allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Ja je dierenarts heeft wel gelijk over dat niet alle katten het lekker vinden.
Lizzy vond het in het begin lekker en bij naar hielp het ook goed, maar toen ineens stopte ze met eten,.
Niet lekker meer, het ruikt ook erg sterk.

Ik heb met Luna ook echt zoveel ellende gehad en uiteindelijk toen een voer gevonden ( insect-aardappel) waar ze het wel goed op deed.
Luna bleef elke keer reageren dus wij moesten wel steeds weer wat anders proberen.
Maar ja je wilt ook niet het risico lopen op verslechtering door te vaak te switchen.

Ochtend misselijkheid heb ik bij Timmy wel gezien en dat ging over toen wij hem snachts brokjes gaven via een timerbak.
Maar bij jou lijkt er meer aan de hand te zijn, liggen vlak na het eten later op de dag heeft daar dan niks mee te maken.
Wat jammer is, is dat RC geen natvoer heeft van de hypoallergenic ( ook niet van de Anallergenic) anders zou je nog kunnen kijken of dat verschil maakt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Dat rare liggen heb ik afgelopen 2 dgn niet meer gezien. Vanmorgen at ze normaal. Ze eet vanaf de lunch regelmatig/vaak. Zon 8x per dag.
Snachts staat er ook voer hoor.
Zag wel wondje aan dr oor van het krabben. Kan duiden op allergie (vlo of voerreactie) of pijn.
Merkte wel dat er laatste 2 dgn voer bleef staan. Líjkt er nu op dat Gizmo slechter eet. Weet niet of dat gerelateerd is. Kan toeval zijn. Maar wel erg toevallig precies nu. Dus misschien speelt een virus ook een rol.
( of rui/haarballen). Weet nog dat da in januari zei dat er kotsvirus heerste onder katten. Daarom lang niet daar geweest vd zekerheid. Misschien dat daar staartje van langskomt nu.
Morgen hoop ik telefonisch overleg met da
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Spotje even aankijken hoe het gaat. Ze eet smorgens nog steeds regelmatig slecht maar dit lijkt ze na de middag in te halen. Wondje op dr oor is alweer genezen. Heb haar gister weer zien rennen dat is positief.
Gister met Gizmo naar de da geweest. Ook daarbij konden ze in 1e instantie niks vinden. Alleen dattie wat was afgevallen (200gr) dat had ik ookal geconstateerd. Hij schonmelt zwz meer dan Spotje (5-5.2kg). Hij braakt niet (overdag in elk geval niet) dus da zag ook geen directe noodzaak tot antibraak medicijn. Hij eet ook wel alleen minder (kennelijk).
Heb hem wel gister zien rennen (en vrijdag zaterdag zondag maandag en dinsdag ook). Zijn bloedwerk is 6 mnd geleden ook nog gecheckt. Blijft heeeel raar. Ik hoop op een maagdarm virusje bij allebei.
Ik hou hun beider gewicht in de gaten. Als hij blijft afvallen dan verder onderzoek. Spotje binnekort op controle. Dan kijken of we pijn gaan uitsluiten
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Ja inderdaad even in de gaten houden.
Schildklier was al eens nagekeken toch? ( kan braken, jeuk, en afvallen veroorzaken)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Spotje is begin 2019 compleet door de molen geweest. En die valt ook niet af. Gizmo dus half jaar geleden gecheckt. Alles. Ook schildklier. Maar meestal gaan ze daar méér van eten. En braken zie ik ook niet echt. Ja af en toe snachts beetje (1x). Overdag zelden of met een reden (darmkramp). Maar dat is al ruim een jaar zo dat snachts kotsen. Is meestal ook alleen maar klein plasje vocht. Vanmorgen at Gizmo normaal. Heeft uitgebreid zitten knabbelen. Dus dat is in elk geval positief. Ik had wat minder laten staan dan normaal snachts ( anders moet ik dat toch alleen maar weggooien) maar dat was wel op. Spotje heeft ook vrij normaal gegeten vanmorgen. Afwachten maar weer. Straks beide weer eens wegen
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Ja dan is het niet de schildklier inderdaad.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Gizmo woog gister hetzelfde als dinsdag. Spotje was 100 gr lichter. Tov de 19e. Weet niet hoeveel ze vorige week bij de da woog.
Gister is er redelijk gegeten. Gizmo leek weer wat vaker te eten. Gizmo was gister ook weer aan het rennen. Voer was vanmorgen op.
Vanmiddag was Spotje weer niks. Ik word daar zo moedeloos van, dat wisselvallige en die wisselende signalen. Dinsdag was ze speels. Gisteravond ook nog speelsheid gezien. Vanmiddag met thuiskomen was ze weer heel lauw. Nu net weer wat beter. Ene dag is ze vb smorgens lauw maar savonds speels en ligt ze wel relaxt op schoot. Andere dag is ze smorgens beter maar ligt ze niet relaxt op schoot of is niet zo speels Andere dag eet ze goed maar oogt niet blij etc. Aaaaaaarrgghhh!! Je zou er gek van worden! Weet niet wat ik daarmee moet. Da ook niet denk ik. Da zei; ff aankijken. Niet per dag maar per 3/4 dagen.. moeilijk hoor
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Nou beide katten nader onderzocht. Bloed. Bij gizmo zn sdma verhoogd. Bij spotje óók en 1 nierwaarde op de grens. Geloof niet dat dit de oorzaak is vd klachten. Heb helaas eerder nierkat gehad dus weet beetje hoe en wat. Zeker bij gizmo niet de oorzaak van slecht eten en afvallen. Voor gizmo moet ik plas opvange. Kijke of hij eiwit verliest. Niet dat dat het weinig eten verklaart maar ze moeten dingen uit gaan sluiten. Geloof ook niet dattie eiwit verliest. Beide gaan op nierdieet ( combi nier- hypoallerg). Verder ga ik deze da late overleggen met mn vaste da over plan aanpak verder. Want ik denk nog steeds dat pijn een grote rol speelt in dr klachten evenals mogelijk dr allergie. En ik wil níet dat ze pijn hebben. Dan maar wat korter leven. Als spotje rare klachten houd dan evt buikecho. Gizmo weet ik niet hoe dat gaat aflopen. Vrees ook iets met de buik. Ookal voelt alles ok

Ben er wel kapót van van verdriet, heb het 1x eerder meegemaakt en hoopte het nooit meer mee te maken. Tis zon nare ziekte. Maar helaas. Krijg echt flashbacks van rosa toen😢😫 waar verdienrn mijn lieve poesjes dit aan?? Ze zijn zó lief en aanhankelijk en vrolijk en blij van zichzelf.. ik had ze zó graag fijne gezonde oude dag gegund😢😫
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Wat een rot nieuws.
De multifunction werkt bij Lizzy in ieder geval goed.
Ik heb meerdere katten gehad met Nierfalen en het verloop was bij allemaal anders.
Je hebt best kans dat het met nierdieet/ hypoallergeen nog lang goed gaat.
De sdma geeft al bij 25% nierfunctieverlies een hogere waarde waardoor je nu dus ook veel eerder bij kunt sturen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Ja klopt elke kat is weer anders natuurlijk. Rosa was een raskat. Die had dus een soort aangeboren nierafwijking. Of ingefokt of hoe je dat ook noemt. Geen “ ouderdomsnierfalen”. Zij was 5 toen de diagnose gesteld werd. Dat was nog vóor de sdma tijd. Dus toen had ze al verhoogde nierwaardes, Duurde echter nog 1.5 jr voor ze echt klachten kreeg. (anders dan grote plassen). Daarom verwacht ik ook niet dat de klachten hier vandaan komen bij spotje en gizmo. Maar we moeten er wél iets mee natuurlijk. En ik hóop dat het minder progressief verloopt bij hen dan bij rosa omdat het een ouderdomskwaal is. ( en veel dingen langzamer gaan op leeftijd).
Ik dénk volgende week vervolgonderzoek bij gizmo. Denk niet dat ik er vrolijk van ga worden😔 tot die tijd ook probere plas op te vangen. met de lepel. Wil hem liever niet opsluiten. Dan raakt hij in de stress en eet hij helemaal niet. En tis maar de vraag of het uberhaupt lukt. Misschien doet hij wel niks tot je hem weer vrijlaat. Of hij doet het ergens anders..
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Anders kun je ook aan de da vragen een blaas punctie te doen als het echt niet lukt..
Bij Lizzy doen ze dat regelmatig want die vertikt te plassen op een bak zonder haar grit en stopt met plassen als je in de buurt komt.
Dan heb je meteen ook steriele urine, kunnen ze het desnoods nog op kweek zetten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Gizmo valt nog steeds af. Heb krachtvoer gehaald. Vind hij heerlijk tot nu toe. Wil dattie zn laatste dagen lekker kan ete en zich hopelijk energieker voelt. Heb voor maandag afspraak met andere da. 1 die wél aanvullende onderzoeken kan doen (echo etc). Voor woensdag gelijk tijd late blokken voor die onderzoeken ( wat in te vullen door de da uiteraard). Op dinsdag werkt betreffende da niet. Daarom woensdag. Overweeg ook om hem zolang elke dag metacam te geven ipv om de dag. Wil niet dattie zn laatste dagen pijn heeft. Vrees dat woensdag zn laatste dag is.
Ben er kapót van😫😢
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Waarom denk jij dat woensdag zijn laatste dag is?
Misschien vinden ze wel iets wat ze in ieder geval kunnen behandelen.
Waren die nierwaarden zo schrikbarend hoog?
Ik zou ook elke dag metacam geven bij artrose als hij er veel last van heeft.

Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Omdat hij afvalt. Hard. 100 gr elke 4 dgn. Zn bloed was ok. Alleen sdma verhoogd. Dus nierwaardes zélf waren prima. Daar ligt het probleem ook niet.
Met bloedonderzoek heb je de “ niet-ernstige” oorzaken ook al wel uitgesloten. Heb nog urine weg kunnen brengen. Hij heeft geen eiwitverlies. Wat ik dus al dacht. Hij heeft nog nooit echt eiwitverlies gehad ook niet op de urinestrip en het verklaart ook het mindere eten niet.
Hij krijgt al om de dag metacam al een tijdje voor zn artrose ( naast supplementen ervoor en traumeel). Gister tóch geen extra metacam gegeven. Omdat dat ook risico geeft op maagdarm klachten ( zeker na langer gebruik aldus da) en hij dus al te weinig eet en wellicht al misselijk is. Vandaag krijgt hij weer.
Ik gok op tumor in maag/darm/lever/alvleesklier hoek.
Vandaar dat ik dat denk/vrees.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Anne »

Bella hier viel ook erg af omdat ze slecht at. Bij de da bloedtest en nierfalen fase 1 kwam er uit
haafr ureum was vrij laag, kon niet de reden zijn van misselijkheid en daardoor slecht eten
Zij heeft een tijdje op rc renal select gestaan ivm haar blaasgruis en ik gaf haar homeopatische middelen van homeo natura erbij
Ze kwam weer aan, stopte wel met het eten van de rc renal en eet nu weer haar oude brokjes(urinary van smilla) die gelukkig vrij laag in eiwitten en fosfor zit
het gaat nu heel goed met haar, ondertussen krijgt zij niet langer de supplementen van homeonatura maar wel puur nier en pronefra
Dus dat nog een optie zijn voor Gizmo, al weet ik niet hoe dat zit met zijn allergie
Zij krijgt nu ook sinds een paar dagen glucosamine want zij heeft ook artrose in haar voorpoot, maar niet in de dusdanigheid dat ze daar last van heeft
Sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie