hebt je best gedaan en meer kan je niet doen
Fijn dat je andere poes zoveel troost biedt
Heel veel sterkte met het verlies
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie