Pancreatitis, is er een goed alternatief voor Buprecare?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Simone_V
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2020 17:45

Pancreatitis, is er een goed alternatief voor Buprecare?

Bericht door Simone_V »

Hallo iedereen!
Bij deze heb ik mij aangemeld op het forum, omdat mijn kat al een aantal jaren pancreatitis heeft.
Dit is al een hele tijd erg goed gegaan maar sinds vorige week heeft ze weer een dip.
Op het moment zit ze op Cerenia, Mitrazipine, Prednisolon en Buprecare.
De buprecare werd voorheen via haar infuus ingespoten maar die is er nu gelukkig uit.
Zonder de pijnstillers gaat het nog niet en blijven we het dus geven in overleg maar ze vind het zo vies. Ze begint na het geven eerst weg te rennen om vervolgens hevig te kwijlen. Het trekt gelukkig weg en ze doet het er verder erg goed op. Wil ook graag eten erna en heeft geen buikpijn meer.
Alleen kan ze het niet nog veel langer krijgen, dit ivm met oa de wet en dat het verslavend werkt.
Is er een goede pijnstiller die we eventueel als alternatief kunnen geven?
Metacam werkte niet, jammer genoeg. Tramadol misschien? Ik hoor graag jullie ervaringen en tips.
Overige tips zijn trouwens ook zeer welkom! Ze is 15, maar nog super happy verder.

Groetjes!
xo
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Pancreatitis, is er een goed alternatief voor Buprecare?

Bericht door Zizi »

Mijn kat kreeg inderdaad tramadol, ik gaf dat in de bek met wat easypill eromheen tegen de vieze smaak. Maar zij heeft het volgens mij slechts één periode een aantal weken hoeven slikken, ik weet niet wat het beste is als het voor veel langer is. Misschien heb je iets aan dit topic: viewtopic.php?t=33203 ?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pancreatitis, is er een goed alternatief voor Buprecare?

Bericht door Synemios »

temgesic tablet oplossen in water dat is buprecare in smelttablet vorm maar minder vies ( dus niet de ampullen want die heb je ook nog) en anders kom je uit op tramadol.
Maar tramadol is helaas ook verslavend, en mijn ervaringen met tramadol zijn niet positief maar goed iedere kat is toch weer anders.
Wij zijn van de vloeibare buprecare over gegaan naar de temgesic smelttabletten en dat vond ze echt een stuk minder vies.
Maar wat zeg je dierenarts ervan? Misschien heeft die nog wel andere opties.
Als je besluit die smelttabletten te gaan geven wel toedienen via de wangzak nadat het opgelost is anders werkt het niet.
Je mag ze niet kauwen of doorslikken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Simone_V
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2020 17:45

Re: Pancreatitis, is er een goed alternatief voor Buprecare?

Bericht door Simone_V »

Dank jullie wel voor de reacties en ik ga zometeen het doorgelinkte topic doorlezen!

Ik ga morgen weer bellen en overleggen met de dierenarts. Nu ze op pijnstillers zit is ze weer als vanouds en eet ze echt super. Dus ik hoop echt dat we iets kunnen bedenken.

Mag ik vragen welke negatieve ervaringen je hebt met Tramadol? En over de smelttabletten ea zal ik ook informeren, ik kende ze in ieder geval (nog) niet! Dank jullie wel alvast
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pancreatitis, is er een goed alternatief voor Buprecare?

Bericht door Synemios »

De kat die het kreeg werd er agressief van terwijl zij dat nog nooit geweest was.
Daarbij deed het bij haar weinig tegen de pijn had ik het idee.
En ik zelf heb er nooit baat bij gehad en vooral veel bijwerkingen, maar ik ben geen kat uiteraard.

Misschien even zoeken oo tramadol, het kan zijn dat er mensen zijn diecwel positieve ervaringen bij katten hebben gehad natuurlijk.
En de bijsluiters vergelijken.

Lizzy heeft het nooit gehad ( tramadol) maar wel de buprecare ( injectievloeistof) en nu zijn we overgestapt op de temgesic smelttabletten.
Beiden werken goed alleen vind ze de tabletten duidelijk niet vies meer.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Simone_V
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2020 17:45

Re: Pancreatitis, is er een goed alternatief voor Buprecare?

Bericht door Simone_V »

We hebben overlegd met de dierenarts en we gaan nu kijken of gabapentine net zo goed werkt. Het is in poedervorm wat we gaan proberen te geven in bijvoorbeeld een stukje rosbief. Als dat niet werkt of ze reageert er niet goed op, heeft de dierenarts nog een alternatief maar hier weet ik de naam (nog) niet van.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Pancreatitis, is er een goed alternatief voor Buprecare?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik neem zelf af en toe Tramadol als het echt nodig is. Het werkt wel tegen de heftige pijn, maar ik word er helaas misselijk van. Ik weet niet of het bij katten ook het geval kan zijn, maar als dat zo is heb je een ander probleem.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie