Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Zotvanpoezen »

Fijn dat er nu een diagnose is... Geeft weer wat moed.
En nu goed volhouden met de schoonmaak en de kuurtjes!
Veel moed gewenst!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Dankjewel! Heb even informatie verzameld en opgeschreven wat ik moet kopen, nu op naar de winkel :-)
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

10 Wegwerp doeken, 4 dweilen, wegwerp handschoentjes, 4 dekens voor bank en bed, bleek, vochtige doekjes voor dieren (pootjes/ kontje afvegen) kattenshampoo, Biogarde, Rode iepschors poeder, snoepjes en heul veul speeltjes (er kan nog mééééér bij).

- Tip was ook om de lange haren rond achterpoten en kontje weg te knippen X check.
- Tweede wasje draait X check
- Dadelijk bank met biotex groen schrobben en heet droogföhnen (beter dan stomen, giardia houdt van vocht, dus heet föhnen is beter).
- Alles afnemen met water en bleek

Oja, Rik. Ik zet het even hier neer. Ik ben naar die voederschuur geweest en die man kan normaal alleen dozen kuikens bestellen. Nu weet ik niet meer of hij 1 of 5kg zei (maakt voor nu ook even niet uit). Maar ik weet niet of ze het lusten dus hij gaat een afnemer vragen of ik er 3 mag testen. Die bestellingen komen alleen maar eens in de 2 weken binnen.
Andere vraag. Heb 2 kg kipfilet gekocht. Moet/ mag dat rauw of moet ik het koken? Katten in het verleden aten geen gekookte kip, de Maine Coon wel rauwe. En heb 24 blikken Animonda carny (van alles wat) besteld. Moest de hypo weghalen, teveel koolhydraten waar giardia van smult. Heb ze 2 dagen de keuze gegeven, en ze eten sowieso alleen nog de PoN Fee's (is ook voor gevoelige darmen) X check.

Kikimax, biogarde. Hoe geef je dat? Zo eten ze het niet? En hoeveel? Theelepel door natvoer of gewoon in bekkie?

Zo, geld wat terug was van de dierenarts bijna weer op :-(
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Rik »

En de wasjes dus op minimaal 60 ℃ draaien.
Die wasmachine zal bij jou wel overuren gaan draaien ;)

Doos kuikens zal waarschijnlijk 5kg zijn. Een zak is meestal 1kg. Bij animalfoodexpress kost de 1kg slechts €2,01. De 5kg €7,66 en de 10kg (kan ook nog) €12,30. Ik koop bij elke bestelling de 1kg zak. Er zitten daar ongeveer 24 eendagskuikens in. Met 1 per week per kat kan ik daar ongeveer die 3 maanden mee vooruit.

Kipfilet kan inderdaad gewoon rauw. Maar je moet even kijken of/hoe ze het eten. En ook hoe groot de stukken moeten zijn. Als ze het niet eten kun je de stukjes kleiner snijden (als snack). En als ze het dan nog niet eten kun je met een paar stukjes ook kijken of ze het eten als je er heel even de kook overheen doet. Uiteindelijk is rauw natuurlijk het beste en natuurlijkste.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Ben bang dat bepaalde dingen krimpen op 60 graden, of valt dat mee? Op 1 van de dekens stond 30 graden.

Zal wel 5kg zijn want hij zei dat het niet in een vriesvakje past van een koelkast, maar heb een vrieskastje met 3 lades. Hopelijk mag ik er 3 proberen, zou het mooiste zijn. Hij belt me als hij meer weet. En kvv wist hij niet veel/ niks (niet onder die benaming) van, hij had wel van die rollen voor de hond liggen in het schap maar daar zit graan in zei hij, weet niet of dat kvv was.

Toen Kylian nog leefde kreeg hij de stukjes die ik van de kipfilet voor mijzelf afsneed, beetje drelletjes :-) Tut lust het trouwens ook bedenk ik me net, maar die mist wat tandjes dus ik snijd het wel in kleine stukjes. Lang geen kipfilet meer gekocht was me te duur maar was in de aanbieding 2kg voor €10,- bij de kippenboer.
Hoeveel mag ik geven? 1 filet per 2 katten? Mythos zal het wel weer niet eten, deed ie anders ook niet. Diba denk ik wel.

Ik gooi even de stofzuiger weer aan, had ff pauze :-)
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Rik »

Kytumymo schreef: 27 nov 2019 13:41 Ben bang dat bepaalde dingen krimpen op 60 graden, of valt dat mee? Op 1 van de dekens stond 30 graden.
"Heet water kan Giardia doden. Het water moet dan wel lang genoeg heet blijven (minimaal 1 minuut warmer dan 70 graden Celcius)."

Ik weet niet of 30 graden voldoende is om giardia te doden (ik denk het eigenlijk niet).
Enkele tips voor de behandeling van de omgeving:
  • Stoom: minimaal 1 minuut boven 70°C zal de parasiet doden.
  • Kleedjes/kleding wassen boven de 60°C en vooral daarna in de wasdroger doen. Kunnen de kleedjes/kleding niet in de wasdroger, laat het dan drogen in de felle zon.
  • Chloor: eerst de omgeving schoonmaken, daarna pas behandelen met chloor. Laat de chloor minimaal 5 minuten inwerken voordat het weggespoeld wordt.
  • UV licht: dit dood de parasiet, maar is in huis niet echt praktisch. Dingen die niet goed op een andere manier schoon te krijgen zijn, kunnen in de felle zon gezet worden.
https://www.dierenkliniekwetzels.nl/mij ... en/giardia

(Alleen... felle zon hebben we nu niet meer :( )
Kytumymo schreef: 27 nov 2019 13:41 ... hij had wel van die rollen voor de hond liggen in het schap maar daar zit graan in zei hij, weet niet of dat kvv was.
Als het niet in de diepvries lag dan is het waarschijnlijk geen KVV. Er zijn wel wat houdbare worsten voor de hond (Carnivoer2GO geloof ik) maar inderdaad niet voor de kat (in de hondenvariant zit vaak rijst, groente e.d.). Verder zijn er ook maar weinig winkels die katten KVV op voorraad houden. Toevallig had de welkoop het hier in het dorp wel (BARFmenu cattery 1kg voor €4,95). Pets Place (in de boerenbonden) heeft geloof ik ook 1 merk (weet niet meer precies welke maar die was wel weer veel duurder).
Kytumymo schreef: 27 nov 2019 13:41 Hoeveel mag ik geven? 1 filet per 2 katten? Mythos zal het wel weer niet eten, deed ie anders ook niet. Diba denk ik wel.
Kijk eerst maar eens of ze een heel klein stukje lusten. Ik zou het niet als volledige maaltijd geven (tenzij ze daarnaast ook nog brokjes eten). Op zich is een keer een halve filet ook niet erg maar je moet er niet een heel menu mee samenstellen :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Rondgevraagd voor stoomapparaat. Helaas. Dus zoals de cattery zei, schoonmaken en heet föhnen.

Welkoop ben ik gister langs gefietst naar de vergadering. Binnenkort maar eens kijken daar.
Ze krijgen Power of Nature Fee's brokjes (kip) 1% graan. Lusten ze (nu wel) graag. Staat bij catmoneo op 1 als je toch brokjes wilt geven. Ik zal met Mythos wel moeten.
Dus fipfolet (huh) kipfilet dus :-) bijvoorbeeld maar 2 x in de week ipv natvoer of zo.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Rik »

Kytumymo schreef: 27 nov 2019 14:22 Dus fipfolet (huh) kipfilet dus :-) bijvoorbeeld maar 2 x in de week ipv natvoer of zo.
Dat zou kunnen ja. Ze zouden dan toch de meeste voedingsstoffen uit de brokken halen.

Ik geef bijvoorbeeld standaard KVV (3x per dag) en 2x per week krijgen ze of een eendagskuiken of een sardine of een kippennekje. Gewoon als extra. Maar i.p.v. een maaltijd zou ook kunnen. Komt verder ook niet zo nauw zolang je maar niet meerdere dagen achter elkaar alleen maar kipfilet voert :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Yeah, benedenverdieping en trap ook klaar voor vandaag. Boven is niet zo groot dus dat gaat ook nog wel lukken.

Morgen verder wassen. Beddengoed mag op 60, maar daar staat 70, dat zit niet op mijn machine. En dan gooi ik de nieuwe dekens erover. Mythos ligt altijd op het logeerbed, ligt al een speciale 'kattenhoeslaken' op want hij verhaard altijd verschrikkelijk. Dus zuiger erover en ook de was in, apart met andere kattendingen.

Wie weet als de rust terug is dat ik overweeg helemaal op kvv te gaan, maar dat is nog toekomstmuziek en of Mythos dat eet en daar ga ik niet van uit. Diba vond 3 x achter elkaar Mac's carny ook te veel van het goede. Dus die krijgt vanavond weer wat anders, moet Tut de rest maar opeten.

Ben wel beetje moe nu, maar dat komt eerder door die 7 winkels denk ik :-) Bak koffie en weer verder...
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Rik »

Kan ik me voorstellen. Een ding tegelijk :)

Lijkt me in ieder geval een hele opluchting dat het niet echt iets fysieks is bij Diba. Maar dan heb je met Giardia nou wel nét het op één na slechtste te pakken.

De 70 graden die daar staat is voor één minuut stomen. Als het langer is dan één minuut (b.v. in wasmachine) dan zal 60 graden ook voldoende zijn (zie ik in ieder geval overal staan). En als je een wasdroger hebt dan zal dat beddengoed daar ook nog heel warm in worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Ben nog steeds héééél blij, omdat het behandelbaar is en ik niet meer in het duister tast.
Hier komen we wel weer overheen (als het goed is).

Ik heb lichte dekentjes, daar durf ik wel chloor bij in te doen in de wasmachine. Als 5 minuten trekken voor de vloer afdoende is dan zal dat voor dekentjes toch ook wel gelden. Ga het proberen...
Ik ga de (dubbele) spullen naar boven brengen en daar even dweilen en poetsen en dan stop ik vandaag. Die pillen moeten er ook nog in om 19 uur en dat gaat niet met trillende handjes :-)
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Trouwens bedankt voor het opzoeken en meedenken, kan ik ondertussen verder x
Volgende keer zal het wel als vanzelf gaan.

Oh, wasdroger heb ik niet. Ben maar een uitkeringstrekker en heb er geen plaats voor :lol:
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Anne »

Ik weet niet of het met giardia ook zo is maar spullen die niet op 60 graden gewassen kan worden kun je ook in een plastic zak doen ( goed afsluiten) en dan 24 uur in de diepvries doen. Daarna op 40 graden wassen. Dat moesten wij vroeger doen in geval van hoofdluis en niet alle knuffels kon op 60 graden gewassen worden.
De luis gaat in de diepvries dood, tevens huisstofmijt, maar giardaparasiet weet ik niet. Misschien dat anderen dat wel weten?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Rik »

"Het invriezen van vlees bij -12°C voor ten minste 2 dagen zal parasieten doden."
Dus dat zal dan inderdaad ook met giardia het geval zijn (is immers ook een parasiet).
(Of 24 uur voldoende is weet ik niet. Maar 2 dagen in ieder geval dus wel)
Moet je wel een grote diepvries hebben :)

En in chloor laten weken en wassen lijkt mij ook effectief (uiteraard alleen bij stof waarbij je dat kunt doen).
The cysts survive for weeks in water, but they are killed by freezing, drying, sunlight, and most disinfectants.
https://www.wormsandgermsblog.com/files ... Owner1.pdf
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Dank je Anne, goede tip! Kan ik echt wat mee.

De stoelkussentjes (goedkope lelijke dingen) met chloor en wasmiddel gewassen en nagespoeld met wasverzachter. Alles is nog heel :-)

Vriezer pas uitgemest dus passen wel wat dingen in.

Ik stop ermee voor vandaag. Vind dat ik veel heb gedaan. Alleen het beddengoed nog.
Ieder hoekje en gaatje gedweild waar Diba zich altijd verstopte in het begin. Applausje voor mijzelf :-)
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Plaats reactie