Diarree en spugen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brammetjeoliver
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 okt 2018 11:02

Diarree en spugen

Bericht door Brammetjeoliver »

Hallo allemaal.

Ik heb me vandaag aangemeld op dit forum omdat ik hoopte hier info te vinden. Heb al rondgeneusd tussen de onderwerpen, maar kon mijn onderwerp niet vinden, dat ging met name om kittens. Dus vandaar dat ik een topic aanmaak. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ruim een maand geleden heb ik twee katten uit het asiel geadopteerd. Het zijn twee grote katers van 2 1/2 en 2 jaar. Geen broers maar wel samen opgegroeid in hun vorige huis. Het waren binnenkatten en ook bij mij thuis komen ze niet buiten. Ik heb geen planten of bloemen in huis staan.

De ene begon vrij snel met spugen thuis. De ander heeft dit nooit gedaan. Had voer meegevraagd vanuit het asiel, dit heb ik een aantal dagen gevoerd en gemengd met nieuw voer wat ze zouden gaan krijgen (royal canin fit 32). Oude voer was merkloos van het asiel zelf, kon ik dus niet in de winkel kopen.

Bruine kat heeft met regelmaat gespuugd en dan kwamen er hele brokjes uit.
Bij de dierenarts geweest, die constateerde na lichamelijk onderzoek dat hij gezond was en zn brokjes naar binnen schrokte. Ik heb intelligentie bakjes gekocht en het schrokken is nu over. Tevens geswitched naar Hills science plan sensitive stomach vanwege het spugen. Ook weer gedoseerd overgestapt en gemengd met andere voer.

Spugen bleef, maar dit keer geen harde brokjes maar stukjes of half verteerd voedsel in het braaksel. Hij braakte elke dag 1 of meerdere keren. Eenmaal ook alleen vocht, maagsap. Uiteindelijk kwam er ook nog natte poep bij. Niet diarree-dun maar meer breiig.
Enkele dagen aangekeken maar het bleef aanhouden dus weer terug naar de dierenarts.
Die heeft hem wederom lichamelijk onderzocht. Ik heb medicijnen meegekregen die ik 2x per dag een half uur voor het eten moet geven. Tevens moest ik drie dagen poep verzamelen in een bakje. Dit ga ik maandag inleveren. Dan gaan ze het onderzoeken op mogelijke parasieten.
Gister zat er voor het eerst wat bloed bij de ontlasting en was het ook nog dunner geworden. Dit opgevangen in het bakje.
De kat zelf blijft gewoon zijn vrolijke zelf, speelt met zijn broer en is verder niks aan te zien. Hij is zelfs aangekomen, 0,2kg zwaarder bij het tweede consult. Eetlust blijft ook goed en drinken doet hij ook. Hij oogt dus totaal niet ziek terwijl hij dat blijkbaar wel is.
Medicijnen helpen overigens goed, sinds de medicatie heeft hij nog niet gespuugd.

Ik heb natuurlijk al contact met de dierenarts maar ik zit nog met zoveel vragen. Ik hoopte dat jullie als katten kenners misschien iets meer zouden weten.

Ik ben qua parasiet op de tritrichomonas uitgekomen als mogelijkheid. Als je dat googelt wordt je er niet heel vrolijk van. Dit komt ook vaak voor in asiels.

Mijn vraag was eigenlijk, herkennen jullie dit verhaal met deze symptomen of hebben jullie ervaring met parasieten in het algemeen bij katten?

Ik hoor het graag

Groetjes van brammetje en Oliver.
Brammetje Europese korthaar
Oliver main coon x Britse korthaar
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Diarree en spugen

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo, ik heb jammer genoeg geen enkele ervaring met parasieten. Ik ontworm mijn 3 katten 4 x per jaar omdat ze veel buiten gaan en prooien eten. Het beste is om de kweek van de poep af te wachten. Je kunt misschien ook een bloedonderzoek laten doen om een eventuele ziekte op te laten sporen? Al er bij mijn katten een twijfel is waarom ze niet oké zijn, neemt de DA bloed af om meer te weten te komen. Laat je nog iets weten hoe het verder gaat met je kat?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Brammetjeoliver
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 okt 2018 11:02

Re: Diarree en spugen

Bericht door Brammetjeoliver »

Bedankt voor je antwoord! En ik ben blij voor je dat je geen ervaring hebt met parasieten! Heb gelezen dat het een hoop ellende is. Hopelijk is er iemand die er wel ervaring mee heeft, ben benieuwd naar die ervaringen/verhalen en de passende symptomen ervan.

Ontwormd is hij nog in het asiel. Verder is het een binnenkat en komt hij niet buiten, dus kan hij volgens de dierenarts ook niet besmet zijn met wormen en hoef ik hem ook niet preventief te ontwormen de rest van zijn leven.
De gok is nu parasiet vanuit het asiel vanwege de diarree, en/of een maagledigingsprobleem vanwege het spugen.
Ik heb vandaag het potje met poep weggebracht. Het lastige is dat sommige parasieten intermitterend utgescheiden worden, dus niet in elke poepbeurt is de parasiet te zien. Daarom van drie dagen inleveren en dan hopen dat het ertussen zit. Ik krijg woensdag de uitslag van het lab en te horen wat het verdere behandelplan gaat zijn. Bloed onderzoek zal ook wel volgen denk ik, mochten de problemen zich niet oplossen. Maar omdat het om een waarschijnlijke parasiet gaat, wilde hij eerst een poep onderzoek doen.
Spugen doet hij niet meer sinds de medicijnen (nu bijna een week) en vandaag nog geen poep gehad. Hij zal morgen wel weer poepen, dan ben ik benieuwd of die consistentie ook wat gaat veranderen of dat het dun blijft.
Wel een duur geintje trouwens, zo’n poep onderzoek! Mestonderzoek bij paarden op wormen is goedkoper!
Brammetje Europese korthaar
Oliver main coon x Britse korthaar
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diarree en spugen

Bericht door Rik »

Hier ook gelukkig geen ervaring. Er zijn hier op het forum geloof ik wel een paar mensen die met giardia te maken hebben gehad.

Wormen bij binnenkatten kan echt wel voorkomen. Als ze bijvoorbeeld vlooien hebben (gehad) dan is de kans erg groot dat ze via de vlooien wormen binnen kunnen krijgen. Maar het komt inderdaad minder vaak voor. "Preventief" ontwormen bestaat sowieso niet. Ontwormen heeft alleen effect als ze al echt wormen hebben. Maar het ontwormen doe ik hier ook alleen op indicatie.

Wat is eigenlijk duur? Bij het Woud kun je het zelf opsturen en laten testen voor €24 of voor €50 als je ook op giardia wil laten testen. Maar bij een dierenarts zal er ook wel consultkosten bijgekomen zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Brammetjeoliver
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 okt 2018 11:02

Re: Diarree en spugen

Bericht door Brammetjeoliver »

Er zaten geen consultkosten bij omdat ik op woensdag het consult had en ik drie dagen verse poep in moest leveren. als ik dat vanaf donderdag gedaan had, zou ik het afgelopen zondag in moeten leveren en dan is het lab dicht. .
Daarom moest ik vrijdag/zaterdag en zondag poep vangen en maandag inleveren.
Consult had ik dus woensdag al afgerekend.
Poep onderzoek heb ik €77 voor afgerekend. Mest onderzoek voor paarden is €25! Scheelt aanzienlijk.
Ik woon in een dorp en hier hebben we maar 1 dierenarts praktijk maar dat is dan wel gelijk een grote praktijk waar zowel huis- als erfdieren behandeld worden en ze de nieuwste technische snufjes hebben. Daar betaal je uiteindelijk voor denk ik.
Het woud ken ik niet?
Ontvlooien doe ik natuurlijk wel maar ontwormen heeft echt geen zin bij deze binnenkatten zei de dierenarts. Kans dat ze wormen krijgen is echt nihil ten opzichte van buitenkatten.
Brammetje Europese korthaar
Oliver main coon x Britse korthaar
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diarree en spugen

Bericht door Rik »

Ontvlooien zou ik dan ook niet doen. Dat is nog veel vervelender gif dan ontwormen. Zeker voor binnenkatten die dus niet buiten komen lijkt me dat echt onnodig gif toedienen. Regelmatig kammen en controleren op vlooien en poepjes/eitjes. Dan kun je op tijd ingrijpen op moment dat ze ze wel krijgen.

Een eerste keer als ze uit het asiel komen kan ik me daar nog iets bij voorstellen maar nadat is gebleken dat er geen vlooien zijn zou ik het niet meer toedienen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Brammetjeoliver
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 okt 2018 11:02

Re: Diarree en spugen

Bericht door Brammetjeoliver »

Dank voor je reactie! ontvlooien heb ik nu nog niet gedaan, ze zijn in het asiel ontvlooid en in heb ze nu zo’n 5 weken. Dan ga ik dat ook laten. Alles wat niet hoeft is alleen maar beter!

Kwam net thuis en helaas wel braaksel aangetroffen. Hij heeft met de medicijnen een hele week niet gespuugd, maar vandaag dus helaas wel. Om moedeloos van te worden. Morgen contact dierenarts voor uitslag poep. Dan zal ik dit gelijk vertellen.
Brammetje Europese korthaar
Oliver main coon x Britse korthaar
Gebruikersavatar
Brammetjeoliver
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 okt 2018 11:02

Re: Diarree en spugen

Bericht door Brammetjeoliver »

Uitslag van het poep onderzoek is binnen, en gelukkig was het toch geen parasiet.
De breiige ontlasting vindt de dierenarts voorlopig ook niet zo’n probleem zolang hij genoeg blijft drinken. Spugen heeft nu prioriteit.
Ik moet het nu zonder medicijnen even aankijken en als het goed blijft gaan is het prima. Als hij weer vaak gaat spugen moet ik hypoallergeen voer geven 6 weken lang om uit te sluiten of het aan het voer ligt.
Dus nog even afwachten en vingers crossed. Duimen jullie mee voor mijn mannetje?
Brammetje Europese korthaar
Oliver main coon x Britse korthaar
Plaats reactie