allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Vroeg me af of mensen hier ervaring mee hadden.
Spotje heeft dierlijke eiwit allergie (braken).
Gizmo niet.
Ondanks hypoallergeen voer werd er toch nog regelmatig smorgensvroeg/snachts (voor het opstaan) gekotst (alleen beetje vocht). Ik vermoedde haarballen (heb alleen balkon dus ze kunnen geen gras ofzo eten).
Haarbalpasta gevonden op plantaardige basis. Dat werkte goed voor een week of 2. Geen kots meer gezien.
Nu ben ik Gizmo grasbits gaan geven voor haarballen. Daar zit echter rundereiwit in (melkbestanddelen).
Nu geef ik hem dat op een stuk keukenrol. En ik wacht 5min erna om te kijken wat hij gaat doen. Vaak gaat hij drinken. Dan ververs ik gelijk daarna het water in de fontein voor het geval er een stukje in gevallen is.. Verder eten/drinken ze wel uit dezelfde bakjes. Het zóu dus in theorie kunnen dat hij nog spoortjes in zn bekje heeft ervan en dat zij die binnenkrijgt.
Sinds paar dagen wordt er weer snachts gekotst. Nu verharen ze ook wel als een malle. Aan de ene kant denk ik dat het bijna onmogelijk is dat zij reageert op wat hij eet. Maar aan de andere kant...is het theoretisch wel mogelijk. Aan de andere kant; Gizmo krijgt ook Multivit snack om zn traumeel in te doen. Bevat ook dierlijke eiwitten. En daar reageert ze niet op. Nu weet ik natuurlijk niet welke eiwitten erin zitten, noch weet ik exact waarop Spotje reageert (ik vermóed gevolgelte daar dat in RC brokken zit). Kán in theorie ook dat ze reageert op de mout ofzo uit de haarbalpasta. Maar dan zou je verwachten dat ze na het geven daarvan braakt. Bovendien kwam die allergie amper voor bij katten vlg de DA.
Rest vd dag geen kots. Ook eet ze gewoon.
Iemand ervaring met dit soort dingen?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Anne »

Als ik jou was zou ik voorlopig stoppen met de grasbits voor Gizmo en hem dezelfde plantaardige haarbalpasta geven die je gebruikt voor Spot, tegen de haarballen. Als het gekots dan minder word heb je een soort van indicatie
Was je wel af met een hypoallergeen afwasmiddel? Dus zonder kleurstoffen, parfumstoffen ed?
Bij een allergie hoeft er maar een klein spoortje te zijn en je kan een reactie hebben helaas
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door jinx857 »

Ook op afwasmiddel??
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Ja mout kan een reactie veroorzaken.
Luna kan trouwens bijvoorbeeld niet tegen gimpet maar weer wel tegen Smilla haarbalpasta.
Het verschil kan ik er qua ingrediënten niet uithalen.
En van die creme zakjes wordt ze echt heel erg ziek, maar daar zitten dierlijke eiwitten in.

Ze krijgen hier allemaal ander voer en ondanks dat Luna extreem allergisch is ( Die wordt binnen 5 minuten echt heel ziek als ze een brokje van Tommy of Timmy eet) heb ik hier nog nooit een reactie gezien via de fonteinen en drinkbakjes.
Ook bij Lizzy heb ik nooit op die manier gezien dat ze er een reactie van kreeg.
Maar in theorie zou het kunnen ( kruisbesmetting)
Enige wat je kunt doen is wat Anne zegt met de snoepjes stoppen en kijken of dat iets uit maakt.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Ok, maar dat jij nog nooit een reactie hebt gezien via bakjes Synemios stemt wel hoopvol.
Een allergische kat kan overal door getriggerd worden denk ik. Daarom staat Spotje ook onder streng anti-vlo regime.
Een overactief immuunsysteem heeft niks nodig aldus de DA toen. Al is haar immuunsysteem inmiddels, na ruim een jaar, wel weer aardig tot rust gekomen denk ik.
Ik gebruik nu Dreft vaatwasmiddel, hiervoor Sun. Maar die Dreft gebruikte ik dus ook in die 2wk dat ze níet kotste dus daar verwacht ik geen reactie van.
Zit inderdaad niets anders op dan Gizmo weer op de Katalax te zetten.(zit weliswaar dierlijk vet in maar is pasta dus laat geen stukjes achter). Gimcat lust hij niet zo. En daar moeten ze 6cm van hebben itt 3cm vd katalax. En met 3cm zitten zn voorpootjes al onder gesmeerd.. :lol:
Vind het wél raar, áls ze op de grasbits reageert, waarom dan alleen snachts of smorgens vroeg? Hij krijgt ze begin/half de middag..En daarna wordt er nog ik weet niet hoevaak gebruik gemaakt van voerbakjes en drinkfontein
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Een overactief immuunsysteem blijft reageren op de kleinste dingen inderdaad
Die vaste tijden vind ik dan ook wel raar, aan de andere kant zie ik bij Lizzy ook wel eens dat het soms een dag later pas een reactie geeft.
Bij Luna merk ik het altijd binnen 5 minuten.
Maar het kan ook zijn dat het niet van die grasbits komt, punt is dat je het steeds weer opnieuw uit moet zoeken bij katten die allergisch zijn.
Ik ben wel benieuwd of je verschil merkt,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Tot nu toe weinig verschil.
Ik denk dat het snachts ook “ lege maag” kotsen kan zijn of juist van haarballen vanwege lege maag.
Ik moet erbij zeggen dat ik niet zeker weet of het kotsen snachts van Spotje is uiteraard. Dat gok ik maar er staat geen camera. Misschien is het gizmo wel.
Vlg da kan het tot 6 wk duren eer een allergeen volledig weg is. Dus misschien is 1 stopweek niet lang genoeg. Intussen gaat gizmo meer kotsen zonder grasbits😫 never ending story..
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Zotvanpoezen »

jinx857 schreef: 03 apr 2020 17:31 Ook op afwasmiddel??
Ja hoor! Ik poets zelf niet meer met reguliere sopjes. Ik gebruik voor alles soda, zelf de vloeren en de eet en drinkbakjes van de poezels ;-) . En ik spoel alles goed na.
Ik heb ook een kat met een overactief immuunsysteem. (en een overactief sproeisysteem :lol: )
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Lege maag kotsen had Timmy.
Dat is weg sinds hij snachts via een timerbak ook eten krijgt.
Maar het kan inderdaad 6 weken duren voor je weet of het werkt. ( allergie)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Nu laat ik altijd snachts voer staan hoor. Maar dat is altijd wel op smorgens. Dus hoe lang ze zonder zitten weet ik niet. Maar kan nooit hele nacht zijn.
Heb nu 8 dgn zonder grasbits erop zitten. Merk weinig verbetering bij Spotje kan kots snachts (áls zij het al is..). Alleen gizmo poept weer moeilijker😫
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Het is uiteraard niet de bedoeling dat Gizmo nu meer last krijgt van zijn darmen.
Vervelend is dat.
Is het kotsen niet verergerd? Anders zou je denk ik misschien toch richting Gizmo moeten gaan denken.
Ik word zelf altijd wakker als ik gekots hoor, dat is op zich best handig :grin:

Ik heb gisteren Lizzy haarbalpasta gegeven en nu vandaag zie ik dat ze een vers wondje boven haar oog heeft.
Terwijl ik dacht dat ze daar tegen kon.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Ja bij Spotje zie ik soms ook wat krassen op dr oren. Soms ook witte haarplukken in huis..dat kán allergie zijn. Of gewoon dr nagels die te lang zijn ( oude katten kwaal).
Nee kotsen snachts is niet verergerd. Alleen Gizmo kotst meer (overdag) en er zit weer meer tijd tussen zn poepjes.. ik wil uiteraard niet dat gizmo de dupe word maar weet niet hoe ik het anders moet doen. Misschien toch maar camera plaatsen
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Zat te denken; heb in december ook een trial gedaan met grasbits voor gizmo. In januari vreesde ik ook dat Spotje haar braken aan de grasbits lag dus ermee gestopt. Maar in de tussentijd, ,tot ik eind maart weer begon met de grasbits, is het braken niet minder geweest. En in de maanden voor december ook niet. Dus kan het dan uberhaupt wel een reactie daarop zijn?? Bovendien, enige wat in grasbits zit aan dierlijk eiwit is zuivel. Toen spotje allergisch werd kreeg ze niks van zuivel. Dus wie zegt dat ze daar allergisch voor is eigenlijk? Lijkt me logischer dat ze allergisch is voor iets dat ze toen kreeg (rc brok bevat gevogelte vlees volgens mij).
Heb ook nog gedacht dat het aan gizmo zn vitamine snack lag, waar ik de traumeel in doe. Maar in die 11 dagen dat er níet gekotst is, kreeg hij gewoon zn snack. Dus kan dat het ook niet zijn toch?
Konden ze maar praten..😔
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Ik denk dat je er dan vanuit kunt gaan dat het niet de grasbits zijn, en ook de vitamine snack zou dan wel al een reactie gegeven moeten hebben.
Het blijft wel lastig, ik ben er sinds kort pas achter dat Luna bijvoorbeeld niet tegen soja kan.
Maar ja het is wel een gezoek steeds maar ik ga ook meestal uit van een reactie op iets waarvan ik eerder gezien heb waar ze op reageren.
En als ik niet precies weet wat het is dan het oude erbij pakken en dat dan vergelijken qua ingrediënten met alles wat ze verder krijgt inclusief supplementen, haarbalpasta''s etc.

En soms staat het braken er los van.

Ik ben het met je conclusie eens.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Gister had ze smiddags gebraakt (ik dénk spotje) wat zelden voorkomt. Dat is dan wel weer verdacht. Alhoewel gizmo gister geen grasbits gehad heeft ( de 2 dgn ervoor wel). Vandaag kwam ze ook weer met mauw uit het raam vanmiddag. Meestal indicatie van misselijk maar ze braakte niet. Zag ook geen gesmek zo gauw. Wel raar/verdacht 2 dgn achter elkaar. Gizmo had vandaag wél grasbits op maarging daarna gelijk verder pitten ( niet eten of drinken) dus dat kán geen effect op spotje hebben gehad.
Misschien sluit haar maagklepje slecht af en is het een soort reflux. Het is bijna altijd ook alleen maar wat vocht wat ze kotst. Vaak hele kleine hoeveelheden ook. En dus 9 vd 10 x snachts. Ook zo raar. Ik geef geen grasbits snachts.
Het komt ook voor dat ze kotst als ze krampjes heeft omdat ze moet poepen.
Doorgaans kotst ze binnen 2 uur als ze wat gegeten heeft wat dwars zit. Soms binnen kwartier maar als het er 2 uur in zit blijft het er ook wel in. Dus waarom dan 8 uur of langer erna??
Tja misschien is ze wel voor andere dingen ook allergisch. Ze krijgt ook canosan voor dr artrose ( groenlipmossel). Kan ook nog. Al kan ze wel tegen vis. En ook dat kreeg ze in die 11 dgn kotsvrij gewoon

Zo lastig.. wil niet dat zij misselijk is maar wil ook gizmo niet tekort doen..
Plaats reactie