Moeilijke ontlasting kitten

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Jensn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2018 12:55

Moeilijke ontlasting kitten

Bericht door Jensn »

Hallo,

Sinds anderhalve week hebben we twee kittens (Pablo (korthaar, zwart) en Merlot (half lang haar, rood-wit) geadopteerd. Beide zijn nu 12 weken oud.
Ze zijn gecastreerd, ontvlooid en ontwormd.
Zowel Pablo als Merlot zijn heel speels. Aangezien het twee katers zijn vechten ze al graag eens met elkaar, maar vaak leggen ze het bij door samen al knuffelend in slaap te vallen. Echter heeft Merlot heel veel last van zijn ontlasting. Zelfs al vanaf hij in het opvanggezin zat voor de adoptie had hij moeite met zijn ontlasting. Moeite in de zin van dat de ontlasting vrij hard is en hij het met alle macht moet uitpersen. Met als gevolg dat hij vaak denkt dat hij al klaar is voordat het laatste drolletje van zijn poepje is gevallen. Hij gaat enkel naar de kattenbak om te plassen, maar nooit om naar het groot toilet te gaan. We vinden dan ook iedere dag wel ergens anders poep van Merlot. We hebben twee kattenbakken staan die we zo proper mogelijk houden. Wanneer ik merk dat hij naar het toilet moet, dan zet ik hem zelf op de kattenbak, soms perst hij dan direct met alle macht, soms loopt hij weer uit de kattenbak en moet ik hem tot 5 keer toe er terug inzetten waarna hij uiteindelijk toch zijn gevoeg doet in de kattenbak. Dit ook met de nodige moeite en soms jammerend en met zijn oogjes dicht geknepen.

Het opvanggezin had hem naar de DA gestuurd en de DA heeft antibiotica (stomorgyl) voorgeschreven en laxeermiddel (laxanorm). Wij zijn op onze beurt nog eens naar een (andere) DA geweest waarna deze hetzelfde voorschreef maar dan een hogere dosis per dag van de antibiotica. Deze DA heeft ook de poep er zelf uitgeduwd want hij zat echt helemaal verstopt toen, al zei de DA zelf dat de ontlasting niet te hard leek. De antibiotica kuur hebben wij 5 dagen gevolgd zoals voorgeschreven, maar er is geen verandering, in tegendeel, vandaag had hij het meest moeite met zijn ontlasting, hij jammerde al van tevoren waarna ik hem in de kattenbak had gezet, zijn ontlasting is ook harder dan vorige week.

We geven hem af en toe nat voer, voldoende drinkbakjes op verschillende plaatsen (waar hij toch echt wel veel en geregeld van drinkt) en we doen ook wat olijfolie in zijn kitten eten. Het eten dat ze beide krijgen is: IAMS pro active health voor kittens.

Ik heb al veel fora's afgegaan en alle tips opgevolgd die er op te volgen zijn, maar het geraakt maar niet opgelost. Het volgende dat we willen proberen is probiotica geven, maar aangezien het nu zondag is kan ik er ten vroegste morgen pas om.

Verder heeft Merlot er helemaal geen last van, dus geen pijn aan zijn buik als ik er op wrijf op zacht op duw. Pablo krijgt uit hetzelfde bakje zijn eten en heeft helemaal geen last, hij poept en plast in beide kattenbakken.

Nog even terzijde, er lopen hier ook grote katten rond, maar deze zijn meer bang voor de kittens dan omgekeerd. De kitten betrapte ik soms dat ze het eten van de grote katten aten, sinds twee dagen heb ik dan ook het eten van de grote katten buiten gezet waar de kittens niet aan kunnen.

Ik hoop dat iemand wat meer duidelijkheid kan geven, want twee DA hebben dat voorlopig nog niet gedaan. Morgen bel ik eens naar de DA, want om nog eens een consultatie te betalen zonder een stap vooruit te komen zie ik niet echt zitten. Als de DA morgen zegt dat we zeker moeten afkomen omdat het ernstig kan zijn, dan zal ik dat uiteraard ook doen. In tussentijd had ik graag gehoord van jullie wat jullie ervaring is.

Alvast bedankt en excuses voor deze lange brief!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Moeilijke ontlasting kitten

Bericht door Dinky »

Ik zou in ieder geval iets van laxeermiddel geven.

De antibiotica kan ik niet goed plaatsen in combi met alleen een verstopping.

Daarnaast zou je nog ander voer kunnen overwegen en dagelijks een soepje van natvoer.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Moeilijke ontlasting kitten

Bericht door Rik »

Waarom antibiotica???

Je zou nog lactulose (gewoon bij de apotheek) kunnen proberen (goedkoper dan laxatract wat hetzelfde is). Maar eigenlijk zou dit voor een kitten niet nodig mogen zijn. Wel zou ik even volledig op natvoer overgaan zodat hij voldoende vocht binnen krijgt.

Bij een volgens bezoek bij de DA zullen er in ieder geval foto's gemaakt moeten worden want inderdaad alleen maar voelen en weer weggestuurd worden met antibiotica heeft weinig zin.

https://www.mcvoordieren.nl/verstopping-kat

Het kan een tumor zijn of b.v. een megacolon.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Jensn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2018 12:55

Re: Moeilijke ontlasting kitten

Bericht door Jensn »

Beide DA'en dachten aan een darmontsteking, vandaar de antibiotica.
We geven hem iedere dag wat nat voer vermengd met olijfolie, maar zullen inderdaad eens proberen enkel nat voer te geven en geen droge brokken meer.

Een tumor of megacolon lijkt het volgens ons niet te zijn aangezien dit enkel bij oudere katten voorkomt. Of toch zover wij hebben gelezen. Ook aan het begin van deze week had hij vrij lange poep aaneen. Dat waren dan de poep die we vonden buiten de kattenbak. Daardoor denken we dan ook dat het geen megacolon kan zijn.
Dit was aan het begin van zijn verhoogde kuur antibiotica. We dachten dus dat hij er goed op reageerde, maar hoe langer we doorgingen met de kuur hoe lastiger hij het lijkt te hebben met poepen.

We hebben ondertussen Sanofor Veendrenkstof besteld, naar het schijnt is dit zeer goed voor de darmen. Het heeft heel goede reviews voor zowel diarree als obstipatie. Maar dit zal pas dinsdag arriveren aangezien het vandaag zondag is.

Daarnet heeft Merlot opnieuw zijn gevoeg gedaan met de nodige moeite, deze keer was het dan weer geen te harde poep. Toch moest hij heel hard persen en zagen we het klaarzitten doordat zijn anus wat uitstak. We hebben wat vaseline op zijn anus gesmeerd opdat het iets vlotter zijn gaan, maar dat hielp niet heel erg veel. Uiteindelijk is het hem wel gelukt, maar toch niet op de manier zoals het zou moeten zijn.
Het lijkt me dan ook zo vreemd dat hij ook moeite heeft met minder harde poep. Ofwel is die poep voor hem sowieso nog te hard. We hebben ook al geprobeerd wat melk te geven en yakult, in de hoop dat zijn poep wat slapper wordt, maar zonder veel resultaat.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Moeilijke ontlasting kitten

Bericht door Lieselotje »

Ik zou denken dat er iets in de weg zit waardoor hij niet goed kan poepen en ik adviseer om een echo van zijn buikje te laten maken. Het kan zoveel zijn en aanmodderen lijkt me niet verstandig.
Op de echo kunnen ze goed zien waardoor de ontlasting niet gemakkelijk komt.

Er is iets met hem aan de hand, want hij wil het ook niet op de bak doen en het blijft soms kleven of hangen aan zijn kontje.
Ik heb zelf een kat gehad met tumoren in de buik, die drukten tegen de darm, wil niet zeggen dat het bij jullie lieverd zo is, maar misschien iets wat er toch tegenaan drukt.

Sterkte
Jensn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2018 12:55

Re: Moeilijke ontlasting kitten

Bericht door Jensn »

Het ging een paar dagen veel beter. Hij hoefde niet te persen met zijn ogen dichtgeknepen en helemaal opgespannen, miauwde ook niet. Maar sinds vandaag heeft hij weer moeite. Toen we merkten dat het beter ging hebben we geen olijfolie meer gegeven omdat we dachten dat het te slap zou worden.

Terug maar naar de olijfolie met wat laxeermiddel (voorlopig) en veendrenkstof. Ik vrees dat het voor heel zijn leven zo zal zijn. Dat zullen we moeten afwachten.
Plaats reactie