Lymfevocht (chylus) in de buik van onze kat

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
SpockS
Kitten

Lymfevocht (chylus) in de buik van onze kat

Bericht door SpockS » 22 jan 2019 21:35

Sinds een aantal weken heeft onze vijfjarige kater een dikke buik. Na veel onderzoeken blijkt er om een onduidelijke reden lumfevocht in zijn buik te zitten. Hij heeft wat last van zijn toegenomen gewicht en omvang (beweegt ook wel minder) maar maakt verder geen zieke indruk en is gelukkig ook noet benauwd. Hjj reageert niet tot nauwelijk op de plastabletten die hij nu een week ongeveer heeft.
Wij zijn in utrecht (niet de faculteit maar andere gespecialeerde kliniek) geweest een ineterbist en radioloog te laten kijken. Conclusie; ze weten het helaas niet.
Zijn leverprobleem (verhoogde galzuren) houdt geen verband met zijn buik zeggen ze.

Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt of er eens van gehoord heeft. Ik kan nergens echt info vinden en maak me zorgen 😕

Kikimax
Lynx
Lynx

Re: Lymfevocht (chylus) in de buik van onze kat

Bericht door Kikimax » 22 jan 2019 22:02

Het enige wat ik ervan weet is dat het bij non Hodgkin (lymfeklierkanker) voorkomt, maar omdat je zegt dat er al veel onderzoeken zijn geweest zal dit wel als eerste getest zijn. Is het 100% zeker lymfevocht?
Want bij slecht werkende nieren kan ook vochtophoping in de buikholte zijn. Verder hoort bij fip (buikvliesontsteking) ook een bolle buik, maar dat is geel draadtrekkend vocht.
Ik hoop dat je snel vindt wat het is, want die onzekerheid is heel erg. Sterkte
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door ErikPhilippus » 22 jan 2019 22:34

Het doet me denken aan onze nierpatient Dalí, die had in het laatste jaar van z'n leven grote cystes gekregen rond beide nieren, van zeker zo'n 5 cm doorsnee, gevuld met vocht (wellicht lymfevocht). Je kon ze van buitenaf zien zitten, als een kleine opbolling van de buik. Op de echo kon je de cystes met in het midden de nieren, duidelijk zien zitten. Hij had er verder geen enkele last van.

Het klinkt een beetje raar, maar ik kon ze op een bepaalde manier enigszins leegdrukken, waarna ze in een paar dagen weer vol liepen met vocht - en op die manier kon ik hem toch een lange tijd stabiel houden. Gezien zijn conditie en ook leeftijd, heb ik een operatie niet overwogen.
Afbeelding Dalí (2001-2017) + Gaudí (2001) + Lumi (2014) + Amber (2016) + Oscar (2016)
Kattenpaleis

SpockS
Kitten

Bericht door SpockS » 25 jan 2019 11:40

Bedankt voor de reacties. Het is écht lymfevocht. Het vocht is daar op gecontroleerd. Op de echo zagen alle organen er niet afwijkend uit...Bij natte fip had het knderdaad dradentrekkend moeten zijn en was hijnu niet meer in leven geweest waarschijnlijk. We zijn nu naast de plastabletten gestart met Rutin in de hoop dat hier het vocht mee verdwijnt.

Plaats reactie