allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Anne »

groenlipmossel is niet goed voor dieren met een schaaldierenallergie
Timmie* hier kon er ook niet tegen, wel tegen gewone glucasamine van het kruidvat
wat ik ook nog zit te denken, misschien werken kleinere porties brokjes wat beter voor Spot en heeft het niks met allergie te maken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Ze heeft geen schaaldier allergie. Dat ik weet. Dierlijke vleeseiwitten. Het is begonnen met rc brokken ( gevogelte) en blik met kipkalkoen.
Kán dat ze reageert op de canosan maar dat krijgt ze al vrij lang. Zou dus raar zijn dat ze nu pas erop reageert.
Zat wel te denken dat ik misschien naar de verkeerde symptomen kijk ( kotsen snachts). Misschien is dat nl gizmo wel. Zou zomaar kunnen want ik ben er niet bij. En moet ik meer naar haar gedrag kijken. Al kan haar gedrag (niet happy) ook stroken met pijn vd artrose. ( de canosan heeft nog niet zn volle werking).
Moeilijk.. ik doe álles voor ze echt alles maar moet wel weten wát ik moet doen (of niet doen)😢 ik word hier erg moedeloos en verdrietig van
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Ja dat begrijp ik yana, dit is erg frustrerend.
En het is duidelijk dat je alles voor ze doet.
Enige wat je zou kunnen doen is een camera plaatsen of ze even apart houden zodat je er in ieder geval achter komt wie het is.
Helaas kunnen ze wel een nieuwe allergie ontwikkelen op dingen die ze al langer krijgen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Anne »

Dat is een goed idee van Denise om ze een nachtje apart te houden. Dan zie je inderdaad wie de kotser is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Afgelopen vrijdag met alles gestopt. Zaterdag leek ze weer dr ouwe zelf. Blij en speels. Zondag was ook nog ok. Gister was het weer niks😢 Dat wisselende in niet happy neigt toch naar pijn. Dénk ik. Allergie zal niet veel wisselen als ze altijd hetzelfde binnen krijgen.
Líjkt me ook niks onderliggends gezien dr goede weekend. Misschien eerst maar pijn uitsluiten. Tijdje metacam geven ( jaja ik weet het metacam maar pijn is nog slechter en pillen krijg ik er niet in). Heb gister ook met da overlegd. Overstap naar anallergenic is een mogelijkheid. Ze krijgt nu hypoallergenic. Of misschien een combivoer allergie- mobility
En inderdaad camera plaatsen zat ik ook aan te denken
Straks weer ( telefonisch overleg).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Soms is metacam nodig ( artrose bijvoorbeeld) daar werkt het uiteindelijk toch het beste voor.
Ben benieuwd
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Anne »

Mocht ze het beter gaan doen op de metacam dan heb je wel een indicatie dat er pijn is
Lastig hoor als je er je vinger niet op kunt leggen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Half 6 metacam gegeven dinsdag. Savonds heeft ze paar keer gegeten. En later ook wat achter gizmo aangejaagd enzelf wat gerend. Dus kán zijn dat metacam wat deed. Of kan toeval zijn na 1e dosis.
Volgende ochtend was er gekotst maar nb wie. Ze wou niet eten. Ff later wat water gekotst. Zat wel kleine haarbal bij. Toen ik paar uur laten eten aanbood at ze wel maar dat kwam er gelijk weer uit😔
Dus da maar gebeld. Dat slome niet blije duurt ook alweer een tijdje bleek uit mn dagboek. Al zitten er dus goede dagen en speelmomenten tussendoor.
Afspraak was pas half 4. Om 2 u at ze weer zelf en dat bleef er in. Daarvoor had ze ookal weer gewoon gedronken.
Maar dat niet happy is dat pijn of misselijk?? Ze heeft vd zekerheid antibraakspuit gehad. Gisteravond at ze normaal. Vanmorgen goed gegeten. Maar nog steeds niet echt happy. Maar nogmaals, kan ook pijn zijn. Daar kunnen ze ook met tegenzin van gaan eten. Ze had wel slechte dag na metacam, maar die ochtend vóór de metacam at ze ookal later (niet in eerste instantie). En ze heeft die 2.5 uur na de metacam gewoon goed gegeten. En dat uitbraken van voer was misschien ook door mijn aanbieden. Misschien als ik haar zelf had laten kiezen dat het, net als om 14u prima gegaan was. Dus misschien was die spuit helemaal niet nodig. Maarrrr misschien ook wel. Geeeeeen idee.😔
Ik heb er een slecht gevoel over.. maar dat kan ook mijn angst zijn..😢

Kortom; weet nog steeds niks. Als dit aanhoud dan onder roesje volledig onderzoek. Of misschien pijn eerst uitsluiten. Ik haat dit giswerk. Ik haat afwachten. Ik zie mijn beesje niet fit zijn en ik kan nu NIKS moet ff afwachten. Roesje is ook risico dus da wil zeker gezien zij een stresser is, niet te veel doen als het niet perse moet. Mee eens. Maar het sloopt me wel. Doet me zon zeer haar zo te zien. Achteraf denk ik, had ik toen maar dit of dat.. had beter geweest..maar dat is nu te laat. Ik probeer(de) te doen wat het beste is . maar dat lukt me dus niet altijd en dat maakt me hels en heel verdrietig. Alsof ik faal tegenover haar😢
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Ik lees vooral dat je alles doet wat je kunt, maar ik begrijp je verdriet en frustratie.
Het zou ook nog beiden kunnen zijn.

Maar dat slome, niet blije had ze dus al langer, dan gok ik toch eerder op pijn.
En wat je al zegt pijn kunnen ze ook misselijk van worden.

Ik heb Lizzy met allergie en alvleesklierontsteking (wel wat anders maar toch)
Als ik twijfel begin ik met cerenia, als dat niet helpt krijgt ze pijnstilling en als dat ook niet helpt geef ik haar er een maagzuurremmer bij.

In jou geval zou ik het dan denk ik doen zoals je het al doet.
Artrose geeft eigenlijk altijd wel pijn, dus eerst pijnstilling en dan als dat niet voldoende helpt iets tegen de misselijkheid.

Hou ook in gedachte dat metacam voor misselijkheid kan zorgen.
Als dat zo is zou je nog onsior kunnen proberen of anders metacam met iets tegen de misselijkheid.

Ik denk gewoon even mee hoor.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Klopt. Ze heeft echter vorig jaar oktober paar dagen of een week of 1.5 oid metacam gehad en dat gíng goed. Maar misschien alleen als haar allergie “ rustig” is en er niets bij komt dat triggert ( virusje, vlo).
Ik krijg er bij haar geen pillen in. Ja de eerste 2/3 dagen. Daarna word het 1 worstelpartij en lig ik open. Dus metacam is wat dát betreft enige oplossing. Gelukkig eet ze dat, tot nu toe, zó van de lepel. Maar metacam kan mn bij langer gebruik bijwerkingen geven. Heb echter al verder gekeken. Via holistische da is vb inplanteren van goudkorrels op accupunctuurpunten mogelijk voor langdurige pijnbestrijding. Moet wel met licht roesje maar heeft geen bijwerkingen lijkt me en dat het dr allergie triggert lijkt me ook niet waarschijnlijk.
Vannacht vanmorgen geen kots en ze eet tot nu toe goed dus ga ( vandaag) geen herhaalspuit halen. Heb het wel overwogen, omdat ze zich dan misschien nog net ff beter voelt maar als ze niet braakt en eet.. en dan de stress van da bezoek.. beter weekend afwachten. Kan altijd bellen als het niet gaat
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Ja ik zou ook af wachten.
Wel fijn dat ze niet meer gebraakt heeft.
Wanneer had ze die antibraak injectie gekregen? Want als het daardoor beter geworden is dan is ze misselijk.
Dan moet je wel nog de reden daarvoor zien te vinden ( kan pijn zijn)
Stel dat je zou overwegen haar bijvoorbeeld cerenia te gaan geven, ze kunnen daar een suspensie van maken.
Kan desnoods door het voer gedaan worden.
Die heb ik ook voor Lizzy gekregen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Ze had woensdag middag spuit gehad. Ja leek inderdaad beter te gaan dus lijkt inderdaad op misselijk. Nu weet ik niet welke vd 2 spuiten ze heeft gehad en hoelang die werkt. Gister was ze kwa “ voerblijheid” ok tot goed (met mauw en soms met een drafje gaan eten). Verder echter nog hetzelfde. Ze ging ook 1x op rare plekken liggen. Ze had gegeten; ging ze erbij liggen onderweg naar de fontein😳 meteen da gebeld voor overleg (al had ik het 1x eerder gezien weken terug). Was bang voor hartfalen. Da had echter niks gehoord aan hartlongen woensdag. Dat is positief. Al weet ik helaas ook uit ervaring dat dat niks zegt. Moest ademhalingsfrequentie in de gaten houden zei assistente. Die is normaal.
Vanmorgen had ze weer geen trek.( al kwam ze wel naar de voerbak) Wel wat gedronken. Ze kroop echter niet weg in de paal zoals gister na het eten. Halfuur later heeft ze gegeten. Niet echt van harte misschien maar wel gegeten. Halfuur daarna heeft ze weer, normaal, gegeten. Ik twijfel aan een herhaal spuit. Aan de ene kant wil ik dat ze zich zo goed mogelijk voelt natuurlijk. Aan de andere kant, ze eet wel en het blijft erin. Ze heeft vorig jaar met de crisis ( ontstaan allergie) tig van die spuiten gehad. Toen hield ze niks binnen. Aan de lopende band braken. Nu is ze wel misselijk misschien maar braakt niet en heeft wel wat gegeten. Da had woensdag al aangeraden ff af te wachten en niet per dag te bekijken naar per 3/4 dgn. Misschien dat maar doen en dinsdag (maandag alles dicht) bellen voor overleg. Spuit is ook weer veel stress. En áls het iets met het hart is, is dat het laatste wat je wil. Ook wel weer tekenen van pijn gezien (niet willen uitrekken achterpoten), en ook mogelijke tekenen van allergie (ze krabde veel aan dr kopje gister). Ze moet ook ontvlooid eigenlijk maar durf ik nu niet aan.
Als het me toch niet bevalt bel ik gewoon eerder. Ik ben daar makkelijk in. Moet je maar geen da worden😂
Wordt vervolgd
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Anne »

Ze staat wel op een hypoallergeen dieet? Sorry misschien lees ik er overheen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Yana, is er ook gedacht aan buikpijn? Darmen, maag of iets daar in de buurt?
Anders is misschien de Anallergenic eens proberen geen gek idee.
Lizzy’s internist zei dat veel katten met jeuk, een grote kans hebben ook buikpijn te krijgen door de allergie.
Aangezien ze vorig jaar ook die crisis gehad heeft.
Was dat ook rond deze tijd toevallig?
Wat je beschrijft zou ook nog bij buikpijn kunnen passen, aangezien ze toch ook krabt.
Dat gaan liggen vlak nadat ze gegeten heeft....
Ik zou nu inderdaad geen antivlooi middel geven.
Stress is nu inderdaad beter dat zoveel mogelijk te vermijden.

Ik ben net als jij hoor, als ik het niet vertrouw trek ik ook aan de bel.
Mijn dierenarts vind dat ook beter zegt hij dan een eigenaar die in de stress blijft zitten ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Ze krijgt rc hypoallergenic. Omdat ze het daar verder goed op deed niet verder gezocht. Ok dat plasje vocht snachts af en toe maar dat kan ook Gizmo zijn. Anallergenic toevallig pas doorgesproken met da. Het was een mogelijkheid zei ze maar ze was nog niet overtuigd vd noodzaak omdat ze het verder goed doet. (Deed). Crisis vorig jaar was januari. Gevolgd door een 2e crisis door een maagvirus in maart vorig jaar ( waarbij ik dacht haar kwijt te zijn).
Dat krabben heeft ze altijd wel gehouden. Maar ze heeft geen wondjes ofzo dus er was geen noodzaak er wat mee te doen. Krabben kan ook stress zijn. ( vb van pijn). Nadeel van anallergenic is ook dat veel katten het niet lusten aldus mijn da. Bovendien moeten we dan weer switchen van voer en dat is juist waar alle ellende mee begonnen is ( mijn schuld dus😢). Dus dat vind ik ook eng.
Buikpijn kan inderdaad, alles kan. Ik weet het ook niet meer😢 ik vind het ook opvallend dat ze dat liggen heeft net na eten op weg naar waterfontein. Ik zie het niet smorgens vroeg of savonds na traplopen. Terwijl dat me, igv hartissue, juist erg belastend lijkt. Ze heeft het ook alleen eind vd dag zo lijkt. Vooral eind middag rond etenstijd. Rest vd dag zie ik het niet. Klein beetje met snoer gespeeld gister middag. Beetje afleiding voor haar en goed voor haar geestelijke gezondheid. Alleen met dr voorpootjes niks wilds (niet dat ze dat gedaan zou hebben) voor de zekerheid. Ook daarbij/daarna ging ze niet raar liggen. Al met al heeft ze gister keer of 8 gegeten. Normaal voor haar doen. Moeite met eten (misselijk of wat ook) líjkt tot nu toe vnl smorgens te zijn.
Vanmorgen was er niet gekotst en heeft ze wat gegeten.
Wou dat het al dinsdag was..😔
Plaats reactie