Anaalklieren verwijderen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Jacq-ueline
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2019 23:24

Anaalklieren verwijderen

Bericht door Jacq-ueline »

Na onderzoeken, pijnstilling en dieet is mijn dierenarts er uiteindelijk achter gekomen dat de anaalklieren van mijn kat vol zitten met een dikke brij. Ik heb nu 2 keuzes, de rest van haar leven op pijnstilling (kat is 12 jr) of laten verwijderen.
De kosten hiervan komen op ongeveer 1500 euro! met een klein risico dat ze incontinent wordt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Anaalklieren verwijderen

Bericht door Rik »

Welkom op het forum... En ieks, dat is nogal een prijzige operatie met een naar risico.

Kunnen de anaalklieren helemaal niet meer gereinigd/uitgeknepen worden? Als dat n.l. wel kan zou je daarna absoluut over moeten op een ander dieet om het verstoppen verder tegen te gaan. Meer vezelrijk of zelfs vers. Bij vers vlees (met calcium als botbron) zou de ontlasting hard genoeg moeten zijn dat de anaalklieten uit zichzelf uitgeknepen worden bij elke ontlasting.

Ik zou het in ieder geval wat betreft operatie en andere mogelijkheden zeker niet bij alleen deze dierenarts houden (dus een tweede mening vragen) want daar is deze operatie te duur voor.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Anaalklieren verwijderen

Bericht door Synemios »

Eens met Rik,
Ik zou sowieso eerst voor een 2nd opinion gaan.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Jacq-ueline
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2019 23:24

Re: Anaalklieren verwijderen

Bericht door Jacq-ueline »

Second opinion heb ik gedaan en de conclusie blijft hetzelfde. Anaalklieren laten legen en dieet ook gedaan, helpt weinig tot niets. Ik ben nu tarieven aan het opvragen. Bedankt voor jullie antwoorden.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Anaalklieren verwijderen

Bericht door yana »

Ik had bij Spotje paar jaar terug ook verstopte anaalklier(en). Laten legen onder een roesje. 6 mnd later; zelfde verhaal. Toen hebben ze er na het legen AB oogzalf in gedaan (chlooramfenicol dacht ik), daarna nooit meer last gehad. Is nu zeker 2.5jr geleden. Proberen waard!
Verwijderen zou ik niet snel doen; vlg mijn DA was kans op incontinentie reeel.
Plaats reactie