Kybo mijn zorgenkindje (pancreatitis/niet eten/braken/gastritis)

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Kramerkatten
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2018 21:51
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Kybo mijn zorgenkindje (pancreatitis/niet eten/braken/gastritis)

Bericht door Kramerkatten »

Afbeelding

Lieve allemaal,

Vandaag aangekomen op dit forum, omdat ik enorm loop te tobben met mijn heerlijke kanjer Kybo. De prachtige Bengaal op de foto met zijn mooie ogen die je enorm intens kunnen aankijken. Inmiddels 15 jaar en 7 maanden. Ergens wilde ik mijn verhaal even kwijt... hoop dat dat mag...

In Oktober 2016 begon het getob, want meneer was al een tijd aan het spugen en dit hield maar niet op. Hij stopte ook met eten. Na een echo en allerlei medicatie bleek dat hij last had van zijn alvleesklier en dat ook zijn nierwaardes niet goed waren. Sinds die tijd zit hij op nierdieet (vleeszakjes Renal van Royal Canin), en gelukkig is het na best veel geduld en strijd allemaal redelijk tot rust gekomen. Brokjes wilde hij niet meer, hij is enorm kieskeurig geworden na die tijd en ook niet zo'n hele grote eten, 1 a 1,5 zakje per dag is wat hij at, maar hij at in ieder geval! Tot begin januari van dit jaar..

Door de komst van twee nieuwe kittens heeft hij helaas het Calici virus te pakken gekregen (ook een heel verhaal...), wat bij hem "gelukkig alleen maar" zorgde voor een keelontsteking. Nadeel daarvan was wel dat hij niet wilde eten, en om te zorgen dat hij weer zou aansterken is hij op dat moment even gestopt met het nierdieet, en overgegaan op Hills AD om aan te sterken, en omdat dat extreem lekker is. Met de antibiotica erbij ging hij zich beter voelen en wilde hij na een paar dagen Hills AD dwangvoeren, weer eten. Toen kwam de volgende stap.. terug naar Renal.. Gelukkig was inmiddels wel duidelijk dat zijn nierwaardes zich in het afgelopen jaar hadden hersteld naar de normale waardes, dus hij moest er wel naar terug, maar het kon rustig aan. Na een weekje doorzetten is het weer gelukt en zat hij weer op zijn eigen dieet.. en het allermooiste: hij at 1 zakje per eetmoment! :eclap: Bijna het dubbele van ervoor.

Dit goede eetgedrag heeft hij volgehouden tot afgelopen dinsdag 6 feb. Hij had 's morgens gegeten en spuugde alles weer uit. Ik heb voor dat soort gevallen altijd kwartjes Cerenia in huis, omdat we daarmee over het algemeen iedere keer een nieuwe episode voor kunnen zijn, dus hij heeft dat tabletje gekregen en 's avonds heb ik hem weer lekker zijn eten voorgezet. Hij haalde zijn neus hier voor op, en wilde niet, en omdat hij dus 's morgens ook niks binnen had gehad (en vooral katten met verhoogde kans op pancreatitis moeten blijven eten) heb ik hem wat eten gegeven via dwangvoeren. Leuk is dit niet, maar het was even niet anders. De hele nacht heeft hij heerlijk bij mij liggen slapen tot hij me 's morgens wakker maakte en alles er weer uitspuugde. NB: dat pilletje Cerenia was nog actief, zat nog binnen de 24 uur! Plus de spuug zag er onverteerd uit. Net of hij het eten net een half uurtje ervoor op had, maar er had een hele nacht tussen gezeten.

Dus.. 7 februari, op naar de dierenarts. Antibiotica, Cerenia (24u was inmiddels gepasseerd) en een prik om de maag/darmen op gang te helpen. Een röntgen foto had namelijk uitgewezen dat er in ieder geval niks raars in zijn maag zat, maar wel dat de maagwanden verdikt waren aan de kant waar de dunne darm erop aansluit, de plek waar ook de alvleesklier achter zit.
Gastritis dus misschien, of toch de pancreatitis weer.. De DA was er van overtuigd dat hij op die drie prikken wel weer moest gaan eten. Zijn eigen eten was niet interessant, dus toch maar weer de Hills AD geregeld. Daar heeft hij een paar hapjes van op.

Vanmorgen (8 feb) een enorme strijd geleverd met de tabletjes. Hij VERTIKTE het om het door te slikken, hield het net zo lang in zijn mond tot hij ging schuimbekken, en ook eten wilde hij niet. Ook geen Hills AD. Dus ik zat er klaar voor om hem dan dus toch maar weer wat eten naar binnen te stoppen, maar met geen mogelijkheid was hij van plan om mee te werken. Zo tegenstribbelend had ik hem nog niet eerder meegemaakt. Ik heb me zoooo onmachtig gevoeld op dat moment.. want ik zag het hele rampscenario al voor me... Toch maar weer gebeld met de DA voor overleg, want ik had geen flauw idee wat hij binnen had gekregen van de medicijnen met zijn geschuimbek, en dat "morgen eet hij vast beter"- plan werkte niet. Vanmiddag kon ik terecht. Endoscopie is voorgesteld, maar een roesje zou hem geen goed doen. Echo is voorgesteld, maar er zit wel heel veel lucht overal, dus of je dan genoeg ziet is ook niet duidelijk. Dus laten we dan toch nog maar een extra medicatie proberen: omeprazol tegen maagzuur. Hij heeft een infuus met vocht gehad, en ze hebben geholpen met een pilletje omeprazol en ook mitrazepine, om zijn eetlust op te wekken. Ook kreeg ik groen licht om alles te proberen qua eten enzo wat Kybo mogelijk lekker vindt.

Hoe stom het ook misschien klinkt. Het eerste wat ik heb geprobeerd is een whiskas stick, daar brak hij voorheen de tent voor af, als je niet uitkeek beet hij in je vinger als je hem er een stukje van gaf. En inderdaad.. alsof hij uitgehongerd was (was hij technisch gezien ook). Ook 2 happen uit een blikje gourmet vond hij interessant. De derde hap niet meer.
Toen maar even gewacht. Hij was ook enorm onrustig. Constant miauwen en niet stil kunnen zitten/liggen. Toen een kipfilet gekookt en af laten koelen. Hiervan heeft hij 5 stukjes gegeten en toen had hij geen interesse meer. Hills AD? NOPE. Renal? NOPE.. Tonijn uit blik? 1 likje, 2 likjes.. NOPE. Ok.. dan nog 1 stukje van zo'n stokje... YEP... nu staat er gewoon een schoteltje kipfilet in zijn kamer. Kan hem moeilijk snoepjes als eten geven... Zometeen weer een kwartje omeprazol. Ik hoop dat het lukt. Ik hoop zo dat dit kleine beetje wat hij nu eten wilt wat meer wordt. Ik hoop zo dat er geen tumor zit die de boel verstopt naar de dunne darm toe... Ik weet het niet zo goed meer. Hij is levendig, kijkt me aan met zijn mooie ogen, komt me een verhaaltje vertellen, kruipt bij me op schoot. Het enige wat hij slecht doet.. is eten... en tja... eten heb je wel nodig lieve Kybo... dus alsjeblieft.. ga meer eten? :???:

Stiekem hoop ik ook dat iemand nog een gouden tip heeft... misschien...
Vrouwtje van 4 katten: Kybo, Ciske, Kyra en Fay
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kybo mijn zorgenkindje (pancreatitis/niet eten/braken/gastritis)

Bericht door Dinky »

Ik heb geen gouden tip aangezien je al alles in het werk stelt om hem weer te laten eten.

Kan me je machteloosheid wel heel goed voorstellen! ik duim voor je dat Kybo snel weer meer eetlust gaat krijgen.

En uiteraard mag je hier altijd je verhaal doen!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kybo mijn zorgenkindje (pancreatitis/niet eten/braken/gastritis)

Bericht door KleinDraakje »

Wat een verhaal zeg. Hier ook geen gouden tip maar je doet er alles aan om hem te helpen! Ik ken dat gevoel van machteloosheid, hebben we met onze Aslan ook gehad. Hopelijk gaat hij snel weer wat eten!

Je zou bij het natvoer nog ene klein beetje warm water kunnen doen, omdat het dan iets sterker gaat ruiken? En omdat nierpatiënten ook veel moeten blijven drinken :)
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Kramerkatten
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2018 21:51
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Kybo mijn zorgenkindje (pancreatitis/niet eten/braken/gastritis)

Bericht door Kramerkatten »

Dank voor jullie reactie! Thnx ja... alles proberen doe je voor je schatje natuurlijk! Andere mensen verklaren me soms wel voor gek, omdat je je toch scheel betaald aan de dierenarts zo. Maar ja.. niks doen voelt gewoon niet juist. Tis mijn ventje, daar doe ik alles voor! <3

Updateje, Kybo eet langzamerhand steeds weer wat beter. De antibiotica is gestopt. De Cerenia heb ik vanmorgen voor het eerst niet gegeven en de Omeprazol is sinds gisteren 1x per dag minder. Dus vanmorgen alleen een omeprazol gegeven en verder medicatie vrij. Hij zit nog niet op zijn eigen voer. Hij geniet van de zakjes Gourmet. Ik roer er al wel nierdieet vlees doorheen, en dan eet hij het gezamenlijk op.

Maar vanmorgen liet meneer me enorm schrikken. Hij was op de bak gegaan, en op een gegeven moment komt er ineens een kabaal uit die bak! Alsof hij door de bodem wilde graven. Ik reageerde niet gelijk, maar het kabaal hield aan, dus even onder het klepje gekeken. Lag hij op zijn zij te trappelen! :O
Dus kap van de bak, mijn ventje gepakt en tot rust gesust. In mijn armen trappelde hij ook nog even door en terwijl ik hem eruit tilde had hij ongeveer de hele kamer ondergetrappeld met grit.. maar ach... Hij werd weer rustig in mijn armen. Ikzelf niet zo.. ik dacht.. dit was het dan... :'( Toen hij tot rust was zette ik hem voorzichtig op de grond, omdat hij ook echt probeerde om uit mijn armen te wurmen. Sindsdien is hij gewoon zichzelf. Wel wat onrustig.. maar brrrrr dit was niet leuk!
Om half 3 toch maar een afspraak bij de dierenarts. Misschien dat het door medicijnen komt? Ik heb geen idee....
Jullie ervaring met bijwerkingen van de omeprazol? Ik had van de week al wel gezien dat hij af en toe een rare "schud-tic" met zijn hoofd had. Allemaal echt pas begonnen na de start van medicijnen, dus ik koppel het een beetje samen. Dierenarts kent geen bijwerkingen zoals deze bij de medicijnen die Kybo heeft gehad de afgelopen dagen. Dus ik ben benieuwd wat we zo zien/bespreken bij de controle.
Vrouwtje van 4 katten: Kybo, Ciske, Kyra en Fay
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kybo mijn zorgenkindje (pancreatitis/niet eten/braken/gastritis)

Bericht door Rik »

Kramerkatten schreef: 12 feb 2018 13:25 Lag hij op zijn zij te trappelen! :O
Een korte epileptische aanval?

Je zou even de filmpjes van een epileptische aanval kunnen bekijken of het er zo uitzag.
viewtopic.php?f=92&t=31844&start=15#p704589

Op YouTube vind je nog meer filmpjes van mild tot erger.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kramerkatten
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2018 21:51
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Kybo mijn zorgenkindje (pancreatitis/niet eten/braken/gastritis)

Bericht door Kramerkatten »

Rik schreef: 12 feb 2018 13:39 Een korte epileptische aanval?

Je zou even de filmpjes van een epileptische aanval kunnen bekijken of het er zo uitzag.
viewtopic.php?f=92&t=31844&start=15#p704589

Op YouTube vind je nog meer filmpjes van mild tot erger.
Ja het was inderdaad een epileptische aanval, een vrij heftige. Duurde een minuut of 3. Alsof hij aan het rennen was terwijl hij op zijn zij lag. Erg naar gezicht. Dierenarts heeft bloed afgenomen en doet een algeheel onderzoek. Ben benieuwd wat daar uit komt... I'll keep you posted!
Vrouwtje van 4 katten: Kybo, Ciske, Kyra en Fay
Gebruikersavatar
Kramerkatten
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2018 21:51
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Kybo mijn zorgenkindje (pancreatitis/niet eten/braken/gastritis)

Bericht door Kramerkatten »

Hij heeft net weer gebraakt :( alles wat hij had gegeten vandaag) *snik*... Vanmorgen voor het eerst geen Cerenia gegeven dus dat is waarschijnlijk de boosdoener, maar je kan Cerenia volgens mij ook niet te lang en te veel geven. Hij kreeg nu dagelijks een kwart tabletje per dag.

Zometeen bellen ze me voor de uitslag van het bloedonderzoek, dus dan maar gelijk overleggen of ik weer met de Cerenia moet starten. Denk je dat het goed gaat, krijg je tegenslag.. bah nooit leuk. Maak me ook een beetje druk over wat er uit het bloedonderzoek komt. Misschien is er wel helemaal niks meer aan te doen ofzo.. Daar ben ik zo bang voor. Maar goed..
Vrouwtje van 4 katten: Kybo, Ciske, Kyra en Fay
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kybo mijn zorgenkindje (pancreatitis/niet eten/braken/gastritis)

Bericht door Ilone »

Jeetje wat een toestand met je beestje....
Een toeval van 3 minuten is vrij lang...Heftig om te zien he? :-(
Er is een kans dat de toeval van Kybo afkomt van de problemen met de nieren.
Wat ze bij Lotje hebben gedaan, is bloedgeprikt op algemeen bloedbeeld (V-panel; nieren/lever/suiker), Natrium, Kalium Calcium, Chloor en er is een bloeddrukmeting gedaan. Vandaag is er ook geprikt op uitgebreide T4 (schildklier) en een bloedonderzoek specialer gericht op epileptie, waarbij ook gekeken wordt naar parasieten.
Ik weet niet of dat allemaal nodig zal zijn bij Kybo maar je hebt in ieder geval iets om te bespreken.
Zou een echo toch niet iets zijn om te proberen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kybo mijn zorgenkindje (pancreatitis/niet eten/braken/gastritis)

Bericht door ErikPhilippus »

Poeh, wat een zorgen om je prachtige Bengaal Kybo...
Het zou kunnen dat de nieren inmiddels minder zijn geworden - maar dat je daar een toeval van krijgt, is volgens mij helemaal op het einde, wanneer de gifstoffen de hersenen bereiken; en dat lijkt me bij Kybo zo te horen toch niet het geval. Dus mij lijkt de suggestie van Ilone (met wat ze bij Lotje hebben gemeten) bepaald niet verkeerd - dan weet je in ieder geval meer. Laat je weten wat de uitslag is van het bloedonderzoek?

Sterkte, en knuffel voor Kybo van de Bengalen hier...
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kybo mijn zorgenkindje (pancreatitis/niet eten/braken/gastritis)

Bericht door ErikPhilippus »

PS

Zit het verhaal nogmaals door te lezen, en ik zie dat er Mirtazipine is gegeven. Wat voor dosis heeft Kybo hiervan gekregen?
Gebruikersavatar
Kramerkatten
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2018 21:51
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Kybo mijn zorgenkindje (pancreatitis/niet eten/braken/gastritis)

Bericht door Kramerkatten »

De mitrazepine was een kwartje van een pilletje. Maar heel minimaal. Bloedwaarden waren goed. Dus ik mag doorgaan met het gewone voer geven waar we mee zijn gestart. Gewoon lekker gourmet wat hij overheerlijk vindt. We zijn inmiddels al weer even verder. 6 weken na de eerste epileptische aanval heeft hij een 2e gehad (toen vloog hij heel de kamer door op zijn zij), en gisteren had hij een 3e een heel kleintje. Hij viel om tijdens een spuug poging, tong uit zijn bek en 1 spastische beweging.

We zijn gestopt geweest met alle medicatie. Toen kreeg hij last van regurgiratie. Nu zitten we weer op een kwartje omeprazol per dag. Eigenlijk met het plan om hem dat te blijven geven. Nu lees ik overal dat er een maximum is van 8 weken.. Dus toch maar weer even overleggen en een afspraak plannen voor bloedtest. Aangezien hij dus weer een aanval had dit weekend. Ik ben toen snachts naar de weekendarts gereden. Hij probeerde te spugen, er kwam niks uit en bij de tweede over zijn nek ga poging viel hij om en hing zijn tong uit zijn bek en had hij 1 zo'n trappel beweging. Hij bleef hierna benauwd. Dus ik dacht dat hij er nu echt in zou blijven. In de auto ging hij zeuren dat hij in de auto zat. Aangekomen bij de dierenarts was hij niet meer benauwd. Wel een wat te lage temperatuur en wat te weinig vocht. Hij heeft Cerenia gehad en wat 200ml kamertemperatuur vocht.

Hij was vandaag redelijk zichzelf. Heeft best aardig gegeten. Blijft wel iets aan de diarree, maar dat is wel een bekende bijwerking van de omeprazol. Het oude ventje heeft het niet makkelijk maar lijkt toch nog graag erbij te zijn. Ik bedoel hij zeurt om eten. Komt graag op schoot kroelen. Tis niet dat hij zich verstopt in een hoekje ofzo...

Maar goed... We tobben door... dank voor het medeleven en de ideetjes.

Liefs Marit
Vrouwtje van 4 katten: Kybo, Ciske, Kyra en Fay
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kybo mijn zorgenkindje (pancreatitis/niet eten/braken/gastritis)

Bericht door nellebel »

de nier problemen zijn gekomen na veelvuldig braken toen, dus mogelijk zijn er geen nierproblemen. bij mijn eerste kat hamerde mijn DA daar ook op, bleek later niets aan de hand. als je namelijk wekelang veelvuldig braakt is het niet raar dat je nierwaardes slecht zijn. denk dat het probleem vooral ligt bij de epilepsie die nu naar boven komt. neem aan dat hij daar toch wel iets voor moet krijgen. en voor zijn maagje. op zich moet je maagbeschermers niet te lang gebruiken omdat dat ook risico's kan geven, maar het is een afweging, niet eten en continue braken is nog veel slechter.
sterkte met je mannetje
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kybo mijn zorgenkindje (pancreatitis/niet eten/braken/gastritis)

Bericht door nellebel »

trouwens van mirtazepine kan je maag darmkanaal stil komen te liggen. (bij mijn eerste katje nellie kwamen we van het een in het ander, achteraf allemaal fouten van de DA, wel heel anders als bij jou hoor, maak je geen zorgen). maar volgens mij is het een bijwerking van de mirtazpine. dus even in de gaten houden of hij goed kan poepen, anders zal hij ook minder gaan eten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kramerkatten
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2018 21:51
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Kybo mijn zorgenkindje (pancreatitis/niet eten/braken/gastritis)

Bericht door Kramerkatten »

Vanmorgen ben ik met Kybo weer bij de dierenarts langs gegaan. De weekendarts was een andere dan mijn eigen. Mijn eigen DA denkt dat Kybo een zuurstofgebrek heeft gehad tijdens het hoesten & spugen zaterdagnacht en dat hij daarom is omgevallen. Eigenlijk een soort flauwvallen.
Hij hoorde vanmorgen de hartslag slecht, wat gedempt, alsof er wat in de borstkast in de weg zat, en hij voelde knobbels in zijn buik. Dus hij wilde hem beter bekijken. Röntgen/echo/biopsie, dus ik heb mijn ventje achter moeten laten.
Ik vind dit dus helemaal niks, dat afwachten en niet weten hoe het met mijn ventje is. Hij wilde zooooo niet in de reismand. Hij had geen zin in de dierenarts, en nu heb ik hem daar zelfs achter gelaten. Zal zich daar niet bepaald happy voelen, en hij voelde zich al niet fijn... Maar ja.. ik weet het tis wel nodig.
Vrouwtje van 4 katten: Kybo, Ciske, Kyra en Fay
Gebruikersavatar
Kramerkatten
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2018 21:51
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Kybo mijn zorgenkindje (pancreatitis/niet eten/braken/gastritis)

Bericht door Kramerkatten »

Het moeilijke woord is er uit.... tis op... tis klaar tis over.... Hij heeft nog 1x een dosis Cerenia gehad. Zodat hij zich vanavond/vannacht lekker voelt en nog even fijn thuis kan zijn. Morgenochtend komt de DA aan huis voor de laatste prik. Ik voel me verslagen, gebroken en zoooo intens verdrietig.

Lymfoom...

Nu nog een avond/nacht van hem genieten en met hem knuffelen en hem allerlei lekkers geven. En dan morgenochtend het moeilijke moment. Het voelt nog enorm onwerkelijk en het doet zo zeer..... 😭😢
Vrouwtje van 4 katten: Kybo, Ciske, Kyra en Fay
Plaats reactie