Lymfevocht (chylus) in de buik van onze kat

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
SpockS
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2019 21:07

Lymfevocht (chylus) in de buik van onze kat

Bericht door SpockS »

Sinds een aantal weken heeft onze vijfjarige kater een dikke buik. Na veel onderzoeken blijkt er om een onduidelijke reden lumfevocht in zijn buik te zitten. Hij heeft wat last van zijn toegenomen gewicht en omvang (beweegt ook wel minder) maar maakt verder geen zieke indruk en is gelukkig ook noet benauwd. Hjj reageert niet tot nauwelijk op de plastabletten die hij nu een week ongeveer heeft.
Wij zijn in utrecht (niet de faculteit maar andere gespecialeerde kliniek) geweest een ineterbist en radioloog te laten kijken. Conclusie; ze weten het helaas niet.
Zijn leverprobleem (verhoogde galzuren) houdt geen verband met zijn buik zeggen ze.

Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt of er eens van gehoord heeft. Ik kan nergens echt info vinden en maak me zorgen 😕
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Lymfevocht (chylus) in de buik van onze kat

Bericht door Kikimax »

Het enige wat ik ervan weet is dat het bij non Hodgkin (lymfeklierkanker) voorkomt, maar omdat je zegt dat er al veel onderzoeken zijn geweest zal dit wel als eerste getest zijn. Is het 100% zeker lymfevocht?
Want bij slecht werkende nieren kan ook vochtophoping in de buikholte zijn. Verder hoort bij fip (buikvliesontsteking) ook een bolle buik, maar dat is geel draadtrekkend vocht.
Ik hoop dat je snel vindt wat het is, want die onzekerheid is heel erg. Sterkte
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lymfevocht (chylus) in de buik van onze kat

Bericht door ErikPhilippus »

Het doet me denken aan onze nierpatient Dalí, die had in het laatste jaar van z'n leven grote cystes gekregen rond beide nieren, van zeker zo'n 5 cm doorsnee, gevuld met vocht (wellicht lymfevocht). Je kon ze van buitenaf zien zitten, als een kleine opbolling van de buik. Op de echo kon je de cystes met in het midden de nieren, duidelijk zien zitten. Hij had er verder geen enkele last van.

Het klinkt een beetje raar, maar ik kon ze op een bepaalde manier enigszins leegdrukken, waarna ze in een paar dagen weer vol liepen met vocht - en op die manier kon ik hem toch een lange tijd stabiel houden. Gezien zijn conditie en ook leeftijd, heb ik een operatie niet overwogen.
SpockS
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2019 21:07

Re: Lymfevocht (chylus) in de buik van onze kat

Bericht door SpockS »

Bedankt voor de reacties. Het is écht lymfevocht. Het vocht is daar op gecontroleerd. Op de echo zagen alle organen er niet afwijkend uit...Bij natte fip had het knderdaad dradentrekkend moeten zijn en was hijnu niet meer in leven geweest waarschijnlijk. We zijn nu naast de plastabletten gestart met Rutin in de hoop dat hier het vocht mee verdwijnt.
KatBrammetje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2022 08:00

Re: Lymfevocht (chylus) in de buik van onze kat

Bericht door KatBrammetje »

Zijn jullie er inmiddels achter wat het lymfevocht in de buik veroorzaakt heeft? Onze kat van 15 heeft exact hetzelfde. Kat oogt niet ziek, is nog actief, vacht glanst nog. Röntgenfoto, echo wijzen geen gekke dingen aan. Getest op tumorcellen en fip, beide negatief. Hij heeft nu bloeddrukverlagers omdat z’n bloeddruk iets te hoog was en dat een oorzaak kan zijn, maar ik zie nog weinig verbetering. Ze weten het dus ook hier niet… dacht wie weet zijn jullie al verder.
Lydia91
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2022 16:23

Re: Lymfevocht (chylus) in de buik van onze kat

Bericht door Lydia91 »

Helaas heeft mijn lapjeskat hetzelfde. Het is een vrouwtje van een geschatte leeftijd van 12 jaar, uit het dierenasiel. Ik weet niet meer welke beslissing in moet maken. Ik sta op het punt haar in te laten slapen. Zouden jullie met mij mee willen denken? Omdat jullie ook deze ervaring hebben, kan het misschien helpen informatie uit te wisselen wat de dierenartsen bij jullie hebben gezegd en gedaan.

In het kort:
Haar buik werd in twee a drie weken steeds dikker en het begon te lijken alsof ze drachtig was.Maar op haar buik na, had ze geen fysieke klachten/ziektebeeld. Oogt heel gezond. Haar buik werd hard, zodanig dat ze met urgentie op 12 augustus 2022 geopereerd is. Ze ging van 4,5 kg naar 3,25 kg. Zoveel vocht kwam eruit.

Nu, een week verder is het vocht terug. Bijna net zo dik. Opereren is geen optie meer. Ze weten niet zeker wat de oorzaak is. Vermoed wordt lymfeklierkanker. Wat tot nu is gedaan:

-röntgenfoto's gemaakt (niets te zien behalve witte verkleuring rondom de buik, wat duidt op vocht)
- getest op FIP, was negatief.
- echo gemaakt. Opnieuw niets anders dan vocht buik te zien.
- kijkoperatie - vocht gedraind
- labonderzoek : niet het volledige onderzoek gekozen waar ook bacteriëel onderzoek onder valt, want dan raadde mijn dierenarts af en vond ze tevens onwaarschijnlijk.

- Na operatie medicatie voorgeschreven:
1) antibiotica "clavubactin" 50/12 5 mg
2) pijnstilling "tolfedine" 6 mg 2x 1 tablet

Na labuitslag bleek het Chylus te zijn.
Toen:
3) gestopt met pijnstilling, antibiotica afmaken, begonnen met prednison 5mg

Nu op dag 3 van de prednison. Ik kan nog niet zeggen of de buik groei stabiel blijft. Maar ik wil op tijd beslissen haar in te slapen. Spanning op het litteken en hechtingen is gevaarlijk.

Groet,

Lydia
Lydia91
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2022 16:23

Re: Lymfevocht (chylus) in de buik van onze kat

Bericht door Lydia91 »

KatBrammetje schreef: 19 jun 2022 08:08 Zijn jullie er inmiddels achter wat het lymfevocht in de buik veroorzaakt heeft? Onze kat van 15 heeft exact hetzelfde. Kat oogt niet ziek, is nog actief, vacht glanst nog. Röntgenfoto, echo wijzen geen gekke dingen aan. Getest op tumorcellen en fip, beide negatief. Hij heeft nu bloeddrukverlagers omdat z’n bloeddruk iets te hoog was en dat een oorzaak kan zijn, maar ik zie nog weinig verbetering. Ze weten het dus ook hier niet… dacht wie weet zijn jullie al verder.

Nee, helaas KatBrammetje. Ik ben benieuwd hoe het met jouw kat gaat/gegaan is daarna.
Anuska
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2023 09:10

Re: Lymfevocht (chylus) in de buik van onze kat

Bericht door Anuska »

Mijn kat Achmed van 18 jaar heeft ook sinds 6 weken een dikke buik aan beide kanten. Geen koorts en vacht glanst. Hij eet nog goed. Beweegt moeilijk. Gaat niet meer door kattenluikje. Ligt in zonnetje. Loopt in de tuin. 2x drainage buik. Lymfevocht. Antibiotica kuur. Niet geholpen. Dachten nocardia. Uit lab onderzoek is dat het niet. Dus lekkend lymfevat. Nu rutine gestart. Heeft iemand daar ervaring mee? Hij heeft geen pijn.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1624
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Lymfevocht (chylus) in de buik van onze kat

Bericht door Asse-Poes »

Geen ervaring mee en dit is het enige topic over chylus 😞
Ik kan hier helaas niets zinnigs over zeggen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Cerna

Re: Lymfevocht (chylus) in de buik van onze kat

Bericht door Cerna »

Altijd jammer wanneer mensen geen update meer geven nadat ze een bericht gepost hebben want daar zouden andere mensen weer mee geholpen zijn.
Het enige wat mogelijk is is een PB te sturen (rechter kolom op de drie puntjes van 'contacteer' klikken) naar SpockS, KatBrammetje, Lydia91 in de hoop dat ze reageren en dan hun antwoord(en) hier te posten.

Ik heb gelukkig ook geen ervaring met chylus (had er ook nog nooit van gehoord), maar wil je sterkte wensen.
Anuska
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2023 09:10

Re: Lymfevocht (chylus) in de buik van onze kat

Bericht door Anuska »

Vanochtend Achmed laten inslapen. Hij kon sinds zaterdag niet meer lopen en hij had pijn.😪😪🐈
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Lymfevocht (chylus) in de buik van onze kat

Bericht door Anne »

Sterkte!!!

Rust zacht Achmed
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Lymfevocht (chylus) in de buik van onze kat

Bericht door Synemios »

Heel veel sterkte, rust zacht lieve Achmed
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie