Slijm bij onlasting - DA vind geen oorzaak.

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Kira
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mar 2019 15:39

Slijm bij onlasting - DA vind geen oorzaak.

Bericht door Kira »

Hoi iedereen,

ik vond dit leuke forum via google :) ik heb al een keer bij de bestaande topics gekeken maar omdat elke zaak toch anders is dacht ik ik maak ook even mij eigen topic aan en wie weet kan iemand wel wat helpen.

Het begon allemaal toen we onze kitten een maand hadden.
Ze begon diaree te krijgen met slijm en bloed bij, en het stonk enorm. Aangezien deze bleef aanhouden zijn we uiteraard naar de DA gegaan.
Daar werd haar ontlasting getest (3 dagen verzameling dus ook op Gardia en TriTri, wormen ofzo, alles was normaal) en aan de buik gevoeld en onderzocht.
De resultaten waren negatief. Er werd een voer voorgesteld voor de spijsvertering van hills, maar deze leek ook niet te helpen, nog andere brokken en een ontworming.

Uiteindelijk hebben we haar op rauw voor gezet. Paard smaak van jolipet. Daar gaat ze nu 1x per dag van naar de kattenbak, meestal stinkt het nu ook wel minder of niet. Haar ontlasting is nog altijd ofwel te vast ofwel te plat en er is nog altijd slijm maar het bloed is tenminste al weg.
We hebben ook hypoallergeen rauw voeding geprobeerd maar dit geeft niet echt slechter of beter resultaat.

Intussen werd ze nog twee keer getest op een 3 dagen uitwerpsel verzameling waar nog steeds niets in te vinden is.
Er werd bij het aaste onderzoek ook bloed getrokken en gestest maar dit lijkt ook helemaal in orde te zijn.
Ze heeft inmiddels nog eens een ontwormpje gehad (preventief wegens rauw voedsel)
Ze is niet ziek en heeft geen een keer koorts gehad - eet, speelt nog.
Ze drinkt sinds rauw voedels wel aanzienlijk minder maar dit zou komen omdat ze heel veel vocht uit het rauw voedsel halen..?
Wat me wel heel erg opvalt is als ze rond loopt dat ze soms als een zak water klinkt, dat ze echt enorm 'klotst'.
Ik heb dit ook aan de dierenarts verteld maar ze heeft er nooit echt iets over gezegt dus misschien is dit normaal?

Het is mijn eerste kat dus het is echt zoeken en proberen niet te doem-denken dat ik iets fout doe ofzo want ik geef echt heel veel om haar omdat ze zo lief en aanhangklijk is. (ze is een sphynxje :) )
Maar de natte poep en slijm baren me toch nog zorgen.

Dus slijm bij het gaan en vaak ook een 5-10 tal minuten na het gaan hangt haar poep plots weer vol met (enkel) slijm. En soms zo veel dat het langst haar pootjes afloopt :(
Je hoort ook als dit gebeurt dus ik twijfel of het een windje is of het er gewoon door kracht uit komt.
Ze kijkt dan ook altijd zo schuldig, bijna alsof ze het beseft. Het arme schaapje.
Verder laat ze eigenlijk nooit geen windjes of toch niet dat we ooit gemerkt, geroken of gehoord hebben :o

Iemand nog tips of ideetjes wat we nog als volgende stap kunnen doen?
De DA stelde voor voor echo en eventueel buikje openen en biotopsy enzo.
Maar ze is ocharme nog geen jaar oud dus dat wil ik haar nog niet aan doen als het te vermijden valt met eerst andere dingetjes te proberen buiten de meest standaard dingetjes die we al geprobeerd hebben
(testen, probiotica, ontwormen, voeding, rauw voeding,..)
Misschien nog een keertje terug brokken proberen, maar de welke dan en wat als het bloed dan ook weer terug komt.
Ik las ook dat sommige kittens van de diaree af gaan als ze volwassen worden, maar wanneer word een kat als volwassen beschouwd? 1 jaar? 2 jaar?

Ideeën, suggesties en gedachten zijn zeer zeker zeer welkom!
Alvast super bedankt,
Liefs :kissykissy: ,
Kira
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Slijm bij onlasting - DA vind geen oorzaak.

Bericht door Rik »

Welkom op het forum...

Hoe ziet die jolipet eruit? Ook echt als op dit plaatje?
Afbeelding

Worden die appels, erwten, wortels en aardappelpuree dan ook echt opgegeten?
Ik begrijp niet helemaal waarom dat erbij zit (of er waarschijnlijk doorheen zit). Een kat heeft dat allemaal echt niet nodig en het zijn weer extra koolhydraten waar niets uitgehaald wordt (en gaat dus regelrecht naar de ontlasting). Tevens zie ik geen bot e.d. staan. Hoewel je wel al redelijk in de goede richting zit, kan ik dit nog niet echt evenwichtig rauw vlees voeding noemen.

Ontwormen omdat ze rauw eet is in principe niet nodig. Het vlees heeft in de diepvries gezeten en wormen overleven dat niet (bacteriën wel). Dus ontwormen omdat ze rauw eet is niet nodig. Ontwormen omdat ze op een andere manier wormen kan krijgen (b.v. buiten) natuurlijk nog wel.

Verder voor de ontlasting, slijm en klotsbuik heb ik geen adviezen. Dus misschien is een nader onderzoek wel verstandig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kira
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mar 2019 15:39

Re: Slijm bij onlasting - DA vind geen oorzaak.

Bericht door Kira »

Hoi Rik,

bedankt voor de welkom!
Nee nee, het ziet er niet zo uit hoor. Het zijn kleine driehoekige 'hamburgertjes' als het ware die je ontdooit en dan rauw geeft.
Ff editje: alles zit ondereen als een soort gehakt, je ziet de erwt enzo niet echt, de aardappel heel soms een klein beetje.
Vond niet meteen een voorbeeld afbeelding op google ervan.
http://www.jolipet.be/nl/products/Cat-Horse.asp
en dan de hypoallergeen
http://www.jolipet.be/nl/products/Cat-Hypoallergen.asp
Nu ik ben redelijk nieuw in het rauwvoer en ik heb me wel een beetje ingelezen maar het is allemaal nog ingewikkeld!
Dus ik ben ook niet zeker waarom de aardappel en erwt enzo er mee in zit maar het is waarschijnlijk zoals u zegt, overbodig dan. Bij de hypo lijkt raar genoeg dan ook aardappel te zitten.

we hadden andere ook geprobeerd maar daar ging het weer wat slechter mee :(
Ik zou een keertje moeten zoeken of ik het rekeningetje nog terug vind van welke we net hadden. Ik geloof Barf menu, bandit en hmm nog iets.
Als je een rauw kan of wil voorstellen dat beter zou zijn of evenwichtiger sta ik er zeker voor open hoor! :)
Het ontwormen was meer op aanraden van de DA dus weer iets bij geleerd, alvast bedankt daar voor!
(want ze macht niet buiten natuurlijk, of toch niet zonder toezicht.)

En ja dat klotsbuikje dat je regelmatig hoort, zeker als ze als een maniac rond loopt.. Dat blijft een groot vraagteken.
Ik heb er al een keer op proberen te googlen specifiek, maar helaas zonder succes.

Alvast bedankt voor je post. Word zeer gewaardeed! <3
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Slijm bij onlasting - DA vind geen oorzaak.

Bericht door Rik »

Kira schreef: 04 mar 2019 16:43 Ff editje: alles zit ondereen als een soort gehakt, je ziet de erwt enzo niet echt, de aardappel heel soms een klein beetje.
Vond niet meteen een voorbeeld afbeelding op google ervan.
Ah, ja, dat dacht ik al. Daar ben ik wel bekend mee (ze krijgen hier KVV). Maar ze kunnen het zo leuk "voor de mens" presenteren he. Als katten rauw vlees krijgen dan hebben ze geen groenten nodig. Honden kunnen het overigens wel verteren.
Ik zou een keertje moeten zoeken of ik het rekeningetje nog terug vind van welke we net hadden. Ik geloof Barf menu, bandit en hmm nog iets.
Ja, dat zijn de betere. BARFmenu, Haaksbarf, Alaska, KB, Bandit, Carnivoer etc. bevatten niet van die onzin als aardappelen en worteltjes e.d. De kattenvariant bevat gewoon spiervlees, bot, orgaan en ruwe vezel (vacht of veren). Precies zoals het hoort in de juiste verhoudingen.
Het ontwormen was meer op aanraden van de DA dus weer iets bij geleerd, alvast bedankt daar voor!
Ja, dierenartsen weten niet helemaal hoe ze met rauwvoerders om moeten gaan :) Nu is een ontwormingskuurtje op zijn tijd overigens helemaal niet erg hoor. Antivlooienmiddel is vele malen erger (en doe ik dan ook eigenlijk nooit).

Met rauw vlees zou de ontlasting overigens erg geconcentreerd en hard moeten zijn. Ik weet niet hoeveel die groentes in jolipet in de weg kunnen zitten hiervoor maar het kan dus ook zijn dat er iets anders in het maag-darm-stelsel niet helemaal lekker zit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kira
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mar 2019 15:39

Re: Slijm bij onlasting - DA vind geen oorzaak.

Bericht door Kira »

@Rick

Toen ik die foto zag dacht ik zelfs mijn presentatie voor ons ziet er niet zo goed uit hihi :')
Dus ja best wel zeer bedrieglijke foto. Zeker de eerste keer rauw is even schrikken met al dat vocht/bloed hihi.
Maar het went wel snel :)

Barfmenu hebben we gehad, Alaska zegt me ook wel iets, Bandit hadden we ook eentje en ook een van Carni denk ik maar die moest ze niet hebben. Van sommige moest ze echt niets weten desondank ze best wel een klein vuilbakje is dat alles zou eten.
Nu misschien moeten we Barfmenu ofzo alsnog een kans geven, maar dan voorlopig niet afwisselen en even bij de zelfde blijven zodat de darmpjes hun wat kunnen herstellen ofzo dan?
Als we wisselen zodat ze alles binnen krijgt heeft ze soms weer wat meer last, weet niet goed of het aan een bepaald diersoort ligt of wat anders.
Soms denken we ook richting allergy maar als hypo ook al niet echt een verschil geeft..? :S Moeilijk moeilijk.

Gelijk mee eens, onze DA was echt niet te vinden voor rauw, nu is ze er tenminste toch een beetje voor te vinden maar nog niet gelijk.
Zij blijft zweren bij Hills, maar ik zag hoe mijn Kiwi daar op reageerde en nee, gewoon nee. Ze schrokte als gek alsof ze niet genoeg voeding en/of stoffen binnen kreeg. Geraakte niet verzadigd.
Sinds ze op rauw zit schrokte ze niet meer, ze eet nu normaal, verdeeld over de dag en netjes de hoeveelheid ze mag.

En inderdaad er zou nog iets anders aan de darm-maag stelsel aan de hand zijn.
Nu een echo zien we wel zitten, maar om haar meteen open te gaan snijden vind ik dan weer even slikken en zou ik liefst willen houden als laatste optie. Want dat is toch al een hele ingreep, zeker voor een kitten die buiten dat probleem niet dood ziek is.
Alleen sinds de DA het niet weet, weet ik niet goed waar nog eerst te zoeken dat niet al te ingrijpend is. :S

Ff editje: ze is ook wel onhandig, springt al eens naast de stoel of valt van tafel enzo.
Maar dat is misschien gewoon haar karakter. Door de lak van kennis over katten omdat het onze eerste is twijfel ik altijd aan alles of het normaal of symptoon is. *bloos* Ja overbezorgde katten mama hier hoor!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Slijm bij onlasting - DA vind geen oorzaak.

Bericht door Rik »

Kira schreef: 04 mar 2019 17:28 Nu misschien moeten we Barfmenu ofzo alsnog een kans geven, maar dan voorlopig niet afwisselen en even bij de zelfde blijven zodat de darmpjes hun wat kunnen herstellen ofzo dan?
Van BARFmenu zou je dan de cattery kunnen nemen. Die is ook compleet. Van de andere soorten (diersoorten) moet je meestal afwisselen om compleet te zijn. Tevens zijn die cattery er in 500gr en 1kg worsten (voorsnijden en in de diepvries doen) terwijl de diersoorten voor kat 250gr zijn (en dus ook een stuk duurder/kg). Hier heeft de Welkoop de BARFmenu cattery.

Ik zou ook niet direct kiezen om te gaan snijden na een echo als ze niets vinden. Dat is wel heel rigoreus. Er zijn echt nog wel veel meer onderzoeken voordat je in het wilde weg gaat snijden. (Tenzij ze natuurlijk aanleiding vinden om iets weg te halen, bijvoorbeeld een tumor ofzo).

Katten kunnen wel eens onhandig zijn. In hun nieuwsgierigheid kunnen ze nog wel eens misstappen. Maar dat zou bij een 1 jarige kat niet zoveel meer mogen gebeuren. Want ze zouden op die leeftijd toch redelijk behendig moeten zijn (op wat uitzonderlijke momenten na).

Ik neem aan dat ze al gecastreerd is (want dat heet bij poezen officieel ook zo omdat de eierstokken weggehaald worden). Zoniet, dan is het wel in het belang van haar gezondheid om dat te laten doen (zo snel mogelijk). Elke krolsheid verhoogt de kans exponentieel dat ze op latere leeftijd melkkliertumoren en baarmoederontstekingen kan krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kira
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mar 2019 15:39

Re: Slijm bij onlasting - DA vind geen oorzaak.

Bericht door Kira »

Nu ik ben zelf van Belgie, regio Antwerpen dus het word straks even zoeken op google of we barf cattery ergens vinden om te gaan kopen. (we hebben dus geen Welkoop, net ff gegoogled hehe)
Laatst moesten we toch even rijden voor de andere Barf maar daar hadden ze geen cattery mix.

Nee inderdaad niet he. Vandaar dat ik dus eerst hier even kwam polsen. Zou inderdaad niet zomaar laten snijden of doen zonder echt goede redenen, zoals bv een tumor zoals je al schreef.

Oh, wel dan is het nog een 5-tal maanden wachten of ze uit haar onhandigheid groeit.
Zonet ook, wou ze op de vensterbank springen van de tafel (misschien een meter of nog niet) en ging ze gewoon tussen de tafel en vensterbank lost de vloer op.
Gelukkig land ze altijd wel op haar pootjes. :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Slijm bij onlasting - DA vind geen oorzaak.

Bericht door Rik »

O, ze is pas een maand of 7. Ja, dan kan de onbesuisdheid nog de bovenhand hebben.

Als je in België zit is de castratie ook gelijk geef geregeld :)

En ja, ik geloof dat het wat moeilijker is in België om aan KVV te komen. In Nederland is het soms al lastig omdat de meeste zaken wel KVV op voorraad hebben voor honden maar niet voor katten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kira
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mar 2019 15:39

Re: Slijm bij onlasting - DA vind geen oorzaak.

Bericht door Kira »

inderdaad een 7 tal of 8 *telt op vingers* yup 8 maandjes nu :D

En zelfde, voor hond vind je genoeg, voor kat veel moeilijker. Nu misschien zijn kat eigenaars minder bekend met vers of nemen uit gemakzucht liever de brok? Wie weet :)
Kira
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mar 2019 15:39

Re: Slijm bij onlasting - DA vind geen oorzaak.

Bericht door Kira »

Kira schreef: 04 mar 2019 18:48 inderdaad een 7 tal of 8 *telt op vingers* yup 8 maandjes nu :D

En zelfde, voor hond vind je genoeg, voor kat veel moeilijker. Nu misschien zijn kat eigenaars minder bekend met vers of nemen uit gemakzucht liever de brok? Wie weet :)
zat net te denken met het terug lezen dat dit veel meer bot over kwam dan ik bedoelde. Hiervoor mijn excuses!
Het was zeker niet slecht of bot bedoeld. Enkel uit het weinige ervaring dat ik vaak al hoorde dat het ontdooien en neerzetten en weg zetten een karwei lijkt tegenover brokjes die je gewoon kan laten staan maar ik heb me jammerlijk genoeg daar een beetje fout uitgedrukt. Sorry!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Slijm bij onlasting - DA vind geen oorzaak.

Bericht door Rik »

Hihihi. Gemakzucht was dan inderdaad misschien het verkeerde woord. Maar vers vlees geven is zeker niet voor iedereen weggelegd. Op barfplaats loopt nu een topic over een herplaats organisatie die moeite heeft om katten die op vers staan goed te plaatsen. Want de ervaring is dat veel mensen gewoon brok of natvoer geven en gruwelen bij het idee van vers. Of daar nog nooit bij nagedacht hebben. Of ze kennen het niet zoals je al zegt. Een kat in huis nemen en dan gelijk ook over moeten op vers vlees is dan vaak teveel van het goede.

Maar goed dat je het even recht zet :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kira
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mar 2019 15:39

Re: Slijm bij onlasting - DA vind geen oorzaak.

Bericht door Kira »

Rik schreef: 04 mar 2019 23:27 Hihihi. Gemakzucht was dan inderdaad misschien het verkeerde woord. Maar vers vlees geven is zeker niet voor iedereen weggelegd. Op barfplaats loopt nu een topic over een herplaats organisatie die moeite heeft om katten die op vers staan goed te plaatsen. Want de ervaring is dat veel mensen gewoon brok of natvoer geven en gruwelen bij het idee van vers. Of daar nog nooit bij nagedacht hebben. Of ze kennen het niet zoals je al zegt. Een kat in huis nemen en dan gelijk ook over moeten op vers vlees is dan vaak teveel van het goede.

Maar goed dat je het even recht zet :)
Jaah, voel me er nog schuldig over.
Soms flap ik er echt wat uit dat ik gelijk anders bedoel. Eerst typen en dan pas uren later nadenken. *facepalm-zucht*

Gruwelen bij het idee van vers kan ik wel begrijpen :) de eerste keer dat we een worst ontdooide en dus niet een van de jolie pet nuggetjes, wisten we niet wat we zagen toen de koelkast vol met bloed zat. Beginners foutje lol.
Maar het went wel snel. Moet er natuurlijk wel aan denken het uit te leggen en als ze genoeg heeft het ook weg te zetten zodat het vers blijft en niet te lang uitstaat.
Soms eet ze al een nuggetje meer en soms minder. Maar ja, kitten in de groei he.

Zo, topic over herplaatsing met vers? Misschien moet ik die site ook eens even zoeken, daar kan ik misschien ook tips en info inwinnen.
Intussen heb ik al aan het zoeken geweest maar het aanbod, zeker cattery mix is zeer schaars hier in Belgie, tenzij je voor een heel grote hoeveelheid besteld. :S Zo groot is mijn vriezer niet, plus het risico dat ze er haar neus voor optrekt natuurlijk.
Normaal eet ze alles maar bij sommige merken waren er uitzonderingen, bijvoorbeeld smaak x (vergeten de welke, rund of konijn dacht ik?) van Alaska niet maar van een ander merk dan weer wel.
Carni moest ze geen een van hebben. :S

Edit: soms twijfel wij ook om brok nog een kans te geven desondanks de voordelen van vers.
Maar dat is puur omdat wij het beste willen voor haar darmpjes en voor haar.
De kleine krakot vanmorgen alweer heel vroeg heel schreeuwerig (miauwend) naar de bak.
Weer een beetje platter, slijmpjes en vooral heel erg stinky.
Zou meteen weer denken aan Gardia of TriTri maar na 3x al getest te hebben (+ 1x door fokker voor vertrek) en het telkens negatief te zijn.. :S
Zo kwamen we dit tegen: https://www.dierenverblijf.com/6862-pro ... -lamb.html
Maar alles wat er in zit is nog steeds chinees voor mij of het nu wel of niet goed is, dus dat maakt het moeilijker om te beslissen om het wel of niet een kans te geven.
Plaats reactie