Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

The cysts survive for weeks in water, but they are killed by freezing, drying, sunlight, and most disinfectants.
Ik hoorde ook dat ze in het kattenzand niet overleven als je het iedere keer na een bezoekje schoonschept. Staat ook zoiets op de zak.

Edit:
Tut & Diba aan de kipfilet (beetje donker, toestel maakt redelijke foto's maar filmpjes is niet best). Diba wist even niet zo goed wat ze er mee moest maar at uiteindelijk wel wat. 1 kipfilet in 8 porties verdeeld, meer dan genoeg.
https://youtu.be/ael67U4iQaM
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kikimax »

Mijn katten zijn dol op yoghurt,dus aten de biogarde van de lepel at. Maar ook gewoon probiotica kan hoor, is alleen een stuk duurder. Zo te lezen ben je goed bezig. Goede tip van diefohn, het gaat inderdaad om de hitte, die doodt de parasiet. En het uitscheppen, ik zou eerlijk gezegd even geen risico nemen en toch na elke poepbeurt helemaal ontsmetten. Het is echt een hardnekkige parasiet
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Na een paar uur weer geprobeerd en Diba en Mythos likte zo'n 1 1/2 theelepel op. Tut wilde niet, maar toen ik wat in haar bekkie deed leek ze het toch wel lekker te vinden.

Pillen was vandaag een ramp bij Mythos. Mythos wil al niet vastgehouden worden dus daar begint de stress al. 2 keer braakt hij de pil er weer uit (ja, ver genoeg erin), en maar kwijlen. Die dingen zijn veel te groot, maar ga ze ook niet door het midden doen want dan krijg ik het helemaal niet meer voor elkaar. Hij rende 2 uur lang voor me weg, arme schat. Vrijwillig vind hij alles best vind ie iedereen lief en wil ie knuffels en aaitjes, maar bij dwang is het grote paniek. Hij heeft ook nog steeds moeite met poepen. Hopelijk helpt de Biogarde daar wat voor.

Diba heb ik in een deken gewikkeld dus nu lukte het beter dan gister. Morgen mss ook bij Mythos doen.

Ik ga op bed nog ff tv kijken.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Douraque »

Ik heb deze pillen ook moeten geven voor mijn kat, niet ivm giardia maar vanwege helico bacteriën in maag en darmen.

Nadat mijn kat 1x er zo van slijmde en echt misselijk hiervan werd, heb ik de pillen in een lege capsule gedaan. Dit werkte perfect, misschien een tip om te proberen.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Helaas heb ik die niet in huis en voor ik ze in huis heb is de eerste kuur denk ik wel klaar.
Ik kan bij de apotheek vragen of ik er een paar mag hebben. Maar zal wel een grote capsule moeten zijn om daar een (fijn geprakte) 250gr pil in te krijgen. Vond de Panacur overigens ook mega (meer formaat wat ik zelf aan medicatie heb), maar die hebben een andere vorm waardoor het toch veel makkelijker gaat. Dit is net een mega Paracetamol, snap dat niet waarom ze dat niet anders maken want ze staan bekent om hun bitterheid. Capsule vorm en een laagje erom tegen de bitterheid zou het zoveel makkelijker maken. Die pillen geven is erger dan wassen, kattenbakken doen en het hele huis op de kop zetten om schoon te maken.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Cerna

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Cerna »

Zijn de pillen niet fijn te maken en dan iets water eroverheen en opzuigen in een spuitje? Zo deed ik het bij Amber ook altijd want zij presteert het ook om zelfs wanneer je de bek 5 minuten dichthoudt, de pil alsnog uit te spugen. Maar wanneer het vloeibaar is (en niet teveel) valt er niets uit te spugen.

Rauw vlees mag je niet aan katten geven wanneer je een maagzuurremmer geeft, maar dat doe je dacht ik niet?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Rik »

Cerna schreef: 28 nov 2019 10:52 Rauw vlees mag je niet aan katten geven wanneer je een maagzuurremmer geeft, maar dat doe je dacht ik niet?
Ik denk inderdaad niet dat Diba maagzuurremmers krijgt.

Maar het verhaal met rauw vlees en maagzuurremmers ging toch alleen op bij protonpompremmers? Bijvoorbeeld Omeprazol (of pantoprazol) is een protonpompremmer en moet je dus inderdaad niet combineren met rauw vlees. Ranitidine is weer een andere soort en dat is geen protonpompremmers. Ranitidine (Zantac) is een H2-blokker.

Maar sowieso moet je opletten als je met de zuurgehalte in de maag gaat spelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Cerna »

Rik schreef: 28 nov 2019 11:50 Ik denk inderdaad niet dat Diba maagzuurremmers krijgt.
Diba niet, maar ik dacht aan de andere katten. Kan me iets herinneren dat Kytumymo daar ervaring mee had (of was het alleen voor jezelf?)

Toen ik met Amber begon met Zitac raadde mijn dierenarts af om rauw vlees te geven omdat een kat daar een fikse darmontsteking van kan krijgen. Maar ik geef sowieso geen rauw behalve 1x in de week runderhart, maar daar is Amber geen fan van.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Ik gebruik zelf Omeprazol :-)

Sinds ik met de kuur ben begonnen eet Diba slecht. Ze eet wel, maar erg weinig.
Gelukkig heeft ze net wel iets gegeten van de Animonda carny die binnen is. Normaal eet ze ook het bakje van Tut er bij leeg, maar na een paar happen haakte ze alweer af.

Harde brokken eten Diba en Tut beide niet sinds de kuur en Mythos een poar brokjes maar die lust ook niets anders dus hij 'moet' wel als hij trek heeft. Normaal vul ik iedere dag de bakjes, maar sinds gisteren blijven ze vol.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Cerna schreef: 28 nov 2019 10:52 Zijn de pillen niet fijn te maken en dan iets water eroverheen en opzuigen in een spuitje? Zo deed ik het bij Amber ook altijd want zij presteert het ook om zelfs wanneer je de bek 5 minuten dichthoudt, de pil alsnog uit te spugen. Maar wanneer het vloeibaar is (en niet teveel) valt er niets uit te spugen.
Het is zo bitter, als ze dat in vloeibare vorm (per ongeluk) proeven dan wordt het denk ik helemaal braken en schuimbekken (was mijn ervaring met Moreeke). Durf dat helaas niet aan. Toch bedankt voor de tips hoor!!
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Kytumymo schreef: 28 nov 2019 13:01Sinds ik met de kuur ben begonnen eet Diba slecht. Ze eet wel, maar erg weinig.
Gelukkig heeft ze net wel iets gegeten van de Animonda carny die binnen is. Normaal eet ze ook het bakje van Tut er bij leeg, maar na een paar happen haakte ze alweer af.

Harde brokken eten Diba en Tut beide niet sinds de kuur en Mythos een poar brokjes maar die lust ook niets anders dus hij 'moet' wel als hij trek heeft. Normaal vul ik iedere dag de bakjes, maar sinds gisteren blijven ze vol.
Alle 3 nog steeds niet gegeten en ik vind dat Tut (epilepsie patiënt) raar doet met haar koppie (ze houdt hem veel scheef). Gister viel ze ook al van de bank, maar dacht dat ze gewoon diep sliep...op de rugleuning van de bank. M'n moeder heeft de (onaangebroken) oorreiniger net ook teruggebracht. Maar de oren zijn super schoon, maar ze krabde er een paar keer in. Of er zit een aanval aan te komen of het komt door de metrobactin....of beide. Mythos kijkt ook rond of ie aan de paddo's heeft gezeten. En dan moet er zo nog een derde pil in ook. Mss zie ik ze zelf weer vliegen.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Rik »

Het is toch metrobactin?
Werkende stof daarin is metronidazol en heeft inderdaad behoorlijk wat bijwerkingen (waaronder gebrek aan eetlust inderdaad ook een is).

Hier op het forum bij een zelfs leverproblemen (kat werd zelfs geel).

http://www.wikisailor.com/metronidazol- ... atten.html

Bijwerkingen zou ik dus zeker met de DA bespreken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kikimax »

Dit is precies de reden dat mijn arts de " niet zieke"katten op panacur zette. Juist omdat metrobactin best wat bijwerkingen heeft. Maar werkt over het algemeen beter op actieve giardia. Ik zou morgen gewoon even bellen en overleggen. Er is een ander middel dus als ze er echt last van hebben kan je switchen. Ik zou alleen Diba wel op metrobactin houden en dan even het mindere eten voor lief nemen. Het is maar voor even.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Omdat ze 'hartstikke positief' was en dus heel erg besmettelijk vonden ze beter om ze alle op metrobactin te zetten. Vraag mij af of dat slim is bij een epilepsie patiënt. Pillen zitten er weer in, ging goed in deken gewikkeld. Tut ligt nu op mijn schouder want die ging 10 minuten na de pil in een hoekje zitten. Ik dacht dat Mythos achter een spin aan zat, niks te zien. Echt aan het trippen net. Kleine Diba heeft die rare dingen gelukkig niet. Mythos en Diba hebben wel Cosma snackjes gehad voor en na de pil, alle 4 smaken gingen erin.

Nog 2 dagen te gaan, vind het doodeng op deze manier. Even kijken hoe Tut de komende uren doet, die ligt zich nu te wassen op mijn schouder. Als ik het niet vertrouw bel ik morgenochtend.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Rik schreef: 28 nov 2019 18:36 Het is toch metrobactin?
Werkende stof daarin is metronidazol en heeft inderdaad behoorlijk wat bijwerkingen (waaronder gebrek aan eetlust inderdaad ook een is).

Hier op het forum bij een zelfs leverproblemen (kat werd zelfs geel).

http://www.wikisailor.com/metronidazol- ... atten.html

Bijwerkingen zou ik dus zeker met de DA bespreken.
Jeetje Rik, ik had de bijsluiter gelezen op internet die híerbij hoort, maar dit staat er niet zo. Tut en Mythos hebben echt wel wat in jouw link staat. Kop scheef etc. Wat een vies spul.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Plaats reactie