Kitten met Giardia en nu wat vragen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
MariaLilly
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 sep 2019 14:46

Kitten met Giardia en nu wat vragen

Bericht door MariaLilly »

Hallo allemaal!

Sinds ruim een week hebben wij een poesje met de maam Lilly in huis. Lilly is van 4 juli dus nog maar een kitten.
Zij komt van een boerderij waar zij whiskasbrokjes en kunstmelk voor kalfjes dronk. Ook ging zij daar al met moederpoes mee naar buiten.
Voor we de auto ingingen heeft Lilly nog een pipetje stronghold in de nek gehad welke voor/tegen vlooien en wormen zijn.

Sinds zij hier is had ze diaree (stonk enorm) dit kan van de verhuizing komen natuurlijk. Ze dronk ook veel, wat met diaree natuurlijk niet erg is.
Verder merkte ik weinig en was/is ze speels en actief en knuffelt graag.
Aangezien ik toch met haar naar de DA ging voor een enting en chip gelijk even gevraagd over de diaree, de dierenarts wou testen op giardia en na 3 dagen verzamelen bleek zij dus giardia te hebben en kreeg ik panacur mee met als dosering; 5 dagen geven, 10 dagen rust en weer 5 dagen geven.
Nou lees ik al een aantal dagen op het forum en zie toch verschillende doseerschema's en ook een stop van 10 dagen wordt niet aangeraden.
Wat nu??
Mag ik zomaar de stopdagen verkorten of het aantal toedien-dagen verlengen?
Ik las dat zolang de poes diaree heeft de panacur door te geven tot een max. van 10 dagen achter elkaar.
Vandaag is de 5e dag, maar nog steeds diaree en geen "vastere vorm", dus wat is verstandig?
Mijn volgende stap is nog zoolac propaste te halen voor haar darmflora, maar mag dit pas na de volledige kuur of ook tussentijds?
Haar enting heeft ze nu niet gehad, dat durfde de DA niet te geven, hij wou wachten tot in ieder geval de diaree weg was.

Qua verzorging er omheen heb ik ondertussen de whiskasbrokjes vervangen voor een wat beter merk, Sam's field kitten en geef ik 2x per dag een beetje almo nature natvoer. Poes drinkt nu minder.
Ik weeg haar af en toe ivm de diaree en ze groeit gewoon gestaag door.
Ik zuig en dweil (met bleek) elke dag en neem de oppervlaktes waar ze komt zoals vensterbank elke dag af met water en bleek.
Haar bak schep ik elke ochtend leeg en ververs deze savonds, ook daar gaat een sopje met bleek door.
Maar wat te doen met mijn bank en stoffen stoelen?
Ik las dat je dat met een stoomreiniger kon reinigen, deze heb ik (nog) niet, maar zou ik om te "stomen" niet ook gewoon mijn stoomstrijkijzer over de bank kunnen halen? Klinkt natuurlijk heel raar, je bank strijken, maar het wordt goed heet dan lijkt me.
Handen worden ook vaker gewassen en ook de voerbak wordt dagelijks gereinigd.
Wat zou ik nog meer kunnen doen om deze parasiet te bestrijden?

Haar leefruimte is voor nu alleen de woonkamer (met voldoende speelgoed en een krabmeubel) en dit hou ik graag even zo tot ze giardiavrij is. Ook blijft zij binnen tot zij giardia vrij is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten met Giardia en nu wat vragen

Bericht door Rik »

Hoe is het nu? Verstandig van de DA om de enting even niet te geven. Enten moet je alleen doen wanneer het afweersysteem in tiptop conditie is.

Het panacur-schema heb ik ooit op barfplaats gevonden. Inderdaad 5-10 dg / 5 dg rust / 5-10 dg (e.v. nogmaals / 5 dg rust / 5-10 dg). En inderdaad geven tot 2 dagen nadat de diarree vastere vorm heeft maar nooit meer dan 10 dagen. 10 stopdagen schijnt inderdaad te lang (en zelfs onverstandig) te zijn.

Het probleem met Giardia is dat het heel hardnekkig weer terug kan komen. Vandaar de herhaalde kuur (en grondig schoonmaak advies).

Het is ook zo dat sommige stammen Giardia niet reageren op Panacur maar wel op Metronidazol. En bij andere stammen is het weer andersom. Mocht de Panacur dus niet werken dan zou misschien Metronidazol (Metrazol, Metrobactin) nodig zijn (maar dat zal de DA wel weten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
MariaLilly
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 sep 2019 14:46

Re: Kitten met Giardia en nu wat vragen

Bericht door MariaLilly »

Bedankt voor je reactie.
Diezelfde avond kwam de eerste hardere ontlasting voorbij. De dag erna ook en daarna weer. Ik heb dus 7 dagen gegeven en ben toen voor 5 dagen gestopt en de ontlasting bleef normaal. Nu ben ik met het 2e deel van de kuur bezig en ga deze dus ook maar 7 dagen geven.
Haar ontlasting is nog steeds normaal.
Ondertussen poets ik elke dag een rondje door de woonkamer en gaat de bak dagelijks leeg en schoon.
Ik wacht het af hoe ze is na de panacur, maar voor nu ziet het er goed uit, ze is erg actief en speels en groeit als kool.
Als ze een week na de panacur nog diarreevrij is ga ik terug voor haar enting.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten met Giardia en nu wat vragen

Bericht door Rik »

Fijn dat de panacur goed is aangeslagen.
Hopelijk blijven die microbeestjes nu definitief weg.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
MariaLilly
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 sep 2019 14:46

Re: Kitten met Giardia en nu wat vragen

Bericht door MariaLilly »

Ik hoop het ook!
Ik hou haar in de gaten maar het ziet er goed uit voor nu
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten met Giardia en nu wat vragen

Bericht door Anne »

Hallo Maria

Heel veel sterkte met deze vervelende parasiet, het is ook geen leuk begin voor jullie zo
Is Lilly het enige poesje in huis?
Het is zowiezo goed om haar voorlopig binnen te houden, ook al zou ze geen gardia hebben. Kittens worden vaak door automobilisten over het hoofd gezien. Ook is het verstandig om haar zowiezo tot aan haar sterilisatie binnen te houden, anders loop je kans op ongewenste zwangerschap en ziektes.
Heel veel sterkte met deze vervelende kwaal en alles wat daar bij komt kijken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
MariaLilly
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 sep 2019 14:46

Re: Kitten met Giardia en nu wat vragen

Bericht door MariaLilly »

Hoi anne,

Bedankt voor je reactie! Lilly is voor nu het enige poesje in huis, zodra het kan ga ik op zoek naar een vriendinnetje of vriendje voor haar.
Eerst wou ik dat niet, maar na het vele lezen overal denk ik dat ik haar daar een plezier mee ga doen. Nu is ze nog jong dus zal het makkelijker verlopen dan over een jaar of 2.
Ik heb ondertussen ook besloten om haar inderdaad tot de sterilisatie binnen te houden. Dat lijkt me voor haar veiliger en fijner.
Ik hoop dat na het 2e deel van de kuur de parasiet ook niet meer terug komt.
Ik poets nu dagelijks met bleek etc, maar hoelang na het stoppen moet ik zo "intensief" blijven schoonmaken?
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Kitten met Giardia en nu wat vragen

Bericht door Kikimax »

Ik had 2 katten met Guardia, is nog een keer terug gekomen helaas. Ik heb tot 10 dagen na de kuur extra gesopt.Heb toen alles nog 1 keer op 60 graden uitgewassen en de krabpalen etc gestoomd en ben toen naar een normale routine overgegaan.En tot op heden gaat het prima gelukkig
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
MariaLilly
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 sep 2019 14:46

Re: Kitten met Giardia en nu wat vragen

Bericht door MariaLilly »

Ok! Goede info, ga ik dus voor de zekerheid nog even door na de kuur.
Heb mijn bank en stoelen 1x gestoomd met de strijkbout 🙈 en zag van de week tijdens de verhuizing van mijn moeder een stoomapparaat staan! Deze ga ik dus mooi nog even van haar lenen deze week en overal overheen gooien. Het bankkleed is ook al meerdere malen gewassen, dus ik hoop dat het goed gaat.

Als een kat/kitten eenmaal giardia heeft gehad is de kans dan groter dat het terugkomt na een geslaagde kuur? Ik las namelijk ook dat sommige katten de parasiet hebben maar geen symptomen?
En hoe zit het met de zoolac propaste? Nu ze geen diarree meer heeft, heeft dit dan effect of gaat dit positief voor haar zijn?
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Kitten met Giardia en nu wat vragen

Bericht door Kikimax »

Ik heb metrobactin moeten gebruiken (panacur werkte niet zo goed)en na al die kuren was hun darmflora niet goed meer. Dat merkte ik aan nog wat onregelmatige ontlasting en wat slechtere vacht. De zoolac pepte zijn darmflora op,en ze vonden het heerlijk.Na 1 tube zagen ze er weer top uit.Is dus echt een soort Yakult voor katten.Is totaal natuurlijk.Kans op terugkeer is aanwezig. Als de weerstand is verhoogd heb je wel kans dat het minder snel terugkomt. Vooralsnog zijn we hier nu bijna een jaar schoon.Geen van mijn 5katten heeft last van de ontlasting.Als ik het zo hoor heb je het echt heel goed gedaan. Ik vergelijk het voor mezelf een beetje als wormpjes bij ons,het kan terugkomen,maar is dan ook weer te verslaan.Wacht wel echt nog even met een kitten erbij, mijn dierenarts zei echt wel een maand. Succes
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
MariaLilly
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 sep 2019 14:46

Re: Kitten met Giardia en nu wat vragen

Bericht door MariaLilly »

Wederom bedankt!
Ik ga deze week even kijken voor de zoolac dan, als het verder natuurlijk is kan dat nooit geen kwaad denk ik dan en als het de weerstand iets verhoogd is dat super natuurlijk. Ik moet zeggen dat ze echt een uitermate zachte gladde vacht heeft. Veel zachter als dat ze hier kwam. Ze krijgt nog steeds de andere brokjes en 2x per dag een beetje almo of animonda natvoer.
Ze liet aan het begin ook echt veel natte stinkende scheten en dat is nu ook weg.

Ik had nog navraag gedaan bij waar ze vandaan kwam. De vrouw van het nest had de anderen nagebeld en er was nog 1 andere met diarree, de rest had nergens last van. Kan dat?
En nog een vraag, hoe zit het met de reguliere ontworming? Ze is nu 12 weken, moet ze naast deze kuur ook nog gewone ontworming? Of pakt deze kuur dat ook aan?
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Kitten met Giardia en nu wat vragen

Bericht door Kikimax »

Dat kan zeker.Je kan Guardia bij je dragen zonder last ervan te hebben. Wel zouden ze voor de zekerheid een kuurtje panacur kunnen doen. Mijn andere 3 katten kregen dit ook terwijl ze geen Guardia verschijnselen hadden. Puur uit voorzorg en de evt aanwezige parasiet te doden.wb de wormen kuur weet ik het niet,ik zou even de assistent van de dierenarts hiervoor bellen. Naast de wormen kuur die ze standaard bij de enting geven geef ik het eigenlijk nooit zelf. Ik heb wel binnenkanten,dus ook nooit echt vlooien. Veel plezier met de kleine. Liane
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten met Giardia en nu wat vragen

Bericht door Rik »

Ja, het kan zijn dat sommige kittens er geen last van hebben. Die hebben dan een wat sterker immuunsysteem. Of eigenlijk hebben degene die er wel last van hebben een wat zwakker immuunsysteem. Wat ook niet helpt is dat giardia dol is op koolhydraten en een brok vol met koolhydraten zal dan ook niet helpen.

De panacur is ook gelijk ontwormingsmiddel (normaal kuur 3 dagen geloof ik). Dus dat heb je nu ook gelijk meegenomen.

Ontvlooien zou ik overigens alleen doen als je echt vlooien tegenkomt. Want dat is echt gif (wat ook weer niet bevorderlijk is voor het immuunsysteem en algehele gezondheid).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten met Giardia en nu wat vragen

Bericht door Anne »

Sterkte met alle extra werkzaamheden Maria, ik hoop dat het gauw over is. Wat een vervelend begin voor jullie beiden
Fijn dat je een stoomreiniger bent tegengekomen!
Leuk dat je een kitten erbij gaat nemen en een goed idee om te wachten met het naar buiten laten gaan tot na de sterilisatie :)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
MariaLilly
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 sep 2019 14:46

Re: Kitten met Giardia en nu wat vragen

Bericht door MariaLilly »

@Rik, dat van de koolhydraten had ik gelezen inderdaad. Nou had ik de Sam's field brokjes net gekocht dat ik dat las en ik zag dat daar toch nog wel meer inzat aan koolhydraten, maar al minder als wat ze kreeg.
Het natvoer wat ik geef had dan wel weer weinig koolhydraten zag ik op catmoneo (dacht dat het zo heette), dat krijgt ze 2x per dag dus eet ze minder brokjes.
Wormenkuur hoeft dan dus niet, fijn om te weten.

Wat betreft de andere kittens uit het nest, ik heb het aan de verkoopster doorgegeven en zei zou het verder doorgeven, of de rest dus ook preventief behandeld is weet ik niet, ook niet van de ene met diarree.
Ik heb mijn plicht gedaan door het te melden, ook ivm haar eigen katten en de moeder van het nestje.

Ik vind het op zich geen vervelend begin, je weet dat als je een huisdier neemt dat ook die ziek kunnen worden, vond het voor haar niet fijn al die diarree maar dat is gelukkig weg! Af en toe gluur ik om een hoekje als ze op de bak gaat om te checken hoe de 💩 is, daar zal ik vast niet de enige in zijn 🙈🙈. Het is zo lastig kijken in klontergrind vind ik als het eenmaal goed begraven is, en graven kan ze heel goed 😊
Plaats reactie