Buprecare of temgesic bij pancreatitis

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Buprecare of temgesic bij pancreatitis

Bericht door puksji »

Mijn laatste berichten hier zijn van een lange tijd geleden over Puk. Dit ging over Puk's eosinofiele gastro enteritis / IBD en voedselallergie. Inmiddels is daar nog een heel scala aan problemen bij gekomen. Ze heeft het ruim 4 jaar heel goed gedaan op hypoallergeen voer van RC, tot ze calcium oxalaat stenen bleek te hebben en aanleg daarvoor. Na een operatie staat ze nu op heel speciaal voer van RC wat hier officieel nog niet verkrijgbaar is multifunction hypoallergeen/urinary.
En dat gaat ook goed. Maar ze heeft al jaren regelmatig periodes waarin ze zich niet lekker voelt. Ik gaf hier haarballen de schuld van. Ook vond ik dat ze ondanks veel eten maar niet dikker wordt. Omdat ik steeds meer vermoeden van schildklierproblemen had, heb 1,5 week geleden uitgebreid bloedonderzoek laten doen. En inderdaad een te hoge waarde. Hiervoor is ze meteen op de felamizole gezet, wat geen probleem lijkt te geven.
Ook is haar urine nagekeken, en daar zat bloed in. Verder kwam er ook een verdenking van pancreatitis uit. Vanwege een eventuele blaasontsteking en pancreatitis en duidelijk wel wat buikpijn kreeg ik 5 dagen buprecare mee. Er was snel verbetering. Voor de zekerheid een echo laten maken van de blaas en nieuw bloedonderzoek op pancreatitis.
Geen blaasstenen maar dus wel pancreatitis. Maar ondanks de pancreatitis en blaasontsteking was ze best wel redelijk goed. Goed eten en vrij levendig. Nieuw urine onderzoek gaf ook aan de blaasontsteking op zijn retour was.
De behandeling pancreatitis is alleen pijnbestrijding, wat dus niet met een nsaid mag. Ik kreeg tramadol mee.
De eerste keer geven was meteen een drama, ze ging zowat over haar nek. Het bleef erin, maar ze werd er duidelijk naar van. Ik heb hierover meteen de dierenarts gebeld, ik moest het toch maar blijven geven. Tweede keer dezelfde reactie. En eten was er daarna nauwelijks nog bij. Ik besloot het gisteren nog één keer te proberen. Ze ging nu ook vreselijk schuimbekken.
Dus dit was de laatste keer dat ik die rotzooi aan haar gegeven heb. Daarna leek ze nog veel meer buikpijn te hebben. Vandaag aan het einde van de dag knapte ze wat op. Ze heeft vandaag ook weer kleine beetjes gegeten.
Maar wat nu? Buprecare schijnt niet meer zo makkelijk voorgeschreven te kunnen worden. Ze kreeg ook de injectievloeistof die ik onder haar tong moest spuiten, wat wel makkelijk ging. Temgesic is hetzelfde? Maar dat zou er ook niet meer zijn?
Tramadol ga ik echt nooit meer geven, maar ze moet wel wat hebben natuurlijk.
Wie weet raad?
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Buprecare of temgesic bij pancreatitis

Bericht door Sansan »

Goedemorgen!

Wat ontzettend vervelend.
Toevallig heb ik zaterdag jouw topic over puk gelezen ivm eosinofielen. Jammer dat puk nu weer last heeft (of eigenlijk nog steeds?)

Alvast een paar antwoorden:
- multifunctional brokken zijn gewoon random door iedere dierenarts met RC in zijn assortiment gewoon te bestellen :) dus zeker goed te krijgen. Veel dierenartsen zijn echter niet volledig op de hoogte van het assortiment.
- temgesic en buprecare zijn ook prima te krijgen. Buprecare via de dierenarts, injectievloeistof ingeven via de wangzak. Temgesic kun je halen bij je eigen apotheek met een recept van de dierenarts. Geen enkel probleem. Wij doen dat ook. Als je dierenarts een officieel receptje uitschrijft met de hoeveelheid en dosering incl haar gegevens en de gegevens van je kat heb je het morgen al in huis. Temgesic zijn 5 ampullen van 1 ml in een doosje. Wederom injectie vloeistof ingeven in wangzak.

Bij pancreatitis zijn nog twee dingen belangrijk bij de meeste katten:
- enzymen (in geval van jouw kat wel even in de ingrediënten kijken. Mogelijk dat ook voor puk de oplossing de plant based enzymen zijn van “miracle enzymen”.)
- iets tegen maagzuur zoals ranitidine
- lichtverteerbaar voer
- soms is prendison nodig

Heb je puk al eens op een vers eliminatiedieet gehad?

Bij een flare-up van de pancreatitis kan een intraveneus infuus nodig zijn. Niet om de nieren te spoelen maar om de pancreas van voldoende vocht te voorzien.

Heel veel sterkte, hopelijk knapt ze gauw op!

Ps: echt heeel erg toevallig. Ik dacht bij jouw topic zaterdag nog.. hebben ze die pancreas nou goed getest?
Ps: wat een ellende alles bij elkaar met stenen en schildklier etc. Heb je alternatief puk al eens na laten kijken? Bijvoorbeeld bij praktijk den hoek?
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Buprecare of temgesic bij pancreatitis

Bericht door puksji »

Dank voor je antwoord! :grin:
Ik kan zo gelukkig de tramadol terug brengen en krijg voor 5 dagen buprecare mee. Nu zei de assistente dat buprecare slecht zou zijn voor de organen zoals lever en nieren. Maar dat is toch juist niet zo? Ik zal het ook nog even over de temgesic gaan hebben. Heb jij ervaring met langere tijd geven?
Puk heeft de Vetmed Spec. fPL test gehad. Dus is goed getest op pancreatitis. Voor het goeie zou je nog een echo en een biopt kunnen doen, maar we gaan dat niet doen. Overigens waren de eosinofielen nu wel in orde.
Betreft het voer, alle dierenartsen kunnen dit wel bestellen, maar niet via de reguliere bestelmethode bij RC. Ik heb ook eerst zelf contact gehad met RC over dit voer. Qua levering zijn er ook regelmatig problemen omdat het voer niet in Nederland gefabriceerd wordt. Je vindt dit voer ook niet op de Nederlandse website van RC. Maar dat doet er nu verder niet toe, ik heb inmiddels een flinke buffervoorraad voor als het weer niet leverbaar is.
Jaren geleden heb hulp gehad van Ronald Corbee van de Fac Utrecht met vers voer, maar Puk eet het gewoon niet, dus dan houdt het op. En op de RC doet ze het heel erg goed, dus laten we dat zo.
Maar ze kan ook niet op ander voer omdat ze een dubbel probleem heeft, de voedselallergie en de calciumoxalaat. Wanneer ik overschakel op iets anders, zoals licht verteerbaar, dan wordt ze meteen weer ziek omdatbdaar geen gehydroliseerde eiwitten in zitten, en op den duur weer die calcium oxalaatstenen.
Wat bedoel je met enzymen? Heb je een voorbeeld daar van?
Maagzuur lijkt ze niet te hebben, ze is ook nooit misselijk, dus liever geef ik haar niet nog meer medicijnen. Maar reageert ook heel vaak slecht op medicijnen. Zoals bijv. een wormkuur van milbemax daar wordt ze meteen wel misselijk van en houdt het niet binnen. Ik ben al heel blij dat de felamizole geen probleem is.
Betreft de alternatieve weg, de afgelopen dierenartsbezoekjes hebben Puk geen goed gedaan. Ze krijgt er enorme stress door. Dus om nou weer een heel nieuw traject in te gaan lijkt me niet bevordelijk voor haar.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Buprecare of temgesic bij pancreatitis

Bericht door Sansan »

Yes ik geef het al meer dan een half jaar, soms zonder meestal met.
Buprenorphine is in ieder geval mega beter voor de nieren dan NSAID. Wat dat betreft een zeer veilig middel.
De enige contra indicatie zijn ademhalingsproblemen, of lever problemen. Heeft je kat beide niet dan zou ik blij zijn met buprenorphine. Het wordt in de lever gemetabiseerd (omgezet/afgebroken). Daarnaast staat nierinsifficientie en hyperthyreoide genoemd als voorzichtigheid, dat uit zich in niet te hoog starten kwa dosering/ dosering aanpassen.

Voor jou geldt dus zoals ik lees enkel de schildklier. Lees maar: https://www.g-standaard.nl/risicoanalyse/B0000465.PDF

Hopelijk slaat het goed aan!

Maagzuur kan zich uiten in pijn en minder eten, daar hoeft ie niet misselijk van te worden en ook niet van over te geven.

De enzymen heb je bijv zoals pancrex, panzym, miracle enzymen (plant basis dus beter hypoallergeen dan panzym dat bevat varken) etc. Als je Googled vind je genoeg mogelijkheden.

Kwa stress snap ik, arme puk. Hopelijk heb je nu met de buprenorphine een goede :)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Buprecare of temgesic bij pancreatitis

Bericht door Sansan »

Oja, Wij bouwen wel altijd af met de buprenorphine. Niet meteen van volle dosis, hier 2-3 x 0,1 ml, naar ineens niks.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Buprecare of temgesic bij pancreatitis

Bericht door puksji »

Dank je voor al deze info! Wat is er met jouw kat aan de hand dat je al zo lang buprecare geeft?
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Buprecare of temgesic bij pancreatitis

Bericht door Sansan »

Alsjeblieft! Ik heb hier weer van anderen veel geleerd. Mijn kater heeft sinds oktober problemen met zijn nieren en daar is pancreatitis bijgekomen, diarree, voergevoeligheid etc.

Dit is ons topic
viewtopic.php?f=56&t=32662
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Buprecare of temgesic bij pancreatitis

Bericht door Douraque »

Ik kan mij aansluiten in alles wat Sansan zegt, doordat advies onder meer heb ik mijn kat er ook weer vooruit op gekregen.

Link naar mijn topic: viewtopic.php?f=79&t=32791

Kort gezegd kampt mijn kat sinds de eerste week van januari met pancreatitis. Eerst in acute vorm, helaas overgegaan in chronische vorm daar wij er nog steeds zoet mee zijn

Ik kan meegaan in de buprecare wat Sansan zegt, ik heb ook voor een lagere tijd buprecare gegeven.

En mbt de maagzuurremmer: mij viel het niet echt op dat ze last had van maagzuur. Echter na het geven hiervan knapte ze heel erg op. En mijn kat heeft nimmer de klassieke misselijkheidssymtomen laten zien, zoals braken. Enkel miauwen voor eten en vervolgens weglopen.

Ik geef ook daarnaast enzymen, meer van baat het niet schaadt het niet.

Ik heb tot 2x toe een echo laten maken, maar alle organen, zo ook de pancreas, zagen er perfect uit. Maar gezien haar waarde absolute een alvleesklierontsteking.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Buprecare of temgesic bij pancreatitis

Bericht door puksji »

Douraque ook dank voor je reactie.
Ik ben begonnen met het lezen van jullie topics.
Even vast een vraagje tussendoor, zantac is de gewone voor mensen bedoeld?

(ik heb het al gevonden. Ga ik morgen halen!)
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Buprecare of temgesic bij pancreatitis

Bericht door Sansan »

Hoe gaat het nu?
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Buprecare of temgesic bij pancreatitis

Bericht door puksji »

Na de tramadol ging het toch ineens fout. Ze wilde niet meer eten en werd echt depressief. Ik heb toen mirtazapine gehaald waarmee ze weer ging eten. Maar voor de rest leek het of ze dood ging. Na 2 weken 2 keer daags Felimazole zijn we 2 dagen helemaal gestopt. Toen knapte ze meteen op. Daarna verder gegaan op 1 tablet 's avonds. Ze bleef eten zonder mirtazapine dus dat was al beter. Maar verder merkten we dat ze zich niet fijn voelde. Steeds bidhouding en zwiepende staart, dus waarschijnlijk pijn. De pijn leek te komen van rug en achterpootjes? Daarom door gegaan met de buprecare. En tot overmaat van ramp viel ze zaterdagavond van de trap. Volgens mij doordat ze veel meer last van haar artrose had. Meteen weer hogere dosis buprecare gegeven, want die koprol van de trap zal ongetwijfeld nog meer pijn hebben gegeven. Na nogmaals uitpluizen van de bijsluiter vond ik dat gewrichtspijn ook een bijwerking kan zijn. Dus waarschijnlijk daarom meer last van artrose. Toch de buprecare weer afgebouwd en ze ging beter. Geen bidhouding en zwiepende staart meer. Afgelopen dagen steeds beter en vandaag eigenlijk weer zoals ze voor de Felimazole was, maar zonder buikpijn van pancreatitis, want dat is gelukkig ook weer over. Nu hopen dat het zo blijft doorgaan en dat ze genoeg heeft aan 1 keer daags Felimazole.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Buprecare of temgesic bij pancreatitis

Bericht door Paasnini »

Uhmmmm ik ga zo de apotheek bellen want naar mijn weten is de injectievloeistof Buprecare en Temgesic inderdaad niet meer leverbaar. Indien wel zou ik een gat in de lucht springen want ik ben aan de laatste ampul hier begonnen en weet mij geen raad zonder.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Buprecare of temgesic bij pancreatitis

Bericht door Sansan »

Waarom zou het niet leverbaar zijn?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Buprecare of temgesic bij pancreatitis

Bericht door Sansan »

Puksji heb je al eens naar anarthron gekeken voor Puk haar artrose?

Off label wordt dat voor katten gebruikt.
https://veterinarypartner.vin.com/defau ... id=4952170
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Buprecare of temgesic bij pancreatitis

Bericht door Paasnini »

Ik heb zojuist de apotheek gebeld en de Temgesicampullen zijn inderdaad gewoon nog leverbaar gelukkig.
Plaats reactie