Help, poes (16) met hyperthyreoidie heeft alvleesklieronsteking en wil niet eten, veel braken

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Kimonootje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:26

Help, poes (16) met hyperthyreoidie heeft alvleesklieronsteking en wil niet eten, veel braken

Bericht door Kimonootje »

Hoi iedereen, ik ben nieuw hier.
Hopelijk zit ik in de juiste categorie.

M'n meisje Pip van 16 is een schildklier patientje en gaat sinds een paar weken hard achteruit.
Eerst dacht ik nierfalen door het niet willen eten, vele plassen en drinken, haar plooiige vacht met huidschilfers en plukken die loskomen, stinkende bekje en spugen.
Woensdag haar urine en bloed gecheckt (urine was op de grens in orde, nierwaarden goed) blijkt dat haar alvleesklierwaarden uitzonderlijk slecht zijn. Dit hoorden we gisteren.
De DA denkt alvleesklieronsteking en heeft gezegd dat we over 2 weken opnieuw haar bloed moeten controleren.
Omdat ze voor de bloedafname e.d. veel spuugde na de inname van haar thiafeline, was ik daar een paar dagen mee gestopt. Als het haar nieren waren, had ik niet mogen stoppen met thiafeline en de DA zei dat ik haar de dagelijkse dosis moet blijven geven. Nadat nierfalen zijn uitgesloten, is er niks gezegd over de thiafeline. Dus ik blijf maar braaf haar pilletje van 2.5 mg geven.

Ze krijgt vanaf woensdagavond dus weer thiafeline en iedere nacht of ochtend, soms allebei, moet ze braken. Blijkbaar zit haar eten ruim 6 uur in haar maagje en het komt er in dezelfde structuur weer uit. Op een leeg maagje komt er alleen vocht uit.

Heeft iemand hier ervaring met hyperthyreoidie en alvleesklieronsteking? En tips om Pip toch te laten eten? En wat ze het beste kan eten qua voer?
Ik verwen haar nu en geef haar favoriete natvoer (gourmet mousse, iets wat ik jarenlang niet in huis heb gehaald). Helaas is dit niet voldoende en probeer ik het te combineren met volledig (voedzamer) natvoer, maar daar drinkt ze alleen het vocht vanaf.
Ik zorg dat ze voldoende water drinkt, heb vloeibare snoepjes etc.
Droogvoer raakt ze niet aan. Brokjes geweekt in water wekt ook geen interesse.

Maandag bel ik de DA om te vragen of het nog steeds verstandig is om de thiafeline te blijven geven aangezien ze er meer van moet spugen. Het is kiezen tussen 2 kwaden, of haar schildklier haar gang laten gaan of de bijwerkingen van het medicijn in combi met haar alvleesklier.

Ook begon de DA over euthanasie, daar schrok ik wel een beetje van. Want Pip is nog erg knuffelig en blij. Maar ik weet totaal niet hoe hard het kan gaan en waar ik op moet letten. Heeft iemand ervaring met alvleesklieronsteking en wil kennis met mij delen?

Ik kan wel janken, probeer telkens zo goed mogelijk voorbereid naar de DA te gaan om te zorgen dat ze haar complete plaatje niet vergeten, wat de voor-en nadelen zijn, waar op te letten, wanneer aan de bel te trekken. En nu is het zondag en heeft ze 2 keer gespuugd en eet bijna niet. Ze verloor zelfs haar evenwicht bij de tweede keer spugen en liep verward door haar spuug heen.

Sorry voor het lange verhaal, hopelijk is er iemand die me kan helpen.

P.S. Ze is een erg klein poesje en weegt nog maar 1.8 kg. Ze krijgt 1x daags 2.5mg thiafeline. Haar dosis moet omhoog maar ze reageert daar enorm slecht op: veel slapen, niet eten, braken etc.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Help, poes (16) met hyperthyreoidie heeft alvleesklieronsteking en wil niet eten, veel braken

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, wat een verdrietig verhaal.

Ik begrijp dat Pip al langer thiafeline krijgt? En nu dan ook (waarschijnlijk) nog pancreatitis.
Ik kan uit je verhaal niet goed opmaken of ze altijd al slecht op de thafeline reageerde, of dat het nu opeens een stuk erger is geworden door de alvleesklier ontsteking. Heb je Cerenia gekregen van de DA? En pancreatitis kan behoorlijk pijnlijk zijn, en een kat die pijn heeft, eet slecht. Dus misschien een pijnstiller, b.v. injectie met buprecare (werkt 2 dagen). Absoluut geen NSAID zoals Metacam geven!

Tja, als de klachten niet verminderen, zou ik toch overwegen om (tijdelijk) te stoppen met thiafeline, om te kijken wat er gebeurt. Poeh, nog maar 1,8 kg - dat is wel erg weinig. Hopelijk gaat ze op Cerenia (en eventueel pijnstiller) wel weer wat eten (geen vet voer). Eventueel kan je een paar korreltjes Mirtazipine (max 1/16 tabletje) oplossen in een beetje water, en dat met een spuitje geven.

Sterkte!
Erik

.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Help, poes (16) met hyperthyreoidie heeft alvleesklieronsteking en wil niet eten, veel braken

Bericht door Sansan »

Man wat een verhaal!!!
Ik heb de hele dag verhuisd dus ik houd her kort. Inslapen vind ik heel erg voorbarig!

Toen ze bij pip pancreatitis hebben geconstateerd (wanneer was dit? Maandag 5e of woe 7e?) hadden ze pip gelijk moeten opnemen vanwege de volgende behandeling starten:
- 24/7 aan het vochtinfuus
- buprecare als pijnstilling (geen nsaid!!)
- cerenia of emeprid tegen de misselijkheid
- zo nodig antibiotica

Zodra pip dan weer wat beter te pas was had je de behandeling met medicijnen (naast cerenia of emeprid en de buprecare ook ranitidine tegen maagzuur, spijsverteringsenzymen voor de pancreas en mirtazapine voor de eetlust) thuis kunnen voortzetten. Pancreatitis is ontzettend pijnlijk, maar hoeft niet dodelijk te zijn.

Ik zou je aanraden naar een kliniek te gaan. Deze dierenarts lijkt niet echt veel zin te hebben..

Arme pip! Wat eet en drinkt ze nu op dit moment? Dat is het aller belangrijkst!

Informatie:
https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... titis.html
Kimonootje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:26

Re: Help, poes (16) met hyperthyreoidie heeft alvleesklieronsteking en wil niet eten, veel braken

Bericht door Kimonootje »

Dank voor jullie reacties.

Pip krijgt 9 maanden thiafeline, we hebben gepoogd de dosis omhoog te schroeven maar daar reageert ze niet goed op. Wellicht omdat ze al zo weinig weegt.
Ze is wat gevoelig voor thiafeline en moest er af en toe van spugen, maar voordat ze schildkliermedicatie kreeg, spuugde ze om de dag gal. Vandaar, en het gewichtsverlies, dat ze is onderzocht. Omdat ze al met al, voor haar doen, minder ging spugen en toch nog hups was, dacht ik dat het beter ging.
Ze lijkt nu meer last te hebben van de bijwerkingen van de thiafeline, ongeveer 3 weken, waarschijnlijk door de pancreatitis.

Woensdag is haar urine gecontroleerd en donderdag hebben ze bloed afgenomen. Ze was wat uitgedroogd maar de DA gaf aan, indien echt nodig, onderhuids infuus toedienen. Ze had geen koorts.

Zaterdag j.l. ben ik gebeld met de bloeduitslag. Hierin werd duidelijk dat de alvleesklierwaarde erg slecht was, haar nieren en lever waren goed. Er werd alleen gezegd dat ik over 2 weken terug moest komen voor een nieuw bloedonderzoek, en als het echt hard achteruit gaat, ik altijd het spoednummer kan bellen maar dat ook euthanasie een mogelijkheid is. Ze willen niet nu al een einde eraan maken, het kwam wellicht wat kort door de bocht over in mijn eerste bericht. Maar vooralsnog, in combinatie met geen medicatie of advies krijgen, kwam euthanasie wel even hard binnen.

Het is een dierenkliniek, hoog aangeschreven ook. Dus ik moet er vertrouwen in hebben, ook al heb ik dat niet helemaal.

Zojuist heb ik gebeld, vanmiddag ga ik met haar langs voor pijnstilling, wellicht vochtinfuus en dwangvoeding. Ook kan ik daar vetarme voeding halen.
De dierenarts gaf aan dat ze daar kan blijven, maar in Pips huidige staat en haar karakter, kan ik het niet over mijn hart verkrijgen haar daar alleen te laten. Het laatste jaar naar de dierenarts gaan is voor haar zo stressvol geweest dat ze bij elk bezoek haar kopje helemaal verstopt in mijn zij of buik. Ze is een gevoelig katje, maar door het vele bloed prikken wat blijkbaar bij haar erg lastig ging, soms wel langer dan 20 minuten vastgehouden worden totdat er eindelijk van bloed opgevangen kon worden, heeft haar geen goed gedaan. Ik weet dat het niet verstandig is, maar ik wil niet morgen gebeld worden met het bericht dat ze daar overleden is.
Ik zal het vanmiddag daar nog heroverwegen. Uiteindelijk wil ik wat het beste voor haar is.

Ze eet momenteel, met moeite, dagelijks 1 blikje gourmet mousse (nogmaals, geen favoriet van mij, wel van haar). Daarnaast geef ik mijn katten Bozita kip natvoer, in combinatie met wat droogvoer (gevogelte). Droogvoer raakt ze niet aan, van de bozita likt ze de jus. Ook fijngeprakt laat ze staan. Ze drinkt braaf haar water, maar vindt het leuker als ik haar daarbij vergezel. Ook heb ik wat vloeibare snacks die ze zonder problemen naar binnen werkt.

Ik kom er nu achter dat ik al die tijd te afhankelijk ben geweest van de adviezen van de dierenarts, en zelf niet meer onderzoek heb gedaan. Daar voel ik me enorm rot over. Daarom is ook haar schildklierafwijking op zo'n late leeftijd ontdekt. Ze zag er op haar veertiende uit als een schattig jong katje. Dat heeft mijn oordeel vertroebeld, maar ook die van de dierenartsen.
Ik heb haar geadopteerd toen ze 7 was, en rond haar 9e werd ze kaal op haar buikje en achterpootjes. Dat is langzaamaan ontstaan en de boosdoener was "stress'. Ondanks het gebruik van feliway en zoveel mogelijk stressfactoren verwijderen, werd ze kaler en bleef kaal. Achteraf denk ik, gok ik, dat het haar schildklier was. Zelfs vorig jaar werd me weer feliway "aangesmeerd" nadat hyperthyreoïdie werd geconstateerd. Ze heeft waarschijnlijk stress.. Ja, ze is al 7 jaar kaal, het groeit niet terug.
Maar goed, we gaan het zien vanmiddag.

In ieder geval enorm bedankt voor de adviezen, nu weet ik wat ik moet vragen en wat Pip kan helpen.
Ze geeft op dit moment kopjes aan mijn laptop dus ik denk dat ze ook dankjewel zegt.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Help, poes (16) met hyperthyreoidie heeft alvleesklieronsteking en wil niet eten, veel braken

Bericht door Sansan »

Nou dat begrijp ik helemaal! Geen behandeling maar wel euthanasie ter sprake brengen, zijn ze van de pot gerukt!

Gelukkig krijgt ze straks een vocht bolus :) misschien kun je vragen of ze het je ook zelf laten doen thuis de aankomende dagen? Ze kunnen prima een fles en slang en naaldjes meegeven nadat ze het voorgedaan hebben bij pip.

Als je dan ook de buprecare meekrijgt, en wat voor de misselijkheid.. dan kan het best zo zijn dat ze de aankomende dagen zich wat fijner gaat voelen.

Wat ze eet is op dit moment niet van belang. Alles wat ze wilt eten is goed. En om de alvleesklier te ontlasten kun je beter de enzymen toevoegen.

Voel je niet schuldig :) je vertrouwd toch vaak op de dierenarts en soms moet je erg sterk in je schoenen staan. Je bent nu voorbereid en mag er best op staan dat ze pip nu de volledige juiste behandeling gaan geven. Daar zijn ze dierenarts voor. Waarschijnlijk geven ze haar straks een vochtbolus, injectie cerenia en injectie buprecare.

Heel veel succes straks!

Ps: b12 is ook erg belangrijk. Ook dat kunnen ze injecteren. Bij spijsverteringsproblemen en alvleesklier problemen kunnen b12 tekorten ontstaan en soms gaan ze daardoor ook minder eten.
Kimonootje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:26

Re: Help, poes (16) met hyperthyreoidie heeft alvleesklieronsteking en wil niet eten, veel braken

Bericht door Kimonootje »

We zijn weer thuis.
Ze heeft een vocht infuus gehad en een injectie cerenia. Na uitbundig lichamelijk onderzoek toont ze geen pijn bij haar alvleesklier dus hoogstwaarschijnlijk (en hopelijk) is deze toch niet ontstoken. Ondanks de slechte waarden.
Ze hoeft dus geen pijnstiller. Wederom getemperatuurd, geen koorts.

We zijn haar vorige week vergeten te wegen, en de vorige weging in februari was 2 kg, niet 1,8. Zat ik er flink naast, de weging in december lag zo laag.
Ze was nu zelfs 2,1 kg (!!), gewogen voordat ze het infuus kreeg. Je ziet het er niet aan af, maar gelukkig valt ze niet meer af.

Ik heb wat ondersteunend voer meegekregen en een spuit, indien nodig.

Over 2 weken weer bloedonderzoek. Als het infuus haar heeft opgebeurd, kan ik later deze week terugkomen voor nog een oppepper. Ik hoefde het niet thuis te doen.

Ze moet aan de thiafeline blijven tot ze weer uit zichzelf gaat eten zonder te braken, vervolgens moeten we overstappen naar schildklier dieetvoer zodat ze van de thiafeline af kan.

Hopelijk knapt ze de aankomende dagen op, wilt ze weer eten en spuugt ze minder.

Dank nogmaals voor de adviezen, het heeft ons geholpen. Het zat me niet lekker 2 weken te moeten wachten terwijl zij zichzelf uithongert en zich zo beroerd voelt. Nu wist ik wat ik moest vragen, dus bedankt :)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Help, poes (16) met hyperthyreoidie heeft alvleesklieronsteking en wil niet eten, veel braken

Bericht door ErikPhilippus »

OK, nu maar hopen dat ze komende dagen opknapt. Als ze opknapt door het onderhuids infuus (wat ik wel verwacht), dan zou ik dat de komende tijd nog een paar keer herhalen. Het is zowiezo belangrijk dat Pip zoveel mogelijk drinkt - heb je een fonteintje?

Heb je ook een paar pilletjes Cerenia meegekregen, om eventueel te geven als de injectie is uitgewerkt? En je zou ook nog kunnen denken aan een eetlustopwekker zoals Mirtazipine. Hier doen een paar korreltjes soms wonderen....

Sterkte met Pip!
Erik
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Help, poes (16) met hyperthyreoidie heeft alvleesklieronsteking en wil niet eten, veel braken

Bericht door puksji »

Ik zou ook even stoppen met de thiafeline.
Mijn Puk (13) heeft chronische pancreatitis en hyperthyreoïdie. Toen we nog in de fase waren waarin de dosering bepaald werd, kreeg zij ook een aanval van pancreatitis. Hetzelfde als met Pip, doodziek en niet meer eten. Omdat wij ook het vermoeden hadden dat de felimazole een rol speelde, zijn we daar toen even mee gestopt. Na een dag ging ze toen weer eten. Overigens kreeg ze toen ook buprecare voor de pijn. Toen we weer begonnen met de felimazole, die achteraf te hoog gedoseerd bleek, werd het eten weer minder. Toen hebben we mirtazepine gegeven. Toen ging ze uiteindelijk weer goed eten.
Het is met niet eten ook een vicieuze cirkel, misselijk en daarom niet eten en door het niet eten weer misselijk enz.
Omdat je zegt dat ze niet goed reageert op de thiafeline zou je misschien om iets anders kunnen vragen? Zoals de carbimazol pilletjes of de oorzalf.

Edit: ik zag later pas dat je op het voer over gaat.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help, poes (16) met hyperthyreoidie heeft alvleesklieronsteking en wil niet eten, veel braken

Bericht door Synemios »

Ik heb toevallig sinds 2 weken Lizzy die een alvleesklierontsteking kreeg en thiafeline slikte en daar moesten we zelfs mee stoppen.
Lizzy heeft nooit bijwerkingen gehad van de thiafeline, maar voor die alvleesklier was het beter daar wel mee te stoppen tijdelijk.
Zij is 4 dagen opgenomen geweest en aan vochtinfuus 24/7 ( ze heeft wel ook nierproblemen maar dat was niet de reden voor opname)
Ze kreeg Buprecare tegen de pijn, cerenia tegen de misselijkheid ( dat kreeg ze al).
Dat hebben we ook toen ze weer thuis was verder gegeven.
Ik zou als ik dit allemaal zo lees een andere da overwegen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie