Hulp nodig voor onze poes

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
ookhulpnodig
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2019 19:11

Hulp nodig voor onze poes

Bericht door ookhulpnodig »

Beste forumbezoekers en kattenkundigen,

Ik en mijn vrouw kunnen heel goed wat advies gebruiken! Onze poes van 16 heeft nu al maanden last van diarree. Een kleine geschiedenis.... Meer dan een jaar geleden zijn haar meeste tanden en keizen verwijderd en omdat ze daarna haar brokjes maar moeizaam at, zijn we haar ook elke dag zacht voer gaan geven. Ze at toen 50 gram zacht voer per dag en 20 gram brokjes. Op een gegeven moment begon ze af te vallen (dit jaar) met bijna een kilo in een half jaar. Ook begon ze enorm veel te drinken. Wij dachten aan iets met de nieren of de schildklier. Door middel van bloedonderzoek is ze hierop en ook op suiker en ontstekingswaarden gecontroleerd, maar dit was allemaal goed. Geen nier- of schildklierprobleem dus. Toen een ontlastingsonderzoek en hieruit kwam alleen een verhoogde e-coli. Hoe dan ook, toch medicijnen voorgeschreven door de arts. Prednison (half pilletje per dag in de avond) en antibiotica (kwart pilletje in de ochtend en de avond). Dit laatste voor 10 dagen. Inmiddels is de antibiotica al meer dan een week geleden gestopt en de prednison duurt nog voort met dezelfde hoeveelheid. Van de prednison is ze overigens wel veel meer gaan eten. Ook is het voer veranderd. We zijn inmiddels helemaal overgestapt op brokjes en zacht voer van Hill's food sensitivities z/d (2 x 15 gram zacht voer en ongeveer 50 gram brokjes per dag).

De problemen blijven. Nog steeds diarree (erger dan voor de medicatie + oud voer), nog steeds veel drinken en niet noemenswaardig aankomen. Vooral de diarree baart ons grote zorgen.

Wij zijn enorm benieuwd naar jullie ideeën en mogelijke oplossingen. Willen jullie meedenken?

Groet,

Raymond
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hulp nodig voor onze poes

Bericht door Anne »

Wat vervelend allemaal. Een kat met diarree zal wat meer drinken omdat hij veel vocht verliest via de ontlasting.
Wat zegt jullie da ervan? Is de ontlasting getest op eventuele parasieten zoals gardia en wormen?
het kan ook een voedselintolerantie zijn, dan kun je haar het best op een hypoallergene voeding overzetten
maar ik zou dit wel met de da bespreken
ab geeft als bijwerking ook diarree, maar dat is al een week geleden dat je dat voor het laatst gaf?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ookhulpnodig
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2019 19:11

Re: Hulp nodig voor onze poes

Bericht door ookhulpnodig »

Bedankt voor je reactie! Op gardia en wormen is al getest en ze is nu al twee weken volledig op hypoallergeen voer. Antibiotica is inderdaad al ruim een week geleden gestopt. De dierenarts weet het ook niet en de volgende stap is een punctie uit de darmwand, maar dat willen we liever niet. Ze is namelijk nogal een stresspoes, dus de stress van opgenomen worden e.d. weegt op haar leeftijd (16) niet meer op tegen het mogelijke succes van de behandeling.

Ik hoop dat iemand een gouden tip heeft!

Groetjes,

Raymond
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hulp nodig voor onze poes

Bericht door nellebel »

je zou een probiotica kunnen overwegen ter ondersteuning van de darmen. ik weet niet of prednison ook effect heeft op de darmen. maar AB wel en mogelijk ook vanwege haar leeftijd heeft ze daar nog last van. omzetten van voer kan ook klachten geven, misschien wat snel gegaan?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hulp nodig voor onze poes

Bericht door Anne »

ookhulpnodig schreef: 03 okt 2019 09:54 Bedankt voor je reactie! Op gardia en wormen is al getest en ze is nu al twee weken volledig op hypoallergeen voer. Antibiotica is inderdaad al ruim een week geleden gestopt. De dierenarts weet het ook niet en de volgende stap is een punctie uit de darmwand, maar dat willen we liever niet. Ze is namelijk nogal een stresspoes, dus de stress van opgenomen worden e.d. weegt op haar leeftijd (16) niet meer op tegen het mogelijke succes van de behandeling.

Ik hoop dat iemand een gouden tip heeft!

Groetjes,

Raymond
Ik lees dat je Hills food sensitief geeft maar draagt dit de naam hypoallergeen?
Je hebt ook van andere merken hypoallergene voeding. Zelf goede ervaringen met het hypoallergene voer van oa rc en prins.
Je moet het zo zien, door een voedselovergevoeligheid heb je een beschadiging in de darmen. De darmvlokken sterven af en dit zorgt er oa voor dat vetten niet meer goed worden verteerd, wat de diarree kan veroorzaken.
tevens word de doorlaatbaarheid van andere allergenen bespoedigd.
Voordat de darmen weer kunnen herstellen moet je dus eerst overgaan op een voeding die geef reactie geeft.
En dan moeten langzaam de darmvlokken weer aangroeien. Dit kan wel een poosje duren.
Vandaar dat ze altijd adviseren om 6 weken het voer te geven.
Belangrijk is er voor te zorgen dat ze niks anders binnen krijgt, dus ook geen kattensnoepjes of kattenmelk
Zie je al iets van verbetering in de structuur van de diarree en de frequentie?
Een probiotica kan helpen, ik zou alleen in jullie geval kijken of de ingrediënten ook geschikt zijn voor katten met een voedselovergevoeligheid.
Mocht je met een paar weken geen verbetering zien overleg het met de da.
Voor nu zou ik dus echt overgaan op een hypoallergene voeding, inplaats van een sensitief
en dat heeft dus echt even tijd nodig
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hulp nodig voor onze poes

Bericht door ErikPhilippus »

Ik begrijp uit het verhaal niet goed wat de indicatie was voor het geven van prednison en antibioticum.
Is er een verklaring gegeven voor verhoogde e-coli in de ontlasting?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor onze poes

Bericht door Synemios »

Antibiotica kan ook weer diarree geven.
Prednison ook, en ook ik vraag me af waarom dat gegeven is.
Ik zou ook naar echt hypoallergeen voer kijken, sensitive is niet hypoallergeen, wij hadden weer geen goede ervaringen met rc maar wel met deze:
https://www.medpets.nl/hpm-veterinary-d ... c%20insect
Dan weet je ook zeker dat er geen rijst in zit.
En het bij 1 soort houden, dus ook geen snoepjes voorlopig etc.

Maar voedselallergie verklaart niet de verhoogde e-coli, ik vraag me dus af of het wel voedselallergie is,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
ookhulpnodig
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2019 19:11

Re: Hulp nodig voor onze poes

Bericht door ookhulpnodig »

Hoi,

Bedankt voor al jullie reacties! Fijn dat er mensen zijn die de tijd nemen om mee te denken. Voor de rest is de situatie bij onze poes nog ongewijzigd, hoewel ze nu ook nog slechter eet door een mogelijke haarbal die ze niet op eigen kracht eruit krijgt. Zielig popje!

@ nellebel: probiotica is zeker een optie, bedankt voor je tip! Antibiotica heeft ongetwijfeld ook de darmen in de war gebracht, maar dit was volgens de DA nodig voor het verminderen van de e-coli. Nu we al weer ruim een week gestopt zijn met AB verwacht ik dat de darmflora weer zal herstellen eventueel met hulp van probiotica. Ze heeft nu echter ook nog die haarbal waardoor ze bijna niet eet en ook al tweemaal het zacht voer met de vermalen prednison heeft laten staan. Hiervoor hebben we nu in overleg met de DA lax-a-past gegeven. Hopen dat dit helpt.

@ Anne: volgens de DA is Hill's food sensitivities z/d het beste voer voor haar en zeker hypoallergeen. Andere voedsel is zeker een optie, maar omdat je ergens anders schrijft dat de overgang tot wel 6 weken zou kunnen duren moeten we deze versie van Hill's misschien niet te snel opgeven. Ze gebruikt het nu ongeveer twee weken volledig. Dit voer zou erg licht verteerbaar zijn volgens de DA. Bedankt voor de tips - RC en Prins - we houden het in gedachten. Ook bedankt voor je uitleg over hoe de diarree wordt veroorzaakt. De structuur van de diarree is nog hetzelfde, frequentie wat minder omdat ze nu door de haarbal weer minder eet.

@ ErikPhilippus: Prednison wordt gegeven voor een mogelijke ontsteking van het maagdarmkanaal. De antibiotica voor een lichte verhoging van e-coli in de ontlasting. Voor dat laatste werd als verklaring gegeven dat de darmen verzwakt waren.

@ Synemios: bedankt voor je tips! Hierboven heb ik denk ik al jouw vragen beantwoord. Het voedsel dat jij aanraadt (Veterinary HPM Dietetic Cat - Allergy) zal ik naast bovengenoemde RC en Prins ook in gedachten houden, we proberen het nu nog even met Hill's food sensitivities z/d.

Mocht iemand nog andere tips en ideeën hebben. Wij houden ons aanbevolen, de oorlog is nog niet gewonnen... ;-)

Groetjes,

Raymond
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hulp nodig voor onze poes

Bericht door Anne »

De verklaring van je da voor de verhoogde e coli lijkt mij aannemelijk, gezien de algehele weerstand van de kat door de darmen word bepaald. Met een verminderde weerstand loop je eerder kans op e coli besmettingen e.d.
Ik hoop en duim dat het gauw beter gaat, belangrijk is nogmaals de kat niks anders te geven dan het voer wat je hem nu geeft.
Hopelijk komt de haarbal er snel uit, sterkte met alles!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hulp nodig voor onze poes

Bericht door ErikPhilippus »

@ ErikPhilippus: Prednison wordt gegeven voor een mogelijke ontsteking van het maagdarmkanaal. De antibiotica voor een lichte verhoging van e-coli in de ontlasting. Voor dat laatste werd als verklaring gegeven dat de darmen verzwakt waren.
Ja, zoiets had ik al begrepen uit het verhaal. Prednison kan ik nog enigszins volgen, maar antibiotica bij verhoogde e-coli, terwijl de darmen ook verzwakt zijn.... Ik zou dan toch wel willen weten of er sprake is van een bacteriële ontsteking, en zo ja, om welke bacterie het dan gaat, en welk antibioticum dan geboden is. Ik zou zowiezo probiotica geven om de darmen te ondersteunen.

En nu het vermoeden van een haarbal, waardoor er slecht gegeten wordt.

Ik zit natuurlijk van een afstand mee te kijken, maar mij bekruipt het gevoel dat het een behandeling is op basis van vermoedens: prednison, antibiotica, lax-a-past... Kunnen goed onderbouwde vermoedens zijn, hou me te goede - maar ik heb er toch een beetje kriebels bij....
ookhulpnodig
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2019 19:11

Re: Hulp nodig voor onze poes

Bericht door ookhulpnodig »

Dag beste mensen,

Even een update. Onze poes heeft nog steeds diarree. Ze weigerde op een gegeven moment constant het zacht voer met daar doorheen de vermalen prednison, dus daar zijn we noodgedwongen plotseling mee gestopt. Ze krijgt nu nog steeds Hill's food sensitivities z/d 2 x 15 gram per dag. Ik meng daar nu per keer een maatschepje PUUR Probiotic doorheen, in de hoop dat dit haar darmflora verbeterd en de diarree doet ophouden. Het stoppen met de prednison doet haar overigens wel merkbaar minder eten (minder brokjes in dit geval) en ook minder drinken, hoewel ze nog steeds veel meer drinkt dan voordat ze ziek werd.

Heel irritant allemaal. Vooral als mevrouw met één poot in haar diarree gaat staan en dan het hele huis rondloopt en op je bed springt... ;-)

Voor de gouden tip staan wij overigens nog steeds open.

Groetjes,

Raymond
ookhulpnodig
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2019 19:11

Re: Hulp nodig voor onze poes

Bericht door ookhulpnodig »

Aanvulling: Vanochtend zaten de diarreespetters tot ruim een meter boven de kattenbak. Op de muur, op de kast, in de gordijnen. Iemand ervaring met Puur Probiotic? Zou het er ook erger van kunnen worden?

Wie verlost ons... ;-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hulp nodig voor onze poes

Bericht door Anne »

Heb je een kattenbak met kap?
De enige keer dat wij zulk soort diarree hadden ( spuitpoep) was toen de katten hier last hadden van het caronavirus.
Toen zat het ook op de muren en aan hun pootjes.
Heeft de da dat al onderzocht?
Ik zou even goed kijken naar de ingrediënten van probiotic, is het hypoallergeen? Geen eiwitten van kip, rund, soja e.d. erin?
Ik zou voor een second opinion naar een andere da gaan.
het lijkt erop dat de darmen van je kat ergens door getriggerd worden.
Vandaar mijn eerdere advies om over te gaan naar een hypoallergene voeding.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ookhulpnodig
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2019 19:11

Re: Hulp nodig voor onze poes

Bericht door ookhulpnodig »

Dankjewel Anne. Ik had vanochtend telefonisch contact met een andere dierenartsassistente. Zij begon over Royal Canin Gastra intestinal. Maar toen ik daar net bij de balie kwam bleek dat dat in ieder geval niet hypoallergeen was. Zij heeft toen even overlegd met de dierenarts en die adviseerde net als onze eigen dierenarts een echo van buik/darmen. Ze suggereerde dat het prima mogelijk is dat ze tumoren in de darmen heeft. In dat geval zal probiotica niets uithalen. Jouw herhaalde tip van ander hypoallergeen voer gaan we alsmede die echo maar eens overwegen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hulp nodig voor onze poes

Bericht door Anne »

Oei das geen leuke prognose :-x Misschien valt het allemaal wel mee, ik zou in ieder geval eerst de hypoallergene voeding proberen en met geen resultaat is het inderdaad goed om eens een echo te maken van de buik.
De gastro intestinal is voor katten met een gevoelige maag, onze hond krijgt deze voeding ook, ( de hondse variant dan ;-) )is inderdaad niet hetzelfde als hypoallergeen, goed dat je daar niet aan begonnen bent.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie