Help mij en Rambo alsjeblieft! 5 dagen geen ontlasting na ongeval!!

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
MuscledCatFriend
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2018 22:05

Help mij en Rambo alsjeblieft! 5 dagen geen ontlasting na ongeval!!

Bericht door MuscledCatFriend »

Hallo allemaal,

Voor dat ik begin aan mijn lange verhaal, wil ik even zeggen dat ik hier nieuw ben.

Dit is er gebeurt in volle detail:

Mijn lieve kater Rambo is afgelopen woensdag verongelukt (waarschijnlijk een aanrijding) en heeft zijn bekken gebroken. Dit is gebeurt na dat ik hem in de ochtend om 7 uur naar buiten liet voor dat ik naar mijn werk ging. Toen ik in de trein onderweg terug was hoorde ik van mijn zus dat mijn kater was gevonden in de achtertuin van de buren. Hij werd gelijk naar de DA gebracht voor onderzoek. Toen ik terug was ben ik gelijk naar de kliniek gesprint. Ik kreeg de rontgenfoto's te zien en zag dat zijn bekken inderdaad gebroken was. De DA klonk er wel positief over. Hij is 2 nachtjes verbleven in de kliniek en heeft daarbij pijnstillers gekregen. Toen mocht hij naar huis.

Nu in het heden:

Na 5 dagen in de bench heeft hij nog steeds veel pijn en kan hij nog steeds moeilijk staan, maar het is wel verbeterd. Hij eet en drinkt en verplaatst zich wel eens met pijn. Hij heeft ook al een paar keer geplast en ook dit gaat nog steeds met pijn. Ik heb hem al twee keer een sterke voorsgeschreven pijnstiller gegeven. Het probleem is dat hij sinds het ongeval zich nul keer heeft ontlast. Op de rontgenfoto van woensdag kon ik duidelijk zien dat er al wat ontlasting in zijn dikke darm zat. Daarom maak ik me nu ontzettend veel zorgen!

Mijn vragen zijn:

Is dit normaal? Maak ik me te veel zorgen of moet ik me juist zorgen maken? Mijn zus zegt dat ik geduld moet hebben en dat het nog wel komt. Maar zij heeft geen ervaring dus vandaar dat ik hier post. Heeft er iemand hier ervaring mee? Wat zijn de mogelijke behandelingen en wat zijn de kosten daar aan?

Ik weet het, het zijn veel vragen maar ik geef zo veel om mijn Rambo, ik zou zo graag de ervaringen van anderen willen weten. Zo weet ik beter wat ik moet doen.. hij gaat sowieso morgen (maandag) naar de DA.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help mij en Rambo alsjeblieft! 5 dagen geen ontlasting na ongeval!!

Bericht door nellebel »

door zijn gebroken bekken zal het persen pijn doen. als de ontlasting te lang in zijn lichaam blijft zitten wordt het steeds harder, er wordt steeds meer vocht uit onttrokken. het komt er dus niet meer vanzelf uit, ook omdat het alleen maar meer pijn zal doen. dus DA zal moeten inschatten of laxeren voldoende is of dat er nu meer nodig is, en dan zal je voorlopig denk ik iets moeten blijven geven om de ontlasting soepel te houden zodat hij het makkelijk kwijt kan zonder teveel te persen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Help mij en Rambo alsjeblieft! 5 dagen geen ontlasting na ongeval!!

Bericht door ErikPhilippus »

Ik zou denk ik nu al met laxeermiddel beginnen, en niet wachten totdat het zo'n harde keutel is geworden dat het zeer lastig en pijnlijk wordt om het er nog uit te krijgen
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help mij en Rambo alsjeblieft! 5 dagen geen ontlasting na ongeval!!

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem een klysma geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
MuscledCatFriend
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2018 22:05

Re: Help mij en Rambo alsjeblieft! 5 dagen geen ontlasting na ongeval!!

Bericht door MuscledCatFriend »

Ik heb hem nu bij de DA achtergelaten voor verdere onderzoek. Als het goed is krijg ik vandaag nog te horen wat er aan de hand is, Ik lees veel op het internet over katten met een gebroken bekken. Bij zowat alle aangemaakte topics die ik heb bekeken is het goed gekomen maar bij mij ziet het er voor mijn gevoel niet zo goed uit.

Hij drinkt en eet af en toe maar ook niet veel. Hij heeft vandaag liggend geplast wat ook heel erg apart is aangezien hij gister er nog bij kon staan. Toen ik hem net thuis had probeerde hij nog uit de bench te ontsnappen, maar nu blijft hij alleen maar liggen. Het is natuurlijk beter dat hij zo min mogelijk beweegt maar toch vindt ik het raar want het is net alsnof het weer slechter is geworden. Alsof hij niet meer kan staan.

Ik vind het zo vervelend van mijzelf. Ik ga altijd van het ergste uit en dat maakt mij kapot. Ik wil hem niet kwijt :cry:
MuscledCatFriend
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2018 22:05

Re: Help mij en Rambo alsjeblieft! 5 dagen geen ontlasting na ongeval!!

Bericht door MuscledCatFriend »

Een ander probleem is dat hij totaal niet wilt mee werken met het inbrengen van hulpmiddelen. Zelfs een superkleine pijnstillende tablet wilt hij niet innemen. Ook niet met een stukje vlees of zijn favoriete snoepje erbij. Wel heb ik hem wat Metacam kunnen geven.

Al wordt mij laxeermiddelen of een klysma voorgeschreven, ik zou het echt niet weten hoe ik dat allemaal bij hem aanbreng. Ik doe hem ook pijn als ik het forceer.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Help mij en Rambo alsjeblieft! 5 dagen geen ontlasting na ongeval!!

Bericht door ErikPhilippus »

Op zich niet verkeerd dat hij alleen maar blijft liggen - want zo moet de breuk van nature de kans krijgen om te herstellen.
En hij zal pijn hebben - en dan is alles teveel. In plaats van metacam zou ik een opiaat zoals buprecare geven. Een stuk krachtiger als pijnstiller, heeft ook een positief effect op de gemoedstoestand (want het onstekingsremmende effect van metacam heb je denk ik niet nodig nu, alleen pijnstilling?), en het is ook nog een keer veilig voor de nieren.

Buprecare kan je als injectie in de nek (laten) geven, werkt dan langdurig. Dus geen gedoe met pilletjes of drankjes - wel zo handig bij Rambo zo te lezen....

Sterkte!
Erik
MuscledCatFriend
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2018 22:05

Re: Help mij en Rambo alsjeblieft! 5 dagen geen ontlasting na ongeval!!

Bericht door MuscledCatFriend »

ErikPhilippus schreef: 08 okt 2018 17:14 Op zich niet verkeerd dat hij alleen maar blijft liggen - want zo moet de breuk van nature de kans krijgen om te herstellen.
En hij zal pijn hebben - en dan is alles teveel. In plaats van metacam zou ik een opiaat zoals buprecare geven. Een stuk krachtiger als pijnstiller, heeft ook een positief effect op de gemoedstoestand (want het onstekingsremmende effect van metacam heb je denk ik niet nodig nu, alleen pijnstilling?), en het is ook nog een keer veilig voor de nieren.

Buprecare kan je als injectie in de nek (laten) geven, werkt dan langdurig. Dus geen gedoe met pilletjes of drankjes - wel zo handig bij Rambo zo te lezen....

Sterkte!
Erik
Een injectie in de nek zou wel ideaal zijn! Ik heb totaal geen verstand van dieren geneesmiddelen. De Metacam was voorgeschreven samen met de tabletten.

Morgen heeft de DA een ander soort pijnstiller voor ons klaar staan. Geen idee wat voor een, mijn zus nam de telefoon op. Wel bedankt voor de advies :)
Plaats reactie