kat schrokt of eet te veel en braakt alles uit

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

kat schrokt of eet te veel en braakt alles uit

Bericht door yana »

Ben bezig met overstap naar RC hypoallergeen-niervoer. Vooral ivm Spotje. Maar Gizmo eet daarom mee.
Ze vinden het erg lekker volgens mij. Hij staat soms echt te mauwen voor zn voer. Dat was vroeger met dat ouwe voer nooit.
De laatste 3 dagen heeft Gizmo steeds smorgens al zn voer uitgekotst. En dat is echt een hand vol. :shock:
Komt er binnen 2 minuten weer uit. Soms 5 min. Ik vermóed dattie alle lekkere brok eruit vist. Vaak hoor ik ook soort oprispingen en/of boertjes bij hem. Maar het kan eigenlijk niet dat hij niet tegen het voer zou kunnen. Tis hypoallergeen. Nu weet ik dat dat niet nul allergeen is, maar hij at hiervoor hypoallergeen ook van RC en dat ging prima. En de 15jr ervoor at hij gewoon voer mét dierlijke eiwitten. Dus hij heeft geen allergie (Spotje wel vandaar hypo allergeen). Denk dat de herrie te maken heeft met te veel/te snel eten. Ik heb vannacht extra voer laten staan in de hoop dattie dan smorgens minder trek heeft. Helaas. Werkt niet. Smorgens voer ik dat nieuwe voer bij en dát is het helemaal natuurlijk. Ze waren net zo hongerig als anders.


-Het speelt ALLEEN smorgens nooit smiddags. Als hij toch smiddags kotst is het omdat er een poepje dwars zit.
-Hij krijgt sinds 2wk wel elke dag metacam ipv om de dag maar aangezien het maar 1x per dag is en altijd smorgens terwijl hij smiddags metacam krijgt lijkt het me geen bijwerking vd metacam. Gezien de hoeveelheid voer die hij naar binnen schrokt lijkt het me ook geen misselijkheid.
- ik zie hem wél vaak vlak erna naar de bak gaan. Dan doet hij een plas of gewoon om te krabbelen. Ik ben 1.5 week geleden gestopt met de katalax. Werd te veel op 1 dag anders. Dus dat kán meespelen.
- Hij heeft net 2wk terug echo en bloedonderzoek gehad, hij mankeert verder niks

Ik snap dat hij kleine(re) beetjes moet eten, enof minder snel maar hoe doe ik dat? Ben ook niet altijd thuis om dat te reguleren..

Ik zie allerlei antischrok bakken en matten te koop. Iemand ervaring daarmee? Zon speelding met voer is niks voor hem denk ik.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: kat schrokt of eet te veel en braakt alles uit

Bericht door Pikachu »

Ik heb dit voor mijn katten, dat gaat heel goed:
https://www.medpets.be/trixie-cat-activ ... YUQAvD_BwE
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kat schrokt of eet te veel en braakt alles uit

Bericht door Dinky »

Hier ook een poes die enorm schrokt en dan het voer er vrij vlot weer uit gooit met een normale voerbak. Ze kauwt dan ook nauwelijks op de brokjes en het komt er dan ook bijna als complete brokjes weer uit.

Sinds wij deze anti schrokbak (klik) gebruiken is dit voorbij. Ze moet hierbij de brokjes uit de bak halen voordat ze deze kan eten. Hierdoor kan ze ze niet achter elkaar op schrokken. Ook hoor je haar daardoor echt kauwen op de brokjes. Hier is de anti schrok bak dus een groot succes voor het doel waarvoor hij is bedoeld.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: kat schrokt of eet te veel en braakt alles uit

Bericht door yana »

Dank vd antwoorden! Omdat een schrokbak oid niet per direct beschikbaar was heb ik grote kiezels opgezocht en die in de voerbak gelegd. Afwachten of het werkt maar eerste resultaten zijn hoopgevend
Cosmo de siamees
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2022 14:14

Re: kat schrokt of eet te veel en braakt alles uit /

Bericht door Cosmo de siamees »

Hoi,ik zag dit voorbij komen omdat ik zelf ook op zoek ben naar een oplossing voor mijn lieve siameesje...
Wel voeg ik toe,ik heb zo een speel bak voor hem gekocht en daardoor kan hij niet meer schrokken..dus dat helpt wel,ik heb even voor het gemak deze link er bij gedaan maar ze zijn ook in nederland te koop...

https://www.amazon.nl/Catit-42985W-Sens ... 6593&psc=1

zelf ben ik nog op zoek naar oplossingen want ik merk dat meneertje nooit echt verzadigd is,hij braakt bijna nooit gelukkig,hij eet metabollic brokken van Hills op advies van, omdat hij anders te veel aankomt wat al het geval is, hij moet een kg afvallen...ook ik heb grotere brokken geprobeerd speciaal voor tanden en om op te kouwen maar dat ging direct hap slik weg en daarna had hij pijntjes buik krampjes denk ik ...overgestapt op ander voer en ging beter maar nog steeds vraag ik het mij af want hij ligt alleen maar te slapen ..van actief naar sloom katje..en vindt het een beetje sneu om te zien,ik geef hem om de twee uur kleine porties,...maar als ik er niet ben maak ik me echt zorgen want dan eet hij vast alles in een keer op.... enifn lang verhaal maar vroeg mij af of iemand mij kan adviseren..?
Plaats reactie