Mijn kat eet niet meer / dwangvoeren ja of nee

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Prinses999
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 nov 2018 19:46

Mijn kat eet niet meer / dwangvoeren ja of nee

Bericht door Prinses999 »

Hallo lieve mensen,

Allereerst, ik ben nieuw hier. En natuurlijk hier omdat het niet goed gaat met mijn kat Kareltje. Hij is 16 jaar en vertoont echt wel ouderdoms verschijnselen zoals de typische gespikkelde ogen, hij is behoorlijk mager/knokig aan het worden (je voelt zijn ruggegraat en bekkenbotten heel goed als je hem over de rug aait), gaat de trap naar de zolder nog maar langzaam op en af.

Verder vind hij het helemaal niet fijn om opgepakt of laat staan geknuffeld te worden. Dit is al zijn hele leven zo. Hij heeft zijn ruimte nodig. Een kusje op zijn bolletje (liggend naast hem, want vasthouden is echt not done) resulteert dus altijd in argwaan, een mep, en wegrennen. Verder vind hij het wel fijn om een beetje gekroeld te worden, maar wel aub op afstand (liggend naast hem bijvoorbeeld). Een kat met gebruiksaanwijzing dus.

Een korte samenvattig van wat er is gebeurd de laatste dagen. Het is nu zaterdag 17-11-2018. Afgelopen dinsdagavond (dus 4 dagen geleden) heeft Kareltje zijn hele avondmaal (barf, kip, half gegaard) er in 1x uitgegooid en sindsdien niet meer zelfstandig gegeten. Hij drinkt nog wel steeds, ook nu nog. Hij heeft tot en met donderdagochtend regelmatig overgegeven (er kwamen alleen maar bubbels/slijm uit door het niet-eten). Verder ging hij om de 5 minuten naar de bak om zijn ding te doen. Ik weet dus niet of hij problemen met plassen of met poepen heeft.

Ben donderdag rond twee uur met hem naar de DA geweest (eerst dus vangen en dit resulteerd in heel veel stress bij hem EN bij mij) en die heeft temperatuur genomen (39,1 dus niet echt verhoging), harstlag was oke, gebit is wel een dingetje maar hij zag niet iets heel verontrustends (hij stink wel al een behoorlijke tijd uit zijn bek maar dat heb ik de DA ook verteld waarna hij dus ging kijken en zei dat dat niet de oorzaak kon zijn want hij zag niets verontrustends).
Hij heeft toen een spuit met Onsior (ontstekingremmer + pijnstiller) gekregen, evenals een prik met Cerinia tegen de misselijheid. Verder 4 tabletjes Onsior voor de volgende 4 dagen.

Vrijdag ochtend dacht ik dus dat pilletje wel naar binnen te hebben gekregen, maar vandaag (zaterdag) vond ik het op zolder... Eveneens het pilletje van vanochtend (zaterdag) zat wss in zijn wang en heeft hij er uit geschud.

Ik had met de DA afgesproken dat als hij vrijdagochtend nog niet gegeten had, ik zou bellen, dus dat had ik gedaan maar hij was er niet. Ik zou teruggebeld worden. Rond 13:00 werd ik teruggebeld en vertelde de DA hoe het er voor stond (niet gegeten, niet meer overgegeven, wel geplast, niet gepoept, meer sloom dan de dag ervoor, gaat heel vaak drinken, gaat nog steeds veel te vaak naar de bak om te poepen of plassen, geen poep gevonden in de bak, wel plas, de pil voor pijnstiller was er in gegaan (maar dus niet heus)). Hij stelde voor om half vijf te komen met Kareltje en om (simpel) bloedonderzoek te doen, wederom een anti-misselijheidsprik(Cerinia) te geven en een prik Diazepam in een spier, omdat dat een eet-kick zou kunnen geven.

Dus vrijdag om half vijf weer naar de DA met Kareltje (en ja, weer met stress voor beide door het vangen enzo). Je moest eens weten hoeveel diaree een mens (ja ik dus, niet de kat) kan krijgen door stress... Ik vertelde tegen de DA dat Kareltje toch wel veel aan zijn achterkant zat te likken, doet ie normaal nooit zo vaak, dus er werd ter plekke een echo gemaakt. Ook werdt er bloed afgenomen om andere zaken uit te sluiten. De uitslag van het bloedonderzoek gaf aan dan het in ieder geval geen accuut nierfalen is, (hij drinkt zo veel...). De echo bracht ook niets aan het licht, er zat wel wat ontlasting, maar niet bijzonder veel, en het bloedonderzoek gaf verder ook geen gekke dingen aan.

Ik heb meegekregen: Specific Intensive support en OR-ace-plus om door het water te mengen. En het advies om het weekend af te wachten irl tot het eten.

Nu ja, de prik in de spier heeft dus niet geleid tot een vreetbui helaas (het zou binnen een half uur werken). Vrijdag rond half negen heb ik hem gedwongen gevoerd met het specific voer verdunt met water, welgeteld 1 ml (via een spuitje). Een paar uur later nogmaals 1ml.

Vanochtend (zaterdag) rond 10 uur heb ik 1,5 ml verdund voer naar binnen gekregen, maar een pretje was het niet. Resulaaat is dat hij de rest van de dag mij, en de place of delict vermijdt. Hij is dus op zolder weggekropen. rond 17:00 kwam hij weer naar een verdieping lager, maar ik ben zo bang dat als ik nu weer ga dwangvoeren hij mij definitief niet meer vertrouwd en wegkruipt en dat is het laatste wat ik wil.

Wat moet ik doen? Doorgaan met dwangvoeren (=heel veel stess voor hem en wantrouwen naar mij, dus wegkruipen) of hem laten?

Hij ligt 22 van de 24 uur te liggen nu, was een week geleden nog wel enigszins actief zo nu en dan en in voor een speeltje. Wat zouden jullie doen?

liefs,
Judith
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mijn kat eet niet meer / dwangvoeren ja of nee

Bericht door ErikPhilippus »

Wat een vervelende situatie met het oude mannetje.
Ik zit meteen aan nierfalen te denken, maar dat is dus niet bevestigd met het bloedonderzoek.
Als hij zo vaak naar de bak gaat, dan zou je toch ook denken aan een probleem met de blaas/urinewegen.

Dit is trouwens voor het eerst dat ik hoor van een injectie Diazepam in een spier om de eetlust op te wekken. Waarschijnlijk is dat gedaan omdat pillen of spuitje in de bek zo lastig gaat bij Kareltje, want meestal wordt 1/8 of ¼ pilletje Mirtazipine (al dan niet opgelost in water) gebruikt om het eten aan te moedigen.

Ik begrijp heel goed dat dwangvoeren je tegen de borst stuit, want het is natuurlijk hartverscheurend om je eigen beestje bang van je te zien worden. Het is ook de vraag of het dwangvoeren helpt om hem over een drempel heen te helpen, of dat hij oud en versleten is, en aan het eind van z'n leven is gekomen. Natuurlijk lastig en verdrietig - maar wil je hem toch een kans geven, dan zal hij zal toch wat moeten gaan eten. Moeilijk.....

Sterkte,
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat eet niet meer / dwangvoeren ja of nee

Bericht door Dinky »

Wanneer je niet gaat dwangvoeren bij niet eten dan zal er langzaam leververvetting gaan ontstaan. In dat geval kom je in een vicieuze cirkel en wordt het steeds moeilijker om hem nog aan het eten te krijgen: https://www.mcvoordieren.nl/leververvetting-kat

Veel sterkte met deze moeilijke situatie
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mijn kat eet niet meer / dwangvoeren ja of nee

Bericht door ErikPhilippus »

Prinses999 schreef: 17 nov 2018 21:11 Afgelopen dinsdagavond (dus 4 dagen geleden) heeft Kareltje zijn hele avondmaal (barf, kip, half gegaard) er in 1x uitgegooid en sindsdien niet meer zelfstandig gegeten.
Dit schoot me net nog te binnen: zou het kunnen dat er iets mis was met die BARF maaltijd? Lijkt me niet waarschijnlijk, want zelfs rauwe kip is voor de kat niet meteen een besmettingsgevaar - maar toch moest ik daar even aan denken, omdat het zo plotseling verkeerd is gegaan.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat eet niet meer / dwangvoeren ja of nee

Bericht door castratenkoor »

Wat ook nog een optie zou kunnen zijn is dat er bij dat braken een beetje braaksel is blijven steken in slokdarm of luchtwegen/neus.


Veel sterkte - ik hoop dat het goed komt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Prinses999
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 nov 2018 19:46

Re: Mijn kat eet niet meer / dwangvoeren ja of nee

Bericht door Prinses999 »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga morgen de DA weer bellen en zijn keel/slokdarm inderdaad benoemen. Hij slikt ook continue (is dat misselijkheid in de maag (maagzuur of geirriteerde maagwand) of pijn in de keel?). Hij drinkt gelukkig wel gewoon. Vandaag ook een pijnstiller/ontstekingsremmer naar binnen gekregen incl 2 ml vloeibaar voedsel. Een uur hierna ging hij een beetje likken aan het de saus van een van zijn voedselbakjes (er staan 4 soorten). Een uur daarna heeft hij weer overgegeven terwijl hij dat sinds donderdag na de eerste shot Cerinia niet meer had gedaan.

Over de kwaliteit van de barf kan ik niet veel zeggen, het is BARFmenu lam en kip. Volgens mij was het bij de kip dat ie overgaf, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ik zie soms wel stukjes huid met haar zitten, maar parasieten of bacterieen kan ik natuurlijk niet zien. Daarnaast eet een kat in de natuur een muis konijn of vogel met huid en haar op.

De link naar de leververvetting was zeer nuttig, ik wist namelijk niet dat de kat misselijk kan worden als hun lever vervet (a.g.v. het slecht eten). Thanx daarvoor.

Liefs,
Judith
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kat eet niet meer / dwangvoeren ja of nee

Bericht door Rik »

BARFmenu is KVV. Heb je ook nog andere soorten? Als je KVV geeft is het naar het afwisselen van de diersoorten ook verstandig af en toe af te wisselen met merken. Zo geef ik BARFmenu, Alaska, KB en Haaksbarf.

Ik dacht dat je het in je oorspronkelijke post had over barf, kip, half gegaard? En wat bedoel je met half gegaard?

Yuna gaat hier van vette vis mix KB en lam/vis van Alaska ook over d'r nek. En laatst kwam de rund/kip van Alaska er ook uit (Bono eet het wel). Toen ik haar een week later toch weer rund/kip voorschotelde wilde ze het totaal niet eten.

Ik neem dus even aan dat je wel andere soorten geprobeerd hebt want eenmaal overgegeven van een soort kan het zijn dat die soort voorlopig niet meer gegeten wordt.

Verder zat ik te denken aan een virale of bacteriële infectie. Dat het op zich niets met KVV te maken maar kunnen katten gewoon oplopen. Alleen het verhaal van elke keer naar de bak vind ik wel vreemd. Wanneer heeft ze voor het laatst gepoept. Dan dunk ik eerder aan een maag/darm verstopping o.i.d.

Ik denk overigens niet dat de Cerenia nu echt helpt. Dan denk ik eerder aan een achtste (of hooguit kwart) pilletje Mirtazapine. Gewoon om geen weer aan het eten te krijgen. Dit natuurlijk wel als een natuurlijke obstructie uitgesloten is.


Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Prinses999
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 nov 2018 19:46

Re: Mijn kat eet niet meer / dwangvoeren ja of nee

Bericht door Prinses999 »

Hij heeft geen andere KVV gehad als BARFmenu, zal het onthouden als hij er bovenop komt. Ik doe er wat kokend water op (een paar tellen en giet een deel weer af) zodat het half gaar is en laat het afkoelen tot lauw.

Hij heeft denk ik voor het laatst maandag of dinsdag gepoept, maar zaterdagochtend vond ik toch nog een 1 cm vrij stevig poepje in je bak met wat slijm aan de buitenkant. De DA heeft gevoeld en zei dat er niet veel ontlasting in zat. Verder is er vrijdag ook een echo gemaakt daaronder maar daar was niets op te zien.

Judith
Prinses999
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 nov 2018 19:46

Re: Mijn kat eet niet meer / dwangvoeren ja of nee

Bericht door Prinses999 »

Hij krijgt nu trouwens alles wat ik heb staan, 4 soorten natvoer waarvan 1 kvv lam.
Prinses999
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 nov 2018 19:46

Re: Mijn kat eet niet meer / dwangvoeren ja of nee

Bericht door Prinses999 »

Beste allemaal,

Kareltje is vandaag in mijn armen ingeslapen. Dit samen besloten met de DA. Hij was zo erg afgezwakt dat het echt geen doen meer was. Bedankt voor jullie hulp.

liefs,
Judith
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Mijn kat eet niet meer / dwangvoeren ja of nee

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Och, wat een moeilijke en onbaatzuchtige beslissing. Voor Kareltje het beste en je hebt hem liefdevol losgelaten. Je zal hem vreselijk missen. Sterkte!

Rust zacht lieve Kareltje!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mijn kat eet niet meer / dwangvoeren ja of nee

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, wat een verdrietig nieuws. ik was er al een beetje bang voor.
Ik sluit me aan bij de woorden van Mariska. Sterkte de komende tijd.

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat eet niet meer / dwangvoeren ja of nee

Bericht door Dinky »

Op basis van wat je hier hebt geschreven lijkt mij dat een goede maar moeilijke beslissing. Wens je heel veel sterkte met het verlies
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kat eet niet meer / dwangvoeren ja of nee

Bericht door Rik »

Wat een verdrietig nieuws. Heel veel sterkte.

Slaap zacht lieve Kareltje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Prinses999
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 nov 2018 19:46

Re: Mijn kat eet niet meer / dwangvoeren ja of nee

Bericht door Prinses999 »

Bedankt lieve mensen, het is een troost deze woorden te horen van mensen die ik eigenlijk niet ken, maar toch ook een beetje wel omdat wel allemaal zoveel van (onze) katten houden!

liefs,
Judith
Plaats reactie