allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Mijn dierenarts is er ook over in discussie met ze.
Want hij had nog meer katten in de praktijk waarbij het niet klopt en collega’s ook.
Hij zegt zolang zij het niet kunnen uitleggen gaan we bij Lizzy sowieso maar uit van wat de echo en waardes zeggen.
En dan in ons achterhoofd dat eea beïnvloed wordt door de rest wat ze er nog bij heeft.
Maar vreemd is het wel.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Rik »

yana schreef: 15 mei 2020 19:08 Volgens mij weten ze nog te weinig van heel dat sdma. En de exacte betekenis en link met nierfunctie. Ze weten alkeen dát er link is.
...
vraag daar normaal ook niet naar. Ik krijg er alleen maar stress van en kan er toch niks mee/aan doen.
De sdma moet je inderdaad niet als alleenstaande waarde zien. Maar hij kan zeker van belang zijn. Zeker als je voorheen ook al een baseline-waarde genomen hebt. Het is n.l. een betrouwbaardere waarde dan crea om het verloop van het nierfalen in de gaten te houden. Crea gaat bv ook omlaag als het gewicht zakt. De sdma niet.

Ze zeggen ook "SDMA is more sensitive: SDMA increases earlier than creatinine". Dus het gaat meer om de schommeling van de sdma dan de hoogte zelf.

https://www.idexx.nl/nl/veterinary/refe ... sdma-faqs/

Je kunt de onzekerheid vergelijken met de crea. Zolang die binnen de referentie zit, zegt het niets over de nieren. Ook niet als ie op de rand zit. Dus hoog of laag, binnen de referentie weet je niets. Vaak denkt men dat hoe hoger richting de grens hoe slechter de nieren. Maar dat is dus niet zo. Ook de urea waarde. Alleen zegt die niets. Dus moet je dus ook altijd in combinatie zien.

Bij verhoogde sdma zal ook altijd direct een urineonderzoek (moeten) volgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Snap dattie van belang is maar kan nergens vinden dattie gerelateerd zou zijn aan misselijkheid. Van ureum vind je dat wél. Daar ging het mij om. Tis een waarde die nierfalen in een eerder stadium vaststelt maar zie nergens dat het een “ ziekmakende” waarde is.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

sdma heeft niets met misselijkheid te maken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Rik »

"SDMA is een aminozuur dat uitgescheiden wordt door de nieren. Het gehalte aan SDMA wordt vrijwel alleen bepaald door de uitscheiding in de nieren. Als ongeveer 40% van de nierfunctie verloren is, gaat het SDMA gehalte al stijgen. Daardoor kunnen we in een veel vroeger stadium nierproblemen vaststellen."

Dus misselijkheid bij Gizmo (als die er al is) zal inderdaad niet door de sdma komen. Wel moeten de komende jaren de nieuwwaarde in de gaten gehouden worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Ja dat ben ik uiteraard ook van plan, hen beide goed in de gaten houden, dat spreekt. Al weet ik niet of ik regelmatig bloed ga laten prikken. Geeft berg met stress (bij Spotjel ukt het vaak niet zonder roesje) en je kan er eigenlijk toch niks mee. Genezen kun je niet. En de cijfers zeggen ook niet alles. De 1 kan erg ziek zijn bij relatief lage waardes en vv. Elk dier is anders. Achteruitgang zie je ook aan andere dingen.
Blíjf het wél raar vinden dat het dus van 1 op andere dag speelt, en bij beide tegelijk min of meer.
Spotje had die donderdag slechte dag, en vanaf zaterdag bleef er veel voer staan en bleek Gizmo afgevallen. Ok tis broerzus maar tóch..soms vraag ik me af of er ook niet een virus speelt ofzo

Er wordt nu wel weer meer gegeten nu Gizmo als trial dagelijks metacam krijgt. Hij líjkt ook vaker te eten. Maar vraag me af of pijn de oorzaak is of een ontsteking of gewoon 'niet lekker'. Hij is immers 26-30e april bijna dagelijks aan het rennen geweest. 1 en 3 en 5 mei ook nog. En dat was met om de dag metacam. Dus of hij nou echt zoveel pijn had...Dan zou je eerder verwachten dattie stopt met rennen ipv minder gaan eten??
Spotje was ook weer iets afgevallen. Maar gaat niet zo hard als met Gizmo gelukkig. Ik wil haar graag wat geven voor de pijn, (omdat ik denk dat dat erg meespeelt) maar DA heeft gezegd nu even geen metacam :(
Ga ik maandag wel over bellen want pijn is erger voor het systeem dan metacam. Wil niet dat ze pijn heeft. Ze krabt ook nog geregeld aan dr kopje dus vermoed dat ook dr allergie nog steeds (wat) opspeelt. Al zal dat altijd wel blijven denk ik (zonder prednison). Heb dr inmiddels wél ontvlooit om die trigger uit te sluiten.
Niervoer was vrijdag nog niet binnen. Duurt inderdaad lang :( Als het aanslaat altijd maar een voorraadje aanleggen denk ik.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Ja dat doen wij ook, zodra ik 1 zak open maak bestel ik meteen een nieuwe.
Is de ontlasting ook op andere dingen onderzocht of alleen op giardia.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Poep is niet onderzocht. Zag DA geen aanleiding toe omdat dat er 'normaal'uit zag
Soms denk ik nog wel eens aan wormen maar ze hebben sinds hun jeugd geen wormen meer gehad. Ik zie ze ook nooit. Ze komen verder ook niet buiten en eten ook niks anders dan brokken. Vorig jaar nog ontwormd geloof ik, in elk geval Spotje. Gizmo heb ik zn poep laten checken dacht ik. Zat zoals verwacht, niks in. (van wormen)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Zat te denken; kat van mn ouders was ergens januari ziek. At amper, sliep alleen naar en viel veel af. Was gewoon virusje.
Omdat Spotje en Gizmo ongeveer tegelijk in de lappenmand zaten vraag ik me nog steedsaf of zoiets ook meegespeeld heeft. Kan zijn dat ik het meegenomen heb naar huis aan mn kleren ofzo. Er heerste die periode ook maagvirus aldus da. Ze kregen veel katten binnen met braakklachten.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Maar hoe lang mag dat duren dan?
Want de meeste virussen zijn wel weg binnen 2 weken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Geen idee. Gizmo zn erge afvallen heeft 2 wk geduurd. Spotje hééft al gevoelig maagje sinds dr allergie. Gizmo is in elk geval sinds de metacam dagelijks niet verder afgevallen. Ook niet aangekomen. Wat ik gehoopt en gedacht had. Omdat ik tóch idee heb dat hij vaker eet en ik wat meer voer kan neerzetten. Maar goed misschien komt het nog.
Binnekort beginnen met de nier-hypoallergenic. Ik hoop dat ze daar wat van aankomen.
Mag Spotje nog steeds niet helpen met dr pijn helaas..DA wil 1 ding gelijk doen. Eerst voer. Is ook wat voor te zeggen. Zeker igv allergiekat. Maarja je wil niet dat ze pijn hebben he. Dat maakt ongeduldig.
Plaats reactie