Diba's diarree- & braakproblemen. Werken aan een oplossing

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Zotvanpoezen »

In Puur Probiotic (poeder) zitten nog meer stammen dan in de Zoolac. En er zit bovendien ook prebiotica in (voeding voor de goede bacteriën, = FOS) Ik denk dat het zelf goedkoper is dan de tube. https://www.medpets.be/puur+probiotic/
Ik gebruik het ook regelmatig.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Kytumymo »

Bedankt voor de tip! Ik noteer hem zeker, mocht het in de toekomst nodig zijn.

Ik heb even genoeg uitgegeven aan dierenarts, voer, kuurtjes, pasta's, vezels etc etc. Hand gaat op de knip voor acute situaties.

Eerste zorg is nu dat die darmen rust krijgen en niet nog meer verandering hoeven te ondergaan. Door de paniek heb ik veel te veel uitgeprobeerd. Goed bedoeld maar waarschijnlijk heeft dat het er niet beter op gemaakt. Ik moet nu eerst een paar weken aankijken of de combinatie die ik nu geef rust gaat brengen in de darmen. Dan krijg ik de rust in mijn hoofd ook weer terug. Die r*tzorgen ook altijd. Ik heb de afgelopen 20 jaar heel wat voor mijn kiezen gehad met die arme katjes, nog geen maand zonder zorgen. Het put je soms uit. Hopelijk gaat het vanaf nu eens wat beter, ik gun het de katjes zo, maar mijzelf ook.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Kitten op en af aan diarree (deel 2)

Bericht door Kytumymo »

Kitten op en af aan diarree (Deel 1) viewtopic.php?f=57&t=33563

Ik begin zo mijn twijfels te krijgen over de huidige ontlasting van het kitten. Als ik naast haar sta terwijl ze op de bak gaat zie ik een mooie drol die iets zachter lijkt dan hoort. Maar ze krijgt sinds een week 2 keer per dag natvoer Animonda of Mac's kalkoen of Lam en CranataPet eend daarnaast de Zoolac propaste om de 6 a 8 uur.
Als ik er niet bij ben is ze zo aan het graven dat ze er bovenop gaat staan en dan lijkt het een dikke plak.

Wat is 'goede' ontlasting bij het eten dat ze krijgt (meer natvoer)? Is het misschien helemaal niet zo slecht meer, is eigenlijk mijn vraag.
Ze heeft duidelijk geen buikpijn meer na het natvoer. Want ze wist eerst nooit hoe ze moest gaan liggen na het natvoer, en maar draaien. Maar nu gaat ze bij het raam zitten, zich wassen, naar buiten kijken, spelen. Geen slijm of bloed meer gezien. Haar vacht vind ik nog wel aan de pluizige/ doffe kant, kan kittenvacht zijn. Laatste keer dat ik een Perzisch kitten had was 2004, dus dat weet ik niet meer. Ik borstel haat wel dagelijks maar er komt nog maar weinig af natuurlijk.

Van de 8 jarige Brit is hard, hij lust dan ook geen natvoer. Van de 10 jarige Pers zit het tussen de Brit en kitten in. Kitten pikt vaak ook het laatste natvoer van de 10 jarige Pers omdat die nogal traag is met eten, die doet alles met haar poot.

Kan ik de zorgen een beetje gaan loslaten of is het absoluut nog niet goed?

Graag zou ik Donna's Duck bestellen maar dat is duur. Ik wil eigenlijk een beter voer dan GranataPet. Die 2KG zijn ze ook zo weer doorheen. Moet ik het toch laten bij de GranataPet en dan 10KG bestellen, want die kleine porties schiet niet op of zijn er andere betaalbare opties zonder kip? (Ook geen rund en vis) Redelijk betaalbaar vind ik 10KG rond de €50,-
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kitten op en af aan diarree (deel 2)

Bericht door Kytumymo »

Vorige week moest ik pillen ophalen voor Tut, de poes met epilepsie. Dierenarts kort gesproken, want moest gewoon naar de balie. Uitgelegd hoe de ontlasting er nu uitziet en welk voer en de Zoolac die ik gegeven heb. Ze was tevreden, het is in ieder geval een stuk beter dan een paar weken geleden. Waar het dan aan ligt, het voer of de Zoolac dat weet ik niet. Maar heb een grote zak GranataPet eend besteld (even geen veranderingen meer) en de Zoolac is op. Vanmorgen liep ze na 2 happen van de Animonda Lam weg, terwijl ze normaal van al het natvoer blij wordt. De golden poes liep direct al bij de Mac's sensitive Lam weg. Dus alleen de kalkoen is nog erg populair, van beide merken. Maar dat is weer zo eenzijdig, 1 smaak. Het is best moeilijk om natvoer te vinden waar geen kip in zit, staat niet op de voorkant maar wel bij de ingrediënten. Dus weer een zoektocht starten naar (redelijk betaalbaar) goed natvoer zonder kip.
Ik heb 2 kleine zakjes Feringa vis en eend als snack en voor de training gekocht. De vis opengemaakt, er was twijfel bij het kitten maar ze eet het nu. De 2 volwassen katten moeten het niet maar daar is het ook niet voor, al hadden ze natuurlijk gewoon mogen hebben.

Dus nog niet helemaal uitgezocht qua natvoer, maar ook daar kom ik wel uit. Maar tips (zonder kip) zijn welkom. GranataPet natvoer wordt ook goed aangeschreven, maar dat is best duur (als ze dat ook niet lusten). Mac's adult durf ik daarom ook niet, lees veel recensies over katten die het niet lusten.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Kytumymo »

Nu ik elders even mijn hart heb gelucht viewtopic.php?f=27&t=33635 plaats ik hier nog wat.

Ik heb nu GranataPet eend 10kg in huis na eerst 2 kleine zakjes te hebben geprobeerd. Alle katten lusten het en het lijkt met Diba beter te gaan. Misschien niet optimaal, maar diarree is het niet meer, dierenarts is tevreden met het resultaat (ook Zoolac gegeven). Ik vond de GranataPet door te lezen op Catmoneo 'Het beste hypoallergeen kattenvoer'. Dagen later ga je verder lezen op die site en lees je dat dat voer niet wordt aanbevolen, krijgt een NEE. Schrik! Verkeerde keuze gemaakt? Het staat er toch? Categorie 4? Ik doe mijn katten weer te kort! Wat ben ik een slecht baasje. Maar ik heb toch na lang zoeken dit overwogen, waarom dan toch weer die twijfel? Laat het los, ze eten het alle 3. Diba reageert er beter op dan op ander voer of ze lusten het andere niet. Ze eten, belangrijk!

Natvoer gaf ik nooit, meerdere katten die het niet konden verdragen en als ik het wel gaf kon ik continu katten en huis wassen/ soppen. Maar nu ik had gelezen op Catmoneo en eigenlijk alleen de Pers met epilepsie soms vervelend reageert op natvoer toch de poging weer gewaagd. Harde brok en natvoer zonder kip. Gevonden, dat werd Animonda integra sensitive en Mac's sensitive. Beide merken kalkoen en lam. De Brit lust dus geen natvoet die die valt in deze sowieso af. Maar de 10 jarige dame lustte de lam van Mac's niet dus weer weggegeven. Gisteren loopt Diba direct weg bij de lam van Animonda. Wat? Dacht net dat ik alles voor elkaar had zo. Dus lam eruit en 2 merken kalkoen of paar dagen wachten en weer proberen? Wissel sowieso om de dag lam en kalkoen af (blikje moet leeg). Dacht dat de voedingsstrijd was gestreden, maar te vroeg gejuicht waarschijnlijk of toch niet? Die eeuwige 'doe ik het wel goed' zo vermoeiend...
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Rik »

Er zijn wat voer betreft, zoveel mensen, zoveel meningen. Ik denk dat het één van de topics is waar er de meeste verschillende meningen over bestaan. En ook omdat elke kat weer anders is en anders op bepaalde soorten reageert en lust, zal dat ook altijd wel zo blijven.

Vroeger in mijn jeugd gaven we onze persen gekookte eendagskuikens. Ik geloof dat er wel een poedertje overheen ging maar wat precies weet ik niet meer. Nu weet ik dat je de eendagskuikens eigenlijk beter rauw kunt geven. Maar dat brengt ook weer potentiële risico's met zich mee (alsook vers vlees e.d.). Het is altijd wikken en (af)wegen. Toen ik Bowy kreeg, gaf ik haar Whiskas brokjes en Felix natvoer (400gr blik). Veel later, toen ze ouder was en de 400gr blik te veel was ben ik naar de Felix gelei 100gr zakjes gegaan. Daar was ze op een gegeven moment echt verslaafd op (wat het later wel lastig maakte om te wisselen naar dieetvoer). Inmiddels, na me verdiept te hebben in voer, weet ik dat ook dat niet het beste voer is. Maar ze heeft het er 18 jaar goed op gedaan (tot ze dus nierfalen kreeg maar dat ken ik niet direct aan het voer toe).

Nu ben ik zelf een beetje meer richting de natuurlijke dieet geschoven van de kat. Dus vers vlees. Liefst zou ik Barf geven (echte stukken met bot e.d.) maar dat zie ik nog niet zo zitten qua maaltijden en hoeveelheden (en bewerkelijkheid). Dus geef ik KVV (gemalen vers vlees uit diepvries). Tevens las ik om de zoveel tijd een blikweekje in met kwalitatief goede natvoeren (Animonda Carny, MAC's en Feringa).

MAAR... mijn katten hebben gelukkig geen overgevoeligheid, allergie of diarree. Dus ik heb makkelijk praten :lol:

Ten eerste... schiet niet gelijk in paniek als er NEE staat op Catmoneo. Ook dat is gewoon iemand met een mening. En inderdaad, het is wel iemand met kennis van zaken met die mening. Maar toch... het is een mening. Zoals mijn Bowy oud geworden is op Felix, zullen jouw katten oud kunnen worden op GranataPet. Maar niets weerhoudt je ervan om nadat de zak op is je te verdiepen in alternatieven (of niet). Hier zal iemand zeggen, probeer dit, een ander zegt probeer dat. Maar dan eindig je, zoals je in het andere topic al aangaf, weer met 20 verschillende zakken :)

Als ze het goed doen op GranataPet moet je daar wel even op blijven. Want elke voerwissel (zeker met brokken) brengt een gewenning van het maag-darmstelsel met zich mee. Dat zie je pas na een 2 maanden. En zeker als je ook te maken hebt met allergieen en diarree, dan heb je het uitermate moeilijk om een voer te vinden waar ze het goed op doen. Zeker als je meerdere katten hebt en met allemaal rekening moet houden (want elke allergie kan weer anders zijn). Inderdaad bevat GranataPet meer koolhydraten (wat voor de meeste brokken is) en ik het niet zo op heb met brokken... het gaat erom hoe jouw katten het erop doen.

Als je af kunt wisselen met meerder merken natvoer dan is dat in ieder geval goed. Afwisselen met natvoer geeft meestal minder problemen (anders dan brok) en natvoer is heel erg belangrijk. Niet alleen voor de vochthuishouding maar ook voor het toedienen van medicijnen. Ook kan het zijn dat ze op een gegeven moment 'uitgekeken' zijn op een merk natvoer. En dan kan het best zijn dat je datzelfde voer over een paar weken toch weer voor kunt schotelen.

Ik kan je eeuwige "doe ik het goed" wel voorstellen. Iedereen heeft een mening en als je op al die meningen af zou moeten gaan, dan doe je het nooit goed ;) Feit blijft... je doet het goed als je er over nadenkt. Gewoon het jezelf verdiepen in de voeren is al goed. Zo leer je elke keer wat bij, en zo leer je ook wat het beste is voor JOU katten. Want wat voor de één goed is (b.v. KVV bij mij) kan bij jou weer voor de nodige problemen zorgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Kytumymo »

Dankjewel Rik! Ik moest ergens stoppen met aanschaffen. Ik had PoN Fees gekocht en was van plan dat te gaan geven. Maar mijn idee was niet het idee van de katten (toen nog niet wetende dat ik kip ging 'elimineren'). Ze pikten de oude brok er net zo makkelijk tussenuit en lieten de PoN liggen. Ik heb wel op een 'stiekem' plekje PoN gemengd met Iams staan voor de Brit die geen natvoer lust (hij eet ook GP). Hij eet ervan, dus daar ben ik al blij mee.

Misschien dat ik op den duur toch langszaam PoN ga mengen door de GranataPet in de hoop dat het toch geen kip allergie/intolerantie is. Maar dat is voor de toekomst. Het belangrijkste voor nu is dat Diba haar darmen rust krijgen.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
AngelaDeLange
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2019 23:01

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door AngelaDeLange »

Zojuist jouw verhaal gelezen. Wij hebben een kitten van 4 en een halve maand en ook hij heeft last van diarree of plakkerige poep. Ook lijkt er af en toe een kleine druppel bloed bij te zien. Diarreeremmer al geprobeerd en zijn ontlasting is zojuist getest op die parasiet. Maar ook dat was het niet. Daarvoor alweer ontwormd, dus dat is het ook niet.

Nu lees ik dat over de allergieën. Onze kitten krijgt Hills kittenvoer, kip smaak.
Merkte je na het overstappen op ander voer snel verschil? En hoe kan je er achter komen of je kat allergisch is?
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

HELP Re: Kitten op en af aan diarree (deel 2)

Bericht door Kytumymo »

Mag ik even gillen? Aaaaaaahhhhhh

Gisterenochtend wilde Diba haar natvoer niet, 's avonds wel, was hetzelfde blik.
Vanmorgen, net voor ik naar beneden liep hoor ik er 1 braken, de andere 2 stonden naast me bij de trap, dus het was Diba. Spullen op de grond gezet en daar zat ze onder de tafel op 'hun' slaapkamer. Alleen vocht gebraakt. Vorige week ook een keer, maar toen was ze buiten geweest dus misschien gras gegeten. Gisteren is ze ook buiten geweest. Wordt het nu tijd om aan de bel te trekken? Heb geprobeerd Nutrigel te geven, eerst wilde ze niet, trok ze op het laatst haar koppie weg, hele kraag onder. Maar van mijn vinger likte ze toch wat op ±3 cm (nieuw middel voor haar). Ze is weer naar boven vertrokken en ik moet om 9 uur weg en ben rond 12.15 uur weer terug.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Kytumymo »

Kopie van Kitten op en af aan diarree (deel 2)
Mag ik even gillen? Aaaaaaahhhhhh

Gisterenochtend wilde Diba haar natvoer niet, 's avonds wel, was hetzelfde blik.
Vanmorgen, net voor ik naar beneden liep hoor ik er 1 braken, de andere 2 stonden naast me bij de trap, dus het was Diba. Spullen op de grond gezet en daar zat ze onder de tafel op 'hun' slaapkamer. Alleen vocht gebraakt. Vorige week ook een keer, maar toen was ze buiten geweest dus misschien gras gegeten. Gisteren is ze ook buiten geweest. Wordt het nu tijd om aan de bel te trekken? Heb geprobeerd Nutrigel te geven, eerst wilde ze niet, trok ze op het laatst haar koppie weg, hele kraag onder. Maar van mijn vinger likte ze toch wat op ±3 cm (nieuw middel voor haar). Ze is weer naar boven vertrokken en ik moet om 9 uur weg en ben rond 12.15 uur weer terug.
Heb de dierenarts gemaild, als ze niet reageert voor ik weg moet bel ik.

AngelaDeLange, ik kan nu niet reageren. Anders kan je misschien alvast wat lezen op catmoneo.nl of hier je vraag plaatsen in een nieuw topic.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kitten op en af aan diarree (deel 2)

Bericht door Kytumymo »

Om 15.30 uur naar de dierenarts. Ze vond het geen spoed om NU af te spreken, maar wel vandaag :-(
Wanneer stop het nou eens :-(

Zou ik nog een beroep kunnen doen op de fokker? Ik heb haar sinds eind juni.
Ben inmiddels vanaf dag 1 met haar aan het dokteren en al honderden euro's kwijt.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Kytumymo »

Waarom ik het weer in 2 topics zet weet ik ook niet, ben weer helemaal van de leg...
Om 15.30 uur naar de dierenarts. Ze vond het geen spoed om NU af te spreken, maar wel vandaag :-(
Wanneer stop het nou eens :-(

Zou ik nog een beroep kunnen doen op de fokker? Ik heb haar sinds eind juni.
Ben inmiddels vanaf dag 1 met haar aan het dokteren en al honderden euro's kwijt.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Kytumymo »

Kom thuis van m'n werk en nu wilde ze wel eten :roll:
Natuurlijk heel fijn, maar toch naar da gaan?
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
AngelaDeLange
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2019 23:01

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door AngelaDeLange »

Als ik jou verhaal lees, dan zou ik wel naar de DA gaan. Het klinkt wel heel wisselend ☹️.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Kytumymo »

Ze is buiten aan het rondrennen 🙄
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Plaats reactie