Diba's diarree- & braakproblemen. Werken aan een oplossing

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Dierenarts net gemaild voor Diba's diarree en misselijkheid

Bericht door Kytumymo »

Als de kuur niet werkt was de afspraak min of meer om op hypoallergeen voer over te gaan, voor nu heb ik de RC in gedachten. Ik heb besloten niet allerlei probiotica aan te schaffen en de Zoolac wel te houden, misschien is het toch beter dan niets tijdens de ab kuur. Heb gelezen dat je probiotica tijdens een kuur ab altijd pas 2 uur of later na de ab moet geven, anders zit het elkaar waarschijnlijk in de weg. Kan ook wachten tot ik de kuur heb afgerond. Ze heeft al eerder 5 dagen Stomorgyl gehad (16 augustus), nu dus 10 dagen. En de Zoolac leek in het begin wel even te helpen. Ze vindt het inmiddels lekker en kwaad kan het niet, dan zie ik het maar als een snack, die ze ook al niet meer krijgt.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Dierenarts net gemaild voor Diba's diarree en misselijkheid

Bericht door Anne »

Ik ken de zoolac verder niet maar als je over wilt gaan op hypoallergene voeding moet de zoolac in die zin ook hypoallergeen zijn anders zie je door de bomen het bos niet meer ;-) Ik weet niet of daar allergenen in zitten?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Dierenarts net gemaild voor Diba's diarree en misselijkheid

Bericht door Kytumymo »

De lege spuit heb ik niet meer, dan moet ik straks op de nieuwe kijken, maar ik vermoed van wel. Ik zie sowieso het hele bos al niet meer, niet 1 boom :-) Liefst zou ik even heel hard schreeuwen, maar dan maak ik de poeskes denk ik bang dus dat doe ik niet :lol:
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Dierenarts net gemaild voor Diba's diarree en misselijkheid

Bericht door Kytumymo »

Afgelopen weekend begonnen met de 5 kattenbakken helemaal leeg te maken en soppen. Moet er nog 2 maar de container wordt veel te zwaar. En het was maar afwachten of ze op het nieuwe grit wilden (goedkopere zodat ik het vaker leeg kan gooien), maar vonden ze wel leuk, doorheen rennen en zo :lol:

Met natvoer aan het afbouwen van 2 keer na 1 keer. Nog 3 dagen ab en dan zien of het de hypoallergeen wordt en dan maar stoppen met natvoer.
Diba's ontlasting is/ was nog wel dun, dus wel weer psyllium aan het natvoer toegevoegd, ook voor de hygiëne.

Heb haar net gewogen. Volgens mij heb ik het nu redelijk onder controle. 9 dagen geleden 2.26 en nu 2.43

Wat is nu het beste om na de ab te geven aan probiotica? Ik heb de Zoolac nog in de envelop laten zitten, dus die kan nog terug.
Als ik na de laatste ab contact heb met de dierenarts (waarschijnlijk donderdag) en we besluiten toch dat Diba aan de hypoallergeen moet dan heb ik dat voer niet direct hier, dan kan ik mooi even probiotica geven vanaf woensdagavond.
Maar welke? Liefst 1 poeder/pil/pasta, dat is al stress genoeg. Rond de €20,-/ 25,- max.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Hulp gevraagd

Bericht door Kytumymo »

Het gaat nu dan echt gebeuren...hypoallergeen voer

Wil iemand mij nog helpen meekijken voor de probiotica?
Is dit wat? https://www.smeetsengraas.nl/jarrow-for ... gredienten

X De Zoolac heb ik retour gestuurd, dan kan ik dat geld bij de andere doen die ik nog ga aanschaffen, of helemaal niet meer geven nu ik RC krijg?

X De RC hypoallergeen is besteld (na overleg met de dierenarts, Diba hoeft nog maar 2 pillen en er is niets veranderd).

X Heb gevraagd aan haar hoe ik het beste apart kan gaan voeren. Zij zegt brokjes neerzetten, 20 minuten de kans geven te eten en weer weghalen. Hoeveel later weer proberen? Als ze het door krijgen wilde ik 3 porties per dag doen, is dat genoeg?

Hoe doen jullie dat? Ik heb er nog geen ervaring mee.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Cerna

Re: Dierenarts net gemaild voor Diba's diarree en misselijkheid

Bericht door Cerna »

Poeh, wat een verhaal en wat een geprobeer.

Ik heb niet alles gelezen, maar wel de grote lijnen en wat ik uit je verhaal opmaak is dat Diba al vanaf dat ze bij je is aan de diarree is, met een enkele keer een tijdje redelijk normale ontlasting.
Ik zit niet in een vergelijkbare situatie (geen diarree gelukkig), maar heb wel een kat, Amber, die heel gevoelig reageert op stress in huis. Zodra er stress is, gaat Amber niezen en is vreselijk benauwd.

Toen het net begon (2010) probeerde ik ook allerlei kuurtjes zodat ze er maar vanaf zou komen en hoe meer ik probeerde, hoe erger het werd. Ik zat op dat moment met een poes van 3 bij wie nierfalen was geconstateerd (en dat veroorzaakte ook de stress in huis omdat Noa niet wilde eten) en kon het gesnotter van Amber er eigenlijk niet bij hebben. En omdat toch niets hielp, ben ik gestopt met al die kuurtjes en vervolgens stopte Amber met snotteren.

Juist het feit dat ik steeds weer wat anders probeerde en haar voortdurend plaagde, zorgde ervoor dat de klachten bleven. Amber heeft daarna nog wel vaker een tijd gesnotterd, maar niet meer zo hevig als toen en ik kon het oplossen met luchtwegcompositum (dat was niet zo'n gevecht om het naar binnen te krijgen als de antibioticapillen en neusdruppels).
Rust was de oplossing voor Amber en misschien ook wel voor Diba?

Je vraagt of iemand wil meekijken met pro-biotica.
Ik zou je echter iets anders willen adviseren (ja sorry, weer wat anders) en dat is Puur Gastri. Ik gebruik het al een aantal jaren tegen het spugen en het helpt geweldig goed. Drie jaar geleden had ik een zwerfkat opgevangen en hij bleek FIV te hebben en was voortdurend aan de diarree. Middeltjes van de dierenarts hielpen niet en daarom heb ik Gastri geprobeerd. Na twee dagen was hij van de diarree af en het is nooit meer teruggekomen.
Volgens de bijsluiter moet je 2x daags 0,5 ml geven, maar omdat ik niet te veel wil plagen, gaf ik 1x per dag 1 ml. en dat werkt ook prima.
https://www.medpets.nl/puur+gastri/?sqr=Puur%20Gastri
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Dierenarts net gemaild voor Diba's diarree en misselijkheid

Bericht door Kytumymo »

Daarmee kan het hier inderdaad ook wel begonnen zijn, ze is ook heel stressgevoelig. Bij de stofzuiger blijft ze zitten, als ze vuurwerk afsteken (al wel 3 weken inmiddels) gaat ze voor het raam kijken, koffiebonnen malen. Het maakt haar allemaal niets uit. Maar mensen! Mensen zijn eng.

De probiotica wilde ik even geven omdat ze 10 dagen ab heeft gehad a.s. woensdag. Zodra ze aan de RC hypoallergeen zit wil en mag ik verder even niets meer geven en daar ga ik me strikt aan houden. Natvoer krijgen ze na vanmorgen niet meer en heb al de brokjes ook al weggehaald om ze alvast te laten wennen aan het apart en in gedeeltes voeren.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Dierenarts net gemaild voor Diba's diarree en misselijkheid

Bericht door Kytumymo »

Oh Cerna/ Annet, je hebt mij toen zo geholpen met de choco Pers met chronische nies. Mocht toen wat bij je ophalen, niet gedaan omdat ik weer wat van de dierenarts kreeg. Poesje is 2 juli helaas overleden. Wilde ik je even laten weten.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Cerna

Re: Diba's diarree- & braakproblemen. Werken aan een oplossing

Bericht door Cerna »

Ach wat leuk om te horen dat mijn advies jouw chocje goed heeft geholpen, maar triest dat ze er nu niet meer is. :cry:

Ik heb het zelf niet zo op allerlei dieetvoedingen omdat je dan altijd apart moet voeren en dat geeft weer stress.
Onze Laila is 7,3 kilo en dat is zelfs voor een grote Brittenpoes te zwaar. Maar ze eet erg weinig. Tóch vond de da het zinvol om haar te laten lijnen.
Ik heb 5 verschillende smaakjes brokjes staan en die moesten allemaal weg omdat Laila die brokjes niet mocht. Na drie dagen ben ik gestopt. Laila lustte de brokjes niet, ook niet wanneer ik ze mengde (dan at ze helemaal niets meer wat erg riskant is), en de andere katten waren volledig over de rooie omdat ze niet meer zelf konden bepalen wanneer ze aten.
Nu is iedereen weer blij en is Laila nog steeds te dik. :smile:

Ik vind rust en regelmaat in huis het allerbelangrijkste wat er is (niet alleen voor katten) en ik denk dat heel veel ziektes/ongemakken stress gerelateerd zijn.
Ik zou dus Diba voer geven wat ze lekker vindt en het met Puur Gastri proberen op te lossen.

Maar goed. Wanneer hypo-allergeen voer ook niet helpt is dit misschien ook nog iets om te onthouden.
En anders naar De Wagenrenk voor verder onderzoek van de darmen.

Sterkte ermee (ik ken die tredmolen maar al te goed)!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Diba's diarree- & braakproblemen. Werken aan een oplossing

Bericht door Anne »

Ik zou als ik jou was even helemaal geen probiotica geven nu maar het eerst houden bij hypoallergeen voer zodat de darmen van binnen tot rust komen. Mits je een probiotica vind die ook hypoallergeen is

Over het apart voeren, ik geef ze 4 maal daags de kans om een kwartier/20 minuten te eten. Daarna haal ik het weer weg.
daar wennen ze snel genoeg aan, je zult zien dat ze binnen een week daar aan gewend zijn en nee, is niet zielig, in de natuur ligt er ook niet 24 uur per dag voedsel voor handen.

Ik heb ook eens een keer gastro/gastri geprobeerd, maar als je dier allergisch reageert dan heeft dat allemaal niet zoveel zin

Je moet eerst de oorzaak aanpakken.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Diba's diarree- & braakproblemen. Werken aan een oplossing

Bericht door Cerna »

Anne schreef: 05 nov 2019 15:19 Ik heb ook eens een keer gastro/gastri geprobeerd, maar als je dier allergisch reageert dan heeft dat allemaal niet zoveel zin. Je moet eerst de oorzaak aanpakken.
Zoals ik schreef heb ik niet alles gelezen dus ik kan wat gemist hebben, maar is er dmv bloedonderzoek aangetoond dat Diba allergisch op voer reageert? Ik begreep dat het alleen een uitprobeersel is.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's diarree- & braakproblemen. Werken aan een oplossing

Bericht door Kytumymo »

Dank je!

De knoop is nu eindelijk doorgehakt om het met hypoallergeen voer te proberen (wat mij inderdaad vooraf en nu ook wel stress geeft) en als dat de oplossing blijkt is het maar even zo.

Waar ik wel aan zit te denken is om het ze tijdelijk (6 weken) alle 3 te geven. Het zijn allen geen schrokkers en hebben een net gewicht. Dan kan ik het laten staan. En als het dan goed gaat na 6 weken langzaam de Power of Nature erdoor doen en kijken hoe dat gaat. Is dat een beter idee?



Kwam nog een bericht van Anne zag ik, lees ik zo.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Diba's diarree- & braakproblemen. Werken aan een oplossing

Bericht door Anne »

Cerna schreef: 05 nov 2019 15:27 Zoals ik schreef heb ik niet alles gelezen dus ik kan wat gemist hebben, maar is er dmv bloedonderzoek aangetoond dat Diba allergisch op voer reageert? Ik begreep dat het alleen een uitprobeersel is.
Allergietesten bij katten geven doorgaans geen goed beeld, doordat uitslagen vals positief kunnen zijn
Het is meestal dan ook weggegooid geld
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's diarree- & braakproblemen. Werken aan een oplossing

Bericht door Kytumymo »

Oké. Geen probiotica voor nu.

Eerst de RC hypo proberen, werkt dat ook niet dan verder naar de volgende stap. inderdaad mss Wagenrenk een optie.

Er is geen allergie/intolerantie geconstateerd, hypo voer is keuze van dierenarts.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Diba's diarree- & braakproblemen. Werken aan een oplossing

Bericht door Anne »

Kytumymo schreef: 05 nov 2019 15:28 Dank je!

De knoop is nu eindelijk doorgehakt om het met hypoallergeen voer te proberen (wat mij inderdaad vooraf en nu ook wel stress geeft) en als dat de oplossing blijkt is het maar even zo.

Waar ik wel aan zit te denken is om het ze tijdelijk (6 weken) alle 3 te geven. Het zijn allen geen schrokkers en hebben een net gewicht. Dan kan ik het laten staan. En als het dan goed gaat na 6 weken langzaam de Power of Nature erdoor doen en kijken hoe dat gaat. Is dat een beter idee?
Ja zo zou je het kunnen doen. Maar een hoop hangt af hoe ze qua ontlasting reageert op de hypoallergenic
Dat zou ik eerst afwachten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie