Diarree??

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Piptimo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2018 08:43

Diarree??

Bericht door Piptimo »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje en hopelijk kan mij hier iemand antwoord/ tips op geven.

We hebben een kitten pip, ze speelt en holt rond zoals een kitten dat hoort te doen.

Alleen is pip al een week of 3 aan de diarree.
Dit was gemiddeld 5x pd. Grote hoeveelheden, slijmerige maar wat dikkere diarree.
De dierenarts heeft al vanalles geprobeerd.
Spuitjes met het een of ander, een antibiotica kuur, panacur, en ga maar door en pip is vaak onderzocht.

Nu hebben we afgelopen week een ontlastingsonderzoek ingeleverd (afwachten)
Maar de DA zegt, ik vermoed dat hier niets uit gaat komen.
Ze vermoed geen ziekte zoals bijv. Kattenziekte, fiv, felv etc.
Daar is pip te levendig voor.

De DA vermoed dat pip een voedsel allergie heeft.
Nu moet pip 6 weken de zelfde vis eten en niets anders.
We zitten nu op dag 4.
Maar plots is de ontlasting sinds 2 dagen
Heel waterig, nog altijd slijmerig en echt maar 3 drupjes ofzo per dag.


Heeft dit te maken met de verandering aan de voeding ? (De vis)
En moeten we even afwachten?
Ik weet Totaal niet hoe het proces van voedsel allergie verloopt
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Diarree??

Bericht door pinguin »

Vis is geen volwaardige voeding zou eerder iets van kip of een sensible voeding geven.

Word er ook getest op gardia?

Laat kip vooral veel natvoer eten anders droogt die uit door het vele vocht wat die verliest met de diaree

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diarree??

Bericht door castratenkoor »

Ik neem aan dat de dierenarts een bepaald soort kattenvoer heeft voorgeschreven, geen pure vis. Dat voer zou ik dan inderdaad die 6 weken maar volhouden. Na een paar dagen valt er nog niks van te zeggen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diarree??

Bericht door Rik »

Allergie bij katten is vaak tegen vis, rundvlees, melk en kip. Het idee van een eliminatiedieet is wel goed maar of vis of kip dan de eerste keus zouden zijn weet ik niet.

Maar goed... het is een begin. Je hebt het over 3 drupjes. Bedoel je dat ze momenteel heel weinig ontlasting heeft? Want dat zou denk ik goed nieuws zijn. De ontlasting is zich dan "aan het vormen" en komt er niet meer direct uit als diarree. Het duurt dan eventjes citaat je een echte drol hebt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Piptimo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2018 08:43

Re: Diarree??

Bericht door Piptimo »

De dierenarts gaf aan dat ze 6 weken echt 1 soort vis of vlees moest eten.
Echter, ik had gevraagd voor kip.
Maar de DA gaf aan dit niet te doen.
In het voer wat ze kreeg zat al de smaak kip.
Het moest echt iets zijn wat ze nooit heeft gehad.

Toen gaf ze aan doe maar kabeljauw..
dus dit geef ik haar nu al een aantal dagen.
Alleen kabeljauw...

We hadden royal canin intestinal.
Op idee van de DA. Maar dit een tijd geprobeerd en er leek geen verbetering in te zitten..

Dus toen heeft ze gezecht echt alleen maar 1soort dus dat werd kabeljauw.
De DA gaf aan, ga maar niet werken met aardappelen of pasta want dat eet zE toch niet.

Maar de kitten heeft bijna geen ontlasting.
Een druppel tot 2 druppels per dag is veel.

Ik moet deze week toch bellen voor uitslag onderzoek ontlasting.

Dan toch maar vragen of ze niet nog iets bij de vis mag?
Laatst gewijzigd door Piptimo op 14 okt 2018 09:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Diarree??

Bericht door Zotvanpoezen »

Bij de dierenarts is zowel hypoallergeen als anti diarree voeding te verkrijgen. Zowel nat als droog . Ik vind beter dat je deze voeding geeft. Want 6 weken allen maar 1 soort vis vind ik ook onverstandig.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Piptimo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2018 08:43

Re: Diarree??

Bericht door Piptimo »

Dan toch maar de DA bellen?
Of ze niet nog iets bij de vis mag?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diarree??

Bericht door Rik »

6 weken alleen vis vind ik ook lang. Maar het lichaam moet er natuurlijk wel aan kunnen wennen. De omschakeling naar vis zelf zou al diarree kunnen veroorzaken omdat het lichaam het niet gewend is.

Kip is inderdaad een van de meeste dat betreft allergische oorzaken. Maar ik was liever naar 6 weken konijn KVV ofzo gegaan. Veel dichter bij hun natuurlijke eten. Met KVV (vers vlees) is het veel makkelijker om een eliminatiedieet te voeren. (Je hebt dan ook nog kalkoen, eend, konijn, fazant, duif, en haas)

Maar zoals ik al zei... als er nu geen (tot weinig) ontlasting is kan het zich wel aan het vormen zijn tot een echte drol. Dit kan een paar dagen duren.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Piptimo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2018 08:43

Re: Diarree??

Bericht door Piptimo »

Dankjewel voor de reacties!
Ik hoop inderdaad dat het zich dan aan het vormen is...
ze is levendig etc.
De ontlasting die ze heeft stinkt behoorlijk maar dit kan komen door de kabeljauw neem ik aan...

Het is dus even afwachten..
Zijn pas paar dagen gestart.
Ze krijgt ook trouwens 1 theelepeltje protexin erbij.
Maar dit geven we pas 2 dagen 1x per dag.
Op advies van de DA
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diarree??

Bericht door Rik »

Mocht de kabeljauw in ieder geval wel zorgen voor vaste ontlasting dan kun je die niet blijven geven. Vis is zeker niet compleet en één van de minst gegeten prooi door de kat. Bij een vers vlees dieet wordt ook geadviseerd dat niet meer dan 10% uit vis bestaat. Je weet dan echter wel iets meer over dat het om een allergie gaat en kunt dan een verder eliminatiedieet gaan volgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Piptimo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2018 08:43

Re: Diarree??

Bericht door Piptimo »

En hebben jullie toevallig tips over een goed eliminatie dieet?

En als de 6 weken voorbij zijn?
Moeten we dan gaan testen met anti allergenen brokjes?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diarree??

Bericht door Rik »

Ik heb het niet zo op met hypoallergenic brokken. Als je even naar de ingrediënten kijkt zie je dat er zo weinig vlees in zit (als er al wat in zit). Dat moet natuurlijk ook wel omdat de kat ergens allergisch voor is maar omdat katten allergisch zijn voor verschillende dingen, zit er uiteindelijk in dat voer zo weinig natuurlijke ingrediënten dat het griezelig is.

Als je uiteindelijk weet waar ze allergisch voor is kun je voer zoeken wat die ingrediënten niet heeft. Zo zijn er ook brokken met b.v. wel vlees maar geen kip. Maar mijn voorkeur gaat uit naar vers vlees (KVV). En als je van alles al gevoerd hebt wat goed gaat zal dat best afwisselend genoeg zijn voor een gebalanceerd dieet. Maar er zijn ook goede natvoer alternatieven. Het kan n.l. ook zijn dat ze allergisch is voor een ander bestanddeel van de brok (anders dan vlees).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Piptimo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2018 08:43

Re: Diarree??

Bericht door Piptimo »

En wat vinden jullie van carnibest?
Ik heb hier veel over gehoord...

Maar geen idee wat ik ervan moet denken.
Ik neem aan dat ik eerst het beste maat even kan doorgaan met de vis?

Totdat hopelijk !! De ontlasting normaal wordt! Ik juich als ze weer eens een normale keutel zou hebben... en hoop gewoon dat dit dieet gaat aanslaan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diarree??

Bericht door Rik »

Carnibest is prima KVV. Alleen in veel smaakjes zit wel kip. Dus als ze daar niet allergisch voor is kun je dat prima doen. Mocht ze wel allergisch zijn voor kip dan blijft bij Caribest alleen de eend-mix over en dat is dan weer eenzijdig. Maar er zijn meer KVV-merken. Normaal is ook het beste om met merken af te wisselen. Zo geef ik KB, Alaska, BARFmenu en af en toe Haaksbarf. Zeker met KB en Alaska heb je n.l. echt worsten met alleen ingrediënten van één dier. En die zijn dan uitermate geschikt om een eliminatiedieet te volgen om te kijken waar een kat allergisch voor is.

Verder geef ik ook (als de KVV weer eens op is) Cat Lovers Gold. Kwalitatief hoogwaardig natvoer. Dat is wel met Kip, Lam en Zalm maar zonder andere rare toevoegingen. Want in een brok (en sommige natvoer) zitten allerlei andere vulstoffen waar een kat ook allergisch voor kan zijn.

Ik zou nu even doorgaan met de vis. Niet de 6 weken maar in ieder geval wel een weekje (uiterlijk 2). Dat kan ook geen kwaad en dan zal er toch wel een drol (of diarree) uitgekomen moeten zijn :) Daarna ga je even in overleg met de DA om te kijken wat je dan kunt geven (misschien heeft hij daar al ideeën over). Maar ook hij zal beamen dat ze niet voor altijd vis kan blijven eten omdat dat niet gebalanceerd en natuurlijk is. (hij zal dit waarschijnlijk zo voorgeschreven hebben om te kijken of het iets allergisch is)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Piptimo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2018 08:43

Re: Diarree??

Bericht door Piptimo »

Dankje!! Voor alle info over de carnibest

Ik hoop inderdaad dat het uitendelijk een drol
Uitkomt en niet die paar drupjes diarree.
Plaats reactie