Diarree - geen ziektes

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
kenaui
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2019 08:25

Diarree - geen ziektes

Bericht door kenaui »

Goede morgen,

Wij hebben begin december 2 kattenzusjes geadopteerd uit een opvanggezin.
De kittens waren toen 3 maand oud, zijn geboren op 09/09/18. Beide hadden bij de opvangmama al diarree “na het aflikken van een bord kaassaus” en aten een mengeling van RC kitten en Hill’s i/d omdat een van de zusjes overgaf van enkel de Hill’s.
Eenmaal thuis bleef de diarree en hebben we in een week de RC kitten afgebouwd tot ze op enkel Hill’s i/d zaten.
Diarree stopte niet. We zijn van half december tot half januari wekelijks bij de dierenarts geweest, en ondertussen nog een paar keer. De kittens werden opnieuw ontwormd en kregen alle mogelijke medicatie tegen parasieten, eencelligen, ... .Er werden ondertussen 3 stoelgangstalen getest op vanalles en nog wat; geen giardia, geen tritrichomonas, niets te vinden. Uiteindelijk werd er bloed afgenomen, ook daar niets te vinden.

Beide kittens eten en groeien goed

Ze hebben een maand enkel Hill’s id gegeten. Dan een maand enkel RC gastro intestinal, vervolgens een maand RC hypoallergenic. De diarree bleef, met momenten zat er slijm en bloed in de stoelgang. Met momenten was de stoelgang “net” iets beter.
2 weken geleden raadde iemand me Wildcat Bhadra aan om een kippe eiwit allergie uit te sluiten. Dit voer bevat paardenvlees, geen gluten en geen graan.
Gedurende 2 weken ging het super goed, vanaf 1 dag nadat ik overschakelde was de stoelgang hard dus ik dacht dat ik het eindelijk gevonen had...Maar sinds gisteravond heeft 1 van de katjes opnieuw diarree.
Ze krijgen niets anders te eten, geen restjes, geen snacks, enkel water en brokken. Ik begrijp er niets van. Er is geen “medische” verklaring voor de diarree...maar hoe kan het dat ze het 2 weken goed doen op voer en dan ineens weer aan de diarree zitten?
Ik had ooit ergens iets gelezen dat iemand dit probleem ook had, en dan maar steeds wisselde van eten, en dat dat de enige oplossing bleek.
Dus ik dacht nu de andere soorten Wildcat (zonder kip) in huis te halen en om de week te wisselen...Heeft er iemand een beter idee...dan hoor ik het graag
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diarree - geen ziektes

Bericht door Rik »

Ik heb even gekeken naar die Wildcat Bhadra. Voor een brok is dat toch redelijk goede kwaliteit (veel vlees). Alleen Zoete aardappel (19 %) en Pompoen (7.3 %). Daar zouden ze natuurlijk ook last van kunnen hebben maar dan verwacht je niet dat het 2 weken goed gaat.

Waar ik aan zit te denken is een false negatief op de giardia test. Dat kan voorkomen en als je met diarree blijft zitten moet je dus nog een keer testen (en zelfs een derde keer). Want met het uitsluiten van de koolhydraten (op de aardappel na) kan het zijn dat je de cyclus van de giardia wel bijna doorbroken had, maar dat het nu toch weer zijn kop op steekt.

Heb je de panacur kuur gedaan?
Je zou kunnen overwegen om een paar weken KVV (vers vlees) te geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie