kat braakt/misselijk..niet lichamelijk.

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

kat braakt/misselijk..niet lichamelijk.

Bericht door yana »

In het kort, mijn poes Spotje, 14jr begon 2wk terug acuut te braken, wel 10x. Gelijk DA gebeld. Die dacht virusje. Anti braak spuit gehad. Ging volgende dag beter. 4/5 dagen erna, weer raak. Weer DA. Die zei maag ed nog geirriteerd van braken. Weer spuit.
Maar daarna niet rap beter. At slecht, had wél trek, kwam blij naar voerbak om vervolgens me aan te kijken of ik niks anders had..Nog met regelmaat braken. Keel uiteindelijk óók geirriteerd (ze snurkte wat ze nooit deed).
Uiteindelijk diverse dagen van amper/slecht eten en spuiten verder, en halve kg kat lichter, ging het laatste dagen redelijk. Geen spuiten meer nodig omdat ze soms nog wel braakte maar niet meer in braakcyclus terecht kwam.
Katalax leek te helpen. Zo'n 2/3u erna gaat ze meestal eten. Daarom dachten we misschien haarbal.
Wormen waren ook uitgesloten met wormenkuur en poeponderzoek.
Ook omdat ze met nuchter braakaanval krijgt, toch besloten scopie door te laten gaan.
Uitgebreid bloedonderzoek en scopie gehad. Alles perfect in orde. Alleen wat irritatie rondom ingang slokdarm.
Had eerlijk gezegd gehoopt op dikke haarbal. Dat ze die hadden weggehaald en probleem opgelost!
Nu zit ik nog steeds met een kat die slecht/amper eet en soms braakt en niemand weet waaróm.
DA suggereerde misschien hypoallergeen voer of stress. Nou, stress kan zeker, zie mijn topic onder kattengedrag over 3 stresskipjes, maar of ze daarvan 10x achtereen gaan braken?? Dat leek de DA ook onwaarschijnlijk..
Ik hád al Feliway hangen maar misschien is dát wel de oorzaak?? Vorige week zaterdag at ze nagenoeg niks, toen 'savonds de Feliway eruit gehaald en volgende dag at ze weer. Maar ik heb er nog nooit van gehoord van zulke bijwerkingen en de DA óók niet. Kan ook best toeval geweest zijn. Donderdag at ze redelijk en dat was mét Feliway die ik die dag weer ingeplugd had. Wel braakte ze in de nacht van do op vrij weer 6x ofzo maar ik vermoed eerder dat dat was omdat ze niet mocht eten.(nuchter voor scopie).
Gister avond at ze heel goed, ze had echt trek, was sterk gefocused op eten na de ingreep (elk uur mocht ze wát). Maar vanmorgen ging er weer niks in; exigent niet, hairskin niet, ragdoll niet, hypoallergeen niet..alleen wat maincoon voer :?:
Heb ook weer katalax gegeven. Misschien helpt het tegen evt irritatie/pijn daar ergens. Ook de Feliway er maar weer uitgehaald. Om te wisselen met de Baephar no stress. Maar of dat goed is of juist niet??? Ik gebruik de Feliway al jaren. Ma dacht dat de concentratie misschien te hoog was omdat de kamer te klein is (zo'n 40m2) maar er staat geen minimale kamergrootte in de bijsluiter. En zo klein is 40m2 ook niet.

Gister middag dus scopie gehad. Ik hóóp maar dat ze daar nu nog wat groggie van is enof dat ze er zere keel van heeft dat dat het is.
Ik vermóed zelf misschien een combinatie: eerst virusje, daarna inderdaad nog irritatie ,daarna was ik gestopt met alle antistress omdat we de oorzaak van het braken niet wisten, dus daarna misschien van de stress slecht gegeten. En omdát ze slecht at móest ik vaak voer wisselen wat weer irriterend op de maag kan werken.
Ik voel me intussen aardig reddeloos want ik weet ook niet meer wat ik moet doen.. :-( gelukkig werken mijn homeopathische druppels goed want ik ben er relatief rustig onder verder. Ben eraan gewend dat ze kan braken/braakt. Of niet/ slecht eet.
Ik kan echter geen weken/maanden van mn werk gaan thuisblijven..
Misschien moet ik gewoon gaan werken en kijken wat er gebeurt :-(
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: kat braakt/misselijk..niet lichamelijk..wanhopig!

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo Yana. Ik begrijp je wanhoop. Ik heb het zelf meegemaakt met Filou. Hij heeft zelf regelmatig een infuus moeten krijgen omdat hij niet meer kon eten of drinken. Alles kwam er uit. Tijdens het braken schreeuwde hij bovendien van de pijn door de irritatie, en door het misselijk zijn door niet te eten wou en kon hij niet meer eten. Ik was ook wanhopig. De laatste keer dat hij in de dierenkliniek opgenomen was, hebben ze een injectie met cortisonen gegeven omdat ze ook ten einde raad waren. Filou is ook een stresskip, en zijn hypo allergeen voer weerhield hem niet om steeds weer te braken. Hij was dikwijls ziek, en van de minste verkoudheid moest hij al braken. Hij moet nu levenslang celestone druppels krijgen omdat zijn immuunsysteem te fel reageert. Eerst een hoge dosis, en nu een zeer lage dosis. Sindsdien is hij nooit meer ziek geweest. En als hij nu toevallig nog eens braakt door bv een haarbal, blijft het bij 1 keer en kan hij daarna weer normaal eten. Bij jouw kat is het misschien iets anders dan het immuunsysteem, maar stress is ook slecht voor de gezondheid. Verlies vooral de moed niet! Het enige minpunt is dat Filou van al zijn slechte ervaringen en gedurende 3 jaar beginnen sproeien is, maar liever dat dan altijd ziek.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie