Brakende poes?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
ZeroV4
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mei 2018 19:59

Brakende poes?

Bericht door ZeroV4 »

Hi Allemaal,

Ik heb een vraagje;

Ik heb sinds Augustus een Britse korthaar (poes) die afgelopen vrijdag 1 jaar is geworden. Sinds ik haar heb is eigenlijk alles altijd goed gegaan en heb ik nergens echt moeite mee gehad.

Nu is het zo dat katten over het algemeen vrij makkelijke brakers zijn (heb ik mij laten vertellen) en dat ze soms wel eens random gal overgeven. Nu is het zo dat ze vorige week maandag 2 keer heeft gebraakt op 1 dag, en ook vlak nadat ze haar brokken op had. Deze kwamen er in een geheel uit samen met de geel/groene gal. Ik heb toen contact opgenomen met de DA praktijk en die vertelde mij dus dat ze snel kunnen braken en dat het mogelijk gewoon slecht gevallen is en dat het volgens haar niet per direct zou kunnen wijzen op een ziekte/afwijking.

Nu heb ik het bijgehouden, en ze heeft in een tijdsbestek van 1 week ongeveer 5 tot 6 keer heeft lopen braken, en veel van die keren zaten haar brokken er ook gewoon bij. (onverteerd en nog heel, de brokken dus).

Ik snap dat katten misschien snel last hebben van hun maag maar dat ze 5 keer in een week gaat braken is toch wel erg veel, of ligt dat aan mij? Overigens, ik weet niet of het van toegevoegde waarde is, maar afgelopen week was ze wel krols (waar ik haar binnenkort aan laat helpen). Zou dat nog enige invloed kunnen hebben?

Ik heb besloten om morgen sowieso maar langs de DA te gaan, maar zijn hier mensen die dit herkennen en/of enig idee kunnen geven wat dit zou kunnen zijn?

Overigens ben ik vrij nieuw met huisdieren, aangezien zij mijn eerste is die ik heb.

Thanks alvast voor het lezen en de eventuele reacties!
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Brakende poes?

Bericht door Siris »

Het kan ook aan het voer liggen, of ik weet niet of je kattengras hebt staan, daar gaan zij ook van overgeven.
En ik zou het dan wegdoen. Ik heb ook kotsende katten gehad en toen ik kattengras weghaalde was het opgelost.

Sowieso beter om haar te laten helpen, maar of braken met krolsheid te maken heeft, denk zelf van niet.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Cerna

Re: Brakende poes?

Bericht door Cerna »

Siris schreef: 22 mei 2018 12:32 Het kan ook aan het voer liggen, of ik weet niet of je kattengras hebt staan, daar gaan zij ook van overgeven.
En ik zou het dan wegdoen. Ik heb ook kotsende katten gehad en toen ik kattengras weghaalde was het opgelost.
Sowieso beter om haar te laten helpen, maar of braken met krolsheid te maken heeft, denk zelf van niet.
Wanneer een kat last van de maag heeft, gaat 'ie gras eten, braken en dan is de maagpijn meestal over. Dat braken heeft dus een functie en daarom vind ik dit advies nogal vreemd.
Maar je kunt ipv kattengras ook lax-a-past geven want dat heeft hetzelfde effect.

Ik heb een chronisch brakende kat gehad - ook een Brit, maar dat is toeval - en bij haar kwam het vooral doordat ze snotterde, maar niet niesde (nieste?) en daardoor alle slijm doorslikte wat dan niet verder dan de maag kwam. Irriteerde haar dat, dan ging ze brokjes schrokken en wisten we dat ze wilde spugen en dan was het probleem weer opgelost.

Maar al dat spugen is natuurlijk niet gezond en uiteindelijk ontdekte ik Puur Gastri en dat helpt geweldig. Ze spuugt nog wel zo nu en dan omdat ze ook nog zo nu en dan teveel slijm in de maag heeft, maar was het voorheen bijna iedere dag, nu is het nog eens in de 10 dagen.
Gastri ondersteunt de spijsvertering en helpt tegen spugen en diarree.

Maar eerst zou ik de dierenarts grondig laten kijken of er een oorzaak is voor het spugen. Een tube lax-a-past in huis is echter nooit een luxe want Britjes (ik heb er vijf) hebben een dichte vacht en een haarbal is zo gemaakt vooral wanneer je een poets-kat hebt.

https://www.medpets.nl/laxapast/
(maar ook verkrijgbaar bij je eigen dierenarts)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Brakende poes?

Bericht door Siris »

Kattengras zorgt ervoor dat de kat gaat braken of die nu wel of niet last van de maag heeft . Een kat gaat niet allen kattengras eten als die misselijk is. Dus advies is zeker niet vreemd. Mijn katten mankeerde niets maar vonden die sprietjes te leuk om er vanaf te blijven.

Een haarbal is wat anders dan brokjes overgeven. Het kan best zijn dat de kat t gulzig is of de brokjes te klein zijn. Of een gevoelige darmstelsel heeft. Daarom t advies om te kijken voor ander voer. Mijn htk Binky braakte ook steeds zijn voer. Op brokjes gezet voor gevoelige darmen en nooit meer brokjes overgegeven.

Een haarbal wordt door de kat zelf verwerkt dmv ontlasting of braken daar heb je die tubes niet voor nodig.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Cerna

Re: Brakende poes?

Bericht door Cerna »

Nee hoor, ik heb altijd kattengras staan en het is maar zelden dat een kat hierdoor gaat spugen en de kat die vaak braakte, at/eet nooit kattengras. Dus ja, sommige katten zijn net koeien en sommige katten doen het omdat ze last van de maag hebben en de inhoud kwijt willen.
Maar wanneer een kat braakt kan een haarbal wel degelijk de oorzaak zijn. En er zijn katten die dat zelf niet kunnen uitspugen of uitpoepen en daarom is lax-a-past en/of kattengras een uitkomst. (en het verhoogt ook nog eens de eetlust).
Dat jouw kat(ten) ervan gingen spugen terwijl er niets aan de hand was, wil niet zeggen dat dat voor alle katten geldt.

En deze kat braakt sinds een week dus het lijkt me stug dat gulzig eten of de brokjes dan de oorzaak is want waarom is het eerder dan nooit gebeurd? Waarom is die kat opeens gaan schrokken?
Het kan dus zijn dat een haarbal die zij niet kwijt kan, de oorzaak is. Het kan ook zijn dat de kat iets geks gegeten heeft, maar dat is aan de dierenarts om dit uit te zoeken.

En mocht het tóch aan de grootte van de brokjes liggen: Royal Canin Brits Korthaar (mocht je die nog niet geven) zijn grote brokjes. Moet de kat ze echter wel willen doorbijten :smile:
kittentjes

Re: Brakende poes?

Bericht door kittentjes »

Hier spugen ze ook snel van gras maar dan komt het gras weer direct eruit en geen andere dingen.

Moos en Saar hebben ook wel eens vaker voedsel gebraakt, ik denk dan door schrokken of het viel niet lekker.

Ik geef ook regelmatig de pasta tegen haarballen vinden ze heerlijk en kan geen kwaad. Ze hebben hier eigenlijk nooit last van haarballen. En verharen toch enorm in de rui!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Brakende poes?

Bericht door Siris »

Cerna schreef: 22 mei 2018 18:37 Nee hoor, ik heb altijd kattengras staan en het is maar zelden dat een kat hierdoor gaat spugen en de kat die vaak braakte, at/eet nooit kattengras. Dus ja, sommige katten zijn net koeien en sommige katten doen het omdat ze last van de maag hebben en de inhoud kwijt willen.
Maar wanneer een kat braakt kan een haarbal wel degelijk de oorzaak zijn. En er zijn katten die dat zelf niet kunnen uitspugen of uitpoepen en daarom is lax-a-past en/of kattengras een uitkomst. (en het verhoogt ook nog eens de eetlust).
Dat jouw kat(ten) ervan gingen spugen terwijl er niets aan de hand was, wil niet zeggen dat dat voor alle katten geldt.

En deze kat braakt sinds een week dus het lijkt me stug dat gulzig eten of de brokjes dan de oorzaak is want waarom is het eerder dan nooit gebeurd? Waarom is die kat opeens gaan schrokken?
Het kan dus zijn dat een haarbal die zij niet kwijt kan, de oorzaak is. Het kan ook zijn dat de kat iets geks gegeten heeft, maar dat is aan de dierenarts om dit uit te zoeken.

En mocht het tóch aan de grootte van de brokjes liggen: Royal Canin Brits Korthaar (mocht je die nog niet geven) zijn grote brokjes. Moet de kat ze echter wel willen doorbijten :smile:
Je moet zelf weten of je kattengras geeft of niet, maar katten eten geen gras omdat zij misselijk zijn of omdat zij misselijk zijn. Katten zijn geen koeien, katten braken gras omdat zij geen planteters zijn en gras niet kunnen verteren. Dus elke kat ook die van jou zal gaan braken na het eten van kattengras. Misschien hebben ze een keer er niet van gegeten.....

Het is een fabeltje dat katten gras eten om hun maag te zuiveren. Dat er in het braaksel haarballen kunnen zitten is mooi meegenomen, maar niet de reden van het gras eten. Ze eten het omdat er foliumzuur inzit.

En omdat het nog nooit eerder is gebeurd, wil niet zeggen dat het niet kan......
Er zijn katten die jarenlang brokjes eten met rund en die erop eens allergisch voor zijn....

Dus kan best zijn dat die een keer te snel gegeten heeft, of wat gulzig gegeten heeft, en hoeft niet altijd een oorzaak te zijn.

En kan ook best zijn dat de brokjes die nu gegeven zijn niet goed vallen en dan beter over te stappen op ander voer.
kittentjes schreef: 22 mei 2018 19:53 Hier spugen ze ook snel van gras maar dan komt het gras weer direct eruit en geen andere dingen.

Moos en Saar hebben ook wel eens vaker voedsel gebraakt, ik denk dan door schrokken of het viel niet lekker.

Ik geef ook regelmatig de pasta tegen haarballen vinden ze heerlijk en kan geen kwaad. Ze hebben hier eigenlijk nooit last van haarballen. En verharen toch enorm in de rui!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Haarballen gaan ook via de ontlasting hoeft niet altijd uitgebraakt te worden, die van mij hebben het ook zelden, als zij vaak haarballen uitbraken, dan kan je inderdaad die pasta gaan geven, maar je kan ook bv de kat met name tijdens de ruiperiode, regelmatig geborsteld worden indien hij/zij dit toelaat. Hierdoor worden veel losse haren verwijderd of met een iets vochtige hand je kat aaien om losse haren te verwijderen.

Dus nogmaals mijn tip om kattengras te gaan verwijderen is niet zo heel raar.
ZeroV4 schreef: 21 mei 2018 20:02 Hi Allemaal,

I
Overigens ben ik vrij nieuw met huisdieren, aangezien zij mijn eerste is die ik heb.

Thanks alvast voor het lezen en de eventuele reacties!
Hoe is het nu? Ben je naar de dierenarts geweest?
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Cerna

Re: Brakende poes?

Bericht door Cerna »

"Grappig" hoor Siris hoe stellig jij bent. En jij kent mijn katten?
Onze Laila eet IEDERE morgen kattengras en spuugt NOOIT. En foliumtekort heeft ze niet want ik heb vrij recent nog een groot bloedonderzoek laten doen.

En of TS kattengras heeft staan weten we niet want TS is niet meer teruggeweest op het forum sinds hij/zij het bericht postte dus verder discussiëren hierover (of proberen om je zin te krijgen) heeft dan ook weinig zin.
Ik laat het kattengras in ieder geval gewoon staan en ik hoop dat TS inmiddels uitsluitsel heeft gekregen van de dierenarts.
Mosi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 mei 2018 09:46

Re: Brakende poes?

Bericht door Mosi »

Als het spugen komt doordat ze te snel/gulzig eet zou je ook nog kunnen proberen om het voer via voerspeeltjes aan te bieden ipv in een bakje.
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Brakende poes?

Bericht door Siris »

Cerna schreef: 23 mei 2018 16:17 "Grappig" hoor Siris hoe stellig jij bent. En jij kent mijn katten?
Onze Laila eet IEDERE morgen kattengras en spuugt NOOIT. En foliumtekort heeft ze niet want ik heb vrij recent nog een groot bloedonderzoek laten doen.

En of TS kattengras heeft staan weten we niet want TS is niet meer teruggeweest op het forum sinds hij/zij het bericht postte dus verder discussiëren hierover (of proberen om je zin te krijgen) heeft dan ook weinig zin.
Ik laat het kattengras in ieder geval gewoon staan en ik hoop dat TS inmiddels uitsluitsel heeft gekregen van de dierenarts.
Jeetje ik heb wat eerdere reacties van jou gelezen en jij denkt echt dat je de waarheid in pacht hebt. (vaak heb je ook gelijk, maar de toon.....) Over persé je zin willen halen gesproken :roll:

Het is geen kwestie van gelijk of proberen mijn zin te krijgen. Het zijn namelijk feiten over dat kattengras.
Als ik ongelijk heb of iets, ben ik de 1e omdat toe te geven. En inderdaad. heb je gelijk dat niet iedere kat hiervan spuugt.
Blijkt dat het bij sommige katten ook onverteerd uitkomt met de ontlasting. Maar dat zij misselijk zijn is allang al
achterhaald, het kan wel helpen inderdaad. En helaas heb je sommige katten (zoals die van mij) die het overdrijven en het maar blijven eten. Dan kun je het beter weghalen of af en toe neerzetten.

Denk verder dat TS niet meer terugkomt, zie ik wel vaker hier helaas dat er geen reactie meer komt, denk dan ook dat het vanzelf opgelost is en niets aan de hand is, dat hoop ik dan maar.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
kittentjes

Re: Brakende poes?

Bericht door kittentjes »

Even een stukje opgezocht. Ondanks de discussie toch leuk om te lezen hoe het zit.

Het is een fabeltje dat katten gras eten om hun maag te zuiveren. In de volksmond heet het dat katten gras eten, daarna moeten braken en met het braaksel haarballen lozen. Het is inderdaad vaak zo dat katten het gras opbraken, omdat ze nu eenmaal geen planteneters zijn en gras niet kunnen verteren. Dat er in het braaksel haarballen kunnen zitten is mooi meegenomen, maar niet de reden van het gras eten. Toch vindt men ook in veel handboeken deze verklaring terug.

Ook honden eten graag gras, terwijl ze geen last van haarballen hebben. Daarbij moet men bedenken dat katten eigenlijk geen gras eten, maar er op sabbelen en knagen. Het gaat de kat om wat er in gras zit! Katten eten gras vanuit een natuurlijke behoeft aan foliumzuur en ze knagen aan gras vanuit een instinctieve drang om daarin te voorzien. In hun natuurlijke voeding zit te weinig foliumzuur, dat wil zeggen, wanneer een kat moet rondkomen van prooidieren, zoals muizen en vogeltjes. Gras bevat veel foliumzuur en katten zijn er daarom dol op. Foliumzuur is een van de B-vitamines en is essentieel voor een kat. Vitamine B 6 is nodig voor de aanmaak van hemoglobine in rode bloedcellen. Hemoglobine is onontbeerlijk voor het zuurstoftransport in het lichaam van de kat. Bij een tekort aan foliumzuur is bloedarmoede een van de symptomen die optreden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Cerna

Re: Brakende poes?

Bericht door Cerna »

Over toon gesproken..................
ZeroV4
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mei 2018 19:59

Re: Brakende poes?

Bericht door ZeroV4 »

Ik ben inderdaad langs geweest, en heb een tube lax a past gekregen en na 2 dagen braakte ze een behoorlijke haarbal op .. Gisteren ochtend weer, volgens de DA is ze verder gezond en tevens is ze donderdag gesteriliseerd en n.a.v. het aanvullende bloedonderzoek geen bijzonderheden omhoog gekomen. Vooralsnog zou alles in orde moeten zijn.

Qua voer kijk ik het wel even aan, wellicht probeer ik binnenkort eens een ander soort voer als het aanhoud.

Thanks in ieder geval voor alle reacties :)
Plaats reactie