Niet eten

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Petra4444
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2019 12:59

Niet eten

Bericht door Petra4444 »

Goedemiddag,

Vrijdag is er bij ons katertje twee kiesjes getrokken. De volgende dag at hij brokken en had een normaal gedrag. In de avond heb ik hem kabeljauwfilet gegeven. De volgende ochtend heeft hij flink overgegeven. Misschien door de pijnstiller die ik had gegeven? Overmatig veel vocht. Voor de rest normaal gedrag. Maandagmorgen heeft hij ook overgegeven, niet zoveel. En vertoonde hij overduidelijk ziek gedrag.

Overleg gehad met dierenarts en Metomotyl gekregen. Hij knapte hiervan op, maar ging niet eten. De volgende dag bij de dierenarts een injectie gekregen tegen misselijkheid en een infuus. Begonnen met dwangvoeren.
In de avond was hij echt beroerd.

Vanmorgen heeft hij 5 kleine stukjes rosbief gegeten, verder wil hij niets. Hij voelt zich wel wat beter. Tijdens het dwangvoeren lijkt hij zelf aan het spuitje. Na het dwangvoeren poets hij zichzelf. Maar hij trekt zich nog steeds terug.

Katertje is een echte brokkeneter, maar ook natvoer is hij gewend. Ik snap niet waarom hij niet wil eten.
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Niet eten

Bericht door Kikimax »

Niet eten duidt eigenlijk altijd op pijn. Zijn de plekken vd getrokken kiezen misschien aan het ontsteken. Probeer eens te voelen in de bek en/of temperatuur op te nemen. Voel je een verdikking of is de koorts hoger dan ong 39 graden zou ik de da contacten voor een antibioticakuur. Heel veel sterkte
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Niet eten

Bericht door Kikimax »

O ha, ik weet niet hoe oud het katje is, maar de metonyl is een zusje van metaal en kan bij wat slechter werkende nieren een hele verergering geven. Dus pas daar wel mee op. Bij een jong katje die geen nierproblemen heeft kan het best een keer, maar bij oudere katten pas geven als je zeker weet dat de nieren goed werken
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Poezevrouwtje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jun 2012 01:01

Re: Niet eten

Bericht door Poezevrouwtje »

Door de narcose kan het zijn dat slikken heel moeite kost. Kijk eens in de bekje of je een ontsteking zie. Voel ook aan de keel voor een eventueel verdikking. Sommige katten kunnen last krijgen van bijwerkingen van de injecties voor de narcose en de pijnstillers.

Als je niet helemaal vertrouwd zou ik met de DA bellen voor advies.
Bazinnetje van Dufie is maar 14jaar geworden. :cry: Djooky 18 jaar en Pocahontas 16 jaar is op 22 december 2019 overleden 😿😿
Petra4444
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2019 12:59

Re: Niet eten

Bericht door Petra4444 »

Dank voor jullie antwoorden.

De dierenarts heeft gisteren naar de wondjes gekeken en het zag er goed uit. Hij had ook geen koorts.

Paar weken terug heb ik een uitgebreid bloedonderzoek laten doen, gewoon uit preventie, omdat hij tien jaar werd. Alles was helemaal in orde.

Hij heeft net zelf wat Royal Canin Recovery van een schoteltje gelikt. En ziet er beter uit. Hij ging daarna wel weer rusten op zijn rustige plek. Misschien heeft hij inderdaad wel keelpijn.

Op zich heb ik goed contact met de dierenarts en ben ik er gisteren nog geweest, maar de dierenarts weet het ook niet zo goed. Gelukkig braakt hij niet en drinkt hij vandaag na het dwangvoeren steeds een beetje.

Misschien ben ik te ongeduldig.
Gebruikersavatar
Poezevrouwtje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jun 2012 01:01

Re: Niet eten

Bericht door Poezevrouwtje »

Petra4444 schreef: 25 dec 2019 17:45 Dank voor jullie antwoorden.

De dierenarts heeft gisteren naar de wondjes gekeken en het zag er goed uit. Hij had ook geen koorts.

Paar weken terug heb ik een uitgebreid bloedonderzoek laten doen, gewoon uit preventie, omdat hij tien jaar werd. Alles was helemaal in orde.

Hij heeft net zelf wat Royal Canin Recovery van een schoteltje gelikt. En ziet er beter uit. Hij ging daarna wel weer rusten op zijn rustige plek. Misschien heeft hij inderdaad wel keelpijn.

Op zich heb ik goed contact met de dierenarts en ben ik er gisteren nog geweest, maar de dierenarts weet het ook niet zo goed. Gelukkig braakt hij niet en drinkt hij vandaag na het dwangvoeren steeds een beetje.

Misschien ben ik te ongeduldig.
Gelukkig dat weer beter gaat met je kat.😻
Bazinnetje van Dufie is maar 14jaar geworden. :cry: Djooky 18 jaar en Pocahontas 16 jaar is op 22 december 2019 overleden 😿😿
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5166
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Niet eten

Bericht door Synemios »

Ik weet dat Luna echt nog geen brokjes kon kauwen na net verwijderen van haar kiezen.
ze slikte dus de brokjes heel door ( waren ook groot) en daardoor moest ze overgeven.
Door een lege maag worden ze weer misselijk en voor je het weet zit je in een negatieve spiraal.
Ik heb haar alleen natvoer gegeven de eerste paar weken en nu pas krijgt ze er kleine brokjes bij.
Nadat ik haar natvoer gaf braakte ze ook niet meer.

Braken werden wij wel voor gewaarschuwd maar vooral de 1e dag door het inslikken van eventueel bloed en keelpijn zou toch na een dag of 2 wel weg moeten zijn.

Metomotyl is metoclopramide en dat is hetzelfde als emeprid een middel tegen de misselijkheid.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Petra4444
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2019 12:59

Re: Niet eten

Bericht door Petra4444 »

Ook vandaag gaat het een stukje beter. Hij heeft een klein beetje rosbief gegeten. Een heel klein beetje kabeljauwfilet. Maar je ziet vooral dat hij zich wat beter voelt. Hij rust nog wel de hele dag.

Ik denk inderdaad dat we in een negatieve spiraal waren gekomen en dat het nu elke dag beter zal gaan. Ik blijf dwangvoeren zolang hij nog niet genoeg zelfstandig eet.

Morgen heb ik weer contact met de dierenarts.

Bedankt voor jullie reacties. Dat geeft de burger moed.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Niet eten

Bericht door DeTut »

Goed dat je blijft dwangvoeren want niet eten is erg slecht, dan dreigt leververvetting. Nog pijnstiller? Als herstel te lang uitblijft, misschien toch even bloedonderzoek, op bv nieren en infecties?
bescherm de dieren tegen de beesten...
Petra4444
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2019 12:59

Re: Niet eten

Bericht door Petra4444 »

Pijnstiller heb ik niet meer gegeven.

Hij plast wel veel, vind ik. Anderzijds drinkt hij na elke eetbeurt en leng ik het eten ook met water aan.
Je let nu op alles.

Afwachten hoe het morgen gaat. Bloedonderzoek is inderdaad een optie.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5166
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Niet eten

Bericht door Synemios »

Meer drinken is meer plassen, bloedonderzoek zou ik doen als hij nu niet verder opknapt.
Maar ik hoop dat hij nu lekker op gaat knappen en dat het allemaal niet nodig is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Petra4444
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2019 12:59

Re: Niet eten

Bericht door Petra4444 »

Hij heeft vanmorgen zijn brokken gegeten!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5166
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Niet eten

Bericht door Synemios »

super en nu lekker opknappen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niet eten

Bericht door Anne »

Oh dat is mooi!!! Hopelijk eet hij nu weer goed
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Petra4444
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2019 12:59

Re: Niet eten

Bericht door Petra4444 »

Brokken eten was éénmalig. Hij kijkt er totaal niet naar om. In zijn gedrag lijkt hij wel weer zo goed als de oude. Hij eet alleen een plakje rosbief, kabeljauwfilet en/of natvoer. Ik ben wel gestopt met dwangvoeren.

Ik kijk het zo maar een tijdje aan. In hoop dat helemaal goed komt.
Plaats reactie