Maxi aan het overgeven

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Maxi aan het overgeven

Bericht door Anne »

Hallo allemaal

Toen Maxi bij ons kwam ( alweer vier weken geleden) heb ik vanuit het asiel geen voer meegekregen om te mengen.
Hij is toen gelijk overgegaan op het eten hier. Ik was het vergeten mee te vragen en het asiel heeft er ook niet aan gedacht.
maar goed, de eerste week geen probleem, hij maakte een alerte indruk, had honger, zeurde om eten en at goed al werd zijn ontlasting iets zachter maar dat weet ik aan de voerwisseling.
na een week begon hij over te geven, binnen 5 minuten na zijn eten kwamen de brokjes ( onverteerd) er weer uit.
Op een gegeven moment na elke eetmoment. ( 4x per dag)
Met het asiel overlegd en overgegaan op een licht verteerbaardere voeding. dat ging ook goed de eerste tijd, wel bleef zijn ontlasting zacht. Toen begon hij weer met overgeven en weer met het asiel gebeld, ze dachten dat hij aan het schrokken was en stelden voor dat ik zijn brokjes ging weken in water. Dat ging ook een tijdje goed totdat hij het niet meer wilde eten.
gewone brokjes geprobeerd, die wilde hij ook niet. Zijn ontlasting was nog steeds niet echt zoals het hoort.
Ik heb alles geprobeerd, ook natvoer gemengd met zijn brokjes ( hij is gek op natvoer) maar hij wilde het op deze manier ook niet eten. Uiteindelijk weer een voedselswicht naar een lam en rijst voeding, licht verteerbaar. Daar staat hij morgen twee weken op, wel krijgt hij om de dag natvoer hier, de laatste week is dat sensitief natvoer.
Vanochtend viel het me op dat hij weer had overgegeven. Dus besloot ik de da om advies te vragen. Deze had natuurlijk een heel slim idee: ""vraag het asiel wat hij daar te eten kreeg en geef dat""
Ja dat had ik zelf ook al bedacht maar dit ook eens al te sprake gehad met het asiel maar nog niet geprobeerd.
Vanmiddag weer het asiel gebeld en daar blijken ze iets te geven van royal canin wat kwa samenstelling het dichtstbijzijnde bij de fit 32 komt, maar niet te koop is in dierenspeciaalzaken omdat het speciaal voor asieldieren is die moeten aansterken. Ook heeft hij in het asiel nooit natvoer gehad. Dus voorlopig krijgt hij dat hier ook niet en dat vind ik zielig want hij is er juist zo gek op!
Maar goed, vanavond word er royal canin fit 32 bezorgd, verder nog de tip gekregen van het asiel om de brokjes die hij nu krijgt ( carocat lam en rijst) te weken met water, en voorzichtig te gaan mengen met de royal canin. Ik dacht zelf aan 1 eetlepel royal canin per dag, dus vandaag 1, morgen twee enz en dat dan gaan opbouwen.
Vanmiddag heb ik zijn brokjes met water gegeven en dat heeft hij niet geweldig goed gegeten en toen ik vanmiddag thuis kwam zag ik ook dat hij het opnieuw heeft uitgebraakt. En verder is zijn ontlasting nog altijd zacht.
Sorry, een heel verhaal.
Rest mij nog te zeggen dat Maxi goed actief is, hongerig is ( hij probeert steeds het kastje open te krijgen waarin koolvis voor vanavond klaar staat), hij komt overal, kortom hij maakt geen zieke indruk.
Nu maak ik me zorgen dat hij vanavond weer alles er uit gaat braken.
Heeft er iemand tips of ervaringen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Maxi aan het overgeven

Bericht door Kikimax »

Ik heb ook niet echt een idee. Spuugt hij ook met alleen natvoer? Want dan zou je gedurende de dag (het liefst graanvrij) natvoer kunnen geven. Qua ontlasting zweer ik bij een tube zoolac propaste, dat zet de darmflora weer goed recht. Dat zou ook kunnen helpen. Verder is het denk ik uitproberen. Ik begrijp ook hier dat ze bij te kleine brokjes gaan schrokken en dat kan ook overgeven tot gevolg hebben. Succes met uitvogelen.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Maxi aan het overgeven

Bericht door Anne »

bedankt voor het meedenken :smile:
nee hij geeft niet over van het natvoer en hij is er dol op. Om uit te vogelen op welke voeding hij nu wel goed gaat moet ik voorlopig even bij de royal canin blijven, vandaag krijgt hij 2 eetlepels en geen natvoer tijdelijk.
Waarschijnlijk is de hele darmflora van slag en dat kan wel 6 weken duren voordat dat weer beter is dus die tip van jou vind ik heel fijn
Maxi vind het nieuwe voer helemaal fantastich. Gisteravond 1 eetlepel gegeven met daarboven op wat hij nu nog krijgt en hij at het hele bakje leeg. Hij heeft gelukkig nog niet weer overgegeven anders was ik vandaag met hem naar de da gegaan.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Maxi aan het overgeven

Bericht door Sansan »

Fijn Anne! Heb je van dat merk en type niet natvoer? Als hij niet overgeeft van natvoer zou ik brok vermijden. Toch vind ik het wel erg raar. Schrokken lijkt mij onmogelijk als oorzaak, als ik lees wat er de afgelopen 4 weken geprobeerd is.

En waar zou zijn darmflora van slag door zijn dan? Vind het wel raar.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Maxi aan het overgeven

Bericht door Anne »

Ja ik vind het ook raar en begrijp er niet veel van. Hij is binnen gekomen als zwerver bij het asiel, achtergelaten bij een verhuizing en toen aan het zwerven geslagen. Ik merk dat ook wel want hij probeert van alles te eten wat geen kattenvoer is :smile: Ik bedoel, heb je ooit een kat chips zien eten? Of perzikken uit blik? Hagelslag?
De eerste dag dat hij hier was moest ik even naar het toilet en kwam ik terug en mijn ontbijtbord was schoon geveegd
Sindsdien ruim en spoel ik alles goed af voordat ik de ontbijttafel verlaat want choco is giftig en ik schoot zowat in de stress om wat er met Hummel is gebeurt en zag al dat maxi ook nierfalen kreeg. (iedereen in huis is ondertussen goed geinstrueerd)
Maar goed ik denk dat zijn hele darmhuishouding van slag is doordat ik zijn oude voer niet met het voer hier gemengd heb
Of hij moet ergens overgevoelig voor zijn.
Goed idee van jou, ik ga gelijk googlen op natvoer van royal canin! en dan de fit 32

Edit: niet dat hij hier ongestoord chips zit te eten en perzikken uit blik ;-) Anders was zijn natte ontlasting geen raadsel geweest
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Maxi aan het overgeven

Bericht door Sansan »

Whahahhhh mijn drie moeten bij maxi in de leer! Gaan ze wat meer lusten. Wat een rakker die maxi!
Hoe lang zat hij al in het asiel en wat hebben zij gecontroleerd kwa gezondheid?

Ik snap je punt, maar ergens had dat na een paar weken toch wel gewend moeten zijn. Vind 6 weken altijd overdreven voor simpele klachten. Het lijkt er niet op dat hij een voedingsintolerantie of allergie heeft, dan had hij ook in het asiel gebraakt is mijn redenering. Dus dan is 6 weken niet perse de tijd die nodig is. Denk dat je dan na 1 a 2 weken wel gewenning mag zien.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Maxi aan het overgeven

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb dit gevonden bij Catmoneo:


Zijn synthetische stoffen schadelijk?

Methionine is een essentieel aminozuur voor de kat, welke wordt toegevoegd als DL-methionine. Echter is bekend dat er bijwerkingen zijn zoals overgeven en diarree, maar ook een stuk ernstiger: van bloedverzuring dat leidt tot botontkalking (door mineraal onbalans) tot nierfalen en calcium-oxalaat blaasstenen

Misschien zit deze stof in Maxi zijn voeding en verdraagt hij het niet? Het zit in meerdere merken voer.
Duvel gaf vroeger ook geregeld over. Ik heb naar voer gezocht zonder deze stof, en sindsdien geeft hij niet meer over (de andere twee ook niet, trouwens)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maxi aan het overgeven

Bericht door Rik »

Als je brokken wilt geven ontkom je bijna niet aan DL-methionine. Maar als Maxi daar niet tegen zou kunnen dan zit je inderdaad met een probleem. (Lang leven brokken 🙀) Welk merk brokken heeft geen DL-methionine?

Ik zou ook gewoon een kwalitatief goed natvoer geven. Dat blijft er schijnbaar goed in en ik heb het al niet zo met brokken. Ben ik bij mijn katten ook vrij vroeg gaan doen (ondanks dat het asiel het hoog op had met brokken, om verkeerde redeneren).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Maxi aan het overgeven

Bericht door Zotvanpoezen »

Daarom gebruik ik al een poos vooral hoogwaardig natvoer. Duvel eet wel nog een beetje brokjes, maar ik meen gelezen te hebben dat de brokjes die ik geef wel de beste zijn. (Natural Cat)
Vroeger gaf ik Felix met gelei en brokjes RC aan mijn katten, en dat werd er vaak uitgekotst!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maxi aan het overgeven

Bericht door Rik »

Power of Nature Natural Cat is inderdaad een van de weinige brokken merken die erg veel vlees bevat. En daardoor minder koolhydraten. Daardoor dus waarschijnlijk ook geen noodzaak om DL-methionine toe te voegen. Ik geloof wel dat je het alleen in Duitsland kunt bestellen.

Ik heb Bowy vroeger bijna 20 jaar Felix gelei gegeven. Probleem was echter dat ze, toen ze nierfalen kreeg op 18 jaar, aan het nierdieet moest. En probeer een poes van 18, die Felix gelei gewend is, maar eens op nierdieet te krijgen ;) Daarna toch wat anders gaan denken over het natuurlijke voedsel voor katten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Maxi aan het overgeven

Bericht door Anne »

bedankt voor het meedenken
Ik ben gelijk eens gaan googlen op de ingrediënten en inderdaad, er zit wel DL-methionine in de fit 32 van rc, maar in de carocat lam en rijst niet ( zover ik dat goed uitgezocht heb)
Maxi kreeg in het asiel de shelter cat van rc , na telefooncontact met rc heb ik nu ook een natvoer gevonden voor Maxi
namelijk de https://shop-cdn-m.shpp.ext.zooplus.io/ ... l_nl_0.jpg
ik kijk het allemaal nog even aan. Hij heeft gelukkig niet meer overgegeven maar dat zegt nog niks. Maxi stond immers bijna 2 weken op de carocat lam en rijst voordat hij weer met overgeven begon. Ik hoop dat zijn ontlasting gauw beter word en ga dan langzaam aan deze natvoer introduceren en kijken wat hij er op doet

ik ben wel geneigd te denken dat het toch om een soort van voedselovergevoeligheid gaat. Bij de omschrijving van shelter cat staat dat het ook geschikt is voor poezen met een gevoelige spijsvertering
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Maxi aan het overgeven

Bericht door Zotvanpoezen »

Let ook op de koolhydraten in het voer. Froufrou heeft sinds ik ander voer met heel weinig koolhydraten geef, geen last meer van stinkende scheten en diarree. En dit is ook de allereerste zomer dat ze geen jeuk heeft. (was vroeger het geval telkens het warm was)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Maxi aan het overgeven

Bericht door Sansan »

Hopelijk werkt het Anne!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Maxi aan het overgeven

Bericht door Sansan »

Oja heb je hem al een keer ontwormt?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Maxi aan het overgeven

Bericht door Anne »

Tot nu toe gaat het goed,. ik doe het mengen wel op een rustig tempo. Vandaag krijgt hij 50/50 en morgen ook, daarna weer ophogen met een eetlepel erbij.

Nee ik heb hem nog niet ontwormd, ik neem aan dat ze dat in het asiel wel hebben gedaan, lijkt mij standaard als daar een zwerver binnen komt. Ook geen aanwijzingen gevonden voor wormen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie