Slecht/niet eten zonder medische oorzaak

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Slecht/niet eten zonder medische oorzaak

Bericht door Synemios »

Annet het was geen aanval op jou.
Ook bij de wagenrenk kunnen ze iets over het hoofd zien.
Ik zou zelf voor een 2nd opinion gaan, ( Utrecht,Gen, Barendrecht)en als daar dan ook niets uitkomt dan heb je weinig keuze.
Maar in dit geval denk ik dat er nog meer onderzocht/ geprobeerd zou kunnen worden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Suuzzz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2020 20:12

Re: Slecht/niet eten zonder medische oorzaak

Bericht door Suuzzz »

@Cerna/Annet. Ik heb even gecheckt in mijn voorraadje en was in de war met Puur Intenstine, ik ga morgen even naar de winkel om Puur Gastri te halen. Goede ervaringen met producten van NML Health bij mijn oude nierkat. Behalve inderdaad die Puur Maag, zo'n rare poeder. Ik kreeg dat er niet in. Toen heb ik Maagcompositum van De Groene Os gekocht, best goede ervaringen mee, maar ik lees op reviews dat de zogenaamd 'verbeterde' versie afschuwelijk stinkt, dus daar laat ik het even bij. Ja, ik moet meneertje bij de pil natuurlijk wel even fixeren (en hard ook, want een en al gekronkel, zo'n energierijke tweejarige), maar je werpt 'm erin en hij blijft erin. Wonderlijk, vond de da ook ;-). Smeren lijkt me best even een dingetje, maar ik ga je tips zeker opvolgen, want dit moet gewoon. Het pootje ken ik: Pluk liep gewoon met zijn volle poot het huis door. Als ie ECHT niet wil ;-)...

@Denise. Het traject met Pluk is deels al in samenwerking met Barendrecht gedaan, omdat hij daar ook 24 uur in de opname is geweest. Er zijn vanuit hen toen ook adviezen gegeven aan het Dierenziekenhuis R'dam voor vervolgonderzoek. En uitgevoerd. Utrecht neemt op dit moment vanwege corona geen nieuwe cases aan. Het zou dan om een andere internist gaan. Ik blijf de keuze lastig vinden, omdat de aanknopingspunten er eigenlijk niet zijn. En ik al ruim 2500 euro kwijt ben. Maar ja, het moet natuurlijk wel opgelost worden. Pieker-pieker...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Slecht/niet eten zonder medische oorzaak

Bericht door Synemios »

Ik denk meer in de zin van maanden/jaren.
Dus niet allemaal op de korte termijn.
Ik weet dat Utrecht geen nieuwe patiënten aan neemt nu.
Ik weet hoe duur alles is, met Lizzy zaten we ook over de 3000 euro voor we wisten wat er allemaal mis was.
En nu met dit jaar erbij en alle behandelingen/ controles zitten we over de 5500 euro ( wel met radioactief jodium behandelingen en opnames ivm nieren en alvleesklier)
Maar je zou bijvoorbeeld ook nu kunnen kijken of ze het beter doet op hypoallergeen voer en haarbalpasta of andere tips die ik voorbij heb zien komen, ook dat kost tijd.
In de tussentijd zou je door kunnen gaan met de mirtazapine.
Als dat ook niet helpt weet je in ieder geval dat dat het niet is,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Suuzzz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2020 20:12

Re: Slecht/niet eten zonder medische oorzaak

Bericht door Suuzzz »

@Denise, ik begrijp je, ik dacht inderdaad op de korte termijn, maar ik kan het vervolgtraject inderdaad later herpakken. Nu ga ik sowieso met alle tips van jullie verder. Wat heeft Lizzy eigenlijk, en waarom moesten jullie zo'n enorm traject in (ook eerder niets gevonden)? En jullie zitten in Utrecht?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Slecht/niet eten zonder medische oorzaak

Bericht door Synemios »

Lizzy heeft een autoimmuunstoornis en die begon ineens met braken en slecht eten.
Haar nierwaarden waren verhoogd en dus werden we weg gestuurd met de diagnose Nierfalen.
( Dit was bij een dierenziekenhuis).
cerenia en mirtazapine Kregen we dan wel nog mee na een hoop gezeur.
( was trouwens toen ook rond de Pasen)
Lizzy was het jaar daar voor gediagnosticeerd met voedselallergie maar dat was tot nu toe alleen bij de vorm van jeuk dus nog geen zichtbare maag- darmproblemen.

Een foto werd gemaakt om een obstructie uit te sluiten, maar dat was het dus niet.

Aangezien ik ervaring had met nierproblemen en Lizzy daar niet in herkende en zij ook koorts had wilde ik meer bloedonderzoek. Oa naar alvleesklier en schildklier.
Dit werd afgedaan als onzin ze was met 7 jaar te jong voor schildklierproblemen.
Uiteindelijk hebben ze wel algemeen bloedbeeld geprikt en daar kwam lichte bloedarmoede uit en nog wat dingen die licht verhoogd waren.
( Dat zag ik later)
Ze wilde haar wel opnemen voor haar nieren, terwijl haar waarden niet zo hoog waren voor opname.
Haar ureum zat zelfs binnen de referentie maar volgens hen zagen ze wel vaker katten die daar dan toch last van hadden.

Weer werd mijn verzoek om de alvleesklier te checken geweigerd.
We werden weg gestuurd met wederom cerenia en mirtazapine
Mijn verzoek voor een echo werd eerst afgewezen, maar uiteindelijk wilden ze dan een afspraak maken voor een maand later.
Ik was er klaar mee.

Ik ben toen naar een andere dierenarts gegaan.
Die vond dat haar maag en darmen op de foto wel erg leeg waren ( terwijl dat van te voren niet express gedaan was, soms moet je nuchter komen)
Hij was het met mij eens dat de klachten die Lizzy had niet alleen met Nierfalen te maken had, daarbij konden die nierwaarden dus verhoogd zijn door het vele braken en andere dingen.
De urine was vrij van eiwitten en het soortgelijk gewicht was ook normaal.
Tijdens onderzoek gaf Lizzy duidelijk buikpijn aan en begon meteen ook over te geven.
Hij heeft toen gezorgd dat we binnen een week een echo konden laten maken en terecht konden bij een internist.

Op de echo was te zien dat ze recent meerdere nierinfarcten had gehad, maar dat verklaarde volgens haar niet de klachten van Lizzy.
Wel zei ze erbij dat veel katten met allergie wat zich uit via de huid, vaak toch ook buikklachten hebben.
Lizzy moest toen over gezet worden op voer dat hypoallergeen was maar ook nierdieet.
Gelukkig bestaat dat tegenwoordig ook.

Er moest meer onderzocht worden, mijn dierenarts en internist gingen samen werken.
Mijn dierenarts heeft toen een nog veel uitgebreider onderzoek gedaan en toen ook de schildklier mee genomen en die was dus te hoog.

Niet lang daarna werd Lizzy echt nog veel zieker en werd ze opgenomen, er werd een nieuwe echo gemaakt en bloed geprikt en toen bleek dat ze een alvleesklierontsteking en ibd had.
Toen werd wel duidelijk dat er bij Lizzy een probleem was met haar immuunsysteem.
Afgelopen jaar bleek ze ook pododermatitis te hebben en nu weten we het zeker.

Lizzy is voor haar schildklier behandeld in Gent.
Ze reageerde ook niet goed op de thiafeline.
En inmiddels zitten haar nierwaarden nog maar een paar punten boven de referentie.
En hetzelfde geldt voor haar schildklier.
Verder krijgt ze antihistamine voor katten ( histacalmine) voor haar allergieën en het gaat nu erg goed met haar.

Wij zijn met Luna in Utrecht geweest ivm haar allergieën en pododermatitis.
Luna en Lizzy zijn zusjes.

Over Lizzy zei mijn dierenarts, jullie zien het vaak eerder dan de bloedonderzoeken het aan kunnen tonen.
Ik geef Lizzy nu als ze buik/ maag pijn heeft cerenia en zitac en als dat niet helpt buprecare.
Maar gelukkig heeft ze dat al een tijd niet nodig gehad.

Als Lizzy buikpijn heeft eet ze ook geen brokjes meer, dan eet ze alleen nog natvoer als ze al eet.

Ik had voordat Lizzy zo ziek werd een afspraak gemaakt voor haar pootjes omdat ik toen zelf dacht aan pododermatitis.
Toen werd er door het dierenziekenhuis gezegd dat het dat niet was want het leek niet op de plaatjes die ze opgezocht had.
Staat letterlijk ook zo in haar dossier.

Maar ja ik ben er toen vanuit gegaan dat het dus ook niet zo was en bij Lizzy lag het ook niet open ofzo.

Niet zo lang geleden had mijn dierenarts Lizzy opgetilt ivm plekjes op haar buik en hij zegt die pootjes zien er ook niet goed uit.
Dat is pododermatitis.
Achteraf hadden we denk ik veel eerder aan haar immuunsysteem gedacht als ze toen bij het dierenziekenhuis wat beter onderzoek hadden gedaan.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Slecht/niet eten zonder medische oorzaak

Bericht door Anne »

Cerna schreef: 10 apr 2020 19:44
@Anne: ik heb je berichten over Roedi niet gevolgd (sorry), maar wanneer zij last heeft van verstopping zou ik óf lax-a-past kiezen óf lactulose, maar niet allebei want een flinke lik lax-a-past is echt voldoende en je wilt niet dat ze diarree krijgt.
Ik heb destijds voor Noa lactulose gehad en dat was volgens mij 2x daags 1 ml, maar dat is inmiddels al meer dan 5 jaar geleden dus dat moet ik opzoeken. (einde quote Cerna)

Nou het is ook geen verhaal waar je vrolijk van wordt dus veel heb je niet gemist
Maar ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik heb geen laxapast in huis, wel een antihaarbalpasta van een ander merk
Gisteren begonnen met 2x daags 1ml lactulose, vanochtend had ze goede ontlasting, geen diarree
Ik weet niet of het iets doet voor haar want vanochtend wilde ze niets eten
Straks kijken of ze zo wat lust bij de volgende eetronde

Denise wat een heftig verhaal zeg. Goed dat je weggegaan bent bij deze dierenarts, heb je ze ooit nog eens om de oren geslagen met hun verkeerde beweringen?
Gelukkig heb je verder gezocht en voor haar geknokt

Suus ik hoop dat jouw poezebeest ondertussen weer eet? Hier eet Roedi ineens ook weer slechter :cry:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Suuzzz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2020 20:12

Re: Slecht/niet eten zonder medische oorzaak

Bericht door Suuzzz »

@Denise, wow dat is heftige kost zeg. Wat zal Lizzy zich honds- en hondsberoerd gevoeld moeten hebben, als zoveel vitale organen niet functioneren of ontstoken zijn. Arme kat. Ik begrijp helemaal dat je hier je tanden in hebt gezet, qua vervolgonderzoek. Ik hoop dat ze gewoon stabiel blijft! En al die aandoeningen zijn dus ook allemaal gerelateerd aan een auto-immuumziekte, en welke is dat? Omdat het zo systemisch is, klinkt het haast als Lupus?

@Anne, ah nee, wat een pech met Roedie. Heeft ze vaak zo'n dip, ondanks het voer waar ze blijkbaar toch redelijk op draait? Wat ga je nu doen? Met Pluk blijft het moeizaam, het nieuwtje van het nieuwe voer (waar wonderlijk goed op gereageerd werd woensdag) is er helemaal af. Bijft uren liggen en dan hoop je op een paar happen. Soms in uiterste nood zet ik het bakje op de bank of stoel waar hij slaapt, dat wil nog weleens tot eten leiden. Maar alleen in nood, want ik vind dat een kat gewoon naar zijn bakje moet lopen als-ie verder fit is (of in ieder geval: lijkt). Het is geen roomservice hier ;-). Het lokt lui gedrag uit.
Plaats reactie